Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 30 med nr 2. Har et barn fra før på 2,5 år og en mann som jobber offshore. Jobber 100% i helsevesenet, går en del vakter på 14 timer (får barnevakt på kveldstid da selvfølgelig).

Kjenner jeg er utrolig sliten og trøtt. Har lite energi til barnet, og føler jeg hever stemmen litt for fort.. altså dårlig tålmodighet.

Har ikke noen spesifikke plager, men er mye oppe om nettene for å tisse og barnet starter dagen mellom 05-06. Er sliten i beina. Kan liksom ikke slappe av før barnet er lagt om kvelden. Begynner ofte å gråte fordi jeg er så sliten og lei. Men har fine målinger og er "frisk".😅

Har vært innom tanken på å be om 50% sykemelding, slik at jeg slipper og gå lange vakter og få litt tid å hente meg inn på dagtid når barnet er i bhg.

Men får så dårlig samvittighet. Det er snart ferie og med ferievikarer osv er det travelt på jobb med dårlig bemanning/mer arbeid. Så er redd for å slite ut kollegaene mine om jeg sykemelder meg.

Sist svangerskap gikk jeg 100% frem til permisjon, men da hadde jeg kun meg selv og ta hensyn til og kunne slappe av etter jobb og på fridager.

Hvor går grensen for å be om sykemelding? Har aldri vært sykemeldt i mitt liv, og det å være gravid er jo ingen sykdom. Jobben er ikke veldig fysisk tung, men er jo litt stell og løft og går mye turer.

Hva gjør dere andre i samme situasjon?

Anonymkode: ea123...b33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pushet meg til fastlegen ga klar beskjed om at dette var uforsvarlig. Man skal ikke være utbrent når baby kommer. 

Anonymkode: 3ba57...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke langt i det hele tatt. Hvorfor skal jeg pushe meg så mye? Jeg er gravid, jeg må ta hensyn til den lille som vokser i magen også, ikke bare meg selv. Når det er kun meg kan jeg presse meg ganske mye mer, men akkurat nå ser jeg ingen grunn til å presse seg. Om man føler at man ikke kan jobbe, man må ha en pause, så er det helt OK. 

Anonymkode: e67db...bed

AnonymBruker
Skrevet

Til sambo sa "du ringer legen i morgen, ellers ringer jeg!!" Da holdt jeg på å kjøre meg selv om familien i grøfta. Ble da sykmeldt helt et par uker for å komme meg opp igjen og hvile. Også ble jeg gradert sykmeldt etter det. Først en dag i uka. Også gradvis litt og litt mer sykmeldt. Men jeg sleit med hodepine, voldsomme bekkensmerter, sterke kynnere, utmattelse og lite søvn fra tidlig av. Så var ikke bare psyken.

Anonymkode: cc690...405

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med nummer en pushet jeg meg veldig og jobbet 100 % helt til permisjonen startet. Med nummer to (22 mnd. imellom de to) sykmeldte jeg meg i uke 32, også her var prøvene fine men jeg var ekstremt sliten og begynte å vise tegn på svangerskapsforgiftning (som krever at du hviler mer og tar det med ro). Ble 100% sykmeldt siste mnd. før permisjon, er glad for det for det er ekstremt tøft å gå høygravid med en liten toddler i tillegg :) 

Anonymkode: fcf34...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pushet meg ganske langt og ble til sist enig om halve  svangerskapspenger . 

Anonymkode: ac35f...86f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 1e18f...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Be om mer tilrettelagt arbeidstid og arbeidsoppgaver. Dersom du ikke er syk, ingen sykmelding 

Anonymkode: 046fa...b31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pushet meg mye, men var ikke verdt det! Jeg var kjempe sliten når permisjonen startet og første tiden me baby var jeg fremdeles utslitt og utbrent. Fikk dessverre fødselsdepresjon, om det har en sammenheng er jo ikke lett å si men mye tyder på det. Ingen som takket meg for at jeg pushet meg i hel heller, så hadde aldri gjort det samme igjen. Lytt til kroppen!:)

Anonymkode: 97fc4...574

AnonymBruker
Skrevet

Pushet meg så lite som mulig, men det var fortsatt for mye. Slet med bekkenet et helt år etter fødsel, til tross for at jeg var sykmeldt 50% fra jeg var 5 mnd på vei, og videre til 100% fra 7 mnd og helt frem til fødsel. Man skal IKKE pushe seg når man er gravid og har nevneverdige plager. Skjønner ikke hvorfor enkelte insisterer på å gjøre det i den tilstanden. 

Anonymkode: e0346...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. Følte meg egentlig fin, men begynte jo å bli sliten. Brukte lang tid på å skifte og komme meg ut til friminutt fks. Hadde tenkt å spørre om å få slippe tilsyn. Men så fikk jeg blødninger (uke 32) og ble innlagt. Ringte leder da og sa at jeg kommer ikke tilbake på jobb 😅. Tok ikke sjansen.

Anonymkode: 00bb7...5b9

AnonymBruker
Skrevet

Ble sykmeldt i uke 17-ish pga hodepine. Etter jobb hadde jeg så vondt i hodet at jeg kastet opp. Tok mer smertestillende enn jeg var komfortabel med, og det hele gikk på bekostning av barnet vi hadde fra før. Lege var enig og sykmeldte meg gradert. 

Anonymkode: 31ccb...edd

Skrevet

Ikke i det hele tatt, og det ser jeg heller ingen vits med.

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon, mann offshore og en 2-åring. Er nå 27 uker og 50% sykemeldt. Fastlegen ønsker det for å forebygge fødselsdepresjon denne gangen. 

Anonymkode: 0e2a9...f44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med migrene i over en måned i andre trimester. Var aldri sykemeldt. Brukte egenmelding og dager med sykemelding. Jobbet noen dager og så dårlig igjen. Jeg pushet meg alt for mye for følte jeg måtte greie studiene i tillegg til jobben. Og kunne ikke være sykemeldt fra jobb og så studere liksom. Så da ble det alt for mye for meg. Da semesteret var over så begynte blodtrykk å stige, hevelser å komme og jeg slet mye med bekken osv. Jordmor maste hele svangerskapet at jeg burde sykemelde meg. Så etter studiene var ferdig ble jeg 50% sykemeldt. Da jeg hadde store tegn på svangerskapsforgiftning så anbefalte jordmor full sykemelding. Da hadde jeg kun 3 uker igjen til permisjon. Sånn til ettertanke så burde jeg utsatt studiet og tenkt mer på helsen, og ille tvunget meg til å jobbe. Skulle vært sykemeldt de siste 2 månedene før fødsel samt en måned eller mer i 2 trimester...

Anonymkode: 3f517...865

AnonymBruker
Skrevet

Jeg presset meg ikke. Jeg var veldig kvalm og spydde mye og ble sykemeldt allerede i uke 6/7. Var da 100% sykemeldt til hvertfall uke 22 kvalmen gikk over i rundt  uke 20 men bekkenløsning og korsryggen sliter jeg med nå og får veldig lett hodepine. Er tilbake 20% I arbeid og jobber nå 2 halve dager og det er mer enn nok for ryggen og jeg har kontor jobb men sitter i en åpen butikk med musikk og folk rundt hele tiden. 

Legen anbefalte meg ikke å gå i arbeid da jeg ikke kom til å bli noe bedre av å gå på jobb. Bedre å bruke energien på f.eks å trene og gjøre øvelser for å hjelpe meg gjennom hverdagen. Men får mark i rompa å sitte hjemme hele dagen også. 

Det er ingen kollegaer eller arbeidsgivere som kommer å belønner deg for å slite deg ut på jobb og være i jobb lengst mulig. Det å ofre alt for jobben er bare tullete. 

Anonymkode: 1f142...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Ble 50% sykemeldt fra uke 18 pga. utmattelse og 100% sykemeldt fra uke 33

Anonymkode: 64339...f57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...