Gå til innhold

Ta fri spontant fra barnehagen i sommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har ikke fast stilling og må ta ekstravakter på jobb  i sommer, har derfor ikke tatt mini ut av barnehagen utenom de 3 ukene den er stengt . Til vanlig prøver jeg å ta ho ut en dag her og der når jeg ikke får ekstravakter… men blir dette veldig feil i sommer, da jeg ikke har satt ho opp på noe fri på forhånd? Skjønner jo godt av barnehagepersonalet ønsker å vite i god tid hvem som kommer pga. ferieavvikling … men samtidig litt kjipt å sende ho hver dag om jeg plutselig står uten jobb.. 

Anonymkode: dcdd1...f57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør som du vil, barnehagen er en tjeneste man betaler for og en serviceinstitusjon. Selvfølgelig er det helt ok at ferier planlegges og avtales, men en og annen spontan fridag innimellom er null stress. 

Anonymkode: d22fb...729

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ta henne fri når du ønsker. Kos dere med det.  Det som blir vanskelig for barnehagen er dersom de som er satt på fri/ferie ønsker å komme i bhg. Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: 9304c...915

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er bare å gjøre dette.

Selvfølgelig er det kjipt om mange har satt seg opp og deretter tar seg fri, slik at flere ansatte egentlig kunne fått ferie. Jeg ville ha gitt beskjed til barnehagen at det kan hende at hun får mer fri enn hun er satt opp, men at du må safe pga jobb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du gjør som du vil, barnehagen er en tjeneste man betaler for og en serviceinstitusjon. Selvfølgelig er det helt ok at ferier planlegges og avtales, men en og annen spontan fridag innimellom er null stress. 

Ja du kan ta henne ut. Personalet blir nok bare fornøyde med færre barn. Så lenge du faktisk har henne mer der enn ikke. 

Men forøvrig uenig i dette innlegget. Man betaler en symbolsk sum for barnehage i norge og en skal respektere at barnehagene trenger å planlegge ferie for å optimalisere bemanning og unngå bruk av dyre vikarer. Dette skal en ha respekt for.  De som feks setter ungene opp i julen for sikkerhetskyld er idioter. 

Anonymkode: fc4ff...ee0

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem og forklar problemstillingen! Hadde aldri kranglet på det der jeg har jobbet! Blir det veldig få kan tidligvakta avspasere og gå hjem litt før, eller seinvakta avspasere og komme litt senere. Folk har jo fått ferien sin, vil jeg tro!

Anonymkode: d864c...ed2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ta ut en dag nå og da under sommerferien ville jeg ikke følt noe på! Selv om du tar ut 2 dager på en uke så ville ikke det gjort at en ansatt kunne fått ferie. De aller fleste har jo faste jobber og mulighet til å planlegge, så vi må jo ha forståelse for de hvor det er vanskelig.

Det jeg synes er mer dårlig gjort er feks fredag i høstferien og evt påskeuken (om barnehagen da er åpen). Det er da innmari kjedelig at ingen får fri, og så dukker bare halvparten av barna opp. Det forstår jeg skape irritasjon.

Vi tar våre ut noen fredager, bestemmer oss kanskje onsdag/torsdag samme uke, da vi ser det går opp med jobbene/vi får jobbet inn nok i forkant. Men akkurat i forbindelse med dager som jeg nevnte så melder vi alltid ifra tidlig hvis vi tenker det kan være aktuelt for oss.

Anonymkode: cbe88...ff6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint. Selv tar vi nok ut ett par uker ekstra og det går også fint

Anonymkode: f86c4...ccd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 7.47):

Snakk med dem og forklar problemstillingen! Hadde aldri kranglet på det der jeg har jobbet! Blir det veldig få kan tidligvakta avspasere og gå hjem litt før, eller seinvakta avspasere og komme litt senere. Folk har jo fått ferien sin, vil jeg tro!

Anonymkode: d864c...ed2

Nei, det er ikke alltid. Ja, de har nok fått sine 3 uker. Men ikke nødvendigvis når de selv ønsker det. Dersom mange barn plutselig tar seg ekstra fri, slik at de likevel kunne ha fått ønsket ferie.

Men ha en åpen dialog med barnehagen, og sett opp fridager så tidlig du vet om dem. Da er det lettere å planlegge for de ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg jobber likt som deg, og kan plutselig bli ringt på morgnen om en vakt. Melder derfor aldri ifra før jeg jev at vaktskiftet har startet og jeg vet jeg ikke blir ringt etter. Det er ca kl 07.45 og sier ifra til bhg i 8-9 tiden om vi ikke kommer. 

Anonymkode: c8a4b...547

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 7.39):

Det er ikke en serviceinstutisjon, det er under Kunnskapsdepartementet. Staten betaler nesten hele regningen også.

Anonymkode: 9305d...bb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg gjort titt og ofte. Det er jo en fordel man har, når barna går i barnehagen. Barnehagen er et frivillig tilbud, som du bestemmer, hvordan du vil benytte. 

Anonymkode: cf7dd...2ec

AnonymBruker
Skrevet

I din situasjon er det helt greit. Snakk med bhg og forklar dem hvorfor det blir sånn. 

Anonymkode: d0360...17e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare forklare situasjonen din, de vil helt sikkert forstå :) du må imidlertid ikke forklare deg heller, dette er tross alt noe du betaler for, og ingen krever at du skal ta henne ut av barnehagen utover de tre ukene de har stengt ;) jeg er i litt samme situasjon som deg, har termin i sommer og har derfor satt opp barnet mitt på fri kun de tre stengte ukene, men har gitt beskjed om at han kommer til å få litt mer fri avhengig av når babyen kommer :)  Da kan vi ha han litt mer hjemme noen dager/på besøk hos besteforeldrene :) det gikk helt fint, de hadde stor forståelse for at man ikke alltid kan planlegge alt😅

Anonymkode: 6b43c...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...