Gå til innhold

Gjentakelsesrisiko for avvik - hvordan regne ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Matematikk er ikke min sterke side, og jeg har hatt et svangerskap med stort avvik på fosteret. På sykehuset sa de at gjentakelsesrisikoen var liten, men noe økt siden det allerede har skjedd en gang.

Da har jeg selvsagt googlet, og funnet ulike svar og skjønner ikke helt hvordan man skal regne det ut.

Avviket mitt foster hadde, skjer i 1 av 10 000 svangerskap. Altså en liten risiko, men når jeg søker på gjentakelsesrisiko/recurrence risk, får jeg ulike svar.

En kilde sier at den er på 1 av 50.....Ekstremt mye høyere altså. Mens andre kilder sier 5% risiko for gjentakelse. Er 1 av 50, og 5% økning det samme? Eller hvordan regnes dette ut?

Anonymkode: 05e82...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 av 50 er 2%. Når du ser på forskjellige kilder kommer du alltid til å få forskjellige tall, sørg for at kildene du bruker er seriøse kilder. Hvis kildene dine er seriøse så har du nok 2-5% sjans for gjentakelse 😊

Anonymkode: c2c82...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1 av 50 er 2%. Når du ser på forskjellige kilder kommer du alltid til å få forskjellige tall, sørg for at kildene du bruker er seriøse kilder. Hvis kildene dine er seriøse så har du nok 2-5% sjans for gjentakelse 😊

Så i verste fall så høyt som 5%? Føles utrolig skummelt. Det var et 100% dødelig avvik, så 5% er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så i verste fall så høyt som 5%? Føles utrolig skummelt. Det var et 100% dødelig avvik, så 5% er skremmende.

Jeg forstår at det virker skremmende når du allerede har opplevd det, og opplevd hvor vidt det gjør, men du har fortsatt 95-98% sannsynlighet for at det ikke skjer igjen! Det er ganske gode odds 😊 

Til sammenlikning har du 20% sjanse for at en graviditet ender i abort, og 40% sjanse for å få kreft ila livet. Livet er dessverre et sjansespill, men statistikk sier ikke hva som faktisk kommer til å skje i ditt liv. Du har allerede opplevd en ting med svært liten sannsynlighet, det kunne man ikke forutse basert på statisitkk. Det er forståelig at du blir skremt og lei deg av det du har opplevd, og at redsel vil kunne bli forsterket ved senere graviditeter. Jeg håper og tror det vil gå bra for deg i fremtidige graviditeter 🤞😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På en annen side har du minst 95% sjans for at det går bra. Sikkert samme sjans for at du ikke blir utsatt for en bilulykke hvis du setter det på spissen. Med andre ord ,ikke lev et liv basert på frykt i tilfelle. Du kaster vekk energien din på ting man ikke vet om vil skje ;) 

Anonymkode: 8883e...6e3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...