Lakserosa Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 (endret) I tråden om svigermor og babytegn ser jeg at noen skriver at enkelte barnehager bruker babytegn. Jeg hadde tenkt å begynne med babytegn med min baby, men har registrert at tegnene i boka «Babytegn» ikke er de samme som brukes i amerikanske youtube-videoer. Jeg tenkte egentlig å plukke ut de tegnene som ga mest mening for meg, men hvis barnehagene også bruker babytegn er det jo dumt å innlære «uoffisielle» tegn. Men er disse tegnene universelle, bare at de varierer fra land til land? Og det er ikke vanlig tegnspråk for døve? Hvor finner man tegnene barnehagene bruker? Topp hvis noen har oversikt over dette! Endret 31. mai 2023 av Lakserosa Doble ord
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Lakserosa skrev (1 time siden): I tråden om svigermor og babytegn ser jeg at noen skriver at enkelte barnehager bruker babytegn. Jeg hadde tenkt å begynne med babytegn med min baby, men har registrert at tegnene i boka «Babytegn» ikke er de samme som brukes i amerikanske youtube-videoer. Jeg tenkte egentlig å plukke ut de tegnene som ga mest mening for meg, men hvis barnehagene også bruker babytegn er det jo dumt å innlære «uoffisielle» tegn. Men er disse tegnene universelle, bare at de varierer fra land til land? Og det er ikke vanlig tegnspråk for døve? Hvor finner man tegnene barnehagene bruker? Topp hvis noen har oversikt over dette! Babytegn er tegn som er enklere for små barn og babyer å utføre motorisk enn vanlige tegn. F.eks. sier man "Melk" som i melke ku, og ikke melk med tommelen opp til haka som er korrekt ved tegnspråk. Tegnene i amerikanske videoer er amerikanske og tegnene i boka du har er norske, da tegnspråk er ikke internasjonalt. Barnehagen har ikke funnet opp et eget babytegn, de bruker de vanlige tegnene som man finner i tegnspråk for melk, ost, etc. https://www.minetegn.no/Tegnordbok-2016/tegnordbok.php Her finner du også norske tegn. Det er ikke mange barnehager som bruker tegn, så det viktigste er at du og babyen din gjør tegn som funker for dere. Mitt barn begynte ikke å respondere med tegn før det var 1 år gammel, og gjør fortsatt ekstremt mange modifikasjoner av tegnene. Først når det er 1,5 år begynner det å få nogenlunde "rett" håndform på tegnene. Det er dette som menes med "babytegn" for du kommer til å forstå og respondere på en håndform hos barnet som overhodet ikke er lik "hest", men selve bevegelsen og veivingen med hånda gjør at du oppfatter at det er "hest" barnet prøver å si. Så selv om barnet begynner i barnehagen betyr det ikke at de forstår hva barnet ditt sier, da det modifserer tegnene etter motorisk evne. Det er det samme som at for deg er det selvfølgelig at barnet sier "farfar" når det sier "faaa", mens for andre er det helt uforståelig. Anonymkode: 471a0...04b 1
solsolsol Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Tror det vanligste i Norge er å bruke tegn til tale. Men akkurat som flerspråkligebarn lærer seg at når mamma sier melk betyr det det samme som når pappa sier milk, tror jeg ungene takler ulike tegn også
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Vi har brukt de tegnene som har gitt mening/fungert for oss, også har vi bare informert barnehagen vår om hvilke tegn vi har brukt til hvilke ord, og gitt beskjed når det har kommet et nytt tegn eller et tegn har endret seg. Mannen min jobber med ungdommer som kommuniserer via tegn til tale, og ingen av dem har samme tegn for samme ord. Noen bruker noen av de samme tegnene men med forskjellig betydning, og andre har sine helt egne tegn. Strengt tatt har han og babyen eksperimentert litt med tegnene han har fra de forskjellige ungdommene på jobb og til slutt funnet de "riktige" tegnene for oss. Og noen tegn har babyen selv modifisert, for eksempel "ferdig". Der brukte vi i begynnelsen knyttet høyre hånd på flat venstrehånd, mens babyen etter hvert begynte å bare gni hendene som når man børster bøss fra hendene sine. Han forstår fremdeles det gamle tegnet, men bruker selv bare det nye. Anonymkode: 4a6eb...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Lakserosa skrev (3 timer siden): I tråden om svigermor og babytegn ser jeg at noen skriver at enkelte barnehager bruker babytegn. Jeg hadde tenkt å begynne med babytegn med min baby, men har registrert at tegnene i boka «Babytegn» ikke er de samme som brukes i amerikanske youtube-videoer. Jeg tenkte egentlig å plukke ut de tegnene som ga mest mening for meg, men hvis barnehagene også bruker babytegn er det jo dumt å innlære «uoffisielle» tegn. Men er disse tegnene universelle, bare at de varierer fra land til land? Og det er ikke vanlig tegnspråk for døve? Hvor finner man tegnene barnehagene bruker? Topp hvis noen har oversikt over dette! Tegnene varierer fra lang til land, akkurat som ord varierer fra land til land😊 Det er kjempelogisk, men jeg (og veldig mange andre) tenkte før at tegnspråk var et likt språk i alle land😄 Vil anbefale deg å bruke norske tegn, da kan du også bruke dem hvis du treffer en døv du trenger å kommunisere med. Jeg fikk plutselig brukt dem på jobb en dag, kjempepraktisk! Jeg synes tegnkalender på Instagram er fin for å lære tegn😊 Anonymkode: 36bae...042
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Vil anbefale deg å sjekke ut tegn til tale. Du kan laste ned appen tegnordbok, den er laget av statped. Kan også anbefale deg å sjekke ut ebbe nebb. Det er filmer på YouTube, og litt info om tegn til tale, og diverse nyttig info og hjelpemidler. Nå brukes tegn til tale veldig ulikt fra sted til sted, men flere og flere barnehager begynner å bruke det, både på friske "normale" barn, og barn med språklige vansker. Men vet en del barnehager lager delvis egne tegn, eller følger et gitt program. Mens andre barnehager bruker det ikke i det heletatt. Lykke til på reisen inn i tegn til tale. Det er et godt hjelpemiddel før språket sitter. Anonymkode: 417a7...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå