Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har hatt en liten diskusjon med noen jeg kjenner rundt lønn. Personen mener de har altfor dårlig lønn der de jobber nå. Til info så er hen ganske ung, har ingen høyere utdanning og har kun hatt denne jobben i noen år nå. 

Hen har fast jobb og har etter skatt 30 000 kr utbetalt, og mener dette er lite. Om det er en del helligdager en mnd så hen får tillegg, eller om hen tar opp og jobber ekstra vakter en mnd kan hen lette tjene opp og få noe mellom 35-55 tusen utbetalt etter skatt.

Jeg mener dette ikke er dårlig, men jeg vet ikke? Flere jeg kjenner som er på ca. samme alder og som heller ikke har en høyere utdanning er jo ikke i nærheten av å tjene det samme.

Tenker dere dette er en dårlig lønn?

Anonymkode: d4934...b19

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si når vi ikke vet bruttolønn. Hva en person får utbetalt sier ingenting om lønna er god eller ikke, det kommer an på skatteprosent mm

Anonymkode: 04dbf...c4e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags jobb det er snakk om.

Skrevet

Kommer helt an på jobben.

Isolert sett så er jo ikke den lønnen fantastisk. Men den er jo helt ok. Og i utgangspunktet så er det jo en relativt god lønn for en ung utdannet arbeidstaker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på jobben. Men ut fra utbetalt sum er vel dette et  lavtlønnsyrke med rundt 500 000 i årslønn.

Anonymkode: ed137...fbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kommer helt an på jobben. Men ut fra utbetalt sum er vel dette et  lavtlønnsyrke med rundt 500 000 i årslønn.

Anonymkode: ed137...fbb

500.000 er ikke lavtlønnsyrke. Det er der mange med master ligger i stat og kommune selv om de har jobba i flere år. For en ung person uten utdanning må det sies å være ei god lønn

Anonymkode: 3640a...8bf

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor skal alle operere med lønn i netto? Den sier egentlig ingenting. En person med 3 barn, enormt huslån og 2 millioner i forbrukslån til 30% rente får ikke bedre betalt enn en kollega med samme jobb og samme lønn, men uten barn og lån. 

Siden skattetrekket er et privat anliggende som avhenger mye av hvilke fradrag man har er det tull å sammenligne utbetalt sum. Brutto før skatt er riktig. 

Eneste nettolønn kan brukes til er å irritere seg over hvor mye staten skal ha av lønna di. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad og 17 års ansiennitet som rådgiver i staten. Får utbetalt 31000 hver mnd. (Bare vanlig prosentskatt, har huslån og ingen store formuer eller hytter)

Om det er han som har bra lønn eller jeg som har dårlig, kan vel diskuteres.

Anonymkode: ca9e9...669

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg er ufaglært og har utbetalt 31 000kr i måneden (før eventuell overtid osv)  Jeg synes det er helt ok😊

Anonymkode: 21c1e...9b2

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det virker ganske bra jeg altså.. 

Til sammenligning har jeg selv ca 550.000 brutto, og utbetalt 32.000 kr mnd. 28% skattesats, trekkes også en liten tusenlapp til SPK og rundt 500kr til fagforbundet mitt. 

300 SP, en 3 årig bach, et årsstudium, og noen relevante fag som er tatt i etterkant. 12 års ansiennitet. 

• Liker 1
Skrevet

Det er en aldeles god lønn for noen som ikke har vært gjennom strevet med høyere utdanning (og etterfølgende studielån), men: Mye vil ha mer.

• Liker 2
Skrevet

Helt grei lønn for en uten utdanning. Ikke veldig bra, men ikke direkte dårlig heller.

AnonymBruker
Skrevet

Er lønna for lav så er det bedre å la være og heller være en byrde på sosialbudsjettet. Det finnes ingen grunn til å slite seg ut for vekslepenger, gjerne mens andre tjener på det i tillegg.

Anonymkode: 5e306...207

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og får 31000 i mnd. Får jeg dårlig betalt?

Anonymkode: 15dd1...33b

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Adjunkt med noen års ansiennitet? Eller nyutdannet lektor?

Jeg tjener mer, men jeg er lektor med tilleggsutdannelse. Har jobbet i to år. 

Anonymkode: f96ba...30b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en ung person uten utdannelse, ny i sin første jobb er det jaggu bra betaling.

Nå er skatt individuelt, men det tilsvarer vel fort en årslønn på opp under 500 000?

Uten utdannelse skal du slite med å finne høyere begynnerlønn. Veldig mange yrker som krever utdannelse eller fagbrev ligger omtrent på dette nivået.

Anonymkode: c51e9...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har mastergrad og 17 års ansiennitet som rådgiver i staten. Får utbetalt 31000 hver mnd. (Bare vanlig prosentskatt, har huslån og ingen store formuer eller hytter)

Om det er han som har bra lønn eller jeg som har dårlig, kan vel diskuteres.

Anonymkode: ca9e9...669

Det var da veldig lavt med 17 års ansiennitet i staten 😯

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Adjunkt med noen års ansiennitet? Eller nyutdannet lektor?

Jeg tjener mer, men jeg er lektor med tilleggsutdannelse. Har jobbet i to år. 

Anonymkode: f96ba...30b

Adjunkt med tillegg og noen års ansiennitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...