AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Hun er 11 år. Hadde hun fått lov ville hun spist 5 is om dagen og nudler til middag. I dag var det veiing på skolen og hun har hatt et kraftig hopp på vektkurven og helsesykepleier sendte meg melding med bekymring og om det var greit hun sendte tallene over til fastlege. Da jeg tok opp dette med datter at vi ikke kan spise is hver dag eller usunne ting da det ikke er bra for oss. ( ikke første gang jeg tar det opp) så er hennes første svar: Du sier jeg er tykk. Så blir hun sint/rasende/muligens lei seg også, og raser inn på rommet. Hvordan skal jeg kunne snakke med henne uten at hun misforstår? Jeg har aldri kalt henne tykk, kun sagt at vi må passe på hva vi spiser. Ingen kan spise usunt hver dag. Noen tips? Anonymkode: b003f...523 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Tolker hun alt i verste mening, som overskriften er, eller kun denne ene tingen? Hun er nok veldig klar over at hun er tykk, og derfor veldig sensitiv på det. Du kan jo tenke deg selv, om du hadde lagt på deg, og var lei deg for du følte deg feit og ekkel, og så kom mannen og sa at "nei, nå må vi kutte ned på snop og kaker". Det er nok veldig stor sannsynlighet for at du hadde tolket det som at han indirekte prøvde å si at du var blitt feit. Og blitt sint og lei deg. Hun misforstår jo ikke.. Du skriver jo selv at vekten hennes er blitt et problem. Om hun er sår over vekten sin, vil det være omtrent umulig for deg å si noe om at vi kan ikke spise usunt uten at hun skjønner det handler om vekten hennes, og blir lei seg. Jeg ville vel kanskje tatt en prat med henne når hun hadde roet seg ned, og sagt at ja, jeg ser vekten din har gått litt opp, er det noe du føler plager deg? Jeg tenker vi kutter litt ned på søtsaker, for det er det ingen av oss som har noe godt av, og så slipper du å legge unødvendig mye på deg. Anonymkode: 409f5...90f 11 3 1
Maleficenta Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tolker hun alt i verste mening, som overskriften er, eller kun denne ene tingen? Hun er nok veldig klar over at hun er tykk, og derfor veldig sensitiv på det. Du kan jo tenke deg selv, om du hadde lagt på deg, og var lei deg for du følte deg feit og ekkel, og så kom mannen og sa at "nei, nå må vi kutte ned på snop og kaker". Det er nok veldig stor sannsynlighet for at du hadde tolket det som at han indirekte prøvde å si at du var blitt feit. Og blitt sint og lei deg. Hun misforstår jo ikke.. Du skriver jo selv at vekten hennes er blitt et problem. Om hun er sår over vekten sin, vil det være omtrent umulig for deg å si noe om at vi kan ikke spise usunt uten at hun skjønner det handler om vekten hennes, og blir lei seg. Jeg ville vel kanskje tatt en prat med henne når hun hadde roet seg ned, og sagt at ja, jeg ser vekten din har gått litt opp, er det noe du føler plager deg? Jeg tenker vi kutter litt ned på søtsaker, for det er det ingen av oss som har noe godt av, og så slipper du å legge unødvendig mye på deg. Anonymkode: 409f5...90f høres ikke noe bedre ut ditt forslag... 7 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): høres ikke noe bedre ut ditt forslag... Jeg kom i det minste med et forslag, i motsetning til hva du gjorde Hva er ditt forslag? Har du noe, eller bare surt oppgulp til de som faktisk prøver å hjelpe? Anonymkode: 409f5...90f 3
Maleficenta Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kom i det minste med et forslag, i motsetning til hva du gjorde Hva er ditt forslag? Har du noe, eller bare surt oppgulp til de som faktisk prøver å hjelpe? Anonymkode: 409f5...90f man skal iallefall ikke ymte frampå om at hun faktisk ER tykk slik du foreslår. Dette er desduten ts egen feil. Er jo åpenbart at hun har fora jenta med drittmat hele tiden 1 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Ville ikke tatt det opp. Ville ikke gjort innkjøp av drittmat. Null is i frysen og ikke noe nudler. Du bestemmer kosthold og hva som er i kjøleskapet. Så mer frukt og grønnsaker, mer proteiner og trege og gode karbohydrat kilder. Og heller fokusert på gode faste måltider og mer hverdagsmosjon.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 Kjenner meg igjen... Har en sønn på straks 9. Han elsker alt som er satt og godt, og har lyst på dette ofte. Jeg har forsøkt meg på en mild tilnærming. Det har ikke gått inn, så jeg har måttet gå over til å snakke litt mer konkret. Om at ingen bør spise snop midt i uken, ( han spør om å få), at vi trenger ikke å spise oss veldig mette, og at vi alle må lære å begrense oss. Og at det blir tungt for kroppen å være i bevegelse dersom vi blir for tunge og spiser for mye. Vi har ikke godteri midt i uken, men det går mye på å begrense seg. Han spiser mye hos andre, får usunne ting hos andre,etc. Mitt barn er overvektig. Han blir også trassen når jeg snakker om dette, og feks bare vil gi ham frukt til kvelds. Det er ikke enkelt..... Anonymkode: 80062...2c2 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Hun manipulerer deg med woke-teknikker. Du må sette hardt mot hardt, og holde deg til fornuften. Anonymkode: 175c3...2c3 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Så ikke ha sånt hjemme. Problem løst. For du sier indirekte at hun er tykk. Men helsesøster er med på å skape spiseforstyrrelser etter min mening. Ja det er ment godt. Men det er ved veiing at barn forstår at de veier mer enn vennene sine og så får de et feil fokus på kropp. Anonymkode: 78b86...59a 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 WhisperingWind skrev (1 minutt siden): Ville ikke tatt det opp. Ville ikke gjort innkjøp av drittmat. Null is i frysen og ikke noe nudler. Du bestemmer kosthold og hva som er i kjøleskapet. Så mer frukt og grønnsaker, mer proteiner og trege og gode karbohydrat kilder. Og heller fokusert på gode faste måltider og mer hverdagsmosjon. Tror du at dette løser overvekt? Å bare ha vanlige ting i kjøleskapet? Mange barn sliter med å begrense inntaket, de elsker mat. Da er man over på å skulle nekte barnet mat, og hva når barnet ønsker mer mat? Tror du alle barn bare sier "ok" om man sier at de ikke skal ha mer mat? Mange barn går og forsyner seg selv.... Anonymkode: 80062...2c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Maleficenta skrev (4 minutter siden): man skal iallefall ikke ymte frampå om at hun faktisk ER tykk slik du foreslår. Dette er desduten ts egen feil. Er jo åpenbart at hun har fora jenta med drittmat hele tiden Jeg har ikke sagt ymte frempå. Barnet har altså allerede oppfattet at hun er tykk. Når barnet først har beskyldt mor for å si at hun er tykk, så tar man en prat om det. I stedet for å late som at det ikke er et problem, anerkjenner man at ja, dette er fakta, og sånn kan jeg hjelpe deg - med å kunne ned på søtsaker og diverse. Hvordan i alle dager konkluderer du med at moren har foret ungen med drittmat...?? Hjelpe meg.. Anonymkode: 409f5...90f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Forteller du hvorfor det ikke er bra fir kroppen? Har du mye fokus på det usunne ikke er bra? Anonymkode: c1603...b09
Maleficenta Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke sagt ymte frempå. Barnet har altså allerede oppfattet at hun er tykk. Når barnet først har beskyldt mor for å si at hun er tykk, så tar man en prat om det. I stedet for å late som at det ikke er et problem, anerkjenner man at ja, dette er fakta, og sånn kan jeg hjelpe deg - med å kunne ned på søtsaker og diverse. Hvordan i alle dager konkluderer du med at moren har foret ungen med drittmat...?? Hjelpe meg.. Anonymkode: 409f5...90f hvordan ellers har hun blitt overvektig og får nudler til middag ig de har åpenbart alltid søtt i hus 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du at dette løser overvekt? Å bare ha vanlige ting i kjøleskapet? Mange barn sliter med å begrense inntaket, de elsker mat. Da er man over på å skulle nekte barnet mat, og hva når barnet ønsker mer mat? Tror du alle barn bare sier "ok" om man sier at de ikke skal ha mer mat? Mange barn går og forsyner seg selv.... Anonymkode: 80062...2c2 En kan porsjonstyre middagen. Alle får en porsjon hver og kan fylle på med grønnsaker og salat. Om det er begrenset med dårlig mat i kjøleskapet er ungen tvunget til å spise på sunnere alternativer.
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du at dette løser overvekt? Å bare ha vanlige ting i kjøleskapet? Mange barn sliter med å begrense inntaket, de elsker mat. Da er man over på å skulle nekte barnet mat, og hva når barnet ønsker mer mat? Tror du alle barn bare sier "ok" om man sier at de ikke skal ha mer mat? Mange barn går og forsyner seg selv.... Anonymkode: 80062...2c2 Og her vet tydeligvis mor at ungen har spist for mye drittmat som har vært tilgjengelig. Endret 31. mai 2023 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): hvordan ellers har hun blitt overvektig og får nudler til middag ig de har åpenbart alltid søtt i hus Nudler er ikke verre enn vanlig pasta. Og kommer i fullkornversjon.. Å ha søtt i hus er helt ufarlig. Det er mengdene man må passe på. Vi har nudler minst et par ganger i måneden, og skapet er fyllt opp av sjokolade kjøpt på tilbud, og vi har alltid is i frysen. Vi spiser fullkornsnudler, med masse grønnsaker og kylling/laks til. Vi spiser sjokolade på lørdager, og unner oss en is når det er en sjelden gang er finvær. Vi er fem personer i familien, og ingen av oss er det spor overvektig - tvert om er mannen undervektig, og det ene barnet ligger også veldig lavt på kurvene... Anonymkode: 409f5...90f 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nudler er ikke verre enn vanlig pasta. Og kommer i fullkornversjon.. Å ha søtt i hus er helt ufarlig. Det er mengdene man må passe på. Vi har nudler minst et par ganger i måneden, og skapet er fyllt opp av sjokolade kjøpt på tilbud, og vi har alltid is i frysen. Vi spiser fullkornsnudler, med masse grønnsaker og kylling/laks til. Vi spiser sjokolade på lørdager, og unner oss en is når det er en sjelden gang er finvær. Vi er fem personer i familien, og ingen av oss er det spor overvektig - tvert om er mannen undervektig, og det ene barnet ligger også veldig lavt på kurvene... Anonymkode: 409f5...90f Men da har ikke dere problemer med mat. Noen er mer disponibel for å bruke mat til kos og trøst. Så når dere spiser noen sjokolade biter, spiser en slik person hele plata og alt annet som er tilgjengelig. De sliter med porsjonkontroll og metthetsfølelse.
Honey Dew Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 Barn skal ikke slanke seg. MÅ de ned i vekt pga fedme, er lege det rette stedet å begynne. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 Jeg ville snakket og hatt lite fokus på det, men gjort noe med det istedet. Legg opp til mer aktivitet, og tilby sunt kosthold. Aldersmessig er hun også der at mye skjer, og plutselig kan det hende hun får et byks i høyde. Ved snakk om tema kan man vinkle det over til at det er viktig å være sunn og frisk for å kunne gjøre det man har lyst til, for å unngå skader og vondter etc. Fokus på hva kan vi gjøre for å ha en kropp som trives, fremfor hva vi ikke skal gjøre på grunn av vekt. Vi må begrense sukker for å tenke på tennene, osv. Anonymkode: b1b00...ca8 2 1 1
Maleficenta Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville snakket og hatt lite fokus på det, men gjort noe med det istedet. Legg opp til mer aktivitet, og tilby sunt kosthold. Aldersmessig er hun også der at mye skjer, og plutselig kan det hende hun får et byks i høyde. Ved snakk om tema kan man vinkle det over til at det er viktig å være sunn og frisk for å kunne gjøre det man har lyst til, for å unngå skader og vondter etc. Fokus på hva kan vi gjøre for å ha en kropp som trives, fremfor hva vi ikke skal gjøre på grunn av vekt. Vi må begrense sukker for å tenke på tennene, osv. Anonymkode: b1b00...ca8 det var bedre 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå