AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Hei! Jeg har slitt økonomisk gjennom hele «livet» siden jeg havnet på sosialen og aap. Har prøvd å spare litt penger de siste årene, men så har noe kommet i veien og spist opp bufferen. Jeg har hull i sikkert hver eneste jeksel (har svak emalje(?), har slitt med hull siden jeg var barn, og helt ærlig - jeg ble ikke fulgt opp av foreldre da jeg var ung og da jeg flyttet ut slet jeg med å få det inn i rutinene. I perioder pusser jeg hver morgen og kveld, tanntråd og fluorskyll, i andre perioder er jeg heldig om jeg får til én tannpuss). Har alltid satt meg selv sist, men nå har en tann begynt å plage meg, og ei visdomstann som ligger dumt til og det lukter vondt av den? Så nå må jeg gjøre noe.. Hvor dyrt kan jeg regne med at en tannlegetime blir? Jeg har 15.000 på en konto nå, som egentlig skulle gått til noe annet, men må nesten ta tak i tennene.. Men jeg er så redd for å ikke ha råd. Jeg har tannlegeskrekk, så det hjelper jo selvfølgelig heller ikke.. Anonymkode: de564...ac6 1 3
Million Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Du bestiller time hos tannlegen og ber tannlegen se over hva som må gjøres, og hva som bør gjøres, og gi deg et nøyaktig pristilbud før han eller hun setter i gang og jobbe i munnen din. Dette gjør at du kan velge ut det du mener haster mest, om noe er smertefullt, et ekstra stort hull og en trekking av den luktende visdomstanna, for eksempel. Du får være ærlig med tannlegen og si du har begrenset økonomi og må velge det som er viktigst å gjøre i munnen din. Det er helt sikkert ikke første gang han eller hun har en pasient som må tenke på pengene før de får utført noe. Endret 31. mai 2023 av Million 11 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Tannlege er dyrt. Husk at du kan ra litt hver måned og ikke alt på en gang. Feks en tatt i måneden trenger du behandling på flere tenner. Anonymkode: 734e5...731 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Om din AAP er så lav at du får supplerende sosialstønad, så kan du også søke om tilskudd til nødvendig tannbehandling. Anonymkode: c118c...dac
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Søk NAV. Anonymkode: df8bc...bc7 Man kan søke NAV sosialtjeneste, men det spørs om ikke ts får beskjed om å bruke de 15.000 først, før det blir aktuelt å dekke tannbehandling. Anonymkode: 7dbc8...00f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søk NAV. Anonymkode: df8bc...bc7 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Om din AAP er så lav at du får supplerende sosialstønad, så kan du også søke om tilskudd til nødvendig tannbehandling. Anonymkode: c118c...dac Har minstesats AAP, men ingen supplerende sosialstønad. Har samboer, så det er ikke noe problem med «hverdagen». AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man kan søke NAV sosialtjeneste, men det spørs om ikke ts får beskjed om å bruke de 15.000 først, før det blir aktuelt å dekke tannbehandling. Anonymkode: 7dbc8...00f Regner med at jeg skal bruke de først, men jeg er så redd for at det skal bli mye dyrere enn de 15.000. Er jo ikke sikkert jeg får godkjent av nav etterpå, og da ender det sikkert opp med å vente enda lengre før jeg kan ta resten av tennene… Men jeg skal prøve å få et prisoverslag fra tannlegen. Anonymkode: de564...ac6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Hvis du ikke går til tannlegen for å i det hele tatt ta en sjekk på hva som må gjøres, så er det jo bare å bestille gebiss med en gang... For det er også dyrt. Altså kjære vene ts, tennene skal du ha til den dagen du dør, det er faktisk viktig at du prioriterer å komme deg til tannlegen. Også er det noe med å ta den beskjeden som kommer der, når den kommer. Ikke lag deg masse tanker og bekymringer allerede nå. Anonymkode: 67f89...a32 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Hvorfor hjelper ikke samboeren deg? Anonymkode: 380f7...852 1
Hensatt Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 Gå til tannlegen. Koster ikke allverden å få en sjekk. Ta det som må tas. En tann som er dårlig og lukter vondt må trolig trekkes uansett. Det koster deg rundt en tusenlapp. Bedre å trekke enn å risikere flere tenner. Det går også fint å avtale at du tar litt hver måned. Så lenge du ikke skal drive og bygge på tenner eller har noen vanskelige rotfyllinger trenger det ikke bli veldig dyrt. Er du heldig holder det kanskje også med en god tannrens. Men for all del. Bare gå og få en sjekk. Man må ikke gjøre alt og alt må ikke tas på en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Anbefaler deg å lese om TOO https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too Har selv vært igjennom det programmet nå nylig. Jeg har unngått tannlegen på grunn av skrekken også har jeg i hodet mitt gjort meg opp en forestilling om hvor ille tennene mine hadde blitt, som igjen forsterket skrekken. I hodet mitt hadde jeg hull i alle tennene, jeg googlet til og med hvor mye det ville koste å sette inn «nye tenner» fordi jeg var redd tennene skulle falle ut, så ille trodde jeg det var. Det var langt ifra så ille:.. mesteparten var slitasjeskader og ikke hull (biter om natta). Fikk fikset alt + fikk biteskinne, betalte ingenting. Man går først til psykolog og tannlege, der jobber man med årsak til skrekken også øver man på situasjoner. Så videre hos en annen tannlege som fikser tennene. visdomstanna di kan du nok like godt trekke. Hvis det ikke krever operasjon så koster ikke der mer enn en tusenlapp ish… det er lang ventetid på TOO. Jeg ventet et år (hadde også hull i visdomstann som måtte trekkes. Jeg endte med å ta midlertidig fylling da smertene ble så uutholdelige. Å trekke tann var en stor del av skrekken min. Trakk 2 visdomstenner på slutten av behandlingen i TOO, uten beroligende hadde aldri sett for meg å klare det) Anonymkode: 755b8...3df 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Anbefaler deg å lese om TOO https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too Har selv vært igjennom det programmet nå nylig. Jeg har unngått tannlegen på grunn av skrekken også har jeg i hodet mitt gjort meg opp en forestilling om hvor ille tennene mine hadde blitt, som igjen forsterket skrekken. I hodet mitt hadde jeg hull i alle tennene, jeg googlet til og med hvor mye det ville koste å sette inn «nye tenner» fordi jeg var redd tennene skulle falle ut, så ille trodde jeg det var. Det var langt ifra så ille:.. mesteparten var slitasjeskader og ikke hull (biter om natta). Fikk fikset alt + fikk biteskinne, betalte ingenting. Man går først til psykolog og tannlege, der jobber man med årsak til skrekken også øver man på situasjoner. Så videre hos en annen tannlege som fikser tennene. visdomstanna di kan du nok like godt trekke. Hvis det ikke krever operasjon så koster ikke der mer enn en tusenlapp ish… det er lang ventetid på TOO. Jeg ventet et år (hadde også hull i visdomstann som måtte trekkes. Jeg endte med å ta midlertidig fylling da smertene ble så uutholdelige. Å trekke tann var en stor del av skrekken min. Trakk 2 visdomstenner på slutten av behandlingen i TOO, uten beroligende hadde aldri sett for meg å klare det) Anonymkode: 755b8...3df Tannlegeskrekken skal vel være ganske ille før man får plass på dette? Anonymkode: 196e0...b06
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tannlegeskrekken skal vel være ganske ille før man får plass på dette? Anonymkode: 196e0...b06 Hvem omfattes av tilbudet? Personer som lider av odontofobi eller annen psykisk lidelse med innslag av odontofobi jeg har vokst opp under omsorgssvikt. Stor søskenflokk og foreldre som ikke klarte å følge opp. Hatt hull siden første besøk hos tannlegen, fikk ikke tilbud om bedøvelse før jeg var 18. Så skrekken tok tak i meg, og min måte å deale med skrekken har vært å unngå tannlegen helt til det har vært umulig å unngå (betennelse i tann f.eks). Når jeg først har dratt til tannlegen så har jeg fikset det jeg har måttet, men så har jeg unngått kontroll og dermed byttet til ny tannlege når jeg mange år senere har hatt behov for å dra igjen… Det behøver ikke være så ekstremt at du besvimer i gangen på vei inn til tannlegen. Jeg kom inn i TOO selvom jeg klarte å dra til tannlegen. Verdt forsøket å søke hvis det er sånn at du unngår tannlegen på grunn av skrekken. De kan hjelpe deg så du kan starte med blanke ark, og så du etterpå klarer å følge opp kontroller. Anbefaler deg forresten elektrisk tannbørste. Det hjalp veldig mye for min tannhelse, og det er nærmest umulig å pusse bra helt bakerst med manuell tannbørste. Anonymkode: 755b8...3df 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvem omfattes av tilbudet? Personer som lider av odontofobi eller annen psykisk lidelse med innslag av odontofobi jeg har vokst opp under omsorgssvikt. Stor søskenflokk og foreldre som ikke klarte å følge opp. Hatt hull siden første besøk hos tannlegen, fikk ikke tilbud om bedøvelse før jeg var 18. Så skrekken tok tak i meg, og min måte å deale med skrekken har vært å unngå tannlegen helt til det har vært umulig å unngå (betennelse i tann f.eks). Når jeg først har dratt til tannlegen så har jeg fikset det jeg har måttet, men så har jeg unngått kontroll og dermed byttet til ny tannlege når jeg mange år senere har hatt behov for å dra igjen… Det behøver ikke være så ekstremt at du besvimer i gangen på vei inn til tannlegen. Jeg kom inn i TOO selvom jeg klarte å dra til tannlegen. Verdt forsøket å søke hvis det er sånn at du unngår tannlegen på grunn av skrekken. De kan hjelpe deg så du kan starte med blanke ark, og så du etterpå klarer å følge opp kontroller. Anbefaler deg forresten elektrisk tannbørste. Det hjalp veldig mye for min tannhelse, og det er nærmest umulig å pusse bra helt bakerst med manuell tannbørste. Anonymkode: 755b8...3df Jeg leste den linken, og jeg snakket om TS, ikke om deg. Pluss at jeg har lest om denne ordningen tidligere, og man skal ha ganske store problemer før man kvalifiserer. Det holder ikke å «ikke like å gå til tannlegen», diagnosekriteriene er ganske strenge. Forøvrig er jeg helt enig angående elektrisk tannbørste, det har jeg nå innført til hele familien - både små og store! Anonymkode: 196e0...b06
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg leste den linken, og jeg snakket om TS, ikke om deg. Pluss at jeg har lest om denne ordningen tidligere, og man skal ha ganske store problemer før man kvalifiserer. Det holder ikke å «ikke like å gå til tannlegen», diagnosekriteriene er ganske strenge. Forøvrig er jeg helt enig angående elektrisk tannbørste, det har jeg nå innført til hele familien - både små og store! Anonymkode: 196e0...b06 Sorry, jeg trodde det var TS jeg svarte 😅 Anonymkode: 755b8...3df
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #16 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor hjelper ikke samboeren deg? Anonymkode: 380f7...852 Han tilbyr seg sikkert å hjelpe, men ønsker ikke å tømme hans konto bare fordi jeg ikke klarer å ta vare på meg selv på det området.. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem omfattes av tilbudet? Personer som lider av odontofobi eller annen psykisk lidelse med innslag av odontofobi jeg har vokst opp under omsorgssvikt. Stor søskenflokk og foreldre som ikke klarte å følge opp. Hatt hull siden første besøk hos tannlegen, fikk ikke tilbud om bedøvelse før jeg var 18. Så skrekken tok tak i meg, og min måte å deale med skrekken har vært å unngå tannlegen helt til det har vært umulig å unngå (betennelse i tann f.eks). Når jeg først har dratt til tannlegen så har jeg fikset det jeg har måttet, men så har jeg unngått kontroll og dermed byttet til ny tannlege når jeg mange år senere har hatt behov for å dra igjen… Det behøver ikke være så ekstremt at du besvimer i gangen på vei inn til tannlegen. Jeg kom inn i TOO selvom jeg klarte å dra til tannlegen. Verdt forsøket å søke hvis det er sånn at du unngår tannlegen på grunn av skrekken. De kan hjelpe deg så du kan starte med blanke ark, og så du etterpå klarer å følge opp kontroller. Anbefaler deg forresten elektrisk tannbørste. Det hjalp veldig mye for min tannhelse, og det er nærmest umulig å pusse bra helt bakerst med manuell tannbørste. Anonymkode: 755b8...3df Har lest om TOO, men det er ikke såpass ille, tror jeg. Er mange år siden jeg var hos tannlegen som sagt, så jeg vet ikke helt hvordan det kjennes inni meg. Men elektrisk tannbørste skal jeg anskaffe, takk! Anonymkode: de564...ac6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tannlegeskrekken skal vel være ganske ille før man får plass på dette? Anonymkode: 196e0...b06 Det er _veldig_ få som blir avvist i TOO-prosjektet når de først er henvist. Du kan også ta kontakt selv og be om å få stå på venteliste. De aller fleste teamene har dessverre lang venteliste så ta kontakt så raskt som mulig 😊 Anonymkode: c3203...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 Jeg hadde heller ikke råd til tannlege. Endte opp med å bare trekke nesten alle jekslene i steden for å fikse dem. Man trenger ikke de 2 bakerste uansett, har jeg erfart. Anonymkode: 342fa...bca
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 Kontakt tannlegen, ikke skam deg over å ha dårlig råd, fortell, tannlegen kan reglene, og vil hjelpe deg, også med å søke om støtte. Spør om råd først. Anonymkode: 9ee18...75f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men elektrisk tannbørste skal jeg anskaffe, takk! Jeg bruker verken elektrisk tannbørste, fluor eller tånntråd. Har helt fine tenner, uten hull (var til tannlege i fjor for første gang på 10 år). Har brukt snus i alle disse 10 årene, uten at tennene blir gule av den grunn. Snus er nok sterkt bakteriedempende, men det er det sikkert ikke lov til å si høyt. Anonymkode: 9ee18...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå