Gjest Gjest_ceca_* Skrevet 9. januar 2006 #1 Skrevet 9. januar 2006 Datteren vår går i andre klasse og vil være med på "alt" som er av fritids-aktiviteter. Jeg synes det holder med to aktiviteter, dvs. to dager pr. uke. De har ikke mye lekser, og hun går ikke på SFO, så tids-messig kunne hun ha gått på mye. Hva synes dere? Er vi for strenge? Burde hun få gått på en-to ting til ? Noen av aktiviteten er kroppslige (dans/fotball) mens andre er roligere(kor/tegning) klem ceca
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2006 #2 Skrevet 9. januar 2006 så lenge det ikke sliter ut barnet (eller de som skal kjøre/følge!) har jeg ikke noe formening om antall aktiviteter. Det kommer jo også litt an på ting som SFO, lekser, tilgang på lekekamerater i nabolaget, pris, familiens situasjon (er det mange barn som skal kjøres/følges), etc. Syns egentlig det høres greit ut at barn får prøve ut ulike ting for å finne ting de liker - en hobby er bra og det er fint å holde på med ting som gir mestringsfølelse!
Gjest LoisLane Skrevet 9. januar 2006 #3 Skrevet 9. januar 2006 Vi har grense på to aktiviteter, siden vi har mange barn og de må kjøres på alt. Den ene jenta vår kunne sikkert ha vært med på mye mer, hun er en aktiv type, men jeg synes det er greit at de kan sysselsette seg selv litt også. Dessuten skal det jo ofte følges opp med loddsalg, dugnader osv.
SissiB Skrevet 9. januar 2006 #4 Skrevet 9. januar 2006 Både 8 og 10 åringen vår går på 3 aktiviteter hver. De kunne sikkert tenkt seg flere ting, men det har JEG rett og slett ikke overskudd til. Det blir jo en del loddsalg, dugnader, henting og kjøring. Heldigvis går naboungene på noenlunde det samme som våre, så vi har organisert transporten godt mellom oss. Synes det er greit at de går på litt jeg, det har alt for lett til å bli mye passiv sitting forann playstation ellers.
Rusket Skrevet 9. januar 2006 #5 Skrevet 9. januar 2006 Unger vil gjerne være med på alt, og mange skifter nok aktiviteter hyppig. La henne prøve litt forskjellige ting og så la henne velge to ting hun kan være med på.
Far til 2 Skrevet 9. januar 2006 #6 Skrevet 9. januar 2006 Vi har satt en grense på 2 aktiviteter for hver av barna. De ønsker ikke mer selv heller fordi de ser at de ikke klarer å følge det opp.. Noen aktiviteter er 1 gang i uka. Andre er 2 ganger i uka. I tillegg kommer konkuranser om det er snakk om idrettsaktiviteter. Ofte blir det både 4 og 5 dager pr uke som hver av barna benytter til aktiviteter. Med 2 barn sier det seg selv at det blir hektisk å få dem rundt på alt sammen, hente dem og helst være tilstede under noen av konkuransene. Egentlig er jeg litt skuffet over meg selv når jeg ser at jeg ikke klarer å holde dem i aktivitet selv, eller at de ønsker andre aktiviteter enn det jeg kan tilby som person. Men dette har nok litt med hva samtalene dreier seg om i skolegården, etc. Presset er stort mhp å delta i det samme som vennene gjør. Begge barna har nå holdt seg til hver sin "hovedaktivitet" i 3-4 år. Den andre aktiviteten byttes ut med jevne mellomrom avhengig av hva de selv ønsker. Men alle aktivitetene kan byttes ut om de ønsker det.
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2006 #7 Skrevet 9. januar 2006 Jeg er av den oppfatning at det holder med èn aktivitet. Jeg syns det er bedre å gå helhjertet inn for èn ting, fremfor å "få med seg alt." Mine unger går på selvforsvar, og der kan man trene alt fra èn til fem ganger pr uke, alt etter eget ønske og hvordan uka ser ut. Mine er tredje- og sjuendeklassinger.
Våken Skrevet 9. januar 2006 #8 Skrevet 9. januar 2006 men jeg synes det er greit at de kan sysselsette seg selv litt også. ← Ja, det er jo kjempeviktig at de utvikler fantasien og ikke blir for vant til at all morroa blir servert på sølvfat...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå