Gå til innhold

Følte meg feit før, nå ER jeg det… Kan jeg komme meg tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk nylig gjennom noe bilder i kamerarullen min av meg for typ 3 år siden. På den tiden slet jeg utrolig med selvtilliten og følte meg helt sykt feit, men når jeg ser tilbake på det ser jeg nå at jeg egentlig var utrolig slank og hadde det som for meg idag ville vært «drømmekroppen». Jeg hadde slanke ‘glatte’ lår, smal midje, og litt former. 

Nå er jeg IKKE sånn lengre. Jeg er overvektig, ikke bare litt engsng. Har gått opp mye de siste årene grunnet at jeg flyttet for meg selv og ble mer eller mindre deprimert grunnet dette. Det er snakk om at jeg på 3 år har gått opp ca. 25 kg. Kanskje det er litt sjukt, men ja sånn er det. Jeg har en GOD del strekkmerker og ja.

Vet dere om det er oppnåelig for meg å gå de 25 kg ned igjen? Jeg vet hvordan man går ned i vekt liksom, men tror dere det er mulig å ta av alle sammen? Og tror dere strekkmerkene vil fade? Evt om de ikke gjør det, tror dere folk vil synes jeg er stygg pga det? I tillegg har brystene mine vokst en del, og jeg liker de ikke så store som de er nå. Vil de bli mindre igjen hvis jeg går ned? Eller er de stuck sånn som nå?

Jente, 18.

Anonymkode: 6628f...257

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såklart du kan det, jeg har gått ned mye 😊 Jeg gikk ned 20 kilo på et halvår en gang, det er bare å begynne 😊

Strekkmerker vil bli lysere, men forsvinner ikke. Det er mange som har strekkmerker, og det er uansett bedre å ha det på en sunn kropp 😊

Bryster pleier å krympe når vekta gjør det, om de påvirkes av vekta 😊

Anonymkode: 031c3...373

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du fint klare :)

Du må finne en form for trening som gir deg glede i seg selv. Personlig er jeg "avhengig" av å gå turer, og har fått opp øynene for styrketrening det siste året. Men der er man jo forskjellige. Uansett vil en halvtimes tur hver eneste dag være en god start for deg. Fin årstid å begynne på, også. 

Så må du ta små grep om kostholdet ditt. Finne ut hva det er du overspiser og i hvilke situasjoner, og jobbe derfra. Kanskje lese deg opp om kosthold hvis du har manglende kunnskaper. Kan anbefale gruppen "trening og kostholdsforum" på Facebook, her kan du få mange tips og mye hjelp. 

Lykke til 🤗

Anonymkode: 206f9...46f

Skrevet

Ja, men det første du må gjøre er å ærlig granske hvorfor du har gått opp i vekt. Det er ikke uvanlig å overspise når man er deprimert, har du vært hos fastlegen? Psykolog?

Du er 18, så du må godta at du er i en voksen kropp nå. Du kommer nok aldri til å være så tynn som du var da du var 15, du skal ha kroppen til en kvinne nå. At brystene dine har vokst er nok ikke bare overvekt, men pubertet og hormoner. Brystene mine sluttet ikke å vokse før jeg var typ 20. Heldigvis er du ung, så det er mindre sjans for løs hud da. Kroppen din er ennå veldig motstandsdyktig, og du kan legge om og få vaner som du har resten av voksenlivet :) Å gå ned i vekt og endre kosthold kan oppleves som litt vanskelig sosialt sett, men er ikke noe verre enn å spise mindre porsjoner/ha egne sideretter og si nei til kake til kaffen. 

Strekkmerkene mine har forøvrig blitt mye lysere med årene. De som var røde på hoftene er nå bare noen hvite streker. Menn får også strekkmerker, ofte på ryggen da de vokser mye over kort tid. Ingenting å skamme seg over! Har aldri fått kommentarer på de. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...