Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Godt voksen dame her som har lyst å prøve meg på camping. Altså i telt 😊 Har ikke overnattet i telt siden ungene var små og vi var en familie ned mor, far og barn. 

Men er så usikker på om jeg tør..

Noen som er røffe nok til å campe alene? I skauen eller på campingplass? Hvordan er det? Hva MÅ man ha med og hva er greit å ha med? Jeg er litt redd for å bli redd på natta 😱

Anonymkode: 2c8db...470

Skrevet

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du jo begynne med en av øyene, enten Langøyene eller Langåra som begge har toalettfasiliteter for teltcampere. På Langøyene er det også såpass mange som camper at du ikke blir alene i skogen. 

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (6 minutter siden):

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du jo begynne med en av øyene, enten Langøyene eller Langåra som begge har toalettfasiliteter for teltcampere. På Langøyene er det også såpass mange som camper at du ikke blir alene i skogen. 

På langøyene er det mye fyll og krangling.

Anonymkode: 33282...822

• Nyttig 1
Skrevet

Du må ha med: telt, underlag, sovepose, lommelykt, myggspray, skift, toa.saker, varm genser, regnjakke/bukse, stormkjøkken mm.

Sist men ikke minst mat & drikke.

God tur

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har blitt bedre etter at de kvittet seg med muligheten til å bli der hele sommeren. Men ja det er en faktor. Langåra er sånn sett langt fredeligere. 

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (1 time siden):

Laaaangt unna Oslo. Nordland

ts

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (1 time siden):

Du må ha med: telt, underlag, sovepose, lommelykt, myggspray, skift, toa.saker, varm genser, regnjakke/bukse, stormkjøkken mm.

Sist men ikke minst mat & drikke.

God tur

Hm, alt det er på plass. Da er det bare å tørre

ts

• Liker 1
Skrevet

Ja, har telta en del alene. Mest på fjell, sjeldent skog. Syns DNT har gode pakkelister, brukte vel de og andre sider på Google en del da jeg var fersk. Det er mye prøv og feil i begynnelsen - det viktigste er å holde seg varm, tørr og mett! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
drue skrev (1 minutt siden):

Ja, har telta en del alene. Mest på fjell, sjeldent skog. Syns DNT har gode pakkelister, brukte vel de og andre sider på Google en del da jeg var fersk. Det er mye prøv og feil i begynnelsen - det viktigste er å holde seg varm, tørr og mett! 

Takk 😊

ts

Skrevet

Må du dra alene? Hva med å invitere en venninne/kamerat? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som drar på sånne turer alene hvert år. Hver sommer har hun en uke alene i et telt på et eller annet fjell. Hun elsker det og sier at det ikke er noe annet sted hun føler seg så trygg. 

Anonymkode: dedf9...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker du ensomheten eller muligheten for å være sosial? På campingplass er det jo mange andre mennesker, både fastboere og gjester. Der er det muligheter for å være sosial også + at du har faciliteter som dusj, toalett, vaskemaskin, varmt vann og mange steder er det kjøkken disponibelt. Oppvask kan du også ta uten å måtte dra med balje.

Du kan også leie en plass med strøm på campingplass, og da kan du eks ha med kaffemaskin, elektrisk stekepanne, mobil lader og eller andre elektriske ting som gjør tilværelsen lettere - som oppblåsbar madrass/ seng. 

Har du plass, så ta med campingstol/er og bord også. 

Anbefaler deg å slå opp teltet hjemme før du drar, så slipper du å stå å kløne med det på en campingplass eller der du ev fri camper. 

Anonymkode: ad6c1...3fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Signerer. Masse ungdom og hjemløse der 

Anonymkode: 24e53...51e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Laaaangt unna Oslo. Nordland

ts

I Nordland er det egentlig bare å telte der det er plass! Mye flott natur der. Du har et hav av muligheter og vil oppleve minner for livet 

Anonymkode: 24e53...51e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått for campingplass først, og sett hvordan det føltes. Vil også gjerne campe alene. Men er red for mørket og edderkopper 😂

Anonymkode: d843f...672

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (47 minutter siden):

Må du dra alene? Hva med å invitere en venninne/kamerat? 

Har ingen venninner som har lyst til den type aktivitet. Evt ikke er i stand til det. Dessuten elsker jeg å gjøre ting alene 😊 Men litt skummelt å dra på telttur alene. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Foretrekker du ensomheten eller muligheten for å være sosial? På campingplass er det jo mange andre mennesker, både fastboere og gjester. Der er det muligheter for å være sosial også + at du har faciliteter som dusj, toalett, vaskemaskin, varmt vann og mange steder er det kjøkken disponibelt. Oppvask kan du også ta uten å måtte dra med balje.

Du kan også leie en plass med strøm på campingplass, og da kan du eks ha med kaffemaskin, elektrisk stekepanne, mobil lader og eller andre elektriske ting som gjør tilværelsen lettere - som oppblåsbar madrass/ seng. 

Har du plass, så ta med campingstol/er og bord også. 

Anbefaler deg å slå opp teltet hjemme før du drar, så slipper du å stå å kløne med det på en campingplass eller der du ev fri camper. 

Anonymkode: ad6c1...3fc

Foretrekker nok å være alene. Samtidig hadde det nok føltes tryggere med andre i nærheten. 

Tenker ikke på «luksuscamping» med oppblåsbar madrass og kaffemaskin, mer type sovepose og stormkjøkken. 

Har slått opp teltet i hagen to somre nå 😂 På tide å komme seg utenfor gjerdet. 

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Begynn på en litt rolig camping plass, så får du testet det ut. Jeg er alene med to barn, og er ikke helt komfortabel med å telte i skauen alene. Er både mørkredd, og tenker alltid værst tenkelige utfall ;) Vi telter ofte, og velger da litt mindre, rolige campingplasser, hvor jeg fortsatt føler vi er litt i «skauen», og det ikke er kjempe travelt. Fordel da er jo do/dusj/kjøkken/strøm, og det føles en god del tryggere.

Anonymkode: 8660a...345

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynn på en litt rolig camping plass, så får du testet det ut. Jeg er alene med to barn, og er ikke helt komfortabel med å telte i skauen alene. Er både mørkredd, og tenker alltid værst tenkelige utfall ;) Vi telter ofte, og velger da litt mindre, rolige campingplasser, hvor jeg fortsatt føler vi er litt i «skauen», og det ikke er kjempe travelt. Fordel da er jo do/dusj/kjøkken/strøm, og det føles en god del tryggere.

Ulempe; ikke gratis. Mange campingplasser begynner å ta opp mot 500kr natten for en teltplass, noe jeg føler er alt for dyrt for en firkant plen ;)

Skrevet
On 5/31/2023 at 6:42 PM, AnonymBruker said:

Har ingen venninner som har lyst til den type aktivitet. Evt ikke er i stand til det. Dessuten elsker jeg å gjøre ting alene 😊 Men litt skummelt å dra på telttur alene. 

ts

Dra ut i naturen og prøv deg på en natt eller to ;)

Å campe ute er ikke veldig komplisert og de fleste basisrådene finnes overalt på nettet. Om du blir urolig på natta er det bare å avlede seg selv med litt musikk eller en podcast. Ellers så må man ikke telte altfor langt unna sivilisasjonen den første gangen heller. Syntes selv det kan føles litt spooky når naturen kaller midt på natta:fnise:

Startet å telte relativt seint selv, og lærte veldig mye av å stikke ut å ta en testtur. Lærte litt om hva jeg savnet under turen og hva som ble overflødig. 

Lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...