Gå til innhold

Eponas drøm om å bli mamma...

Gjest Epona

Anbefalte innlegg

Innom og oppdaterer meg jeg og, som så mange andre :ler: Ikke lenge igjen nå :overrasket: Følger med deg jeg vettu, og tenker at vi skulle hatt likt... Innom og passer på deg titt og ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for MSN adressen.

Jeg husker jeg lovet noen her inne adressen min, men jeg husker ikke hvem. Men jeg mener det var deg. Kan det stemme?

Uansett så ville jeg ha gitt deg den. Håper vi sees der inne en dag. Det hadde vært utrolig kjekt.

God natt vennen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xavia: Et svangerskap er nok ikke noe man glemmer så lett nei! Tenk at du har en gulljente på nesten ti år, og nå venter du endelig en til! :legrine: Synes det er så fantastisk å tenke på at du også snart er der jeg, etter alt du har bak deg på veien. :klem:

Pi@: :klem: tilnake! Er så kjekt at du stikker innom! Er litt selvopptatt for tiden, og er lite rundt i andres dagbøker, men kommer sterkere tilbake. :klem:

Sensommerbruden: Ja, det begynner liksom å bli litt mer virkelig når magen kommer og man kjenner liv hver dag inni magen. Greit å tenke litt fremover da så smått, men man har jo bedre tid enn det føles da!

Furstina: Migrene er slitsomt ja. Min migrene begynte da jeg var 18-19 år, men har egentlig kommet veldig sjelden, bare to-tre-fire ganger i året liksom. Men nå i svangerskapet har det tatt helt fullstendig av.. Og jeg håper det går tilbake til normalen etterpå.. :sjenert: Ja, vi har okser som "skadedyr" her :ler:

Miiip: Får se hvor mye trening jeg får til. Jeg er i hvertfall i aktivitet hver dag, om det ikke er direkte turgåing. Kroppen min har sine begrensninger kjenenr jeg.. Idag har jeg vondt etter baderomsrazziaen i går.. Nei, når babyen først er ute tror jeg aldri noen har lyst å putte ham eller henne inn igjen! :ler: Tanken min var bare at ting kunne vært akkurat sån som dette alltid. :) Men jeg vil jo egentlig ikke det - det jeg vil aller mest er jo å få babyen ut og bli kjent med h*n! :hjerte:

Madden: Så koselig at du har vært innom her! :klem: Ja, det er utrolig spesielt! Har ønsket det så lenge, og en stund trodde jeg aldri jeg kom til å oppleve det. Men nå er jeg her, og det er nesten ufattelig! :legrine: Gleder meg vilt til babyen kommer!

Iss: Heisann vennen! Veldig koselig at du følger med meg og legger igjen hilsener! :klem: Jeg vet hvordan du har det.. Jeg fulgte Rognebær, som jeg opprinnelig hadde lik termin med, og tenkte at nå kunne jeg hatt det sånn, nå kunne jeg kjent det og det.. Jeg fikk jo en ny spire etter noen få måneder, som jeg jo bærer på nå, men selv om jeg var gravid på nytt igjen så var det litt spesielt å følge en som jeg skulle ligget likt med.. Jeg håper at en ny spire kommer til deg og din kjære snart, jeg er sikker på det sitter en spire en plass og venter på den rette anledningen til å flytte inn! :kose:

Sommerberta: Jeg har spurt deg en gang om du hadde msn, det kan nok stemme det! La deg inn i går, så nå er du på plass. Så håper jeg vi snakkes der inne! :smilorange:

Epica: Formen er varierende får en si! Sliter med rygg og bekken, og er litt plaget med kvalme og svimmelhet. Bortsett fra det er formen upåklagelig! :smilorange: Koser meg med magen og gleder meg enormt til babyen kommer!

Holly H: Takk for helgehilsen! Satser på migrenefri helg ja.. Tror det skal bli en bra helg! Solen skinner og i morgen skal vi på grillfest. Og i helgen skal sambo male sengen til Knøttet :smilorange:

Sommer og sol og skjørt idag :danse: Må ta vare på sommerfølelsen så lenge som mulig. Vond rygg idag etter jeg tok badet i går. Så i dag blir det en rolig dag, og jeg har igrunnen ingen planer. Klør i fingrene etter å rydde her, men jeg skal la være. Får passe på kroppen i dag tenker jeg, og bare ta det rolig.

Hadde egentlig en litt kjip dag i går. Hadde mye energi, men jeg tror egentlig det var litt negativ energi. Ble skikkelig grine-dag i går.. LItt sånn antiklimaks-dag, helt ut av det blå. Kanskej etter lettelsen etetr sykmedlingen, kanskje etter all oppgiringen og gledingen til babyen kommer, eller som sambo sa - kanskje jeg bare hadde en drittdag. Trenger ikke alltid være noe. Men jeg følte meg fysisk og mentalt sliten rett og slett.

Og da vi la oss i gårkveld ble jeg liggende å få skrekkbilder i hodet mitt.. Jeg gruer meg ikke til fødselen og smertene (merkelig nok kanskje), men jeg har ruptur-angst... Jeg er SÅ redd for å revne fra ende til annen, og i går kveld kom det veldig fram.. Så da ble det litt faktasnakk med sambo om hvor ofte det skjer, og hvor vanlig det er og slike ting, og jeg klarte å roe meg litt på det. Sovnet i hvertfall etterpå..

Føler meg så uvel akkurat nå, kanskje jeg skal legge meg nedpå. Har veldig lyst på noe, men vet ikke hva.. God helg supergirls! Jeg stikker gjerne innom igjen i løpet av helgen, men hvis ikke - så ha riktig god helg!

Arg - for mange smileyer - men jeg vil jo ikke fjerne noen! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært på Jysk idag og kom hjem med madrass, overmadrass, dyne og stellematte. :)

UTSTYRSLISTE:

DETTE HAR VI:

bommullsbodyer i str 56 og 62

ullbodyer i str 56, 60/62 og 70

sparkebukser i str 56 og 62

ulluer

1 hjemmestrikket ulljakke, strikker en til + ullbukse

strømpebukser i bomull (er litt store, 62-68)

sokker i str 0-1 mnd

strømpebukser og stilongs i ull, str 50 og 60

2 stelle/badehåndklær m hette

1 stelleteppe

2 helsetepper

1 6-pkn flanellsbleier

2 6-pkn gaskluter gulpekluteer/diverse

1 nydelig villsauskinn

10 myke fine frottekluter, 3 litt tykkere

sprinkelseng (men må males)

dyne i str 50x65 (eller hva det er, den minste)

madrass

overmadrass

duovogn, men skal bytte til lufthjul

stelleveske

vognpose i lammeskinn (vinterpose)

vognpose i dun (litt lettere)

ammepute

stellematte

DETTE TRENGER VI FØR BABYEN KOMMER I HUS:

1 kjeledress

votter uten tommel

babyteppe i ull

et par klesskift i str 50

bleier

3-4 myke frottehåndklær som bare er babyen sine

2 sett laken og dynetrekk

stelleutstyr kjøpe av merket Babyline. NB: trenger minimalt..

bleiebøtte

"sprinkelbeskytter"

bilsete

Må også ha (noe av det først etter hvert):

lekegrind

babycall

myke leker

badebalje

bæresele m ryggstøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kontroll på utstyret ser jeg. Dere har det meste i hus, og det er jo deilig.

Jeg så du skrev at du trenger minimalt med stelleutstyr, og det er jeg forsåvidt enig med deg i. Vi har enda ikke brukt opp den første flasken med badeolje fra Babyline, og shampoen er nesten ikke brukt.

Vi har hatt den samme tuben med zinksalve helt til nå.

Det eneste vi har brukt opp er et glass med A-creme, siden Oliver var så tørr i kinnene på vinteren.

Ha en riktig så fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med lista ja. Undrar om jag skrev nån sån med sonen - det borde jag ha gjort om jag känner mig själv rätt fast jag tror nog inte att jag gjorde det i alla fall.

jag skrev bara en lista för sjukhusväskan. Fast en reducerad sån. Kläder till mig, toalettväska och sånt kan jag packa i sömnen. Det var nog mest en lista på papper, dokument, kamera och sånt ovanligt som jag inte brukar packa för en helg borta.

Äsch nu skriver jag ju massor i din dagbok.

Jag skulle bara skriva att salvor och sånt kan du gott köpa in efter behov. Kom ihåg att bröstmjölk är superbra på torr hud, röd rumpa och i täpta näsor.

Till badet hade vi några droppar vanlig olivolja som gjorde huden ren, mjuk och inte torkar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Epona!

No er det jammen ikkje lenge igjen! :overrasket:

Eg og hadde skikkelig rupturangst før fødselen. Smurte meg med jordnøttolje kvar dag, men det hjalp tydeligvis ikkje, sidan eg fekk totalruptur :roll:

Men hovudgrunnen til at eg revna var jo at Malin blei tatt med tang fordi det store

hodet hennas satt fast. Dei aller fleste revnar jo litt, men det er ikkje mange som revnar så masse som eg. Og uansett kan eg garantere deg at du overhode ikkje kjenner det viss du revnar. Det er i dagane/vekene etterpå at du eventuelt kjem til å kjenne noko.

Og det blir faktisk heilt bra igjen til slutt i dei aller, aller fleste tilfella. Med meg har det tatt irriterande lang tid, men dei fleste seier at dei er heilt fine etter 2-3 mnd.

Og så finns det jo metodar for å forebygge ruptur undervegs i fødselen. Du kan jo informere jordmor om angsten din når du kjem til sjukehuset sånn at ho kan gjere det ho kan for å unngå det. Ho kan f.eks tøye mellomkjøttet undervegs i fødselen og veilede deg under pressinga sånn at ikkje babyen kjem for fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissS: :klem: tilbake!

Siam: Heisann! :klem: Ja, kremer og såper og salver og allverdens dill vil jeg bruke minst mulig sorter av og i minst mulige mengder, rett og slett fordi jeg ikke tror det er nødvendig så lenge huden er frisk og fin. Tror det gjelder å tenke fornuftig og bruke kremer og oljer etter behov. Og det høres det ut som dere har gjort i hvertfall - ikke akkurat storforbrukere! :ler: Tror det er veldig mange som bruker mange unødvendige produkter på sine små, kanskje helt uten at de tenker særlig over det.

Cr@sh: Takk for det! Helgen har vært ganske så fin så langt!

Marthepia: Godt å ha saker og ting på plass ja. Heldigvis har vi fått veldig mye, og ikke trengt å kjøpe alt. Både vognen, en dunpose, sengen og noen av klærene har vi fått brukt (de brukte klærene er mine egne babyklær :) ), og spandable besteforeldre har spandert ny saueskinnspose og en del klær. Det har vært nødvendig for oss å spre utgiftene litt, så vi har fordelt innkjøpene i løpet av de siste par-tre månedene, og kjøpt litt da og da. Nå begynner vi jammen å få det meste på plass! Det føles litt deilig egentlig!

Furstina: Jeg er et skikkelig listemenneske, men har bare en utgave av utyrstyrslisten, og den befinner seg her i dagboken. Egentlig er jeg ikke tilhenger av å legge ut "skrytelister" her, men det er litt praktisk å ha den her, for det er så lett å endre og komme med tilføyelser. Og ikke minst så har jeg fått mange bra tips undervegs fra erfarne mammaer her, og det setter jeg stor pris på. :) Takk for bra tips angående jordnøttolje og morsmelk - det er slike ting som bekrefter mine tanker om at man ikke skal kjøpe seg ihjel på salver og kremer og såper og spesialting for det ene og det andre. Jeg har tro på at man i det daglige, med frisk babyhud, kommer langt med vann, olje og kanskje en såpe. :Nikke: Og du - skriv i veg her inne, det er bare koselig! :klem:

Hermione: TAKK for innlegget ditt.. :klem: Gjorde godt å lese de ordene om at hvis jeg revner så vil jeg ikke kjenne det. Det er forestillingen om at jeg kjenner at jeg revner som er så utrolig skremmende.. Med fornuften så kan jeg forstå at riesmertene "overdøver" den andre smerten på en måte, det må vel være noe sånnt? Jeg kjenner til at jordmor har ulike teknikker for at barnet ikek skal komme for fort, og jeg vet at jordmødre også er opptatt av å redusere omfanget av rupturer og rifter. Egentlig har jeg ikke sånn skikkelig-skikkelig angst for dette, men jeg blir urolig av å tenke på det og tenger nok å fordøye tankene litt.. Skal prate med jordmor på neste kontroll tenkte jeg. Jeg er litt rar med sånne ting - på den ene siden så tenker jeg at fødselen går helt fint, og samtidig så er jeg sånn worst case scenario-tenker. Det går faktisk an å være begge deler, ikke samtidig, men man kan fint skifte mellom to holdninger.. Det klarer vertfall jeg :sjenert: Men takk igjen, var godt å lese det du skrev! :klem:

Hatt en fin helg :) Fredagen laget vi pizza og hadde tv-kveld. I går var det pusling i huset og avslapping, for det meste. Hadde en okse på rømmen her i går også, men i går gikk han bare her og tuslet, vi gadd ikke jage ham. Så jeg hadde oksecafeservering ut av vinduet her :ler: Han var en smule skeptisk først, men fikk brød av meg og så ut til å sette pris på oppvartingen. Ikke særlig smart, og jeg skal ikke gjøre det igjen, for vi vil helst ikke ha en flokk med okser som tigger mat utenfor kjøkkenvinduet, men jeg klarte ikke la være :ler: På kvelden i går var vi på fest hos Fjellrypa og Ørnen, det var veldig gøy! :smilorange:

Idag er jeg trøtt, for det ble senere enn jeg er vant til for tiden. Var egentlig ganske tung og trøtt på dagen i går også. Hadde to sovepauser i løpet av dagen i går.. :sove: Hatt noen kvalmeanfall disse dagene også, det er pyton. Men går veldig fort over heldigvis. Drikker litt først, og så spiser jeg litt og da er det greit. Men det kommer kastet på meg og jeg får voldsom trang til å kaste opp, og jeg brekker meg. Skjer oftere og oftere for tiden, håper det ikke har tenkt å utvikle seg..

I går kjente jeg plutselig "menssmerter" og litt press... Da fikk jeg litt sånn "hjelp hva skjer"-følelse. "Menssmertene" gav seg veldig fort, varte sikkert bare et minutt. Kom bare så plutselig, så jeg la godt merke til det ja. Var vel bare babyen som romsterte nederst i hulen sin, men det var bare en ny følelse liksom... Pressfølelsen var til og fra hele dagen egentlig, så i går hadde jeg knipeøvelsesdag de lux - for det føles betryggende å gjøre knipeøvelser tilfelle jeg begynner å bli slapp.. Har egentlig vært ganske flink å knipe og føler meg egentlig ganske sterk nedi der. ;)

Idag står det smårydding på planen. Må få oden på en del rot som slenger..

God søndag! :vinke:

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag behövde lagas lite där nere efter jag fött sonen - det sved en del eftersom just den bedövningen inte tog så bra på mig. Själva födseln och de eventuella skador då får då känns egentligen ingenting (inte för mig och inte för de flesta). Du är full med adrenalin och krafter som jobbar för att föda barn.

För mig så hjälpte en jordmor till med att smöjra och hålla ner öppningen så att det skulle vara lättare för sonen att komma ut utan att de skulle behöva klippa mig. Själva "greppet" eller tekniken hade nåt bra namn (ska se om jag hittar det). Jag hade faktiskt två barnmorskor /jordmödrar närvarande vid förlossningen just pga detta.

Tittade i förlossningsjournalen:

09:20 Hög perineum. Strama kanter. Masserar m glidslem + varm handduk

09:25 Huvudet skär inte igenom pga stram perineum. Hämtar in Bm Xxxx Xxxx för konsultation. Höjer S-dropp succesivt och hjälper pat. då hon krystar med modifierat ritkens grepp.

09:41 En pojke framkrystas i framstupa kronbjudning...

Glidslem och modifierat ritkens grepp använde de - prata med din jordmor om det kanske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med angst for å revne husker jeg fra første fødsel. Jeg var så redd at jeg nesten ikke turte å presse skikkelig i starten. Men det må sies at jeg kan ikke huske den delen av fødselen som smertefull der nede. Det føltes bare utrolig befriende å få GJØRE noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom med en liten søndags klem jeg :klem:

Tenker på deg,og synes det har gått så fort fra du ble gravid til nå,du skal jo snart ha barn :overrasket::ler:

Stor :klem: Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen!

Tenker på deg. Håper du har det bra.

Vil baregi beskjed om at jeg har slettet meg på FUB sin nettsiden. Føler ikke behov for å være der inne før jeg vet når vi skal i gang igjen.

Har startet en ny dagbok i dag. Ta en titt hvis du vil. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...