Gå til innhold

Få innvilget keisersnitt etter tidligere akutt keisersnitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn som kom til verden etter akutt keisersnitt grad 2. Hadde ikke kjent liv på en stund så ble undersøkt på sykehuset. Da ble det kjapt besluttet keisersnitt. Mannen min fikk ikke bli med, og jeg måtte ligge alene på observasjon i fem timer etter fødselen.  

Jeg tror jeg sitter med litt traumer etter hele opplevelsen. Selve operasjonen gikk bra og jeg kom meg fort fysisk, men det var skremmende at alt skjedde så fort og at jeg ikke visste om baby kom til å overleve. Nå lurer jeg på om jeg har «rett på» å få planlagt keisersnitt ved neste graviditet? Jeg tror at det kan være en helt annen opplevelse når det skjer under rolige og kontrollerte omstendigheter hvor jeg får tilstrekkelig informasjon. Jeg er veldig redd for å føde vaginalt når jeg vet at det har blitt kuttet gjennom flere lag i magen min. Samtidig er jeg redd for å oppleve at baby blir syk i magen igjen, eller at det oppstår komplikasjoner under vaginal fødsel. 

Anonymkode: 16a59...0c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ett barn som kom til verden etter akutt keisersnitt grad 2. Hadde ikke kjent liv på en stund så ble undersøkt på sykehuset. Da ble det kjapt besluttet keisersnitt. Mannen min fikk ikke bli med, og jeg måtte ligge alene på observasjon i fem timer etter fødselen.  

Jeg tror jeg sitter med litt traumer etter hele opplevelsen. Selve operasjonen gikk bra og jeg kom meg fort fysisk, men det var skremmende at alt skjedde så fort og at jeg ikke visste om baby kom til å overleve. Nå lurer jeg på om jeg har «rett på» å få planlagt keisersnitt ved neste graviditet? Jeg tror at det kan være en helt annen opplevelse når det skjer under rolige og kontrollerte omstendigheter hvor jeg får tilstrekkelig informasjon. Jeg er veldig redd for å føde vaginalt når jeg vet at det har blitt kuttet gjennom flere lag i magen min. Samtidig er jeg redd for å oppleve at baby blir syk i magen igjen, eller at det oppstår komplikasjoner under vaginal fødsel. 

Anonymkode: 16a59...0c9

Du har like mye rett på keisersnitt som andre alle som i utgangspunktet anbefales å føde vaginalt (dersom eneste grunn er at du har et tidligere akuttsnitt).

Det kan hende du må innom "fødselsangst"-samtaler først, men du vil helt klart få keisersnitt etter eget ønske. Det kan hende du vil få den psykiatriske diagnosen som de liker å bruke, O99.3, men er ikke sikkert at du ender opp med den. 

Anonymkode: f7fca...887

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har like mye rett på keisersnitt som andre alle som i utgangspunktet anbefales å føde vaginalt (dersom eneste grunn er at du har et tidligere akuttsnitt).

Det kan hende du må innom "fødselsangst"-samtaler først, men du vil helt klart få keisersnitt etter eget ønske. Det kan hende du vil få den psykiatriske diagnosen som de liker å bruke, O99.3, men er ikke sikkert at du ender opp med den. 

Jeg hadde er nødvendig keisersnitt sist (dog ikke dramatisk) og jordmor har sagt til meg at denne gangen kommer jeg nok til å få velge ettersom jeg hadde keisersnitt sist. Og dette er Haukeland. 

Anonymkode: b1692...aa9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde er nødvendig keisersnitt sist (dog ikke dramatisk) og jordmor har sagt til meg at denne gangen kommer jeg nok til å få velge ettersom jeg hadde keisersnitt sist. Og dette er Haukeland. 

Det betyr ikke at alle er i samme båt som deg. Haukeland har en strengere praksis sammenlignet med resten av landet…

Anonymkode: 4d959...f1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Keisersnitt er ingen rett, og ingen automatikk selv om ts har hatt det før. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ingen automatisk rett du har. Du kan be om det og argumentere selvfølgelig. 

Vet ikke om det er noe hjelp, men jeg hadde samme førstefødsel som deg men har født 2 ganger vaginalt etterpå. Det var deilig å få den normale ettertiden hvor baby ligger på brystet og formen etter vanlig fødsel var jo tipp topp sammenlignet med keisersnittet. Prøv å bekymre deg minst mulig og ta en prat med jordmor.

Anonymkode: 515ef...94a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akutt ks 1 gang. Var ikke noe snakk om at jeg skulle få det 2.gang.  Neste fødsel gikk veldig greit altså😀

Tror ikke din indikasjon gjør at du får ks denne gangen, så fremt du ikke har veldig til fødselsangst. 

Anonymkode: b2bfd...670

Skrevet

Jeg hadde som deg, en traumatisk opplevelse første gang - som endte med akutt keisersnitt (holdt på å miste barnet, og jeg var alvorlig syk). 
Jeg fødte vaginalt neste gang - og det var en helt fantastisk opplevelse. Jeg grudde meg nesten syk i svangerskapet, og så for meg at ting ville bli like ille som første gang..men jeg tok så feil! 

Alle må velge det som er riktig for dem - men jeg anbefaler deg å snakke med noen som har skikkelig kompetanse på området, før du bestemmer deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det betyr ikke at alle er i samme båt som deg. Haukeland har en strengere praksis sammenlignet med resten av landet…

Nei ts sitt case er mye mer alvorlig enn mitt. Så hvis jeg kan velge så kan i allefall hun. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man vil ofte få valget når du har hatt KS før, men de vil i de fleste tilfeller anbefale å prøve vag. Fødsel da. Jeg hadde Ks sist og fikk velge nå ☺️ Så blir mitt andre Ks om 2 uker.

Anonymkode: 949d5...428

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...