Gå til innhold

Er Kia et bra og driftsikkert merke? Erfaringer noen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på bilmerker, og er usikker på kia da. Men finner dem rimelige i pris på finn. Er delene til kia dyre eller ok i pris? Driftsikkert eller ?

Anonymkode: d1b56...2b0

Skrevet

Kia er et av bilmerkene med minst feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke peiling på bilmerker, og er usikker på kia da. Men finner dem rimelige i pris på finn. Er delene til kia dyre eller ok i pris? Driftsikkert eller ?

Anonymkode: d1b56...2b0

Driftsikker hvis den er blant de nyere modellene de siste årene, men de er langt fra det eneste merket som er det. 

Hvilke bilmerker norske bileiere er fornøyd med, er ikke Kia på toppen i det hele tatt. AutoIndex undersøkelsen kom ut i går, og nok en gang er topp 5: Lexus - Toyota - Volvo - BMW - Mercedes. Og sånn var det i fjor også, BMW og Volvo bytter plass. 

Kia faller ned i pris som en stein, og du sier ikke hvilken Kia du tenker på. 

Mye risiko med tanke på annenhåndsverdi og spesielt hvis de er utenfor nybilgarantien. Tenker du på Picanto / Rio / Stonic / Ceed / ProCeed? Ikke akkurat de mest attraktive i bruktbilmarkedet. Heller ikke Soul. Folk vil heller ha brukt Leaf hvis de kan velge en slik brukt el-bil.

Skal du først ha en Kia, så hold deg i det minste innenfor en Kia som har resterende nybilgaranti, (nyere brukt) samtidig som den stakkaren (første eieren) har tatt det helt brutale verditapet på bilen de første 2 - 3 årene, slik at ditt tap blir noe mindre fremover, og du har fortsatt ca 4 år igjen av nybilgaranti.

Anonymkode: 1a369...48c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Toyota. Driftsikkert, har hatt fire stk.

Tar du årlige servicer der har du garanti i 10 år eller inntil 200,000 km. Ingen tilbyr like god garanti. 

Men Kia tilbyr syv års garanti uansett hvor du tar service, det er også bra 😊 

Anonymkode: b542b...8db

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøp Toyota. Driftsikkert, har hatt fire stk.

Tar du årlige servicer der har du garanti i 10 år eller inntil 200,000 km. Ingen tilbyr like god garanti. 

Men Kia tilbyr syv års garanti uansett hvor du tar service, det er også bra 😊 

Du betaler dyrt for service og deler på merkeverkstedet. Toyota er ikke lenger billig i innkjøp, og det er ikke mer driftssikkert enn noe annet japansk eller sør-koreansk merke.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en Kia ProCeed 2020. Vi er veldig fornøyd! Bilforhandler eide den før oss og ble brukt til utlån, så hadde ikke gått mye og er i tipptopp stand og flere år igjen på garantien. Hadde nettopp 3 årskontroll, men var ingenting å utsette på den. Den ser litt ut som en Porche bakfra har jeg lest og hørt, men såpass stor bilinteresse har verken samboer eller jeg så det var ikke det som trakk lengste strået akkurat. Den får litt oppmerksomhet, da, til å være en såpass rimelig bil (den kostet 300k). Eneste litt negative er at den er ganske lav, og enkelte steder har innkjøringer litt høyere kanter, så man må være obs. Jeg har ikke lappen enda og øvelseskjører med den, kunne vel ikke hatt en mer bruksvennlig og enklere bil å øve med. Vi skifter til større el eller hybrid etterhvert, da den ikke egner seg helt som familiebil - og vi skal ha både barn og hund, men vi velger gjerne Kia igjen. 

Anonymkode: 67023...e68

AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (10 minutter siden):

Du betaler dyrt for service og deler på merkeverkstedet. Toyota er ikke lenger billig i innkjøp, og det er ikke mer driftssikkert enn noe annet japansk eller sør-koreansk merke.

Delene er billige, men er enig i at servicene er ca 1000 kr dyrere enn andre. Likevel hadde jeg en feil til 50,000 som ble dekket seks måneder før bilen ble 10 år gammel. Da er 10,000 lite å betale for ekstra sikkerhet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Delene er billige, men er enig i at servicene er ca 1000 kr dyrere enn andre. Likevel hadde jeg en feil til 50,000 som ble dekket seks måneder før bilen ble 10 år gammel. Da er 10,000 lite å betale for ekstra sikkerhet. 

Delene til Toyota er absolutt ikke billig.

Toyota lever på et gammelt rykte. De er ikke noe bedre enn andre merker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

KIA og Hyundai er for alle praktiske formål samme bilen.

Toyota nevnes her som driftssikker osv. Jeg har hatt de de fleste "normale" bilmerker siste 30år fra BMW, VW, KIA, Toyota osv.

Toyota er for så vidt OK, men føler de er hypet opp til de grader. Det fører til at selgere tror de selger gull. Når man ser prisene på gamle Avensis med stoffseter, manuell girkasse og bensinmotor på 1.8 liter tror selgeren at den er MYE verdt. Og en corolla som har passert 200K får man massevis av tull med. Bremser, hjullager, sensorer, foringer, støtdempere, bærekuler osv osv. Alt mellom 200-240K km. på min. Så gammel corolla er ikke evigvarende.

Siden brukt verdien er høy på Toyota, faktisk såpass høy at jeg ikke bruker tid på å leite opp den når jeg trenger nr 2 bruktbil til meg og matpakka😊.

KIA og Huyndai levere på omtrent samme nivå til lavere pris. Så når jeg er i bruktmarkedet til en billigbil så kjøper jeg heller det. Lavere km.stand, mer utstyr og lavere pris og gjør jobben godt nok.

Så om valget står mellom Corolla (som jeg har hatt) og Kia Ceed (som jeg har hatt) er sjansen for en bedre deal bedre på med KIA.

Hadde vurdert Toyota hvis det er snakk om nybil, ville pga av bruktprisene. Men for vanlige folk er KIA et like godt valg.

Om det er Hyundai I30 eller Toyota Corolla er begge omtrent brukt opp ved 220k km eller 16år (det som kommer først). Da bør man være mekaniker for å holde dem i drift. Verkstedregningen vil ellers bli latterlig høye i forhold til verdien på bilen.

Anonymkode: 41a3c...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (5 minutter siden):

Delene til Toyota er absolutt ikke billig.

Toyota lever på et gammelt rykte. De er ikke noe bedre enn andre merker.

Støttes. Stikk innom Toyota og sjekk prisene på en bremsekalipper på en 18 år gammel corolla og fortell meg at de er billige. Trodde han tulla med meg før jeg rygget ut og bestilte fra Tyskland for 10% av prisen i Norge.

De som ikke skrur selv blir flådd. Det er slett ikke rart at fullt brukbare biler blir skrotet. Bremsefeil og hjullager feil på en 12 år gammel Toyota koster lett 25.000 kr. Og når slike biler er verdsatt til 35.000 på Finn blir bilen spiker. Bestiller man delen fra Tyskland koster de ca. 2000kr og jobben tar 5 timer hjemme i garasjen så har man bil i 2 år til.

Anonymkode: 41a3c...120

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kia, Hyundai og Genesis leverer de mest konkurransedyktige produktene i hver sin klasse. Det er bare å lese tester.

Deres 7 år nybilgaranti er veldig bra om du skal ha ny eller nyere brukt bil. Kia har, ifølge JD Powers, de mest fornøyde nybilkundene i de fleste industrialiserte land. Fom. ca. 2015 er bilene på høyde med de beste konkurrentene, men rimeligere, og det kan være noe av forklaringen. 

Hvis du sammenligner bruktbilpriser, er det noen sære modeller som ProCeed og slikt som gjør det dårlig - det er knallbra for deg som kunde dog. De mer "standardbilene" følger en vanlig verdikurve. Noen modeller har spesielle utfordringer, men det kan man google seg frem til.

Anonymkode: ce81d...b04

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har Kia Soul, er kjempefornøyd, nydelig å kjøre

Anonymkode: 52ab0...427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...