AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Medelev til barnet har en død flaggermus. Hatt den i boks i noen år. Tok med flaggermusa på skolen og skulle eksperimentere med den. Overreagerer jeg som tenker på at det kan være uhygienisk og fullt av parasitter/virus? Burde ikke lærerne sette noen grenser? Anonymkode: f8b57...44a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Nå er det ikke rabies i Norge, sies det, men flaggermus er en kjent smittebærer av det viruset i mange andre land. Hvor langt flyr flaggermus? Over landegrenser og slår seg ned i rabiesfrie land? Uansett tror jeg ikke det er noen fare, men å drasse rundt på et dødt dyr virker jo ganske meningsløst? Hva sier læreren til dette? Anonymkode: 1ed32...4c3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er det ikke rabies i Norge, sies det, men flaggermus er en kjent smittebærer av det viruset i mange andre land. Hvor langt flyr flaggermus? Over landegrenser og slår seg ned i rabiesfrie land? Uansett tror jeg ikke det er noen fare, men å drasse rundt på et dødt dyr virker jo ganske meningsløst? Hva sier læreren til dette? Anonymkode: 1ed32...4c3 Man kan jo få andre sykdommer enn rabies, av nærkontakt, selv etter at de er døde. Som histoplasmose. Anonymkode: f8b57...44a
NettoppJa Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 En flaggermus som har vært død i flere år?? Tror den en ganske inntørka altså, ikke mye virus og parasitter som overlever så lenge.... 7 1
Laraa Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Tror faktisk jeg ville vært litt bekymret for psyken også, for det er vel ikke akkurat helt normalt å putte en død flaggermus i en boks,la den godgjøre seg noen år og deretter ta den med til skolen som et trofé/eksperiment. Sorry men jeg får litt Jeff Dahmer i skoleårene vibber. Endret 31. mai 2023 av Laraa 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 Laraa skrev (13 minutter siden): Tror faktisk jeg ville vært litt bekymret for psyken også, for det er vel ikke akkurat helt normalt å putte en død flaggermus i en boks,la den godgjøre seg noen år og deretter ta den med til skolen som et trofé/eksperiment. Sorry men jeg får litt Jeff Dahmer i skoleårene vibber. Ja… Eller bare en nysgjerrig skoleelev med meget sære interesser… Anonymkode: f8b57...44a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Hadde det vært min elev hadde boksen med den mumifiserte flaggermusa blitt beslaglagt på flekken😅 Så hadde det blitt telefon hjem. Anonymkode: 51aa2...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 https://palmettowildlifeextractors.com/diseases-you-can-contract-through-dead-animals/ Jeg tror det er mye uvitenhet blant folk siden de tillater det. Anonymkode: f8b57...44a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Går det an å ta en telefon til Mattilsynet? Anonymkode: 218e7...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 Den er vel helt mumifisert etter flere år, så den smitter vel neppe noen med noe som helst mer, selv om den nok kan oppleves som «udelikat». Anonymkode: 83370...709
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 On 5/31/2023 at 4:09 PM, AnonymBruker said: Nå er det ikke rabies i Norge, sies det, men flaggermus er en kjent smittebærer av det viruset i mange andre land. Hvor langt flyr flaggermus? Over landegrenser og slår seg ned i rabiesfrie land? Uansett tror jeg ikke det er noen fare, men å drasse rundt på et dødt dyr virker jo ganske meningsløst? Hva sier læreren til dette? Anonymkode: 1ed32...4c3 Faktisk finnes flaggermusrabies i Norge. Derfor anbefales det alltid legebesøk etter bitt av dette dyret, uansett skadegrad. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/rabies---veileder-for-helsepersonel/ Anonymkode: 8943d...483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå