AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 1. klassingen her sier hen er kjæreste med en person i klassen av samme kjønn. De har vært venner lenge. Jeg tenker jo at de bare er 6 år og nettopp har begynt å skjønne litt mer, og syns dette er spennende. Legger ikke så mye i det. Men samtidig kjenner jeg meg litt usikker på hva jeg skal si rundt dette. For min del spiller det ingen rolle om hen er hetero eller skeiv, men det er jo altfor tidlig å tenke på dette ved 6 år. Noen tanker? Anonymkode: 9a45d...2c6
Ma.Ya Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Synes ikke du trenger å si så mye rundt dette nå. I den alderen bare tester de ut fenomener og konsepter. Dere kan jo snakke om kjærlighet og det å være glad i noen, at det er forskjellige måter å være glad i noen på. Om temaet kommer på banen kan du bare bekrefte at noen forelsker seg i samme kjønn, noen i begge kjønn, noen i motsatt kjønn og at alt er like greit. 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Tja, det som kan være noe å tenke på, er at en eller begge tenker at de må gjøre 'kjæresteting'. Det er derfor at å kalle seg for kjærester er forbeholdt langt eldre individet. At de samme kjønn betyr ikke noe. Anonymkode: dc1ba...429
Fant80 Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Hadde selv kjæreste i 1.klasse. Synes ikke det er noe å snakke om egentlig. 4
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Trenger du å si så mye da? Bare aksepter det, vis interesse og inviter kjæresten hjem til dere så de kan leke og være sammen. Datteren min hadde kjæreste i 2. klasse og de gjorde aldri noen form for kjæresteting, de gav knapt en klem til hverandre så det ville jeg ikke bekymret meg for på den alderen. 3 1
Tulla25j Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Hadde kjæreste i 1.klasse og «giftet» meg i 2.klasse. Vi var jo kun venner og lekte sammen som vanlige 1.klassinger! Så tror ikke man trenger å legge så mye i det! 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 De begynner å dytte pride på ungene i førsteklasse nå, ja? Anonymkode: 702b0...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Synes ikke det er for tidlig å tenke på det. Var selv forelska i en gutt i 1. klasse, som jeg ble sammen med i 2. Vi var sammen til han flyttet i 4. klasse. Forholdet var jo bare vennskap egentlig, fikk vel kyss på kinnet et par ganger. Anonymkode: 5a1ed...817
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De begynner å dytte pride på ungene i førsteklasse nå, ja? Anonymkode: 702b0...cd6 Hvis barn og unge føler de kan være den de er, og ikke den mamma og pappa bestemmer at de skal være, så er det helt fantastisk. 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 Ts her. Hen sier at de har kysset på munnen, hadde de ikke gjort det hadde jeg nok ikke startet denne tråden. Anonymkode: 9a45d...2c6
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Det kan jo være fint og passende å ha en samtale om samtykke. At kroppen er hennes/hans og at ingen andre kan bestemme over den eller kreve/mase om at man skal gjøre noe h*n ikke vil. Men kyss på munnen er jo ellers ganske uskyldig. Endret 31. mai 2023 av Arkana 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Hva mener du? Er da helt normalt at barn leker kjærester i 1.klasse. Jeg er lærer i en 2.klasse og mange har både gutte og jentekjærester. De bytter annenhver dag og har gjerne flere samtidig. Ikke ta forhold i 1kl seriøst. Anonymkode: d48c5...fed 8
Ma.Ya Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Hen sier at de har kysset på munnen, hadde de ikke gjort det hadde jeg nok ikke startet denne tråden. Anonymkode: 9a45d...2c6 Jeg hadde min første kjæreste, og mitt første kyss på munnen, i barnehagen. Det var ganske så uskyldig, og vi bare hermet etter det vi hadde sett voksne gjøre. Sånn som veldig mange barn i den alderen gjør. Ikke bekymre deg, det er bare lek ❤️ 4
Maleficenta Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, det som kan være noe å tenke på, er at en eller begge tenker at de må gjøre 'kjæresteting'. Det er derfor at å kalle seg for kjærester er forbeholdt langt eldre individet. At de samme kjønn betyr ikke noe. Anonymkode: dc1ba...429 når de er så små så vet de ikke hva slike kjæresteting du sikter til er... 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 1 hour ago, Arkana said: Hvis barn og unge føler de kan være den de er, og ikke den mamma og pappa bestemmer at de skal være, så er det helt fantastisk. Absolutt, men ingen 6-åring er skeiv uten å ha blitt påvirket av andre. Og blir så unge barn påvirket av andre så er de trolig ikke skeive, men synes det er kult. Anonymkode: 702b0...cd6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Absolutt, men ingen 6-åring er skeiv uten å ha blitt påvirket av andre. Og blir så unge barn påvirket av andre så er de trolig ikke skeive, men synes det er kult. Anonymkode: 702b0...cd6 Ts her. Min 6-åring er ikke påvirket av noe sånt, vet ikke hva det vil si å være skeiv. Jeg tror ikke hen er det heller, men at det er spennende å leke/utforske med en vedkommende er trygg på. Anonymkode: 9a45d...2c6 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 Kanskje hen bare er hen. Anonymkode: 6fcb0...d87 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 Min kom hjem i dag og sa at hun er kjæreste med to; en gutt i parallellklassen, og bestevenninna si. Gutten har hun ikke snakket så mye med ennå, men han ser snill ut. Ikke legg så mye i det, det er bare koselig men det trenger ikke bety så veldig mye. Anonymkode: 33b5d...01b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De begynner å dytte pride på ungene i førsteklasse nå, ja? Anonymkode: 702b0...cd6 Slett ikke. Vi var også kjærester med hverandre da jeg gikk på skolen på 90-tallet. Det er helt uskyldig - også hvis de prøver å nusse. Det er slikt de ser på barne-tv (også barne-tv oppfunnet før noen hadde hørt om Pride) Anonymkode: 33b5d...01b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 Jeg hadde nok snakket litt med barnet om hva hun tror menes med å være kjærester, og gått utifra det for så å informere om hva kjærester gjør og hvilke følelser de har (typ kysser, forelskelse og sommerfugler i magen, gode følelser). Deretter hadde jeg forklart hva det er å være glad i en venn. Ikke noe du skal og du skal ikke, men bare gitt informasjon. Anonymkode: 07026...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå