Gå til innhold

Hvilken alder får barn (typisk) elektrisk sparkesykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor gammelt var ditt barn da han eller hun fikk, hvis de har?

Anonymkode: bad81...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun fikk til bursdagen sin nå når hun ble 12 år. Vet mange er i mot disse elektriske syklene, men for min datter har det vært gull verdt. Vi bor på landet, og det er store avstander mellom venner her. Og det er tunge og lange bakker. Nå kommer hun seg enkelt til og fra venner og har en mye større frihet enn før da hun måtte kjøres mye og var avhengig av skyss. 

Anonymkode: 88a65...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldersgrense 12 år så sier seg selv.

Anonymkode: 2354e...dff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Aldersgrense 12 år så sier seg selv.

Anonymkode: 2354e...dff

Egentlig ikke. Hvordan kontrollerer politiet om et barn er 11 eller 12? Ringer de foreldrene? 

Anonymkode: 1bdab...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn får ikke dette før det fyller 16 år. Det er da man er vurdert skikket til å kjøre moped, og helt ærlig så ser jeg ingen grunn til at noen yngre skal ha det. Barn og unge er i altfor lite fysisk aktivitet i dag. Det holder i massevis med manuell sparkesykkel eller sykkel for å komme seg rundt.

De som bor på landet har seg selv å skylde.

Anonymkode: 87714...906

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter fikk(sparte og kjøpte selv) når hun var 10, for to år siden, men måtte fint parkere den i fjor når forbudet kom. Nå er hun akkurat fylt 12, så nå har hun fått tatt den i bruk igjen, men er ikke like ivrig på å bruke den lenger.

Anonymkode: 2cd59...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Egentlig ikke. Hvordan kontrollerer politiet om et barn er 11 eller 12? Ringer de foreldrene? 

Er det sånn at noe som er ulovlig likevel er greit å gjøre så lenge det er liten risiko for å bli oppdaget og straffet?

Jeg syns det er uansvarlig å la et barn på under 12 år håndtere en elektrisk sparkesykkel. Den er tung, går i 20 km i timen og det er fort gjort for et yngre barn å ta en feil avgjørelse i trafikkbildet slik at de kjører på noen eller blir påkjørt. 

Det er enkelt for meg som foreldre å si "nei, du får ikke el-sparkesykkel, reglene er sånn at man må være 12 år for å ha det". Akkurat som jeg sier nei til sosiale medier før de er 13 år og ikke gir dem alkohol før de er 18 år.

Anonymkode: 5f992...f70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper alle dere som har barn med elektriske kjøretøy har dem forsikret som også er et krav nå.

Anonymkode: 35bb9...013

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det sånn at noe som er ulovlig likevel er greit å gjøre så lenge det er liten risiko for å bli oppdaget og straffet?

Jeg syns det er uansvarlig å la et barn på under 12 år håndtere en elektrisk sparkesykkel. Den er tung, går i 20 km i timen og det er fort gjort for et yngre barn å ta en feil avgjørelse i trafikkbildet slik at de kjører på noen eller blir påkjørt. 

Det er enkelt for meg som foreldre å si "nei, du får ikke el-sparkesykkel, reglene er sånn at man må være 12 år for å ha det". Akkurat som jeg sier nei til sosiale medier før de er 13 år og ikke gir dem alkohol før de er 18 år.

Anonymkode: 5f992...f70

Det er bra. Enig i at det må være enkelt å henvise til at aldersgrensen er slik, og at det ikke er lov før de blir eldre.  Jeg synes også det er vilt uansvarlig, men du ville blitt overrasket hvis du hadde sett tråden om ungdom og alkohol fra litt siden. Jeg ble forskrekket over at voksne synes det er ok å kjøpe alkohol til mindreårige. De som gjør sånt, har nok null betenkeligheter med å kjøpe en elsykkel til 10-11-åringen. Jeg tipper at politiet ikke undersøker alder på barna, og at reglene brytes over en lav sko. Men håper jeg tar feil. Jeg kommer aldri til å kjøpe elsparkesykkel til mine, da jeg ser på det som en oppskrift på ulykker og legevaktbesøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mitt barn får ikke dette før det fyller 16 år. Det er da man er vurdert skikket til å kjøre moped, og helt ærlig så ser jeg ingen grunn til at noen yngre skal ha det. Barn og unge er i altfor lite fysisk aktivitet i dag. Det holder i massevis med manuell sparkesykkel eller sykkel for å komme seg rundt.

De som bor på landet har seg selv å skylde.

Anonymkode: 87714...906

Mitt barn trener tre ganger i uka + kamper i helgene, så det mangler ikke på fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 88a65...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

For noe teit å si 😂

Her var det en på 10 som stupte over styret. Ambulanse og politi ble tilkalt. Vil nok tro foreldrene fikk høre det av politiet. 

Vår fikk en rett før det nye lovverket kom i fjor, men da hadde hen akkurat fylt 12 år. Vår barn er veldig rolig og forsiktig og bruker den ikke mye, men det er artig å ha. 

Anonymkode: 31974...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammelt var ditt barn da han eller hun fikk, hvis de har?

Anonymkode: bad81...fce

57

Anonymkode: 7a290...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...