*Maria* Skrevet 9. januar 2006 #1 Skrevet 9. januar 2006 Det skulle komme en ny arvelov som gjaldt samboere, noen som vet om den har tredd i kraft? Finner ingenting om den - trenger hjelp.
karina44 Skrevet 9. januar 2006 #2 Skrevet 9. januar 2006 Det skulle komme en ny arvelov som gjaldt samboere, noen som vet om den har tredd i kraft? Finner ingenting om den - trenger hjelp. ← Det tar nok sin tid å forandre en lov! Den har nok ikke tredd i kraft ennå. En slik sak skal først gå igjennom stortinget til avstemming, så får vi se om den får flertall. Håper det skjer, det er på tide iallefall! Inntil videre er det vel bare å skrive samboeravtale.
Gjest gjest1 Skrevet 9. januar 2006 #3 Skrevet 9. januar 2006 Ved arveoppgjør er det kun testamente som gjelder, ikke samboeravtale. Dessuten tror jeg at slektninger med arveloven i hånd kan overprøve testamentet likevel. Ikke sikker, men jeg tror et testamente mellom samboere er mer en anmodning til slektninger om å følge det som er nedskrevet i testamentet, siden dette er avdødes ønske.
karina44 Skrevet 9. januar 2006 #4 Skrevet 9. januar 2006 Ved arveoppgjør er det kun testamente som gjelder, ikke samboeravtale. Dessuten tror jeg at slektninger med arveloven i hånd kan overprøve testamentet likevel. Ikke sikker, men jeg tror et testamente mellom samboere er mer en anmodning til slektninger om å følge det som er nedskrevet i testamentet, siden dette er avdødes ønske. ← Hvis det ikke foreligger noe testament da? Jeg snakker om en samboeravtale. I denne kan samboere avtale å gjensidig arve hverandre. Jeg har lest mye om emnet både på nettet og i bøker som omhandler arv. Det kreves advokat og vitner for at samboeravtalen skal være rettsgyldig.
Gjest allium Skrevet 9. januar 2006 #5 Skrevet 9. januar 2006 Tenker du på dette? http://www.origo.no/tjenester/nyhetsfeed/o...01/795005.shtml
Malama Skrevet 9. januar 2006 #6 Skrevet 9. januar 2006 Et testamente der en samboer uten barn overlater alt en eier til sin samboer er ikke en "oppmodning til slektninger" dersom det er et gyldig testamente så ER det et gyldig testamente, og det er ikke mindre gyldig enn et annet testamente. Det som er nytt fra nyttår av er at man i slike tilfeller, altså om man har testamente er at man slipper unna den arveagiften man før måtte betale, fordi man ble behandlet som om du arvet av "fremmede". Om det ikke foreligger et testamente vil ikke en samboer arve noe som helst. Dersom avdøde har barn går alt til barne/barna, om avdøde er barnløs går da arven til vedkommendes foreldre, evt til søsken dersom foreldrene er døde. En samboeravtale erstatter ikke et testamente, men ofte lager man en samboeravtale og et gjensidig testamente samtidig. Bare pass på at testamentet oppfyller kravene for et gydig testamente, det er det formelle krav til, i motsetning til en samboeravtale.
Gjest gjest1 Skrevet 9. januar 2006 #7 Skrevet 9. januar 2006 Hvis det ikke foreligger noe testament da? Jeg snakker om en samboeravtale. I denne kan samboere avtale å gjensidig arve hverandre. Jeg har lest mye om emnet både på nettet og i bøker som omhandler arv. Det kreves advokat og vitner for at samboeravtalen skal være rettsgyldig. ← Samboeravtale og testamente er to forskjellige ting. Vi har ihvertfall begge deler, satt opp av advokat ja, med vitner og det hele.
Caramba Skrevet 9. januar 2006 #8 Skrevet 9. januar 2006 Man kan også laste ned standariserte og godkjente samboerkontrakter og testamente fra folkerregisteret på nett.
Malama Skrevet 9. januar 2006 #9 Skrevet 9. januar 2006 Ja, men når man fyller ut et testamente må man sørge for at de formelle kravene for underskrift etc følges, i motsetning til en samboeravtale som dere to kan lage selv, alene, så sklal et testamente utnderskrives av to stykker som ikke arver noe som helst, som bekrefter at du var edru, frisk i hodet og ikke under press da du signerte testamentet ( sånn ca i "fri oversettelse")
karina44 Skrevet 9. januar 2006 #10 Skrevet 9. januar 2006 Ja er klar over at det er nytt av året at et testamente for samboere skal kunne likestilles med gifte personer! Dvs. (går jeg ut i fra) at samboeres testamente også tillater å sitte i uskifte?
Malama Skrevet 9. januar 2006 #11 Skrevet 9. januar 2006 Ja er klar over at det er nytt av året at et testamente for samboere skal kunne likestilles med gifte personer! Dvs. (går jeg ut i fra) at samboeres testamente også tillater å sitte i uskifte? ← Nei, testamente sidestiller ikke samboere med gifte, bare når det gjelder arveavgift.
*Maria* Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2006 Takker for svar. Malama : takk for svar, var denne lovendringen jeg siktet til, men hadde ikke fått med meg at du like vel må ha et testament, trodde den gjaldt for samboere uansett. Får nok skrive samboerkontrakt og testamente.
Caramba Skrevet 9. januar 2006 #13 Skrevet 9. januar 2006 Det stemmer at du må ha det korrekte antall vitner på testamentet. Reglene for dette er ufravikelige og testamentet er ike gyldig uten det. Samboerkontrakt holder ikke ved arv... Dersom man er samboere og har stiftet hjem og gjeld sammen så er det ekstremt viktig å skrive testamente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå