Gå til innhold

Kommunelegen som er siktet for utallige overgrep og filming av dem

Supermennesket

Anbefalte innlegg

Det er ett lovverk for Jørgen Hattemaker og ett for Kong Salomo. Når du er lege, så får du fripass og kan gå i flere år uten å bli sjekket i kortene. Det er helt texas og bakvendt. Leger skal bli sjekker mer opp i kortene, fordi dem har mye mer makt som potensielt kan brukes feil. 

Dette viser egentlig det store paradokset og hvor utrolig umusikalsk og urettferdig systemet er rigget for den vanlige mannen i gata.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supermennesket skrev (På 30.5.2023 den 22.24):

Det står at legen fikk varsel fra helsetilsynet alt i 2007 etter at 3 kvinner sa ifra om at de hadde blitt tilbudt klitorismassasje. Hvis dere leser i den boksen man kan bla i. I 2017 fikk fylkesmannen, nå kalt statsforvalteren, en klage fra en kvinne som ble befølt på rompa. Fylkesmannen mente de to kunne løse det ved å snakke sammen. 

Enda et eksempel på at offentlige etater ikke tar kvinner eller barn på alvor fordi en mann skal vernes.

Etter de første klagene måtte han forklare seg og fikk en irettesettelse, men kvinnene ble aldri avhørt så hans versjon ble jo den rådende. 
Som om så pervers atferd som å tilby eller bare gjennomføre klitorismassadje kan skje for en normal person. Nær hundre kvinner måtte opplevd overgrep, i steden for at han mistet autorisasjonen 

Føyer seg inn i rekken av saker der menn beskyttes på bekostning av kvinner og barn. 

Barn av overgripere må ha samvær med overgriper.

Den kvinnelige tannlegen son levde i terror og til slutt ble slutt av stakkaren sin er et annet eksempel, Hun måtte leve i redsel fordi de ikke ville innskrenke en manns frihet. 

Det har vært flere slike saker i helsevesenet og rettsvesebet der opptil fler kvinner og barns grunnleggende rettigheter settes til side for en mann. 

Endret av O Rakel
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (På 18.9.2024 den 2.19):

Han har definitivt valgt pasienten med omhu. 88 av ca 890 pasienter. Her er nok alt fra sivil status til psykiatrisk bakgrunn nøye vurdert. Overgripere er kjent for å klare å peile seg ut sårbare mennesker. Her har denne legen i tillegg hatt alle relevante opplysninger i journalen foran seg for å kunne velge ut ofrene nøye. Noen har kanskje brukt lang tid på å reagere på legens adferd, andre har reagert umiddelbart. Atter andre har kanskje vært i en såpass sårbar situasjon at de ikke har klart å sette grenser i det hele tatt.

Tre kvinner har varslet om at han tilbydde dem klitoris massasje. Han har neppe kun spurt disse tre. Antagelig har han også fått noen positiv svar også, feks hos de aller mest sårbare. Det første jeg ihvertfall hadde tenkt dersom fastlegen min tilbydde med klitoris massasje (før sjokket la seg), ville vært ‘hvor mange har han spurt om dette før meg? Ikke minst, hvor mange ganger har han fått positiv respons når han går frem såpass direkte?

Med 6000 timers lange bevis vil de vel ha det de trenger vil jeg tro. Dette er ikke en klassisk ord mot ord overgrepssak. Denne mannen må i fengsel.

Sånn sett er det egentlig en skremmende tanke at i en tilsvarende sak uten at overgrepene ble filmet så ville legen mest sannsynlig kunne gå fri uten tiltale. Antagelig henlegges på bevist stilling. Slik vi antagelig vil se at skjer i Skårderud saken. Og som det endte med i Drevdal saken. Da hjelper det ikke om de er mange fornærmede i saken heller. «De kan jo ha slått seg sammen for å ta ham» må vite…

Så på en måte var det jo nesten bra han filmet det han gjorde og dermed avslørte seg selv. Så fikk saken gode bevis og ofrene får antagelig enda større erstatning pga filmingen.

Her tror jeg du overvurderer legen og nedvurderer kvinnene i Frosta. Hans spørsmpl om stimulering av klitoris ville fått meg til å spy, men han kan ga formulert seg annerledes og dessuten etter tre avslag funnet ut at det var best å ikke spørre, bare gjøre og si at det er del av undersøkelsen. I hans forskrudde hodet har han kanskje trodd de synes det var bra. Slik overgripere prøver å unnskylde seg.

Uansett, med så mange ofte i en så liten kommen er mitt inntrykk er at nær sagt alle kvinner som skulle gjennom gynekologisk undersøkelse, og noen til, ble forsøkt utsatt for dette. 

Av de 890 pasientene må vi regne med at under halvparten er kvinner, da han også var lege for menn og barn. Og de fleste ganger kvinner går til legen er det ikke for en gynekologisk undersøkelse. De kan man også se bort fra. Vi må også regne med at det kan være flere, men at de har flyttet eller gått bort. Fyren har krenket alle de han kunne. 

Forøvrig enig i at filmingen reduserer risikoen for ord mot ord-konklusjon, i tillegg til at det selvsagt er en egen krenkelse. 

Skårderud mistet autorisasjonen, så om ikke det blir mer, så er det en konsekvens i det minsten.

Det er helt vanvittig hvordan mannlige leger beskyttes. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (På 18.9.2024 den 2.19):

Han har definitivt valgt pasienten med omhu. 88 av ca 890 pasienter. Her er nok alt fra sivil status til psykiatrisk bakgrunn nøye vurdert. Overgripere er kjent for å klare å peile seg ut sårbare mennesker. Her har denne legen i tillegg hatt alle relevante opplysninger i journalen foran seg for å kunne velge ut ofrene nøye. Noen har kanskje brukt lang tid på å reagere på legens adferd, andre har reagert umiddelbart. Atter andre har kanskje vært i en såpass sårbar situasjon at de ikke har klart å sette grenser i det hele tatt.

Tre kvinner har varslet om at han tilbydde dem klitoris massasje. Han har neppe kun spurt disse tre. Antagelig har han også fått noen positiv svar også, feks hos de aller mest sårbare. Det første jeg ihvertfall hadde tenkt dersom fastlegen min tilbydde med klitoris massasje (før sjokket la seg), ville vært ‘hvor mange har han spurt om dette før meg? Ikke minst, hvor mange ganger har han fått positiv respons når han går frem såpass direkte?

Med 6000 timers lange bevis vil de vel ha det de trenger vil jeg tro. Dette er ikke en klassisk ord mot ord overgrepssak. Denne mannen må i fengsel.

Sånn sett er det egentlig en skremmende tanke at i en tilsvarende sak uten at overgrepene ble filmet så ville legen mest sannsynlig kunne gå fri uten tiltale. Antagelig henlegges på bevist stilling. Slik vi antagelig vil se at skjer i Skårderud saken. Og som det endte med i Drevdal saken. Da hjelper det ikke om de er mange fornærmede i saken heller. «De kan jo ha slått seg sammen for å ta ham» må vite…

Så på en måte var det jo nesten bra han filmet det han gjorde og dermed avslørte seg selv. Så fikk saken gode bevis og ofrene får antagelig enda større erstatning pga filmingen.

Jeg hadde sakt nei til det og sliter mentalt/fremstår sikkert sårbar i journalen. Om han talte som at det var behandling har jeg kanskje ikke tenkt han var en overgriper med en gang, men tenkt Jeg gjør dette selv hjemme eller drar til en ny lege med andre metoder. Men ute har jeg sikkert begynt å tenke han er en super creepy mann og lurt på om han skader andre pasienter. Kunne ha sett gjennom han som en creep der inne også, for vet jo det er folk som er overgripere på jobb, men samtidig hadde jeg lurt på hvor frekk og hensynsløs han må være for å prøve å ha sex med meg med så mange folk rundt og alt jeg kan gjøre er å gå ut til de andre som jobber der å si at legen tilbyr å fingre meg i gynekolog stolen. Krever mot å gå rett ut å si det til noen du ikke kjenner, men jeg hadde sakt det med en gang til noen jeg kjenner er en åpen person når det kommer til ting som kan være farlig for andre.

Er super bra han filmet, han hadde neppe fått konsekvenser om han ikke hadde gjort det, siden det tok dem så lang tid å ta anklagene serriøst også. 

Forferdelig at det er sånn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (57 minutter siden):

Av de 890 pasientene må vi regne med at under halvparten er kvinner, da han også var lege for menn og barn. Og de fleste ganger kvinner går til legen er det ikke for en gynekologisk undersøkelse. De kan man også se bort fra. Vi må også regne med at det kan være flere, men at de har flyttet eller gått bort. Fyren har krenket alle de han kunne. 

Det har vært flere, fordi han foreslo gynekologiske undersøkelser over en lav sko.

Det var sånn "jeg har vondt i hodet", ok, legg deg ned for en gynekologisk undersøkelse. Omtrent.

Han gjorde også mye annet rart, og kvinnene måtte ofte ta av seg genseren for at han skulle sjekke blodtrykket.

Han hadde mange rare "undersøkelser" som ingen andre leger ville gjøre. Hvordan kunne man vite det hvis man var 17 år, i en sårbar posisjon og kanskje var første gang hos legen alene uten foreldre?

Jeg kjenner et av ofrene.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (5 minutter siden):

Det har vært flere, fordi han foreslo gynekologiske undersøkelser over en lav sko.

Det var sånn "jeg har vondt i hodet", ok, legg deg ned for en gynekologisk undersøkelse. Omtrent.

Han gjorde også mye annet rart, og kvinnene måtte ofte ta av seg genseren for at han skulle sjekke blodtrykket.

Han hadde mange rare "undersøkelser" som ingen andre leger ville gjøre. Hvordan kunne man vite det hvis man var 17 år, i en sårbar posisjon og kanskje var første gang hos legen alene uten foreldre?

Jeg kjenner et av ofrene.

Sannt, det må taes i betrakning at mange var veldig unge og ikke vet. Når jeg sa jeg hadde sakt nei, tenkte jeg utifra meg nå og er jo en voksen kvinne. Ikke at jeg dømmer om andre voksne kvinner ikke tørr si nei. 

Men å være ung må være enda vanskeligere også fordi vi har jo tilitt til at legen vet best. Å mange er jo genuint redde de har kreft eller annet når de går til legen og det kan bli tatt utnyttelse av at de raskt skal sjekke noe annet, så lystrer du bare. Går sikkert fort også, lett å være etterpåklok eller ikke respondere før det er over. 

For en grusom mann han er. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må også huske på at det er mye skam knyttet til dette. Noen kvinner har sikkert opplevd å bli opphisset og kanskje til og med fått orgasme av overgrepet. Det er en kjent sak at dette kan medføre stor skam for den som opplever det. (Det samme gjelder selvfølgelig også for menn som blir utsatt for overgrep). 

Det verste i denne saken synes jeg er at de tidlige varslene, som kom allerede i 2016 ikke ble fulgt opp godt nok. Det sier mye om hvor mye makt en lege har, der den sårbare pasienten blir den som får bevisbyrden. Det er en tragisk sak, og jeg håper alle kvinnene som har vært utsatt for denne legen får hjelp og oppfølging slik at de kan bygge ny tillit til helsevesenet.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer man at klitirismassasje tilbys? Og har kona gått fra han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ser i flere medier at noen (rettspsykiater?) har stilt en mulig diagnose på legen, som også har ført til at noen saker har blitt henlagt. Men alle sakene er bak betalingsmur, så jeg får ikke lest dem. Er det noen som vet hvilken diagnose det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Ser i flere medier at noen (rettspsykiater?) har stilt en mulig diagnose på legen, som også har ført til at noen saker har blitt henlagt. Men alle sakene er bak betalingsmur, så jeg får ikke lest dem. Er det noen som vet hvilken diagnose det er snakk om?

Ifølge Adressa er det "tvangspreget personlighetsforstyrrelse". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (14 timer siden):

Ifølge Adressa er det "tvangspreget personlighetsforstyrrelse". 

Forstår ikke hvorfor dette skal frata ham noe ansvar? Eller hvordan det skal føre til henleggelse? Innebar tvangen at han bare måtte utføre tvilsomme GUer og stikke ting og fingre inn i intetanende kvinner? Han er vel fremdeles strafferettslig tilregnelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (57 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor dette skal frata ham noe ansvar? Eller hvordan det skal føre til henleggelse? Innebar tvangen at han bare måtte utføre tvilsomme GUer og stikke ting og fingre inn i intetanende kvinner? Han er vel fremdeles strafferettslig tilregnelig. 

Det står videre i ingressen at diagnosen vanligvis ikke er formildende i straffesaker. Men har ikke lest resten av artikkelen, gikk bare inn og sjekket hvilken diagnose det var snakk om da du spurte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikea skrev (2 timer siden):

Det står videre i ingressen at diagnosen vanligvis ikke er formildende i straffesaker. Men har ikke lest resten av artikkelen, gikk bare inn og sjekket hvilken diagnose det var snakk om da du spurte 😊

Jeg leste at diagnosen førte til at flere saker ble henlagt, det var det jeg reagerte på. Men jeg har heller ikke tilgang til noen av artiklene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermennesket skrev (På 30.5.2023 den 22.07):

https://www.nrk.no/trondelag/kommuneoverlege-i-frosta_-filmet-pasienter-i-fem-ar-1.16426607 

Hva tenker dere? Er dere overrasket? Og burde man være raskere ved å ta fra leger autorisasjonen? Det kan være han får den tilbake i juli i år dersom statens helsetilsyn ikke tilbakekaller autorisasjonen permanent. 

Herregud han kan jo ikke få den tilbake!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (3 timer siden):

Ja og med en slik lidelse bør han jo på ingen måte få praktisere som lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Herregud han kan jo ikke få den tilbake!?

Sannsynligheten for det er nok lik null.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

Sannsynligheten for det er nok lik null.

Ja hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dishwalla skrev (På 1.10.2024 den 16.47):

Man må også huske på at det er mye skam knyttet til dette. Noen kvinner har sikkert opplevd å bli opphisset og kanskje til og med fått orgasme av overgrepet. Det er en kjent sak at dette kan medføre stor skam for den som opplever det. (Det samme gjelder selvfølgelig også for menn som blir utsatt for overgrep). 

Det verste i denne saken synes jeg er at de tidlige varslene, som kom allerede i 2016 ikke ble fulgt opp godt nok. Det sier mye om hvor mye makt en lege har, der den sårbare pasienten blir den som får bevisbyrden. Det er en tragisk sak, og jeg håper alle kvinnene som har vært utsatt for denne legen får hjelp og oppfølging slik at de kan bygge ny tillit til helsevesenet.

Huff ja. Tenk å bli utsatt for noe så grusomt av en lege. De er jo de siste man tenker skal utsette folk for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 1.10.2024 den 15.35):

Det er helt vanvittig hvordan mannlige leger beskyttes. 

Har du dokumentasjon på at kvinnelige leger i mindre grad blir beskyttet enn mannlige?

Eller synes du bare det er litt gøy å lage kjønnskrig av enhver forbrytelse som blir begått av en mann?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...