Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han var aggressiv med flere voldsepisoder over et ti-år pga depresjon, jeg ble utslitt, nedbrøt og var utro over en lengre periode (måneder)

Begge anerkjenner at vi har brutt løfter og har føkket det skikkelig opp. Men han mener det jeg har gjort er verre og at latent/psykisk vold ikke er så ille at det medvirket til at jeg ble så nedbrøt at jeg tok veldig dårlige valg.

Kjenner det er litt urettferdig .. Jeg tok valget og jeg må gjøre opp for det, men jeg var også svært nedbrutt (terapauten har gitt meg PTSD diagnose til tross for at han ikke slo meg) og han bidro til at jeg ikke var meg selv. Kjenner jeg ikke er villig til å ta på meg all skyld her og det at han ikke anerkjenner hvor alvorlig effekten av psykisk og latent vold faktisk er..

Er det håp? Begge vil og går i terapi osv (han har gått på sinnemestring) 

Anonymkode: 5bde2...c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vill si vold er være en utroskap. Jeg tror ikke det er lurt og fortsette her. Hva sier terapeuten din om dette? Synes hun det er lurt at du fortsetter og utsette deg for det som gjorde deg syk i utganspunktet? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan ikke tilgis og nei det er ikke håp. Hverken for forholdet eller for din helse for så lenge du er sammen med han så vil kroppens PTSD være aktivert. Du trenger å komme deg vekk 

Anonymkode: 1c124...908

• Liker 1
Skrevet

Man skal ikke tilgi slikt.. Ikke bli værende

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg vekk så fort du kan!!

Anonymkode: 9d4cb...877

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er utilgivelig, gå fra hverandre, det er det beste for begge 

Anonymkode: 56922...172

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utroskap kan i noen tilfeller tilgis, vold kan ikke. Min mening 

Anonymkode: 8d8dd...e44

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hva som er verst. Det er uansett subjektivt. For deg er vold verst og for han er utroskap verst. Ingen av dere tar feil. Mulig han hadde endret mening om han hadde vært i dine sko. Hvis dere skal fortsette i forholdet må dere tilgi det den andre har gjort og legge det bak dere, og selvsagt love at det ikke skal skje igjen. Ingen av dere skal måtte skylde den andre noe fordi det den gjorde "var verst". Når det er sagt, så er ikke utroskap ok fordi du ble utsatt for vold. Du må selv ta ansvar for det du har gjort og ikke skylde på mannen din.

Jeg ser du skriver at du har fått PTSD. Da bør du ikke være sammen med han som gjorde slik at du fikk det. Da vil du aldri bli frisk. Igjen, helt irrelevant hva som var verst. Kroppen din husker volden, og vil alltid være i alarmmodus i nærheten av han. Bra dere får behandling og han sinnemestring, men kroppen din vil fortsett være livredd han. Selv om han mener han er frisk nå eller at det du gjorde var verst.

Jeg er forresten enig i at vold er verst, men uansett ingen unnskyldning for å være utro!

Anonymkode: 56cbd...f5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vil aldri bli helt frisk så lenge du er sammen med denne mannen, ts. Din ptsd vil trigges på nytt og på nytt i årene fremover, hver gang han hever stemmen, hver gang han blir sint osv. Kroppen din husker hva han har gjort, hjernen din husker, og vil forsøke å beskytte deg.

Så nei, dette forholdet bør du ikke fortsette!

Det er flott at dere begge to går i terapi, og at han har tatt sinnemestringskurs. Det gjør at han kanskje har mulighet til å fungere uten å bli voldelig i et annet forhold, hvis han går nok i terapi. Dessverre tviler jeg litt på det, for når han forsøker å få din utroskap til å bli verre enn den volden han har utsatt deg for i årevis, da bagatelliserer han volden, tar ikke ansvar, forsøker å skylde på deg, at du er en verre person enn ham. Det å gjøre dette er en form for psykisk vold mot deg. Og den skjer i nåtid, selv om han kanskje ikke er fysisk voldelig for tiden.

Kom deg ut av forholdet, for du kan aldri bli frisk sammen med denne mannen!

Og du - når du går, ta dine forholdsregler, forbered deg, allier deg med familie/venner som følger deg opp og sjekker at du har det bra, for dessverre har voldelige menn en tendens til å bli langt mer voldelige ved et brudd.

Anonymkode: 59fb7...7c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vil aldri bli helt frisk så lenge du er sammen med denne mannen, ts. Din ptsd vil trigges på nytt og på nytt i årene fremover, hver gang han hever stemmen, hver gang han blir sint osv. Kroppen din husker hva han har gjort, hjernen din husker, og vil forsøke å beskytte deg.

Så nei, dette forholdet bør du ikke fortsette!

Det er flott at dere begge to går i terapi, og at han har tatt sinnemestringskurs. Det gjør at han kanskje har mulighet til å fungere uten å bli voldelig i et annet forhold, hvis han går nok i terapi. Dessverre tviler jeg litt på det, for når han forsøker å få din utroskap til å bli verre enn den volden han har utsatt deg for i årevis, da bagatelliserer han volden, tar ikke ansvar, forsøker å skylde på deg, at du er en verre person enn ham. Det å gjøre dette er en form for psykisk vold mot deg. Og den skjer i nåtid, selv om han kanskje ikke er fysisk voldelig for tiden.

Kom deg ut av forholdet, for du kan aldri bli frisk sammen med denne mannen!

Og du - når du går, ta dine forholdsregler, forbered deg, allier deg med familie/venner som følger deg opp og sjekker at du har det bra, for dessverre har voldelige menn en tendens til å bli langt mer voldelige ved et brudd.

Avsluttet litt tidlig - diskuter dette med psykologen din. Spør psykologen rett ut om du kan bli helt frisk av din ptsd hvis du fortsetter i dette forholdet, spesielt siden han argumenterer som han gjør hvor han mener volden hans gjennom år er verre enn din utroskap.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke håp for en som bagatelliserer effekten av egen voldsutøvelse.
Det må du ta konsekvensen av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Utroskap kan i noen tilfeller tilgis, vold kan ikke. Min mening 

Anonymkode: 8d8dd...e44

Jeg hadde aldri tilgitt utroskap, men kunne tilgitt en enkelt voldshendelse. Men vold flere ganger hadde jeg aldri tilgitt. 

Anonymkode: 27c19...91d

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke tilgitt, noen av delene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 17.47):

Han var aggressiv med flere voldsepisoder over et ti-år pga depresjon, jeg ble utslitt, nedbrøt og var utro over en lengre periode (måneder)

Begge anerkjenner at vi har brutt løfter og har føkket det skikkelig opp. Men han mener det jeg har gjort er verre og at latent/psykisk vold ikke er så ille at det medvirket til at jeg ble så nedbrøt at jeg tok veldig dårlige valg.

Kjenner det er litt urettferdig .. Jeg tok valget og jeg må gjøre opp for det, men jeg var også svært nedbrutt (terapauten har gitt meg PTSD diagnose til tross for at han ikke slo meg) og han bidro til at jeg ikke var meg selv. Kjenner jeg ikke er villig til å ta på meg all skyld her og det at han ikke anerkjenner hvor alvorlig effekten av psykisk og latent vold faktisk er..

Er det håp? Begge vil og går i terapi osv (han har gått på sinnemestring) 

Anonymkode: 5bde2...c0a

Ut fra det du skriver:

Hva legger du i vold?

Og hva legger du i utro?

Hva er det vi snakker om?

Skrevet

Han utøver fortsatt psykisk vold og  manipulerer deg til å tro at du er verre enn  han.

• Liker 1
Skrevet

Om man fucker opp og ikke legger seg paddeflat, men starter en konkurranse om hva som er verst, er svaret nei fra meg. Om man ikke evner å eie det man selv har gjort galt uten å nevne: men du gjorde også dette… mener jeg at man bør gå hver sin vei, og jobbe med seg selv. Er det meningen at dere skal være sammen, kan dere bli sammen igjen etter at dere begge har jobbet med dere selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...