Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får inntrykk at det er mange som ikke har eggløsning, men vet ikke om dette bildet stemmer? Er det noen som kan si noe om hvor mange kvinner dette egentlig gjelder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe tall, men jeg lurer på det samme..? Og er det sånn at man kan ha regelmessig mens i "alle" år, men bare noen ganger (eller aldri) eggløsning? Har alltid trodd at disse to prosessene hørtes sammen, men vet jammen ikke helt jeg. :rodme:

Skrevet

Mellom fem og ti prosent av alle kvinner har visstnok PCO eller PCOS, som kan gi ingen/uregelmessig el.

Skrevet

Altså, mens og el henger sammen, men man kan ha en blødning uten å ha hatt el. Somregel vil dog ikke disse være regelmessige. Har man USTABILE sykluser i årevis og tror man har el, bare at mensne kommer etter 2 måneder en gang, etter 3 en annen, etter 3 uker, og etter halvannen måned, ja sånn når det passer den, da kan det være lurt å finne ut av om man har el...

Har du regelmessig mens i årevis, har du nok mest sannsynlig regelmessig el også.

De aller fleste kvinner har sine regelmessige sykluser og eggløsning en gang i måneden. Vær dog obs på at også disse kvinnene somregel har en syklus eller to i året uten el, uten at det betyr noe som helst, det er helt vanlig og ikke farlig.

Grunnen til at dere leser mer om kvinner som IKKE har el, er nok det at de som har dette ikke anser det som noen sak, og ikke snakker om det, mens de som sliter med det er mer aktive på prøverforum (de sliter gjerne mer med å bli gravid) og snakker (i alle fall på nett) om dette fordi det er et problem. Har man ikke problemet, så går man ikke rundt og sier "jeg har el hver måned jeg", mens de som sliter mer kan bruke dette nettopp som en forklaring på problemet "Ja, jeg sliter med å bli gravid, fordi jeg ikke har el hver måned" See?

Sliter med eggløsningen selv jeg, etter p-pilleslutt for ti måneder siden, men det ser nå ut til å muligens ordne seg for meg. Dersom du har regelmesig mens har du sikkert el også (dog, slett ikke sikker at det skjer "på dag 14"!!!) Om du lurer, så kan du må måle morgentempen hver ag gjennom en syklus, så ser du greit om du hadde el eller ei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...