Gå til innhold

Mange single som reiser på ferie alene her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å reise alene for 6 år siden da ingen kunne reise med meg. Litt bratt læringskurve for en introvert som meg. Jeg måtte "lære" meg å se omgivelsene og menneskene rundt meg samt være åpen for kontakt. Jeg har aldri begravd meg i en bok mens jeg spiser. Jeg sitter og ser på det som skjer rundt meg. 

Mindre steder i Hellas opplever jeg som trygt. Portugal var også fantastisk med fine mennesker og laid back tempo. 

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg vil reise med noen andre. Elsker å bestemme tempo og innhold i dagen selv. Har fått venner fra ulike land som jeg jevnlig har kontakt med. 

Anonymkode: 8acaa...310

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsker å reise alene. Jeg hadde rett og slett ikke taklet venninnetur med tre venninner. Jeg er aldri ensom på reise, man blir alltid kjent med folk, og jeg har fått venner for livet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, tenk om du hadde våget før 🙂 Du mistet kanskje 20år av livet ditt med reiser...

Anonymkode: c41ef...a3f

Hadde nok våget tidligere,men da hadde jeg barn og en mann som ikke ville reise.Økonomien begrenset litt også.Men jeg er ikke ferdig med reising ennå,bare helsa holder.🙂

Anonymkode: d8392...22e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har reist mye alene, og elsker det. Da er jeg fri til å gjøre akkurat hva jeg vil, når jeg vil. Jeg behøver ikke bli med andre på noe som ikke interesserer meg, og jeg behøver ikke kjede andre ved at de blir med meg av høflighet, selv om jeg har sagt de kan finne på noe annet. 

Egentlig mener jeg at alle burde reise alene en gang i livet, jeg tror det er sunt for alle å bli kjent med seg selv på den måten. Lære å tilbringe tid med seg selv, trives i eget selskap, og håndtere det som måtte komme. Og man behøver ikke reise langt, kjøre på med ekstreme opplevelser, eller bruke mye penger for å oppnå det. 

Når man reiser alene første gang, kan man gjerne ta en reise som er enkel å gjennomføre. For eksempel ikke veldig langt og ingen store språkbarrierer. Så kan man gå lenger ut av komfortsonen neste gang, om man ønsker det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte å reise alene for 6 år siden da ingen kunne reise med meg. Litt bratt læringskurve for en introvert som meg. Jeg måtte "lære" meg å se omgivelsene og menneskene rundt meg samt være åpen for kontakt. Jeg har aldri begravd meg i en bok mens jeg spiser. Jeg sitter og ser på det som skjer rundt meg. 

Mindre steder i Hellas opplever jeg som trygt. Portugal var også fantastisk med fine mennesker og laid back tempo. 

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg vil reise med noen andre. Elsker å bestemme tempo og innhold i dagen selv. Har fått venner fra ulike land som jeg jevnlig har kontakt med. 

Så flott! :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg begynte å reise alene for 6 år siden da ingen kunne reise med meg. Litt bratt læringskurve for en introvert som meg. Jeg måtte "lære" meg å se omgivelsene og menneskene rundt meg samt være åpen for kontakt.

Fint hvis det er det du ønsker, men man trenger jo ikke ha kontakt med folk på tur nødvendigvis. Selv synes jeg nettopp en av de beste tingene med å reise alene er å minimere sosial kontakt. 

Anonymkode: 6127a...f16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fint hvis det er det du ønsker, men man trenger jo ikke ha kontakt med folk på tur nødvendigvis. Selv synes jeg nettopp en av de beste tingene med å reise alene er å minimere sosial kontakt. 

Det er jo opp til deg :) Litt må du jo kommunisere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo opp til deg :) Litt må du jo kommunisere.

Joda, men mindre enn til hverdags. Man snakker jo knapt med noen ved ombordstigning på en flight lenger, feks, og resepsjonisten på hotelllet utveksler man kanskje et par ord med maks.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke singel, men reiser på ferie alene en uke hvert år. Det er min egentid, trenger ikke ta hensyn til hva mann og barn vil gjøre eller dra dem med på museer eller arrangementer de ikke har lyst til.

Trives godt i eget selskap, og har ikke behov for å møte andre når jeg ervpå ferie.

Anonymkode: 26b31...249

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dro på 10 dagers cruise alene, etterfulgt av ei uke i Barcelona. Skikkelig artig, ble mye festing. Er dame i 50 årene.

Anonymkode: 5ea60...543

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist alene to ganger. Da var det ikke en god opplevelse. Endte opp med å føle meg trist og nedfor fordi jeg var alene og så rundt på alle som hadde noen, familier osv. Ble bare mer og mer lei meg og orket nesten ikke å gå ut av hotellet. Gråt mye og reiste hjem tidlig den ene gangen. 

Jeg er singel og de få jeg kjenner skal naturligvis reise med familie eller kjæreste / mann. Har sittet flere somre nå og ikke gjort noenting. Jeg trives best i selskap med andre og strever med å kose meg når jeg reiser alene. Jeg tror også det synes at jeg er nedfor og trist. Da er man jo ikke akkurat en person fremmede kommer opp til for å snakke med. 

Noen gode råd til ei som har lyst å begynne å oppleve livet og ting igjen? 

Anonymkode: 7f3a5...248

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har reist alene to ganger. Da var det ikke en god opplevelse. Endte opp med å føle meg trist og nedfor fordi jeg var alene og så rundt på alle som hadde noen, familier osv. Ble bare mer og mer lei meg og orket nesten ikke å gå ut av hotellet. Gråt mye og reiste hjem tidlig den ene gangen. 

Jeg er singel og de få jeg kjenner skal naturligvis reise med familie eller kjæreste / mann. Har sittet flere somre nå og ikke gjort noenting. Jeg trives best i selskap med andre og strever med å kose meg når jeg reiser alene. Jeg tror også det synes at jeg er nedfor og trist. Da er man jo ikke akkurat en person fremmede kommer opp til for å snakke med. 

Organiserte gruppeturer?

Anonymkode: c0926...712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Italia er et fint land å feriere alene i, har gjort det flere ganger og skal dit i sommer igjen. Har også reist alene andre steder, mest i Europa. Hvis du synes det er kleint, kan du melde deg på organiserte aktiviteter el i utlandet noen dager eller ei uke (yogacamp, språkkurs, kokkekurs, treningsleir) og evnt være noen dager på egenhånd i etterkant. 

Anonymkode: ce4f3...84d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Italia er et fint land å feriere alene i, har gjort det flere ganger og skal dit i sommer igjen. Har også reist alene andre steder, mest i Europa. Hvis du synes det er kleint, kan du melde deg på organiserte aktiviteter el i utlandet noen dager eller ei uke (yogacamp, språkkurs, kokkekurs, treningsleir) og evnt være noen dager på egenhånd i etterkant. 

Kan jeg spørre hvor i Italia du reiser til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor i Italia du reiser til?

Jeg har vært flere steder og egentlig likt alt: umbria, puglia, amalfikysten, nord, og Toscana, som er en stor favoritt. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og Roma, men ville styrt unna den byen om sommeren. Liker egentlig alt m Italia (maten, vinen, kaffen, isen, byene, landskapet, arkitekturen, museet, butikkene, italienerne, mm) mye å finne på, gjør det selv om jeg mangler reisefølge og har ikke hatt tid til å kjede meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Foreslår også organiserte gruppeturer. Noen av dem er til og med spesielt for de som er single. På andre vil du kunne reise i gruppe med par eller andre som reiser sammen, men for de fleste opplevelsesturer eller tematurer er mitt inntrykk at det er få barnefamilier. Jeg har reist med gruppe til steder jeg synes har vært vanskelig tilgjengelig helt alene, og selv om jeg da ofte har vært den eneste som ikke har noen å reise sammen med, så synes jeg gruppedynamikken har vært så god at jeg aldri har følt meg ensom eller utenfor. Om du er veldig sosial, så trenger du jo heller ikke å betale enkeltromstillegget. Da deler du rom med noen, om det er andre på gruppa som også reiser alene. 

Ellers kan du jo reise alene, men delta på ulike aktiviteter mens du er der, som en over her nevner. For eksempel yogakurs, vandreturer, organiserte utflukter, byvandringer, matlagingskurs eller lignende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...