Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Antar jeg ikke er alene som gravid ambulansearbeider :)
Jeg jobber på en stasjon med døgnvakter, vi går to-tre døgn i strekk. Trives godt med turnus. 

Har jo lest at nattevakter kan øke risiko for spontanabort. Jeg jobber jo ikke direkte natt, men det ligger jo i arbeidets natur at jeg tidvis må opp og ut på nattetid. Får somregel hvile/sove deler av nettene, og enkelte netter også hele. 

Gikk dere over på svangerskapspenger tidlig pga dette? Eller tilrettelegging? (Det er ikke mulig for min del). 

Har et ønske om å jobbe så lenge som mulig, så langt formen tillater det. 

Hvor lenge jobbet dere, og hva var årsaken til at dere måtte sykemeldes/over på svangerskapspenger?

Anonymkode: 37709...27c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder ikke meg selv, men kjenner flere ambulansearbeidere og alle har gått ut med svangerskapspenger rundt uke 12 :) Ikke bare pga nattevakter, men arbeidets natur (tunge løft, stress, etc). 

Anonymkode: 9049f...955

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapspenger gis fra uke 12 pga risikoen forbundet med utrykning (høy hastighet, uforutsigbare situasjoner, dårlig ergonomi, etc).

Anonymkode: e711e...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svangerskapspenger gis fra uke 12 pga risikoen forbundet med utrykning (høy hastighet, uforutsigbare situasjoner, dårlig ergonomi, etc).

Anonymkode: e711e...8b1

Er det risikoer som kun tas hensyn til etter uke 12? Mener hvis det er så potensielt skadelig for mor/barn burde det kanskje vektlegges helt fra starten?

Har en kollega som jobbet til hun var 8 mnd på vei, og noen er ute tidlig i første trimester.
Så lurte litt på begrunnelsen til forskjellige kvinner her inne. Om det var noe rent praktisk ved å være gravid som gjorde det vanskelig (når/hvordan ble magen i veien feks), eller om det var andre grunner som de nevnt over her.
Sier ikke noe er rett eller galt :) og har ikke forhåndsbestemt hvordan dette blir for min del. 

For egen del så føler jeg ikke jobben er stressende eller uforutsigbar. For meg er det normalen på jobb og ikke et stresselement. Ved planlegging og bruk av tilgjengelig utstyr opplever jeg svært sjelden dårlig ergonomi i oppdragsløsning. Når det gjelder risiko ved utrykningskjøring så er den forhøyet ja. Men dette er en risiko jeg har sagt meg villig til å akseptere. Hvis jeg følte det gikk på bekostning av tryggheten min i stor grad ville jeg aldri holdt på med dette i utgangspunktet  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En risiko du er villig til å akseptere? Så du skal utsette baby for fare når det strengt tatt ikke er nødvendig og i værste fall få prematur fødsel med påfølgende skader på barnet. Spesielt. 

Graviditet er en relativt kort periode av arbeidslivet. Gå ut på svangerskapspenger med god samvittighet. Du har et helt arbeidsliv igjen etter fødsel og permisjon. 

Anonymkode: 6b6ce...ca0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I helse stavanger blir en tatt ut så snart en nevner det til leder. Er noen som har holdt det skjult lenge for å kunne jobbe

Anonymkode: 28f7f...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En risiko du er villig til å akseptere? Så du skal utsette baby for fare når det strengt tatt ikke er nødvendig og i værste fall få prematur fødsel med påfølgende skader på barnet. Spesielt. 

Graviditet er en relativt kort periode av arbeidslivet. Gå ut på svangerskapspenger med god samvittighet. Du har et helt arbeidsliv igjen etter fødsel og permisjon. 

Den risikoen ved utrykningskjøring er jo like stor om man er gravid eller ei. Jeg er mor til et barn, og utsetter sånn sett henne for risikoen med å miste sin mamma hver gang jeg er på jobb. Men det er akseptabelt? Det er jo ganske spesielt det også vell? 
Men vi er maaange mødre og fedre i tjenesten. 
Det var det jeg mente med en risiko jeg aksepterer - at den aksepterer jeg hver gang jeg er på jobb, gravid eller ei.

Syns det er interessant å høre hvordan det gjøres rundt om. Ser jo allerede på de få svarene her at det varierer med at noen blir tatt ut med en gang, mens andre blir tatt ut uke i uke 12. 

Kommer såklart til å følge rådene jeg får fra jordmor og lege ang hvor lenge jeg burde jobbe :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du utsetter deg selv for den faren og eventuelle skader, ikke barnet du allerede har hjemme. Nå utsetter du både deg selv og et ufødt barn. Stor forskjell.

Er en grunn for at svangerskapspenger eksisterer. Det et for å ikke utsette foster for unødige risikoer. 

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

Her ønsker ikke arbeidsgiver gravide på bil fom uke 12. Mange har gått ut på sykemelding før de søker om svangerskapspenger pga kvalme og andre plager. Noen har og jobbet lengre, som oftest de uten fast stilling for å få nok/bedre permisjonsopptjening. 

Synes ikke det er rett for kollegaer å måtte ta hensyn til en gravid kollega på oppdrag heller og det gjør kollegene, enten man vil eller ikke. Spesielt når magen har begynt å poppe. Det er mange tunge ugunstige løft, bæring i trapper, hjertestanser og komprimeringer, bilulykker, psykiatri- og smitteoppdrag som ikke er spesielt gravidvennlige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du utsetter deg selv for den faren og eventuelle skader, ikke barnet du allerede har hjemme. Nå utsetter du både deg selv og et ufødt barn. Stor forskjell.

Er en grunn for at svangerskapspenger eksisterer. Det et for å ikke utsette foster for unødige risikoer. 

Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko:

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold

Her ønsker ikke arbeidsgiver gravide på bil fom uke 12. Mange har gått ut på sykemelding før de søker om svangerskapspenger pga kvalme og andre plager. Noen har og jobbet lengre, som oftest de uten fast stilling for å få nok/bedre permisjonsopptjening. 

Synes ikke det er rett for kollegaer å måtte ta hensyn til en gravid kollega på oppdrag heller og det gjør kollegene, enten man vil eller ikke. Spesielt når magen har begynt å poppe. Det er mange tunge ugunstige løft, bæring i trapper, hjertestanser og komprimeringer, bilulykker, psykiatri- og smitteoppdrag som ikke er spesielt gravidvennlige. 

Da kan du helse de gravide ambulansearbeiderne du møter i fremtiden og si at de også har rett på sykepenger eller svangerskapspenger lik andre, og at foreldrepengegrunnlaget blir det samme som før sykepenge/svangerskapspenge-oppstart 🙂 Stønadene likestilles som arbeid i opparbeiding til- og beregning av foreldrepenger.

Ang tilrettelegging og hensyn skal man nu ta hensyn til kollegaer uansett om de har en voksende mage eller ei. Det kan være ambulansearbeidere med andre plager som gjør at de trenger hensyn tatt, en skal ikke diskriminere pga svangerskap. Jeg regner med en arbeidstaker og en arbeidsgiver sammen som blir enig i at det er trygt for den ansatte å jobbe ut over 12 uker, vet hva de snakker om. Om arbeidsgiver ikke er trygg på at sin arbeidstaker blir ivaretatt og ikke kan tilrettelegge, så må arbeidstaker søke svangerskapspenger. Husk også at det er lokale forskjeller ift arbeidsmengde og type oppdrag. 

Anonymkode: 09e51...a07

Skrevet

Etter uke 12 er fosteret over symfysen og er derfor ikke lenger beskyttet dypt i bekkenet. Det skal én bråstans eller ett velplassert spark i magen fra en krakilsk pasient til før fosteret er dødt. 

Leder skal IKKE avgjøre hva som er trygt for sin ansatt, det skal lege og jordmor. Jeg søker svangerskapspenger for alle, og hvis leder og ansatt ønsker å ignorere det som er skrevet i søknaden, så får de heller se tilbake på det den dagen det verste har skjedd.

• 6 måneder senere...
Skrevet

I Østfold blir man tatt ut av tjeneste med en gang av mange grunner, men spesielt cytostatika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...