Gå til innhold

Hvilken fritidsaktivitet har minst krav til foreldredeltakelse og dugnader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta på 5 år vil gjerne begynne på dans eller turn. Er det mye dugnader og krav til at foreldre deltar i denne type aktiviteter? 

Hvilke fritidsaktiviteter har mest og minst av dugnader og krav til foreldredeltakelse? 

Anonymkode: a42f6...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hat danse,turn og kick boxing...ingen dugnad etc der

AnonymBruker
Skrevet

Kampsport, sang, piano, fiolin har lite

Fotball, håndball, hockey, speider, har mye

Anonymkode: ab9b8...077

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte slik at der du betaler for et "kurs" (turnkurs, hestekurs, dansekurs) osv er det lite foreldredeltakelse og dugnader. Der du derimot er en del av et lag over tid, og ikke melder deg på for 10 og 10 uker av gangen osv, er det mye dugnader. Typisk håndball, fotball, korps, etc. 

Anonymkode: 53317...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Speider. Det krever at noen foreldre gidder å være speiderledere, og det krever litt kjøring til turer i ny og ne, men bortsett fra det er det helt fritt for dugnad o.l.

Aktiviteter i regi av kulturskolen krever ingen dugnadsarbeid. Men det krever at du følger opp barnet hjemme mellom undervisningstimene med spillelekser, danseøvelser, kunstlekser eller pugging av replikker, alt etter hva slags kurs barnet tar.

Anonymkode: 98119...23f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kulturskolen! Sjekk om de har danseklasser. Ellers er det mange dansestudioer (bor i Oslo) som koster skjorta men ikke har noe dugnad. Turn vet jeg ikke. 

Anonymkode: aa1de...9b9

• Liker 2
Skrevet

Dans har i hvert fall svært lite, bare å komme for å se forestillinger. Turn tror jeg har lite for de små, men det kan jo være at det blir noe hvis man blir med på et form for turnlag. Men det er jo ganske lenge til. 
Kan uansett anbefale dans, fin idrett!

Gjest takinova
Skrevet (endret)

Kulturskole. Da er det et par konserter i året. Subsidieres kraftig av kommunen.

Individuelle idretter som turn, badminton, kampsport, svømming. Må stille på et par stevner i året som oftest(kiosk og lignende), og kanskje et årlig dugnadssalg.

Lagidrett krever mest. Men gir også mest tilbake(etter min mening).

Endret av takinova
Gjest takinova
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av takinova
AnonymBruker
Skrevet

Det meste av lagidrett, og ting hvor det er stevner og konkurranser i tide og utide, krever dugnad, kjøring hit og dit, hallvakt, osv osv. 

Anonymkode: ff8cd...d24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dans hadde MYE dugnad. Var dugnad ca annen hver mnd +mange salgsdugnader.

Bryting hadde få dugnader, men når det var måtte alle stille på både opprigg, nedrigg og 5 timers vakt konkurransedagen. Var et mareritt, hele helgen gikk med.

Speideren har minimalt.

Cheerleading har noe hallvakter.

Innebandy og klatring har kioskvakter.

Ishochey hadde ingenting

Håndball....trenger vel ikke si noe om det.

Anonymkode: 735c7...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Ulikt fra klubb til klubb, noen har mye dugnad for å holde kostnader nede, andre betaler man ber om mindre dugnad. Fotball, håndball og turn har mye arrangementer i form av kamper og cuper og annet, kiosker som trenger vakter. Dess fler det er på laget dess flere foreldre å fordele vaktene på.

Men som andre skriver over er det kurs er det uten krav til foreldres bidrag. 

Hva slags dugnad hadde mine barn på turn. Maks en kvelds kioskvakt i året pr barn, en to heldagers dugnad i form av klubben arrangerte stort arrangement (nm) og trengte folk.

Nå spiller mine fotball og en kioskvakt i året med vaffelrøre, en kampvertkveld, ser jo likevel ksmpen), 3 timers dugnad på klubbhuset, 3-4 timers dugnad på en cup, litt salg på facebook. I tillegg var jeg frivillig forelder på treningsleir og cup (1/5 foreldre av 70 foreldre)  og så kjører vi til alle bortekamper- gjerne begge to fordi vi vil se på. Synes IKKE det er mye dugnad for trening 3 dager i uka.

Anonymkode: 286c2...088

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre å la henne gjøre noe hun interesserer seg for, enn å planlegge ut fra at du skal slippe å involvere deg og følge henne opp? 

Anonymkode: 5faf8...b64

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn gikk på ballett og turn, ikke noen dugnader eller samlinger. Kun juleforestilling som man ser på. 

Anonymkode: 8237d...8ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke bedre å la henne gjøre noe hun interesserer seg for, enn å planlegge ut fra at du skal slippe å involvere deg og følge henne opp? 

Vel, nei. Før man kan la barnet begynne på en aktivitet, MÅ man sette seg inn i hva det krever av deg som forelder. 

For nei: det er ikke alle som har tid eller mulighet til å stille på ørten dugnader, kjøre unger hit og dit hver eneste helt, osv. 

Det har null og niks med å ikke ønske å involvere og følge opp: Det er et spørsmål om tid og ressurser. 

Har man fire unger, og alle går på hver sin idrett som krever at foreldrene kjører land og strand og i tillegg rigger opp og ned og står i kiosk, hver helt, på fire ulike steder, så skjønner du vel selv at det ikke går.... 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, nei. Før man kan la barnet begynne på en aktivitet, MÅ man sette seg inn i hva det krever av deg som forelder. 

For nei: det er ikke alle som har tid eller mulighet til å stille på ørten dugnader, kjøre unger hit og dit hver eneste helt, osv. 

Det har null og niks med å ikke ønske å involvere og følge opp: Det er et spørsmål om tid og ressurser. 

Har man fire unger, og alle går på hver sin idrett som krever at foreldrene kjører land og strand og i tillegg rigger opp og ned og står i kiosk, hver helt, på fire ulike steder, så skjønner du vel selv at det ikke går.... 

Der får vi bare være uenige. Jeg har selv 4 barn, krevende jobb og helseutfordringer, men jeg ville jo aldri valgt å få 4 barn hvis jeg ikke hadde tenkt til å følge dem godt opp. Det er ikke bare et spørsmål om tid og ressurser, men også om planlegging og prioritering. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der får vi bare være uenige. Jeg har selv 4 barn, krevende jobb og helseutfordringer, men jeg ville jo aldri valgt å få 4 barn hvis jeg ikke hadde tenkt til å følge dem godt opp. Det er ikke bare et spørsmål om tid og ressurser, men også om planlegging og prioritering. 

Hvordan tenker du i praksis å løse det at du har fire unger som skal være på fire ulike steder, samtidig....? Jada, mye kan løses med planlegging og prioritering, men langt ifra alt. 

Det er ikke "bare" å skifte jobb for å legge til rette for at ungen skal få gjøre aktiviteter som krever mye foreldreoppfølging som kræsjer med kvelds- og helgejobbing. Det er ikke "bare" å bruke så mye tid på ett barns aktivitet at et annet barn blir skadelidende. Det er ikke "bare" å bruke så mye tid på et barns fritidsaktivitet at man selv ikke får ladet batteriene, og ender opp med å være sliten, sur, og lei. 

For nei: man kan ikke vite hvor sliten man blir, før man har fått ungene.. 

Det er helt normalt, OG sunt, å sette grenser for hvor mye barns aktiviteter kan kreve. Man er ikke en bedre mor om man ofrer alt av fritid for aktiviteter, enn om man setter grenser og sier at vet du hva, min tid er også viktig, så du kan velge mellom disse aktivitetene her. 

Jeg tok absolutt ingen skade av at jeg ikke fikk lov å gå på riding - som krevde at jeg ble kjørt i nesten en time hver vei, tre dager i uken... Jeg kunne velge mellom en hel haug av andre aktiviteter i stedet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår har vært med i karateklubben og gått på dansing på dansestudio. Ingen av delene hadde dugnad eller krevde noe av oss foreldre, utenom å møte opp og se forestilling/gradering.

Anonymkode: b365a...331

AnonymBruker
Skrevet

Kulturskole - lite eller ingen dugnad. 

Privatlærere - ingen eller minimalt med dugnad. Prisnivået er deretter. 

Idrettslag, kor, korps - dugnader, men hva og hvor mye er variabelt avhengig av aktivitet og fra sted til sted. 

Jo flere ganger i uka det er "noe", jo mer foreldreoppmøte. Det er derfor det blir mye for foreldrene når det er håndball, fotball, friidrett eller ski, da de har trening to ganger per uke (minst) og kamper, turneringer, konkurranser eller stevner omtrent hver helg. 

Anonymkode: a292a...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvordan tenker du i praksis å løse det at du har fire unger som skal være på fire ulike steder, samtidig....? Jada, mye kan løses med planlegging og prioritering, men langt ifra alt. 

Det er ikke "bare" å skifte jobb for å legge til rette for at ungen skal få gjøre aktiviteter som krever mye foreldreoppfølging som kræsjer med kvelds- og helgejobbing. Det er ikke "bare" å bruke så mye tid på ett barns aktivitet at et annet barn blir skadelidende. Det er ikke "bare" å bruke så mye tid på et barns fritidsaktivitet at man selv ikke får ladet batteriene, og ender opp med å være sliten, sur, og lei. 

For nei: man kan ikke vite hvor sliten man blir, før man har fått ungene.. 

Det er helt normalt, OG sunt, å sette grenser for hvor mye barns aktiviteter kan kreve. Man er ikke en bedre mor om man ofrer alt av fritid for aktiviteter, enn om man setter grenser og sier at vet du hva, min tid er også viktig, så du kan velge mellom disse aktivitetene her. 

Jeg tok absolutt ingen skade av at jeg ikke fikk lov å gå på riding - som krevde at jeg ble kjørt i nesten en time hver vei, tre dager i uken... Jeg kunne velge mellom en hel haug av andre aktiviteter i stedet. 

Poenget er at mange setter terskelen for sin foreldredeltagelse veldig veldig lavt og synes egen sofaligging er det viktigste i hele verden 

Jeg har to barn og så klart får jeg ikke sett alle kamper til begge barna hvert år, de har gjerne kamp samtidig.  Jeg må prioritere.  Ungene har også fått velge litt hvem de vil skal følge de mest så det er ofte jeg som følger et barn og mannen min det andre. Noen ganger begge to.  

Det bare stresser meg ikke å finne løsninger for ukas logistikk og har lært meg å planlegge. F.eks at om jeg fikk sønnen til å invitere med en lagkamerat som bodde litt langt unna med hjem etter skolen og kjørte de på tidlig kamp, så kom de innom innimellom eller kjørte vår sønn hjem. Jeg har kommet med kjøpte pepperkaker på juleavslutning fordi jeg kom rett fra jobbreise og ikke rakk å bake. Jeg har også stått opp kl 05.00 på morgenen for å fikse kake eller vaffelrøre til noe.  Jeg har fått besteforeldre eller tante til å følge barn på skoleavslutning eller cuper.   Likevel så er jeg klassekontakt, sitter i FAU, styrer o.l og jobber fulltid fordi jeg ikke bare er opptatt av meg selv og mitt. 

Anonymkode: 286c2...088

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...