Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker meg et sete som kan snus/vendes.
Hva er forskjell på disse? Negative og positive sider med dem?
Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velg en stol som får 45 grader helning i bilen. Er du sikker på at du behøver en stol som kan roteres? 

Anonymkode: 19770...bfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Maxi Cosi Pebbel 360 og er superfornøyd! Frøkna mi er 8 måneder nå, 9kg og sitter fortsatt fint i setet. Vi skal ha Maxi Cosi Pearl 360 som neste sete :)

Sykt deilig å kunne vri setet nå som hun er blitt såpass tung at jeg ikke alltid tar henne og setet ut av bilen. Jeg har også adaptere så jeg kan feste setet på vogn understellet, kjempe kjekt! Uten å ha løftet mye på mange seter, så synes jeg setet i seg selv er ganske lett å bære. 

Jeg har ikke erfaring med det andre setet, så det kan jeg dessverre ikke hjelpe med.

Anonymkode: a6430...739

AnonymBruker
Skrevet

Vi har britax baby safe isense (stol nr 2 er dualfix isense). Der kan man bruke både stol 1 og 2 på samme base, som kan roteres. Basen kan også justere helling på stolen. Vi angrer ikke et sekund på at vi valgte den 🙌🏼 

Anonymkode: 6702d...297

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har britax baby safe isense (stol nr 2 er dualfix isense). Der kan man bruke både stol 1 og 2 på samme base, som kan roteres. Basen kan også justere helling på stolen. Vi angrer ikke et sekund på at vi valgte den 🙌🏼 

Ser nå at det er samme base hvertfall som vi har på det 5z setet. Så kan gå god for den hvertfall 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Velg en stol som får 45 grader helning i bilen. Er du sikker på at du behøver en stol som kan roteres? 

Stol som kan roteres er gull verdt når ungen blir litt større. En ting er når man bruker baby-dingsen som kan bæres inn. En annen er når man går over til stol nr 2, og ungen da veier noen kg. 

Vi har dessverre en som ikke kan roteres. Vi har hatt leiebil noen ganger nå, med roterbar stol (en britax-sak), og herreGUD så praktisk og deilig... 

Anonymkode: 771be...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stol som kan roteres er gull verdt når ungen blir litt større. En ting er når man bruker baby-dingsen som kan bæres inn. En annen er når man går over til stol nr 2, og ungen da veier noen kg. 

Vi har dessverre en som ikke kan roteres. Vi har hatt leiebil noen ganger nå, med roterbar stol (en britax-sak), og herreGUD så praktisk og deilig... 

Roterende base er helt nydelig❤️

AnonymBruker
Skrevet

Stolene er like trygge om de passer bilen. De må få maks 45 grader, minimum 40. 

Vendbar base på babystolen er dog fullstendig bortkastede penger all den tid du setter babyen i stolen innendørs og det krever +1 energi på å sette stolen sidelengs i bilen. Men har du pengene og mener det er verdt det, kjør på. Husk bare at neste bilstol også koster mye penger - og at stol nr 2 skal vare i 4-5 år, mot babystolen som skal vare i 8-12 mnd. Det er ikke på stol nr 2 du bør spare på pengene, mao. 

Anonymkode: 68571...fb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Stol nummer to kan jeg forstå behovet for rotering, men ikke på en babystol. Det er uansett verdt å ta med i beregningen at en roterbar stol ikke holder særlig lenge, og man må derfor kjøpe enda en bakovervendt stol. Men har man økonomi til det, er det selvsagt ikke noe problem.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har Maxi Cosi Pebbel 360 og er superfornøyd! Frøkna mi er 8 måneder nå, 9kg og sitter fortsatt fint i setet. Vi skal ha Maxi Cosi Pearl 360 som neste sete :)

Sykt deilig å kunne vri setet nå som hun er blitt såpass tung at jeg ikke alltid tar henne og setet ut av bilen. Jeg har også adaptere så jeg kan feste setet på vogn understellet, kjempe kjekt! Uten å ha løftet mye på mange seter, så synes jeg setet i seg selv er ganske lett å bære. 

Jeg har ikke erfaring med det andre setet, så det kan jeg dessverre ikke hjelpe med.

Anonymkode: a6430...739

Dere burde gå over til stol nummer 2 nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stol nummer to kan jeg forstå behovet for rotering, men ikke på en babystol. Det er uansett verdt å ta med i beregningen at en roterbar stol ikke holder særlig lenge, og man må derfor kjøpe enda en bakovervendt stol. Men har man økonomi til det, er det selvsagt ikke noe problem.

Dere burde gå over til stol nummer 2 nå. 

Foreslår at du leser om setet før du kommer med råd om dette. Hun skriver babyen er 8 mnd. Det setet hun har kan brukes til 15 mnd, 0-13 kg. 

Og er ungen over året, er det faktisk tungt for ryggen å sette ungen i et sete som ikke kan vendes. 

Samme med løs stol: Det er mye tyngre for ryggen å sette det inn sidelengs, med knotete grep om håndtaket, enn å sette den rett inn med babyen mot deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Foreslår at du leser om setet før du kommer med råd om dette. Hun skriver babyen er 8 mnd. Det setet hun har kan brukes til 15 mnd, 0-13 kg. 

Og er ungen over året, er det faktisk tungt for ryggen å sette ungen i et sete som ikke kan vendes. 

Samme med løs stol: Det er mye tyngre for ryggen å sette det inn sidelengs, med knotete grep om håndtaket, enn å sette den rett inn med babyen mot deg. 

Det anbefales å gå vekk fra babystol så fort barnet kan sitte oppreist med støtte, dette er vanligvis rundt 6 måneders alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

... 

Nei, med en god stol er det bare å sette stolen inn så så klikkes den på basen. Det er ikke noe vanskeligere enn å sette den med babyen vendt mot deg, inn og la den klikkes på basen. 

Jeg hadde Besafe sin babystol som aldri traff riktig på basen på første forsøk til eldste, og da måtte jeg kanskje rikke litt på babystolen til den klikket inn, men det krevde lite til ingen energi av meg. Men det tok selvsagt 5 sekunder lengre tid. Men du må jo snu på babystolen stående utenfor bilen for å sette den inn på en roterende base uansett, for du bærer jo ikke stolen med babyen vendt mot deg - du bærer den på en arm, sidelengs, ved siden av deg - som oftest. Så nei, det er ikke mye tyngre for ryggen, jeg vil til og med driste meg til å si at det er absolutt null ergonomisk forskjell på babystol med rotering, enn uten. Det vet også produsentene, men de casher inn så sykt mye penger på å late som de gjør livet enklere for småbarnsforeldre - som bare er ute etter at noe skal være enklere, i en tid hvor ting generelt er vanskeligere enn de er vant med. Kyniske produsenter. 

Anonymkode: 68571...fb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...