Rødstrupa Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Det er så stor forskjell på jobbintervju. Har opplevd mye forskjellig ‘’kvalitet’’ på det. Men min værste og mest hysteriske opplevelse var da jeg skulle på et intervju i en bedrift som solgte kjøkkeninnredning. Jeg ble stående utenfor butikken i 45 min. etter avtalt tid før eieren kom løpende og låste oss inn. Butikken så ikke ut, utrolig rotete og uoversiktlig. Han hadde forsovet seg, han var fyllesyk og når vi omsider kom inn og fikk satt oss ned på kontoret hans så kimte telefonene i et sett. Han svarte på alle innkomne anrop innimellom i intervjuet. Det ble jo ikke noe greie på det intervjuet! Det var som å være med i ‘’skjult kamera’’. Han tok kontakt noen dager senere og lurte på om jeg kunne tenke meg å begynne å jobbe der… Takket pent nei til det gitt 🤣 Har du gjort deg noen sprø/rare jobbsøk opplevelser? Endret 31. mai 2023 av Rødstrupa 1
snurk Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Kanskje ikke sprø opplevelse, men jeg synes definitivt det var uproft. Jeg søkte på en jobb som jeg trodde kunne være interessant ut fra beskrivelsen av jobben. Etter å ha sendt søknad ble jeg først oppringt for en liten uformell samtale og allerede her kom det frem flere tilleggsoppgaver til stillingen som på ingen måte var indikert i jobbannonsen. Ble invitert på intervju og stilte opp med åpent sinn. Her kom det selvfølgelig frem at jobben over hodet ikke var som beskrevet i jobbannonsen. I annonsen skulle man jobbe med markedsføring, innholdsproduksjon, sosiale medier osv, men på intervjuet kom det frem at man 80% av tiden kom til å jobbe som cold-call selger over telefon 😵💫 Intervjueren spurte meg om familien, hvor mange søsken, utdannelsesnivå på foreldre og søsken, hva foreldrene mine jobbet som... Jeg fikk også spørsmål om sivilstatus og når jeg svarte at jeg hadde samboer så fikk jeg den klassiske "du e jo i slutten av 20 årene og med samboer, hvor ser du for deg at _dere_ er om 5 år?" Altså indirekte så spurte hun om vi hadde tenkt å få barn 🙄 Ble skikkelig irritert av hele intervjuet. Følte at de hadde en skikkelig ovenfra og ned holdning, akkurat som at jeg ikke skulle klare å gjennomskue dem. Ett par dager senere fikk jeg tilsendt en jobbkontrakt på mail med beskjed om å underskrive å sende retur. De tok det som en selvfølge at jeg skulle takke ja?!? 😂 Sendte mail retur og skrev at jobben ikke kom til å passe for meg - så nei takk. 10
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 snurk skrev (8 minutter siden): Kanskje ikke sprø opplevelse, men jeg synes definitivt det var uproft. Jeg søkte på en jobb som jeg trodde kunne være interessant ut fra beskrivelsen av jobben. Etter å ha sendt søknad ble jeg først oppringt for en liten uformell samtale og allerede her kom det frem flere tilleggsoppgaver til stillingen som på ingen måte var indikert i jobbannonsen. Ble invitert på intervju og stilte opp med åpent sinn. Her kom det selvfølgelig frem at jobben over hodet ikke var som beskrevet i jobbannonsen. I annonsen skulle man jobbe med markedsføring, innholdsproduksjon, sosiale medier osv, men på intervjuet kom det frem at man 80% av tiden kom til å jobbe som cold-call selger over telefon 😵💫 Intervjueren spurte meg om familien, hvor mange søsken, utdannelsesnivå på foreldre og søsken, hva foreldrene mine jobbet som... Jeg fikk også spørsmål om sivilstatus og når jeg svarte at jeg hadde samboer så fikk jeg den klassiske "du e jo i slutten av 20 årene og med samboer, hvor ser du for deg at _dere_ er om 5 år?" Altså indirekte så spurte hun om vi hadde tenkt å få barn 🙄 Ble skikkelig irritert av hele intervjuet. Følte at de hadde en skikkelig ovenfra og ned holdning, akkurat som at jeg ikke skulle klare å gjennomskue dem. Ett par dager senere fikk jeg tilsendt en jobbkontrakt på mail med beskjed om å underskrive å sende retur. De tok det som en selvfølge at jeg skulle takke ja?!? 😂 Sendte mail retur og skrev at jobben ikke kom til å passe for meg - så nei takk. Er vel greit nok å sende kontrakt på mail med en gang hvis man ønsker å tilby, er jo en fordel at arbeidsgiver kan være litt effektiv også, i stedet for eviglang dialog på mail. Det er også normalt å snakke litt om familie osv. og ofte er det bare standardspørsmål de får beskjed fra HR om å spørre kandidatene om, så det betyr ikke nødvendigvis alltid så mye, heller ikke spørsmål om familie om fem år...I ditt tilfeller gjorde det jo tydeligvis ikke det siden du fikk tilbud om jobben. Det som er litt dårlig her er at arbeidsoppgavene er noe helt annet enn det stillingsannonsen forespeiler. Da legger man opp til å kaste vekk mye tid både for seg selv og kandidatene, når man blir forespeilet noe helt annet enn det man i realiteten skal jobbe som. Anonymkode: 4b354...422 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Jeg var på intervju hvor jeg ble spurt direkte om jeg hadde tenkt å få barn i nærmeste fremtid. Ung og usikker som jeg var, så svarte jeg på det siden det på tidspunktet overhode ikke var aktuelt uansett. Da la hun som intervjuet (som og var leder) ut i det brede om "disse ungjentene " så ble gravide og sykemeldte, ikke til å stole på osv 😳🙈 Jeg fikk jobben og jobbet der en periode, og arbeidsplassen var like useriøs som det intervjuet... 😅 Anonymkode: 01ff1...692 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Bymiljøetaten i Bergen. Uprofesjonelt. Fikk alle spørsmål de ikke har lov til å spørre om. Direkte frekke var de også. Anonymkode: d34d4...d41 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Jeg ble invitert til intervju for en lederstilling i et privat helseforetak for noen år tilbake. Når jeg kom fram var hele bygget stengt. Kontaktet hun som inviterte til intervju som responderte med oi, hadde vi en avtale i dag? Måtte vente i en halvtime utenfor før hun omsider dukket opp. Intervjuet bar preg av null kontroll eller oversikt, hun var ikke forberedt i det hele tatt. Rundet av intervjuet med at hun ville kontakte med til uken..... Hun ringte aldri og fikk aldri noen melding om at stillingen ble besatt. Nylig var jeg på et nytt intervju, helt greit intervju, men lederen for avdelingen var ikke tilstede noe jeg reagerte på. Er jo greit å få et visst inntrykk av hvem din potensielle nye leder er, men fikk ikke den jobben heller ☺️ Anonymkode: 9ae8c...238
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 Første spørsmål: sivilstand. Andre spørsmål: hva jobber samboer mer. Tredje spørsmål: om jeg er imponert over yrket hans. Anonymkode: 2b939...5f4 2
Olsen Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 En gang var jeg på et intervju der den utlyste jobben overhodet ikke stemte med de arbeidsoppgavene som ble presentert i intervjuet. "Deler av utlysningen hadde falt ut" var en forklaring. Beliggenheten til arbeidsstedet var også uklar. Det kunne bli x sted eller mest sannsynlig y. Og en liten mulighet for z....Disse stedene låg en del mil fra hverandre. Dette var(er) en større underavdeling i vårt helsesystem. Intervjuet ble nok rarere og rarere både for meg og de som intervjuet. Etter hvert som "misforståelsene"- ja de kalte det det- kom fram ble det tydeligere og tydeligere at denne jobben skulle jeg ikke ha. Innsatsen og mine besvarelser i intervjuet ble deretter. Hadde hele utlysningen kommet med hadde jeg aldri søkt. De var på jakt etter kursholdere, noe det ikke stod ett ord om i utlysningen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Første spørsmål: sivilstand. Andre spørsmål: hva jobber samboer mer. Tredje spørsmål: om jeg er imponert over yrket hans. Anonymkode: 2b939...5f4 "Nei...men kuken hans er ganske imponerende, det må jeg si". Dumme spørsmål fortjener dumme svar. Anonymkode: a78f6...0b5 6 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 Var på et jobbintervju hvor jeg hele tiden fikk et sterkt inntrykk av at det var et veldig dårlig arbeidsmiljø. De spurte type spørsmål om hvordan jeg ville håndtert en konflikt på arbeidsplassen. Husker ikke alle spørsmålene, men det var stort sett det intervjuet handlet om. Bør igrunnen kanskje være glad for at jeg ikke fikk jobben. Anonymkode: 33539...9ec 1
Andro Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 To motsetninger: Søkte jobb på et sted hvor jeg hadde hatt praksis under utdanning, og ble kalt inn til intervju. En leder og en personalkonsulent ga meg en kaffekopp, og sa: "Vi syntes at vi måtte kalle deg inn for syns skyld, så det ikke ser feil ut for de andre søkerne. Vi kan i alle fall ta en kaffe, og skvaldre litt en halvtimes tid." Gikk inn i intervjurommet og møtte daglig leder, sektorsjef, rådmann, ordfører, tillitsvalgt og en person fra en statlig etat som kommunen samarbeider mye med. En vanlig stilling i et yrke med krav om bachelor. De fulgte en komplisert intervjuguide som de ikke kunne å bruke på riktig måte, og spørsmålene var i stor grad irrelevante for oppgavene. Fikk tilbud om oppstart i jobb begge steder, takket nei begge steder. 1
Gjest takinova Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Har aldri hatt et intervju som jeg ikke har opplevd som givende på sin måte. Man lærer mye, også av de "dårlige" intervjuene.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 7 minutter siden, Andro said: To motsetninger: Søkte jobb på et sted hvor jeg hadde hatt praksis under utdanning, og ble kalt inn til intervju. En leder og en personalkonsulent ga meg en kaffekopp, og sa: "Vi syntes at vi måtte kalle deg inn for syns skyld, så det ikke ser feil ut for de andre søkerne. Vi kan i alle fall ta en kaffe, og skvaldre litt en halvtimes tid." Gikk inn i intervjurommet og møtte daglig leder, sektorsjef, rådmann, ordfører, tillitsvalgt og en person fra en statlig etat som kommunen samarbeider mye med. En vanlig stilling i et yrke med krav om bachelor. De fulgte en komplisert intervjuguide som de ikke kunne å bruke på riktig måte, og spørsmålene var i stor grad irrelevante for oppgavene. Fikk tilbud om oppstart i jobb begge steder, takket nei begge steder. Det er jo ingen ende på selvskryt historiene dine. Anonymkode: 8bc45...355 4 1
Andro Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ingen ende på selvskryt historiene dine. Anonymkode: 8bc45...355 Hvordan er dette selvskryt? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er jo ingen ende på selvskryt historiene dine. Anonymkode: 8bc45...355 Fant ingen selvskryt der. Leste to ganger. Anonymkode: a78f6...0b5 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Opplevde på et intervju at de var ekstremt opphengt i å finne ut om jeg hadde lyst på barn i nærmeste fremtid. Det gikk nesten sport i å svare unnvikende for å se hvilke nye vri de kom med neste gang. Andregangsintervjuet varte i 3 hele timer, og de spurte igjen og igjen spørsmål av typen "men nå er dere to.. liker dere å være to?". "Hvordan ser du for deg å ha en jobb som dette i fremtiden? Du må jo begynne tidlig, vettu. Er det en type arbeidstid du tror kan være praktisk for deg hvis du er i en... annen situasjon... kanskje om... ja, hvor lenge tror du?". Etter at de 3 timene var gått, ga de ikke inntrykk av at de var ferdig med dette, så jeg ga beskjed om at jeg måtte gå, for jeg hadde en jobb å skjøtte. De ble litt mutt da, og enda muttere da jeg seinere takket nei til jobben. Da kalte de inn til et møte hvor vi skulle snakke om hva som skulle til for å få meg til å ta jobben. Men altså, sorry, nei takk! Et annet intervju jeg var på, hadde de nok bestemt seg på forhånd at jeg skulle ansettes. De ga for så vidt ikke uttrykk for dette i klartekst, og det var min første jobb, som også var en type trainee-stilling i stort selskap som det var maaaaange søkere på. Ung og usikker som jeg var, så klarte jeg ikke å tolke om om intervjuet hadde gått bra eller dårlig etterpå. Egentlig trodde jeg at de hadde bestemt seg før jeg kom inn at jeg ikke skulle få jobben. Vi hadde hatt gruppeintervju tidligere på dagen, og skulle ha 1-1-intervjuer etterpå uansett hvordan gruppeintervjuet gikk. Der fikk jeg spørsmål av typen stjernetegn, hobbyer, om jeg visste hva pi var osv. Helt useriøst. Men jeg fikk som sagt jobben. Anonymkode: 41d44...158 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 Ja, mange der de direkte har fått meg til å "føle meg liten" men i dag var jeg på et proft intervju og det trengte jeg sårt, fikk igjen troen på menneskeheten og det varmet virkelig, det er håp.♥️ Anonymkode: a7a30...b8b 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 Ja. På en Black Design-butikk. Mest latterlige jeg har vært med på. Enorm forskjell på intervju blant butikkbransjen og yrker som krever universitetsutdanning. En helt annen kvalitet. Anonymkode: 842a0...8a4 3 1
Bombasi Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Ja. En av mine første jobbintervju jeg var på. Skrekkintervju. Jeg ble grillet i 2,5 timer med standardspørsmål, der mange ikke engang var relevant opp mot jobben. Tydelig at lederen hadde vært på internett og printet ut flere intervjuskjemaer og bare duret på. Jeg fikk ikke stille spørsmål før helt til sist, så noe dialog var det ikke. Intervjuet var i tillegg utrolig stivt og formelt med en alvorlig tone over seg, helt uten grunn, der lederen var utrolig høy på seg selv. Samtidig satt det 2 andre ledere og 2 ansatterepresentanter å fulgte med og noterte, samt kom med kontraspørsmål eller innvendinger hvis jeg var utydelig/vag i svarene eller pratet meg bort fra spørsmålet. Det hele ble en svært trykkende og klaustrofobisk eksamen du aldri kan forberede deg på. Det skal sies at det gikk bra. Jeg ble innstilt som nr 2, og fikk tilbud om midlertidig stilling. Den som fikk jobben var mest sannsynlig ansatt før intervjuet, for det var tydelig en proforma-prosess. Jeg takket nei til den midlertidige stillingen. Og etterhvert som livet ga meg mange bedre muligheter har jeg brukt dette intervjuet som skrekkens eksempel på hvordan jeg ikke skal intervjue selv. I ettertid skjønner jeg at jeg burde reist meg, takket for meg, trukket søknaden og forlatt når jeg forstod at jobben ikke var noe for meg. Det forstod jeg tidlig i intervjuet. Endret 31. mai 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, mange der de direkte har fått meg til å "føle meg liten" men i dag var jeg på et proft intervju og det trengte jeg sårt, fikk igjen troen på menneskeheten og det varmet virkelig, det er håp.♥️ Anonymkode: a7a30...b8b Så bra 😊 Når får du vite om jobben? Du har rett i det med "føle seg liten". Mange ledere er flinke til å "leke sjef", dessverre. Anonymkode: a78f6...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå