AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har en ny ung mann på opplæring på jobben. Han er flink, men han er en besserwisser. Han skal hele tiden ta meg på noe, parkere meg, selv om han er langt ifra utlært selv. Han gjør stadig feil, det gjør vi alle, men han ser det ikke selv og tar ikke selvkritikk. Hvordan kan man jekke noen ned uten å være stygg? Hvordan fortelle eller vise han at holdningene hans mest sannsynlig kommer til å ødelegge for han? Anonymkode: d405e...8b8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en ny ung mann på opplæring på jobben. Han er flink, men han er en besserwisser. Han skal hele tiden ta meg på noe, parkere meg, selv om han er langt ifra utlært selv. Han gjør stadig feil, det gjør vi alle, men han ser det ikke selv og tar ikke selvkritikk. Hvordan kan man jekke noen ned uten å være stygg? Hvordan fortelle eller vise han at holdningene hans mest sannsynlig kommer til å ødelegge for han? Anonymkode: d405e...8b8 Du får slå opp janteloven på veggen. Anonymkode: 97656...36f 1
Agaton Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Hallo. Jeg tenker at den siste setningen din viser det du egentlig mener. Og det er jo ikke å jekke ham ned, men snarere hjelpe ham til å forbedre seg. Mitt råd er å være strukturert, særlig om du er hans sjef. Dvs ha konkrete mål knyttet til både leveranse og adferd/holdninger. Samtidig vise gjennom egen adferd hva som forventes. Husk at de som er sterke og bedre har mer ansvar, og du synes å være i en slik posisjon vs denne typen
Reign Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en ny ung mann på opplæring på jobben. Han er flink, men han er en besserwisser. Han skal hele tiden ta meg på noe, parkere meg, selv om han er langt ifra utlært selv. Han gjør stadig feil, det gjør vi alle, men han ser det ikke selv og tar ikke selvkritikk. Hvordan kan man jekke noen ned uten å være stygg? Hvordan fortelle eller vise han at holdningene hans mest sannsynlig kommer til å ødelegge for han? Anonymkode: d405e...8b8 Vel, blir du faktisk parkert, og derfor litt furten, eller er du oppriktig bekymret for ham?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Reign skrev (44 minutter siden): Vel, blir du faktisk parkert, og derfor litt furten, eller er du oppriktig bekymret for ham? Nei, han parkerer meg ikke. Han tester meg, han forsøker å sette meg fast. Jeg er oppriktig bekymret, for han er mitt ansvar. Det kreves mye opplæring, riktig opplæring, og han er flink. Men holdningene hans, attituden, besserwisser-tendensene, gjør at han kommer til å bli flådd levende når han møter de han virkelig skal jobbe med. Da blir det stygt, og da får han seg en skrell eller tre. Det kan til og med være de får han sparket. Been there, seen that, og det er ikke hyggelig. Ts Anonymkode: d405e...8b8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, han parkerer meg ikke. Han tester meg, han forsøker å sette meg fast. Jeg er oppriktig bekymret, for han er mitt ansvar. Det kreves mye opplæring, riktig opplæring, og han er flink. Men holdningene hans, attituden, besserwisser-tendensene, gjør at han kommer til å bli flådd levende når han møter de han virkelig skal jobbe med. Da blir det stygt, og da får han seg en skrell eller tre. Det kan til og med være de får han sparket. Been there, seen that, og det er ikke hyggelig. Ts Anonymkode: d405e...8b8 Si og forklar akkurat det da Anonymkode: 89a59...f3a 2
Andro Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 Tenker at det mest riktige og skånsomme du kan gjøre er å si akkurat det: "Du er flink, men du har en holdning som kommer til å skape problemer for deg. Det må vi jobbe med sammen, ellers vil du få skikkelig trøbbel når du skal jobbe på egen hånd." Bruk helt konkrete eksempler på hva han sier, og hvordan du opplever det, og be ham tenke på hvordan han alternativt kunne reagert for å få bedre læring. Han høres ut som en usikker nybegynner som kamuflerer det med obsternasighet, en vanlig men umoden måte å takle nye utfordringer på. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Har du formelt ansvar eller bare uformelt? Jeg tror han trenger at «sjefen» forteller han at holdningen hans er uønsket. At han er der for å lære, og at han er avhengig av at noen faktisk har lyst til å gjøre den opplæringen. At det er greit at han innimellom gjør feil, men at det ikke greit å «teste» de han jobber med eller prøve å være best. Og at det er et mulig utfall at han mister jobben/læreplassen hvis han ikke tar seg sammen og hjelper til med å lage et hyggelig arbeidsmiljø. Anonymkode: e6f56...e7d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 Jeg tviler på om det egentlig er mulig å "jekke ned" sånne folk. Man risikerer bare at de plasserer seg selv i offer-rollen, og de begynner å sutre over at andre visstnok har vært "slemme" mot dem. Anonymkode: b8ecf...f3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå