AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Dere som hadde barn som fikk adhd diagnose rundt barneskolealder, hva var barnas symptomer rundt 5-6 års alderen? Anonymkode: 82417...cb2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Nei og nei! Se på deg selv først: hvordan er du som forelder? Når har barnet som mest utagering eller problemer med å regulere seg selv? Se på kosthold, tilknytning til deg og partner, etc. Barn har nervesystem i modning, de kan være dysregulerte ofte, som følge av manglende EKTE kontakt med foreldre, kosthold og andre faktorer. Ikke gå til en diagnose først, gå innover. Foreldre i en gruppe som fikk foreldreveiledning opplevde at 40 % av barna ikke lenger hadde en ADHD-diagnose. Anonymkode: e72c8...b42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei og nei! Se på deg selv først: hvordan er du som forelder? Når har barnet som mest utagering eller problemer med å regulere seg selv? Se på kosthold, tilknytning til deg og partner, etc. Barn har nervesystem i modning, de kan være dysregulerte ofte, som følge av manglende EKTE kontakt med foreldre, kosthold og andre faktorer. Ikke gå til en diagnose først, gå innover. Foreldre i en gruppe som fikk foreldreveiledning opplevde at 40 % av barna ikke lenger hadde en ADHD-diagnose. Anonymkode: e72c8...b42 Da hadde fortsatt 60 % av barna adhd da. Verdt å ta med seg det og. Anonymkode: 4dd07...51a 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da hadde fortsatt 60 % av barna adhd da. Verdt å ta med seg det og. Anonymkode: 4dd07...51a Mer verdt å ta med seg at det for nesten halvparten skyldes foreldre og kosthold. Anonymkode: e72c8...b42
Gjest Lykkedykker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mer verdt å ta med seg at det for nesten halvparten skyldes foreldre og kosthold. Anonymkode: e72c8...b42 Hvor lenge mener du barna skal gå uten å bli utredet da? Hvor gamle må de bli?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge mener du barna skal gå uten å bli utredet da? Hvor gamle må de bli? Det handler ikke om det. Det handler om at foreldrene først må se på hvordan de selv regulerer eller dysregulerer ungen, ta tak i kosthold og se om det hjelper for barnet. Anonymkode: e72c8...b42
Gjest Lykkedykker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler ikke om det. Det handler om at foreldrene først må se på hvordan de selv regulerer eller dysregulerer ungen, ta tak i kosthold og se om det hjelper for barnet. Anonymkode: e72c8...b42 Så klart handler det om det. Hvor mange år av skolegangen skal de potensielt gå uten tilrettelegging?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Så klart handler det om det. Hvor mange år av skolegangen skal de potensielt gå uten tilrettelegging? Hvor lang tid tror du det tar å forbedre kosthold og få bedre tilknytning til barnet sitt og bedre rutiner hjemme? Anonymkode: e72c8...b42
Gjest Lykkedykker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor lang tid tror du det tar å forbedre kosthold og få bedre tilknytning til barnet sitt og bedre rutiner hjemme? Anonymkode: e72c8...b42 Og hvis det ikke er noe å "forbedre"?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 Min stesønn har adhd og hadde symptomer allerede i barnehagen. Han var såpass urolig og voldsom med de andre barna, at de ansatte anbefalte å holde ham igjen da de mente det ville bli veldig vanskelig for ham første år på skolen. Min mann og hans eks valgte å ikke gjøre det, da de mente det i seg selv ville bli belastende. Så som svar på spm.: det var ikke bare uro i hjemmet, de fikk flere tilbakemeldinger utenfra. Han var ikke et barn som "skjerpet seg" blant andre og tok ut alt hjemme. Selvsagt er ikke ALT diagnose. Da han ble utredet ble det også lagt vekt på ustabil familiesituasjon, ettersom de ble skilt rundt denne tiden og samarbeider dårlig, og hvordan dette påvirket ham. Anonymkode: fcfe7...b7e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Og hvis det ikke er noe å "forbedre"? Da sier det seg selv. DJEEZ. Anonymkode: e72c8...b42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Nå var min gutt en del eldre enn 5-6 år når han fikk begynne på utredning, han fungerte bra på skolen faglig og sosialt sett, så henvisningene til Bup ble avvist flere ganger. Vi hadde størst utfordringer hjemme. Før skolealder fungerte han veldig greit i bhg. Sta og viljesterk, så vanskelig å sette grenser for, han bare testet og tøyet. Fikk han ikke lov så tok han seg lov, konsekvens og belønning prellet av. Problemer med overganger, måtte forberedes for alt. Dette var det eneste de hadde å påpeke i bhg også. Strittet i mot rutiner, ville ikke spise når måltid eller legge seg/sove når leggetid. Søvnproblemer. Vanskeligheter med mat, særspist. Dette begynte allerede ved innføring av fast føde som baby. Så ja, kosthold har vært vanskelig, men vil ikke ungen spise så vil den ikke det. Tvang er ikke riktig det heller. Lite interessert i leker, kun Lego som har vært litt interessant. Lite fantasi, har aldri håndert f eks rollelek. Han har ikke vært hyperaktiv eller impulsiv. Fikk starte utredning for ett år siden, rett før han startet på ungdomsskolen. Fortsatt ikke fått diagnose annet enn sosial angst, men ikke fått startet behandling enda. Sliter stort, skolevegring i aller høyeste grad. Likegyldig og uinteressert i absolutt alt. Jeg har sett lenge hvilken vei det har gått, men det har blitt for mye å hanskes med selv, så frustrerende å ikke ha fått hjelp i tide. Anonymkode: d9f33...b84 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da sier det seg selv. DJEEZ. Anonymkode: e72c8...b42 Så slutt å anta..
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå var min gutt en del eldre enn 5-6 år når han fikk begynne på utredning, han fungerte bra på skolen faglig og sosialt sett, så henvisningene til Bup ble avvist flere ganger. Vi hadde størst utfordringer hjemme. Før skolealder fungerte han veldig greit i bhg. Sta og viljesterk, så vanskelig å sette grenser for, han bare testet og tøyet. Fikk han ikke lov så tok han seg lov, konsekvens og belønning prellet av. Problemer med overganger, måtte forberedes for alt. Dette var det eneste de hadde å påpeke i bhg også. Strittet i mot rutiner, ville ikke spise når måltid eller legge seg/sove når leggetid. Søvnproblemer. Vanskeligheter med mat, særspist. Dette begynte allerede ved innføring av fast føde som baby. Så ja, kosthold har vært vanskelig, men vil ikke ungen spise så vil den ikke det. Tvang er ikke riktig det heller. Lite interessert i leker, kun Lego som har vært litt interessant. Lite fantasi, har aldri håndert f eks rollelek. Han har ikke vært hyperaktiv eller impulsiv. Fikk starte utredning for ett år siden, rett før han startet på ungdomsskolen. Fortsatt ikke fått diagnose annet enn sosial angst, men ikke fått startet behandling enda. Sliter stort, skolevegring i aller høyeste grad. Likegyldig og uinteressert i absolutt alt. Jeg har sett lenge hvilken vei det har gått, men det har blitt for mye å hanskes med selv, så frustrerende å ikke ha fått hjelp i tide. Anonymkode: d9f33...b84 Når begynte dere med skjerm? Anonymkode: e72c8...b42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Så slutt å anta.. Jeg antar ingenting, jeg baserer det jeg skriver på forskning. Anonymkode: e72c8...b42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei og nei! Se på deg selv først: hvordan er du som forelder? Når har barnet som mest utagering eller problemer med å regulere seg selv? Se på kosthold, tilknytning til deg og partner, etc. Barn har nervesystem i modning, de kan være dysregulerte ofte, som følge av manglende EKTE kontakt med foreldre, kosthold og andre faktorer. Ikke gå til en diagnose først, gå innover. Foreldre i en gruppe som fikk foreldreveiledning opplevde at 40 % av barna ikke lenger hadde en ADHD-diagnose. Anonymkode: e72c8...b42 Slapp av, jeg er en god nok forelder. Alle rundt oss sier hvor flinke vi er, med tanke på hvordan hun er som omsorgsperson og menneske generelt i barnehage osv. Hun speiler seg godt i andre hvordan jeg møter hun, og det på en veldig positiv måte. Problemet er ikke rutiner og følelsesmessig behov. Diagnosen går også i familien, så er ikke helt nytt heller akkurat. Men jeg vil høre andres erfaringer i forhold til symptom trykk da det snart er skole start. Og ppt burde kobles på. Så vi enda bedre enn nå kan møte følelses hennes helt riktig med tanke på en evt diagnose, og tilrettelegge så langt det går. Mye bedre finne ut av sånt tidlig så man slipper tapt skole gang. Så det og evt sette diagnose handler om å møte hun enda bedre enn nå. Og ikke en unnskyldning som du så sårt skal ha det til. Anonymkode: 82417...cb2
Gjest Lykkedykker Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg antar ingenting, jeg baserer det jeg skriver på forskning. Anonymkode: e72c8...b42 Men det var ikke det TS spurte etter.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slapp av, jeg er en god nok forelder. Alle rundt oss sier hvor flinke vi er, med tanke på hvordan hun er som omsorgsperson og menneske generelt i barnehage osv. Hun speiler seg godt i andre hvordan jeg møter hun, og det på en veldig positiv måte. Problemet er ikke rutiner og følelsesmessig behov. Diagnosen går også i familien, så er ikke helt nytt heller akkurat. Men jeg vil høre andres erfaringer i forhold til symptom trykk da det snart er skole start. Og ppt burde kobles på. Så vi enda bedre enn nå kan møte følelses hennes helt riktig med tanke på en evt diagnose, og tilrettelegge så langt det går. Mye bedre finne ut av sånt tidlig så man slipper tapt skole gang. Så det og evt sette diagnose handler om å møte hun enda bedre enn nå. Og ikke en unnskyldning som du så sårt skal ha det til. Anonymkode: 82417...cb2 Går diagnosen i familien så vil barnet måtte få et reaktivt nervesystem som følge av å holde følge med en av foreldrene. Anonymkode: e72c8...b42
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går diagnosen i familien så vil barnet måtte få et reaktivt nervesystem som følge av å holde følge med en av foreldrene. Anonymkode: e72c8...b42 Du om det. Anonymkode: 82417...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når begynte dere med skjerm? Anonymkode: e72c8...b42 Sikkert for tidlig, han har alltid hatt lett for å tiltrekkes skjerm. Og jeg skjønner hva du vil fram til. OG for å ta med det: Jeg dømmer meg selv mye for alt jeg sikkert har gjort feil opp i gjennom helt fra graviditeten. Hadde jeg visst at jeg skulle stå i alt jeg har stått i de siste årene, så hadde jeg valgt bort å få barn. Anonymkode: d9f33...b84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå