Gå til innhold

De fleste som deltok i nasjonal samling var ikke nazister, men antikommunister

Majer

Anbefalte innlegg

Det var frykten for kommunisme som drev de fleste inn i NS. Betyr det at alle de høyrefolkene som misliker kommunisme i dag hadde vært med i NS om de levde under 2 verdenskrig? Og hvorfor var det så få motstandsmenn som var på høyresiden? Var det fordi folk på høyresiden er mer opptatt av privatøkonomi og heller ville jobbe så ungene deres kunne arve mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (9 timer siden):

Det var frykten for kommunisme som drev de fleste inn i NS. Betyr det at alle de høyrefolkene som misliker kommunisme i dag hadde vært med i NS om de levde under 2 verdenskrig? Og hvorfor var det så få motstandsmenn som var på høyresiden? Var det fordi folk på høyresiden er mer opptatt av privatøkonomi og heller ville jobbe så ungene deres kunne arve mest mulig?

Kilde på at så få motstandsmenn var på høyresiden? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Majer said:

Det var frykten for kommunisme som drev de fleste inn i NS.

Hvor har du dette fra? Jeg vet at der var mange landsforrædere som sa ETTER nazistene tapte at de gjorde det “bare” fordi de var antikommunismer og redde.  Sannheten er at de var nazister.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest fremtredende nazistene i min hjembygd var (stor) bønder. Quisling var statsråd Bondepartiet, som senere ble Senterpartiet.  

Om man vil håndplukke historiske  fakta og komme frem til en konklusjon som bekrefter egne konspirasjoner er det mye å velge blant.

Konservative = profitt = nazisme er en konspirasjonsteori slik jeg ser det. 

Noen ville kanskje trekke linjene mellom Vedum og Quisling, jeg er ikke en av dem. Det blir for søkt og latterlig

Antikommunisme hadde gode kår på 30 tallet , og det var ikke uten grunn. 

Det er jo bare å lese om  holodomor.  En menneskeskapt hungersnød som drepte 6-7 millioner mennesker under kommunistisk styre og påvirket 40 millioner. Når man visste om dette var det ikke rart at antikommunisme hadde gode kår. Historien om kannibalisme i Ukraina som egentlig var Europas kornkammer pga av kommunistisk vanstyre gjorde sikkert inntrykk.

På 30 tallet hvor Nazismen fremdeles hadde et ubeskrevet blad, var den kanskje ikke så avskrekkende sammenlignet med kommunismen  som man visste var ødeleggende?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (10 timer siden):

De mest fremtredende nazistene i min hjembygd var (stor) bønder.

Nå var jo storbøndene som gruppe en av Nazistene og fascistene sine viktigste støttespillere rundt omkring i Europe, så ikke noe spesielt der. Spesielt for Hitler og Franco. 

Commander skrev (10 timer siden):

Konservative = profitt = nazisme er en konspirasjonsteori slik jeg ser det. 

Nå fikk jo Nazistene flesteparten av velgerne sine fra de høyrekonservative og de var de konservative som støttet nazister og fascister slik at de kunne komme inn i regjeringer rundt omkring i Europa. I landene hvor høyrekonservatismen som bevegelse ikke støttet fascistene de ikke var i nærheten av å få makten, være seg de nordiske land, Nederland eller Storbritannia. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...