AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Høres ikke sannsynlig ut, men går det an? Jeg har siste året slitt skikkelig med enorme blødninger. Har pcos så de tror det er derfor, altså av hormonforstyrrelse. Jeg blødde som pokker en hel mnd plutselig, og de første 2 ukene kunne jeg ikke gå ut av huset engang, da jeg blødde gjennom nattbind på 10 min. Helt sykt! har gått på p-piller for å få kontroll på hormonene, og sluttet for ca 2 mnd, da pga småblødninger konstant (som jeg alltid har hatt på p-piller). Nå fikk jeg mensen igjen for 3 uker siden, og blødde kraftig første 1 uka, så roet det seg, men blødde fortsatt. Nå på uke 3 har det økt voldsomt, og blør skikkelig. Helt som forklart tidligere, kan ikke forlate huset. Nå har jeg startet på p-piller på nytt og blitt anbefalt å ta Ibux 3 ganger om dagen da dette kan redusere blødningen. (Tar i tillegg stor dose jern) Kan man blø ihjel sånn helt seriøst? Er ikke snakk om litt blødning, men helt sykt mye… Anonymkode: c5807...b8d
Maleficenta Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ikke sannsynlig ut, men går det an? Jeg har siste året slitt skikkelig med enorme blødninger. Har pcos så de tror det er derfor, altså av hormonforstyrrelse. Jeg blødde som pokker en hel mnd plutselig, og de første 2 ukene kunne jeg ikke gå ut av huset engang, da jeg blødde gjennom nattbind på 10 min. Helt sykt! har gått på p-piller for å få kontroll på hormonene, og sluttet for ca 2 mnd, da pga småblødninger konstant (som jeg alltid har hatt på p-piller). Nå fikk jeg mensen igjen for 3 uker siden, og blødde kraftig første 1 uka, så roet det seg, men blødde fortsatt. Nå på uke 3 har det økt voldsomt, og blør skikkelig. Helt som forklart tidligere, kan ikke forlate huset. Nå har jeg startet på p-piller på nytt og blitt anbefalt å ta Ibux 3 ganger om dagen da dette kan redusere blødningen. (Tar i tillegg stor dose jern) Kan man blø ihjel sånn helt seriøst? Er ikke snakk om litt blødning, men helt sykt mye… Anonymkode: c5807...b8d nei det tviler jeg sterkt på 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Nei, det går ikke Anonymkode: 2c69e...382 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Nei, men hadde bestilt time hos gynekolog ASAP dersom du ikke har gjort det. De har en del mer kunnskap og erfaring enn en vanlig fastlege. Anonymkode: 202e7...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Dette skal du jo spørre din lege om. Anonymkode: 3197b...893 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Nei, ikke blø i hjel. Men du kan blø såpass at du blir anemisk. Om jeg plutselig hadde fått store blødninger hadde jeg bestilt time hos en gynekolog ganske så raskt. Plutselig endringer skal man reagere på. Anonymkode: 94a18...565 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 Ja, uten medisinsk hjelp er det mulig å dø av effektene fra ekstremt store blødninger. Hvis du ikke har vært til gynekolog så syns jeg også du burde det. Kan jo være at du har det bedre av å gå på en annen type prevensjon som stopper blødninger. Når man har så store problemer så burde man gå til eksperter i sitt fag. Anonymkode: ea41d...b17 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Nei. Men man kan ha så store blødninger at man får blodmangel. Du må snakke med lege, å få tatt blodprøver for å se hvordan du ligger an. Det finnes medikamenter som demper blødningene. Anonymkode: bfda9...1ca 1
Yodas Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Jeg kjenner ei som holdt på å blø ihjel når hun fikk sin første mens, men hun hadde blødersykdom, da. Måtte legges inn og få blodoverføring. 1
Andro Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 Nei, det gjør du ikke, men du kan blø nok til å få jernmangel og andre utfordringer som gjør deg unødig sliten og slapp. Det er ikke vanlig eller nødvendig å blø slik. Oppsøk gynekolog, og be om ultralyd og full sjekk. De kan også ta blodprøver, og gjøre en mer kvalifisert vurdering enn allmennlegen. PCOS gjør naturligvis alt mer komplisert. Du kan også ha andre tilstander som øker blødningtendens, som muskelknuter, adenomyose, endometriose... og det er greit å få vurdert dette så hurtig som mulig. Det tar lang tid å få slike diagnoser om du ikke spør konkret om å få vurdert om du kan ha noe slik. Alt for mange fastleger ender på ibux/paracet og varmeflasker framfor å ta skikkelig grep om utredning. Selv fløt jeg gjennom det meste av kvinnelivet uten komplikasjoner, selv om jeg alltid har mislikt å ha mensen. På et tidspunkt begynte jeg å blø mer, og fikk spenninger og menssmerter. Da oppsøkte jeg gynekolog, som oppdaget en muskelknute som medvirket til økt blødning og var i veien for "utløpet" så det gjorde vondt å blø. Sånne vokser til du får behandling eller fjernes. Jeg fikk hormonspiral. Siden har jeg ikke hatt det minste vondt og har ikke blødd en eneste dråpe. Hadde jeg visst hvor flott dette passer for akkurat meg så skulle jeg hatt det hele veien gjennom min fertile alder. Krysser fingra for at også du får riktig hjelp, og at det løser det du sliter med. Du kan ikke ha det sånn og du må ikke finne deg i så lettvinte løsninger fra legen, 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Takk for mange gode svar. Ble henvist til gynekolog når første lange blødning startet, og det var der det ble oppdaget pcos (hadde noen vanncyster). Hun sjekket alt annet (kreft, tidlig overgangsalder osv). Alt så normalt ut. Var hun som ba meg starte på p-piller. Hun anbefalte spiral, men det har jeg prøvd tidligere og blødde konstant i 6 mnd. Kan ikke ta vanlige p-piller eller lignende pga migrene. Burde nok ikke sluttet på p-pillene som jeg gjorde for en mnd siden, for det ødela nok hele opplegget. Tenkte bare det hadde gått seg til, men der tok jeg feil. Jeg tar kontakt med legen igjen nå, og sier det har blitt som sist. Er jo ikke normalt, så noe er det jo. Jeg er 39 år så legen min tenkte tidlig overgangsalder, og kanskje d er det? Uansett, så burde jeg få hjelp til dette, men hjelpen jeg fikk for ca et halvt år siden var jo nettopp p-piller. Er det løsningen? Anonymkode: c5807...b8d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Det finnes løsninger! Er du ferdig med barn kan en gynekolog henvise deg til ablasjon (brenning av livmorslimhinne med laser). Mitt sykehus hadde 3-4 slike inngrep pr dag. Gjorde det da jeg var 45 år og fikk livet tilbake. Fikk mensen tilbake etter 9 mnd...ble litt skuffa da den kom tilbake så fort. Man kan nemlig være blødningsfri inntil 5 år. Men blødningen er en god del mindre så lever fint med dette. Har mensen enda som 50 åring men det går lenger og lenger mellom hver gang...håper den forsvinner snart. Uansett, kontakt gynekolog og forklar problemet. Min mannlige fastlege hadde ingen forståelse for hvor slitsomt det var med kraftige blødninger. Det hemmet meg veldig i det daglige, ikke minst på jobb. Anonymkode: fd5af...f13 2
Banjo Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 Du kan ikke blø ihjel, men du kan blø så mye at du får alvorlig jernmangel. Det finnes tabletter for å dempe blødning i perioder, snakk med legen din om det.
Mardina Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ikke sannsynlig ut, men går det an? Jeg har siste året slitt skikkelig med enorme blødninger. Har pcos så de tror det er derfor, altså av hormonforstyrrelse. Jeg blødde som pokker en hel mnd plutselig, og de første 2 ukene kunne jeg ikke gå ut av huset engang, da jeg blødde gjennom nattbind på 10 min. Helt sykt! har gått på p-piller for å få kontroll på hormonene, og sluttet for ca 2 mnd, da pga småblødninger konstant (som jeg alltid har hatt på p-piller). Nå fikk jeg mensen igjen for 3 uker siden, og blødde kraftig første 1 uka, så roet det seg, men blødde fortsatt. Nå på uke 3 har det økt voldsomt, og blør skikkelig. Helt som forklart tidligere, kan ikke forlate huset. Nå har jeg startet på p-piller på nytt og blitt anbefalt å ta Ibux 3 ganger om dagen da dette kan redusere blødningen. (Tar i tillegg stor dose jern) Kan man blø ihjel sånn helt seriøst? Er ikke snakk om litt blødning, men helt sykt mye… Anonymkode: c5807...b8d Tror nok ikke du blør ihjel nei. Jeg har også PCOS som deg og har kraftige blødninger når mensen først kommer. Kan knapt nok hoste uten at det fosser ut der nede.... 😝 Så du har min fulle sympati ❤️ Siden jeg aldri vet når jeg får menstruasjon, så er det også vanskelig å planlegge hverdager rundt de dagene.... 😕 Bruker dobbelt nattbind, når jeg har mensen. Eneste som funker sånn noenlunde her.
AprilLudgate Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takk for mange gode svar. Ble henvist til gynekolog når første lange blødning startet, og det var der det ble oppdaget pcos (hadde noen vanncyster). Hun sjekket alt annet (kreft, tidlig overgangsalder osv). Alt så normalt ut. Var hun som ba meg starte på p-piller. Hun anbefalte spiral, men det har jeg prøvd tidligere og blødde konstant i 6 mnd. Kan ikke ta vanlige p-piller eller lignende pga migrene. Burde nok ikke sluttet på p-pillene som jeg gjorde for en mnd siden, for det ødela nok hele opplegget. Tenkte bare det hadde gått seg til, men der tok jeg feil. Jeg tar kontakt med legen igjen nå, og sier det har blitt som sist. Er jo ikke normalt, så noe er det jo. Jeg er 39 år så legen min tenkte tidlig overgangsalder, og kanskje d er det? Uansett, så burde jeg få hjelp til dette, men hjelpen jeg fikk for ca et halvt år siden var jo nettopp p-piller. Er det løsningen? Anonymkode: c5807...b8d For noen kan p-piller/spiral redusere blødninger, men du burde jo også få Cyclokapron tabletter. De reduserer blødninger
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Bare gå tilbake til lege når du blør så mye. Jeg tåler ikke p-hormoner. Jeg får langvarige og kraftigere blødninger av all hormonprevensjon, inkludert angrepiller. Endt med lav blodprosent flere ganger pga det. Anonymkode: ddd5e...f91
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 Ja det kan man. Jeg hørte om ei som blødde ihjel fordi hun hadde voldsomt kraftig mens over mange dager uten å oppsøke lege. Den stakkar dama hadde knapt blod igjen ut fra hva jeg forstod. Uansett så sier det seg selv at ting som blør og blør i flere dager uten å dø eller ta skade av det ikke er til å stole på, man burde selvsagt være skeptisk. Ekte djevelskap er det. Anonymkode: 88e88...e87 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, ikke blø i hjel. Men du kan blø såpass at du blir anemisk. Om jeg plutselig hadde fått store blødninger hadde jeg bestilt time hos en gynekolog ganske så raskt. Plutselig endringer skal man reagere på. Anonymkode: 94a18...565 Dette! Jeg fikk jernmangel og trodde jeg var deprimert. Så en dag bare faølt jeg i bakken og våkna i en ambulanse, måtte ligge på sykehus og få jernoverføring, anbefaler ingen det. Anonymkode: cc6c7...9bd
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 Nei, det kan man ikke. Menstruasjonsblødning noe som renner gradvis litt av gangen (selv om det ofte kan føles som mye), og ikke mye på én gang (som f.eks. ved ulykker). Dermed kan man kompensere en god del med mat og drikke (salt er viktig dersom man har mista mye blod - mange som har mista en del blod får bare saltvann intravenøst på sykehus, ikke blod siden sykehusene er "gjerrige" på det). Dersom man mister mye blod på kort tid, vil man få kraftige symptomer som kaldsvette, svimmelhet og besvimelser. Man blør ikke bare i hjel pent og stille, liksom. Du bør oppsøke lege/gynekolog. Sannsynligvis vil det hjelpe veldig med hormonprevensjon. Hormonspiral gir mye lettere eller ingen blødninger for svært mange.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Høres ikke sannsynlig ut, men går det an? Jeg har siste året slitt skikkelig med enorme blødninger. Har pcos så de tror det er derfor, altså av hormonforstyrrelse. Jeg blødde som pokker en hel mnd plutselig, og de første 2 ukene kunne jeg ikke gå ut av huset engang, da jeg blødde gjennom nattbind på 10 min. Helt sykt! har gått på p-piller for å få kontroll på hormonene, og sluttet for ca 2 mnd, da pga småblødninger konstant (som jeg alltid har hatt på p-piller). Nå fikk jeg mensen igjen for 3 uker siden, og blødde kraftig første 1 uka, så roet det seg, men blødde fortsatt. Nå på uke 3 har det økt voldsomt, og blør skikkelig. Helt som forklart tidligere, kan ikke forlate huset. Nå har jeg startet på p-piller på nytt og blitt anbefalt å ta Ibux 3 ganger om dagen da dette kan redusere blødningen. (Tar i tillegg stor dose jern) Kan man blø ihjel sånn helt seriøst? Er ikke snakk om litt blødning, men helt sykt mye… Anonymkode: c5807...b8d Du bør ihvertfall gå til legen og måle jern /hemoglobin jevnlig. Du kan få blodmangel. Mange fikk jo store blødninger som bivirkninger etter covid vaksina. Og ved de verste tilfellene måtte enkelte inn å få blodoverføring. Stort blodtap kan også føre til besvimelse som igjen kan være farlig alt etter hvor du befinner deg. En venninne av meg blødde så kraftig at hun blødde igjennom alle klærne ute på tur ned datteren. Hun besvimte i en blodpøl og måtte hentes av ambulansen. Det gikk heldigvis bra og hun fikk dra hjem samme dagen uten blodoverføring etter å ha tatt målinger. Så håper du får god oppfølging av legen! Anonymkode: 9fb24...051
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå