Gå til innhold

Hva hadde dere tenkt om dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine dine familie som har hatt konfirmasjoner. Min side ga 1000 kr hver til samboerens barn. Samboerens foreldre, altså mine svigerforeldrene, gav barnet mitt 300kr. Synes det var litt rart å gi 300kr når dem vet hva min familie gav barnebarnet deres. Dem har veldig god råd så det er ikke det det står på. Vet gaver ikke er alt altså men føler meg skuffet på barnets sin vegne som ikke blir satt så pris på.

Anonymkode: f4d4d...c63

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine dine familie som har hatt konfirmasjoner. Min side ga 1000 kr hver til samboerens barn. Samboerens foreldre, altså mine svigerforeldrene, gav barnet mitt 300kr. Synes det var litt rart å gi 300kr når dem vet hva min familie gav barnebarnet deres. Dem har veldig god råd så det er ikke det det står på. Vet gaver ikke er alt altså men føler meg skuffet på barnets sin vegne som ikke blir satt så pris på.

De gir hva de ønsker å gi tenker jeg. Rarere å reagere på det 😂 penger har ingenting med å sette pris på

Anonymkode: a2f6f...ec2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ulike normer i de ulike familier. En gave er nettopp det, en gave og verdien bør egentlig ikke spille så stor rolle. Min svigerfar en en fantastisk mann som bryr seg mye om ungene, selv om han ikke gir så store summer i gave. 

Anonymkode: dca53...fb7

• Liker 2
Skrevet

Det er kanskje en av  grunnene til at de har god råd da. Eller så har de kanskje ikke så god råd som dere tror. Er ofte de med minst selv som er mest gavmilde. 

Har selv en svigermor som gir mer enn hun har råd til, selv om hun er minstepensjonist og har flere barnebarn.  Noen kan også gi mer for å ikke virke gjerrig eller fattig.

Alle har sine grunner, og det må man nesten bare akseptere og ikke legge altfor mange tanker i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulike familier har ulike gavetradisjoner, og det må dere bare forholde dere til. Dine foreldres gaver er ikke en fasit eller noe svigerforeldre dine må følge.

Anonymkode: aadf2...ad0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje en av  grunnene til at de har god råd da. Eller så har de kanskje ikke så god råd som dere tror. Er ofte de med minst selv som er mest gavmilde. 

Har selv en svigermor som gir mer enn hun har råd til, selv om hun er minstepensjonist og har flere barnebarn.  Noen kan også gi mer for å ikke virke gjerrig eller fattig.

Alle har sine grunner, og det må man nesten bare akseptere og ikke legge altfor mange tanker i.

Ja, akkurat. Min familie er typisk lavtlønnede og gav likevel over dobbelt så mye i gave. Barnebarnet fikk 50tusen så økonomien er god. Ikke at det betyr så mye men tror nok grunnen rett og slett er at vi ikke er kjøtt og blod og at dem ikke er så begeistret for barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ulike familier har ulike gavetradisjoner, og det må dere bare forholde dere til. Dine foreldres gaver er ikke en fasit eller noe svigerforeldre dine må følge.

Anonymkode: aadf2...ad0

Det må vi bare forholde oss til ja. Men de fleste synes nok det er normal folkeskikk å spørre hva de andre gav og legge seg på ca samme nivå så lenge det er økonomisk rom for det. Iallfall er jeg vant til det fra min familie.

Skrevet

Ja, akkurat. Min familie er typisk lavtlønnede og gav likevel over dobbelt så mye i gave. Barnebarnet fikk 50tusen så økonomien er god. Ikke at det betyr så mye men tror nok grunnen rett og slett er at vi ikke er kjøtt og blod og at dem ikke er så begeistret for barnet. 

Må også tenke på at de gjerne har satt av en liten sum per barnebarn på en sparekonto eller fond fra de var født. På 15 år kan f.eks 500 kroner per måned bli en solid sum.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må vi bare forholde oss til ja. Men de fleste synes nok det er normal folkeskikk å spørre hva de andre gav og legge seg på ca samme nivå så lenge det er økonomisk rom for det. Iallfall er jeg vant til det fra min familie.

Der er jeg ikke enig. Skal man ettergi penger fordi noen andre ga mer da mener du? Eller skal man ringe rundt til hele svigerslekta å spør hva de har tenkt å gi...?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er absolutt ikke normal folkeskikk nei. Normal folkeskikk er å sette pris på det man får og ikke måle familiene opp mot hverandre etter gavestørrelse. Og ikke minst akseptere at man gir forskjellig uten å sutre i etterkant.

Anonymkode: b5c5f...d6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden kommer til å bli stengt når du ikke evner å skrive overskrift.

Anonymkode: 9c7cf...6fb

AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Der er jeg ikke enig. Skal man ettergi penger fordi noen andre ga mer da mener du? Eller skal man ringe rundt til hele svigerslekta å spør hva de har tenkt å gi...?

Nei, men jeg og mine søsken pleier for eksempel å samsnakkes før vi gir tante/onkel barn gaver ol. Gir likt😊 Min familie lurte på hva svigerfamilie tenkte å gi men siden samboerens barn hadde konfirmasjon først så gav dem bare noe og regnet med svigers ga det samme tilbake. 

Skrevet

Nei, men jeg og mine søsken pleier for eksempel å samsnakkes før vi gir tante/onkel barn gaver ol. Gir likt😊 Min familie lurte på hva svigerfamilie tenkte å gi men siden samboerens barn hadde konfirmasjon først så gav dem bare noe og regnet med svigers ga det samme tilbake. 

Tror du overtenker dette veldig.

• Liker 1
Skrevet

Her er det du som er smålig. Hvorfor konkluderer du med at de setter mindre pris på konfirmanten bare fordi de gir et mindre beløp enn andre? Måler du kjærlighet i penger? 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...