Gå til innhold

Bruk av timeout

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt at timeout er en uting, og at det ikke skal brukes. Men med fireåringen her er det det eneste som fungerer! Og helt ærlig forstår jeg ikke problemet med det.

Eksempel: nekter å legge seg, hyler, skriker, tramper, smeller med dører og slår meg. Jeg tar henne ut av rommet for at storebror skal få fred, og forteller rolig at det er lov å være sint men ikke lov å slå/ødelegge og sier stopp når hun sparker meg. Hun fortsetter å sparke, og jeg setter henne til slutt på trappen og sier vi kan snakke sammen når hun har roet seg. Forlater ikke gangen, men holder noen meters avstand til henne mens jeg rydder og gjør andre ting. Etter et par minutter med skriking og denslags er hun rolig og vil prate, og vi snakker om hvorfor hun ble sint, at vi ikke har lov å slå og at hun må si unnskyld for sparkingen. Og hvordan hun kan snakke med meg neste gang hun blir sint. 

Hvordan ville dere andre løst situasjonen jeg beskriver uten bruk av timeout? Det fungerer jo helt ypperlig her de gangene hun virkelig slår seg vrang, som om hun skjønner at trappen er en frisone hvor hun får være i fred. Å prøve å prate med henne mens hun holder på er helt umulig, hun må jo roe seg først. 

Anonymkode: 2da76...f02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt med meg barnet mitt og så har vi sittet i trappa sammen. Og jeg har sagt at vi må sitte her noen minutter til hun har roet seg. Har gjort dette om hun etter flere beskjeder,feks har veltet vannglass med vilje ved middagsbordet. 

Vi prater sammen i trappa, og hun skjønner at det ikke er lov å velte vannglass med vilje.

Anonymkode: 162a3...a05

AnonymBruker
Skrevet

Samme som over; ta med barnet på et rolig sted unna der det er kaosenergi, og ro ned situasjonen mens man sier det man trenger å si.

Anonymkode: faa5a...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...