issoras Skrevet 12. november #301 Del Skrevet 12. november Bacteria skrev (1 time siden): Er vant til at vi kvinner prater sammen, fex kolleger, venner om ganske så intime ting. Hvertfall helserelaterte. Men det er kanskje ikke så vanlig alle plasser? Vet ikke? Men vet jo også at noen unge kvinner faktisk prøvde å varsle… Overhodet ikke vanlig i min omgangskrets hvertfall. Dessuten er det utrolig hva samfunnet greier å normalisere. Har sett flere tråder opp gjennom tiden her inne hvor en trådstarter har opplevd noe ubehagelig hos en lege, og folk i klassisk KG-ånd spurter til for å si at ts er paranoid, tolker ting i verste mening, at det nok var en god grunn til at klærne måtte av på overkroppen osv. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 12. november #302 Del Skrevet 12. november trist med alt som er foreldet oppi dette... lurer på hvor mye han "kommer unna med" snakk om kalkulerte gjerninger 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 12. november #303 Del Skrevet 12. november Fyren er jo frekkere en lusa i retten også da, det er altså TO som kan vitne på at datteren opplevde det hun gjorde. Altså moren som satt der og datteren som opplevde det på kroppen --- men neeeida, fyren påstår at det aldri skjedde. Jaha, han bestrider altså to vitner som var tilstede, altså han må jo være mindre intelligent? Hva blir forsvaret hans tilslutt? At nesten 100 kvinner har gått sammen om å lyve og få han avsatt som lege fordi de rett og slett "ikke liker han" ? 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. november #304 Del Skrevet 12. november (endret) Ninaen skrev (2 timer siden): Se «Norge bak fasaden»-episoden på TV2. Setter mye i perspektiv. Bare den omsorgsfulle kommuneoverlegen som bidro med faglig innspill til god (underlivs)helse vet du… Tenkte se den nå, men finner den ikke på TV 2 play? edit: fant den nå Endret 12. november av Bacteria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 12. november #305 Del Skrevet 12. november Hatsumomo skrev (32 minutter siden): Fyren er jo frekkere en lusa i retten også da, det er altså TO som kan vitne på at datteren opplevde det hun gjorde. Altså moren som satt der og datteren som opplevde det på kroppen --- men neeeida, fyren påstår at det aldri skjedde. Jaha, han bestrider altså to vitner som var tilstede, altså han må jo være mindre intelligent? Hva blir forsvaret hans tilslutt? At nesten 100 kvinner har gått sammen om å lyve og få han avsatt som lege fordi de rett og slett "ikke liker han" ? Du er nok ganske nær spikeren med hammeren der ja… Det «uskyldige» bildet han prøvde å skape av seg selv forrige uke som grundig, pedantisk og bare opptatt av å hjelpe begynner allerede å slå sprekker. Fest setebeltet. Dette kommer til å bli stygt. Vi som har vært ute for den type mennesker vet hvordan de funker. Det vil nok dukke opp flere og tydeligere narsissistiske trekk de kommende dagene. Google «narsissistens bønn», og les kommentaren din på nytt igjen, så skjønner du hvor nære du er… han prøver virkelig hardt på å framstille seg som stakkarslig. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. november #306 Del Skrevet 12. november Ser dokumentaren nå. Som programlederne sier; det var ekstremt «overhyppighet» av gynekologiske undersøkelser på Frosta. Det er ikke normalt å gå hver måned til gynekologisk undersøkelse til fastlegen. Da er det på tide med henvisning til spesialisthelsetjenesten. Han var unormalt opptatt av dette, og det visste egentlig bygdefolket også, jfr revynummeret. Det er nok riktig som programlederen sa; Bye har manipulert hele bygda til å gå med på at det unormale er normalt. Er nok en del av grunnen til at han ikke ble stoppa tidligere. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 12. november #307 Del Skrevet 12. november Bacteria skrev (Akkurat nå): Ser dokumentaren nå. Som programlederne sier; det var ekstremt «overhyppighet» av gynekologiske undersøkelser på Frosta. Det er ikke normalt å gå hver måned til gynekologisk undersøkelse til fastlegen. Da er det på tide med henvisning til spesialisthelsetjenesten. Han var unormalt opptatt av dette, og det visste egentlig bygdefolket også, jfr revynummeret. Det er nok riktig som programlederen sa; Bye har manipulert hele bygda til å gå med på at det unormale er normalt. Er nok en del av grunnen til at han ikke ble stoppa tidligere. Og det revynummeret var i 2003! Da hadde han vært der i bare 5-6 år! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 12. november #308 Del Skrevet 12. november Pippi Lotta skrev (3 timer siden): Nå har det jo vært folk som varslet så tidlig som 20 år siden, så pasienter har jo åpenbart reagert. Så kan jo nettopp det at folk som deg mener det må være lov å stille spørsmål om ofrene i full ofentlighet være med å bidra til at noen ofre ikke ønsker å varsle også da. Jeg syns ikke jeg "stiller spørsmål om ofrene", for jeg mener ikke, eller ymter ikke frempå at de har fremprovosert noe, eller at jeg mener de kunne gjort noe for å unngå å bli forgrepet. Det er ingen tvil om at de er uskyldige ofre. De har ingen aktiv part i dette utover å være offer for en ovegriper. Jeg spør, i et debattforum, om det er slik at folk flest, enten i den bygda eller norge generelt, ikke kjenner en slags magefølelse over slikt etter det har skjedd? Og om noen kjente den, hvorfor ignorerer folk en magefølelse? Når man kjenner noe skurrer/en magefølelse, så er der et urinstinkt vi mennesker har i oss, som er så sirlig og lynskarpt, det er der for å holde oss i live og unngå truende situasjoner. Jeg stiller ikke spørsmålene for å liksom "tyne ut" at svaret skulle være "de burde visst bedre" eller noe slikt dritt, for sånn fungerer det ikke. Og det spiller ingen rolle hva de gjorde eller ikke gjorde, for de er ofrene her og har ikke gjort noe galt. Det jeg syns er sprøtt, uten at jeg trekker det i tvil, er at så mange går på akkord med seg selv og ignorerer at noe føles feil. Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at dette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 12. november #309 Del Skrevet 12. november miniomelett skrev (12 minutter siden): M Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at xdette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. Jo, det har de bevist i tråden at de er. Men bare drit i å la deg baite, ignorer disse folka. De er bare ute etter å krangle. Du er helt i din rett til å stille de spørsmålene du vil, slik som flere andre i tråden har allerede gjort. Det er ingen av oss som mener ofrene har noe som helst skyld av den grunn. Det forstår oppegående folk helt fint. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. november #310 Del Skrevet 12. november miniomelett skrev (8 minutter siden): Jeg syns ikke jeg "stiller spørsmål om ofrene", for jeg mener ikke, eller ymter ikke frempå at de har fremprovosert noe, eller at jeg mener de kunne gjort noe for å unngå å bli forgrepet. Det er ingen tvil om at de er uskyldige ofre. De har ingen aktiv part i dette utover å være offer for en ovegriper. Jeg spør, i et debattforum, om det er slik at folk flest, enten i den bygda eller norge generelt, ikke kjenner en slags magefølelse over slikt etter det har skjedd? Og om noen kjente den, hvorfor ignorerer folk en magefølelse? Når man kjenner noe skurrer/en magefølelse, så er der et urinstinkt vi mennesker har i oss, som er så sirlig og lynskarpt, det er der for å holde oss i live og unngå truende situasjoner. Jeg stiller ikke spørsmålene for å liksom "tyne ut" at svaret skulle være "de burde visst bedre" eller noe slikt dritt, for sånn fungerer det ikke. Og det spiller ingen rolle hva de gjorde eller ikke gjorde, for de er ofrene her og har ikke gjort noe galt. Det jeg syns er sprøtt, uten at jeg trekker det i tvil, er at så mange går på akkord med seg selv og ignorerer at noe føles feil. Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at dette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. Jeg er enig med deg. Saken er at det nok er mange som har hatt en magefølelse, men ingen har agert på den. Årsakene til det er sikkert mange. Jeg synes det er viktig å snakke om ting; uten at dette «victimblaming» kommer opp med en gang. Hadde folk snakka litt mer, kommunisert litt mer (og det gjelder IKKE MINST ledere, fylkeslege og de med makt i bygda!) i stedet for å lage et tullete revynummer hadde dette blitt stoppa langt før. Som han anestesilegen sa; dette er folkeopplysning. Hva skal foregå og hva skal ikke foregå på legekontoret? Er det normalt å gi 10 mg morfin iv(!) i forb med en gu? Å dope kvinnene? Sammen med benzo? Bye kunne tatt livet av pasienten! Jobber innen palliasjon, og jeg gir ikke så mye for å lindre smerter hos døende engang! Rohypnol? Også kalt voldtektsdop! Og ta imot damer til GU etter kontortid, da det ikke er noen andre der? Skjønner godt at hun Rakel var redd for å bli voldtatt… Han der kommer til å bli bura inne for livstid. Skulle vært lynsja har jeg fått bestemme 🤬 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 12. november #311 Del Skrevet 12. november (endret) Ninaen skrev (6 timer siden): Hva mener du ikke henger på greip? Begge to er dyktige damer med lang erfaring. Jeg har vært litt borte på jobb, så la oss svare deg. Et ekspertvitne skal svare på spørsmålet "Finnes det noe som helst grunnlag for tiltaltes faglige argumentasjon?" Og det viktige , uavhengig av ofrene. Det er en ekstra utfordring i denne saken, fordi det finnes mengder av videobevis, og svært mange av ofrene har ikke visst de var offer. Plutselig en dag har politiet kommet på døren og sagt at "det finnes video av deg stående på alle fire med en innhalator i ræva!". Det setter et spesielt krav til ekspertvitnet : de kan ikke legge til grunn at offeret er traumatisert. Disse menneskene blir traumatisert NÅ. Det er nå i rettsaken at hva som har skjedd dem blir problematisert og kommer ut som "Hvorfor aksepterte du dette??" "Jeg vet ikke; jeg trodde dette var greit; jeg er ikke lege, jeg stoler på fyren, og om jeg står på fire eller sitter med spredde bein og et speil mens dama snakker, jeg ser ikke forskjellen...?" Hvis ekspertvitnet i denne saken, hadde vært det ENESTE grunnlaget for å ugyldiggjøre tiltales argumentasjon, kunne jeg som forsvarer, ha brukt videobeviset som grunnlag for å fjerne all tillit til ekspertvitnet : Sittende med spredte bein er faktisk belastning på bekkenet for mange: "Legen valgte denne løsningen for å minske den fysiske belastningen for pasienten!". Jeg garantere det finnes minst to videoer av kvinner som står på alle fire og kjeder seg. Samtidig finnes det minst to videoer av kvinner i gynokolog stol som er tydelig misfornøyd. Det er bare å se lenger opp i denne tråden om alle kvinner som opplever GU som problematisk. "Det er aldri akseptablet å røre kjønnslepper" "Legen undersøkte for kjønnsvorter, en kjent konsekvens av HPV" Men hva ekspertene KAN problematisere, og som tiltalte ikke kan forsvare seg mot, er HVA HAN ser ; valget av stol og den posisjonen er fordi det gir best mulighet for å utføre undersøkelsen. Der finnes nemlig ingen film av hvordan han oppfattet livmorhalsen, og det er DET som betyr noe. Hans oppgave , som ekspertvitne skal bekrefte, handler ikke om å se i ræva eller i slufsa for morro skyld. Han har en jobb. Det samme gjelder verktøyet : Hva du bruker for å åpne og se, er basert på minimum ubehag, men siden det er ekstremt ulikt fra ulike personer, kan du ikke si "Det er smertefullt" og "Det er behagelig". Spesielt ikke når standard utstyret kan være ubehagelig. Du som ekspertvitne må fokusere på "Dette verktøyet fungerer ikke til oppgaven: han kunne ikke sett det han skulle se, og han kunne ikke vedlikeholde dette verktøyet på en forsvarlig måte. Vi har en gevinst her. Han har deskreditert seg selv så til de grader i vitnemålet; vi trenger ikke ekspertvitne for å få han dømt. Det er såpass mange ting som ikke trengs ekspertvitne på, som bruk av womanizer, og hva han selv kaller forskning , men uten informert samtykke, som i praksis tørker vekk lisensen hans og åpner for noen enorme erstatningskrav. Bare GDPR erstatningene her blir astronomiske. Og da har vi ikke begynt å nærme oss at han har innrømmet flere reelle seksuelle overgrep som legger grunnlaget for å argumenetere at større del av tiltalen handler om seksuelle overgrep. Men det er amatørmessig av påtalemakten og ekspertvitne å åpne seg for såpass rudimentære forsvarsstrategier. For la oss være enig om dette : den forsvarsadvokaten som får han her frikjent, kommer aldri til å mangle kunder! Endret 13. november av Druid 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 13. november #312 Del Skrevet 13. november (endret) miniomelett skrev (10 timer siden): Jeg syns ikke jeg "stiller spørsmål om ofrene", for jeg mener ikke, eller ymter ikke frempå at de har fremprovosert noe, eller at jeg mener de kunne gjort noe for å unngå å bli forgrepet. Det er ingen tvil om at de er uskyldige ofre. De har ingen aktiv part i dette utover å være offer for en ovegriper. Jeg spør, i et debattforum, om det er slik at folk flest, enten i den bygda eller norge generelt, ikke kjenner en slags magefølelse over slikt etter det har skjedd? Og om noen kjente den, hvorfor ignorerer folk en magefølelse? Når man kjenner noe skurrer/en magefølelse, så er der et urinstinkt vi mennesker har i oss, som er så sirlig og lynskarpt, det er der for å holde oss i live og unngå truende situasjoner. Jeg stiller ikke spørsmålene for å liksom "tyne ut" at svaret skulle være "de burde visst bedre" eller noe slikt dritt, for sånn fungerer det ikke. Og det spiller ingen rolle hva de gjorde eller ikke gjorde, for de er ofrene her og har ikke gjort noe galt. For det første har du jo selv skrevet at folk blir manipulert og at mange også har varslet, så det fremstår ikke som er et veldig nødvendig spørsmål å stile... Men nå stilte du spørsmåle om ofrenes reaksjoner, så da svarte jeg. Om jeg ble utsatt for noe lignende hadde muligheten for at mine traumer skulle diskuteres foran "helle norge" definetivt gjort det mindre sansynlig at jeg varslet. Så når du spør hvorfor folk går "på akord med seg selv", tenker jeg en del av svaret er det at de ikke ønsker å bli "underholdning" for deg eller andre som kan få vite om det som har skjed om ofrene står opp for seg selv. miniomelett skrev (10 timer siden): Det jeg syns er sprøtt, uten at jeg trekker det i tvil, er at så mange går på akkord med seg selv og ignorerer at noe føles feil. Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at dette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. Jeg synes det er imponerende at du får deg til å skrive at du synes det er "sprøt" at folk reagerer som de gjør på grove overgrep, og så fremstå nesten bekymret for at folk på KG ikke er nyansert nok om de reagerer på det du skriver. Dette er et ofentlig forum hvor ikke bare ofrene kan lese hva du skriver men også ofrenes naboer, kolegaer og barn kan lese alt du skriver. Jeg synes det er unødvendig å skrive som du gjør i full ofentlighet, men det skrev jeg ikke til deg i første svare mitt. Alt jeg gjore var å svare på dit spørsmål, det har jeg lov å gjøre selv om du mener mit svar er "unyansert".... Endret 13. november av Pippi Lotta 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 13. november #313 Del Skrevet 13. november (endret) Det er en rettsak og det blir referert, mediene er offentlige - da er det naturlig at en så grov sak blir diskutert. Det også naturlig at man diskuterer fra alle sider av en slik sak fordi den er så grov, fordi den har vart i mange år og fordi man søker å forstå alle aspekter ved den slik at det ikke skjer. DET jeg ikke syntes noe om er folk sitter på et forum og lar seg krenke på vegne av andre - godhetsposører har jeg INGENTING til overs for. Endret 13. november av Hatsumomo 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. november #314 Del Skrevet 13. november Hatsumomo skrev (2 minutter siden): Det er en rettsak og det blir referert, mediene er offentlige - da er det naturlig at en så grov sakt blir diskutert. DET jeg ikke syntes noe om er folk sitter på et forum og lar seg krenke på vegne av andre - godhetsposører har jeg INGENTING til overs for. Er det feil å bli krenka på vegne av noen som har blitt dypt krenka ved å bli utsatt for overgrep? 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 13. november #315 Del Skrevet 13. november (endret) Maleficenta skrev (3 minutter siden): Er det feil å bli krenka på vegne av noen som har blitt dypt krenka ved å bli utsatt for overgrep? Når det gjelder hva som diskuteres på et forum og saken er offentlig så ja. Såpass må det faktisk tåle så lenge noe er offentlig. Dersom moderatorene mente det var feil å diskutere saken så hadde de stengt tråden. For all del, bli krenket i vei over spm som stilles, men ikke forvent at de som stiller spm skal la seg knebles av «de krenkede» i tråden. Vi lever i ett fritt land tross alt, man trenger ikke like alt, men sånn er det nå faktisk. Endret 13. november av Hatsumomo 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. november #316 Del Skrevet 13. november Hatsumomo skrev (28 minutter siden): Når det gjelder hva som diskuteres på et forum og saken er offentlig så ja. Såpass må det faktisk tåle så lenge noe er offentlig. Dersom moderatorene mente det var feil å diskutere saken så hadde de stengt tråden. For all del, bli krenket i vei over spm som stilles, men ikke forvent at de som stiller spm skal la seg knebles av «de krenkede» i tråden. Vi lever i ett fritt land tross alt, man trenger ikke like alt, men sånn er det nå faktisk. Åja sånn du mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 13. november #317 Del Skrevet 13. november Hatsumomo skrev (1 time siden): Det er en rettsak og det blir referert, mediene er offentlige - da er det naturlig at en så grov sak blir diskutert. Det også naturlig at man diskuterer fra alle sider av en slik sak fordi den er så grov, fordi den har vart i mange år og fordi man søker å forstå alle aspekter ved den slik at det ikke skjer. DET jeg ikke syntes noe om er folk sitter på et forum og lar seg krenke på vegne av andre - godhetsposører har jeg INGENTING til overs for. Men det er forskjell på en saklig og mer nøytral diskusjon om reaksjonsmønstre ved overgrep og å bite seg fast i enkeltvitner og skrive at reaksjonen deres er sprø. Da går man jo ikke inn i diskusjonen med et ønske om å forstå, da går man rett inn og dømmer ofrene. Jeg synes jo flere av vitnene i dag forklarer hvorfor de "holdt ut". Legen kommer med noe svada om kjertler som må tømmes hos en frisk kvinne, kvinne som ikke er fagekspert antar at legen snakker sant og plutselig er han i gang med behandling og pasient er i sjokk. Deretter antar pasienten at varselet til fylkesmannen faktisk tas på alvor. En ting er at denne rettsaken får mye oppnerksomhet, men jeg skulle ønske det ble en tilsvarende sak mot stat (og kommune), for det er det jeg blir mest sjokkert over, at ting varsles og så skjer det INGENTING! i stedet sitter vi her og diskuterer at ofrenes reaksjoner er sprø?! Hvor sprø er de egentlig, når ikke en gang staten reagerer? 6 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 13. november #318 Del Skrevet 13. november (endret) issoras skrev (4 timer siden): En ting er at denne rettsaken får mye oppnerksomhet, men jeg skulle ønske det ble en tilsvarende sak mot stat (og kommune), for det er det jeg blir mest sjokkert over, at ting varsles og så skjer det INGENTING! i stedet sitter vi her og diskuterer at ofrenes reaksjoner er sprø?! Hvor sprø er de egentlig, når ikke en gang staten reagerer? Helt enig, her det er noen seriøse "glipper" som er virkelig ute å kjøre. Jeg FATTER det ikke. Hva er vitsen med å varsle hvis det ikke blir gjort noe med? Men det viser seg jo - gang på gang - at varsler BLIR ikke tatt videre, både innen barnevernet, innen skole, innen barneverninstutisjonen, innen barneidrettsmiljøet, innen psykatri/psykologer etc. Ikke minst varsler internasjonalt når det kommer til overgrep i den katolske kirke, barnehjem osv. Hvorfor feiler det gang på gang? Endret 13. november av Hatsumomo 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 13. november #319 Del Skrevet 13. november Pippi Lotta skrev (7 timer siden): For det første har du jo selv skrevet at folk blir manipulert og at mange også har varslet, så det fremstår ikke som er et veldig nødvendig spørsmål å stile... Men nå stilte du spørsmåle om ofrenes reaksjoner, så da svarte jeg. Om jeg ble utsatt for noe lignende hadde muligheten for at mine traumer skulle diskuteres foran "helle norge" definetivt gjort det mindre sansynlig at jeg varslet. Så når du spør hvorfor folk går "på akord med seg selv", tenker jeg en del av svaret er det at de ikke ønsker å bli "underholdning" for deg eller andre som kan få vite om det som har skjed om ofrene står opp for seg selv. Jeg synes det er imponerende at du får deg til å skrive at du synes det er "sprøt" at folk reagerer som de gjør på grove overgrep, og så fremstå nesten bekymret for at folk på KG ikke er nyansert nok om de reagerer på det du skriver. Dette er et ofentlig forum hvor ikke bare ofrene kan lese hva du skriver men også ofrenes naboer, kolegaer og barn kan lese alt du skriver. Jeg synes det er unødvendig å skrive som du gjør i full ofentlighet, men det skrev jeg ikke til deg i første svare mitt. Alt jeg gjore var å svare på dit spørsmål, det har jeg lov å gjøre selv om du mener mit svar er "unyansert".... Jeg vet ikke hvor du får det ifra, og jeg setter pris på om du slutter å tilegne meg meninger og ting jeg ikke har sagt. Jeg skjønner godt at ikke folk varsler. Det sa jeg ingenting på. Varsling er vel gjerne like nyttig som å sende brev til julenissen, stort sett. Og det vet de fleste. Det jeg ønsker å poengtere, er at det for meg er en ryggmargsrefleks å stusse på at, av de som fikk en magefølelse/følte noe var feil - og fortsatte å dra dit - (og det er heller ikke alle. Mange av disse visste vel ikke engang hva som hadde skjedd før politiet dukket opp?). Det betyr ikke at jeg mener at de skulle ha noen andre hensikter med å liksom fly frem og tilbake til en som forgriper seg. Selvsagt ikke. Trodde vi var forbi å peke fingre på ofrene her. Kanskje du er tilfreds med å tvinne tomler og si uff uff så leit. Kanskje andre av oss vil til bunns i hvorfor så mange har feilet disse kvinnene i en bitteliten kommune. Skal man lære å unngå at dette skjer igjen, må man tørre å stille spm om hva som egentlig har foregått i denne kommunen. De gangene jeg har opplevd noe som tramper over mine grenser, har jeg jo tiltrodd meg venner, søkt og spurt på internett osv. Ja, anekdotisk, og ikke alle tenker slik. Men mange. De fleste, kanskje. Og hvor var mennene, eller generelt alle andre oppi dette? Var det ingen som merket at søster, mor, kone, tante, venninne osv ble psykisk syke av dette? Var det ingen som reagerte på at venner/familie dro til gyn. ukentlig? Gjorde ikke kommunen seg tanker om dette? Eller visste de men holdt kjeft? Det er så mye i denne saken som er en "perfekt storm" i mangel på bedre ord. Hvordan kan en gammel fjert av en fastlege ha kloa i så mange. Hvorfor ble det hvisket og tisket om, ganske høylytt tilogmed, "alle" hadde hørt at det var noe rart, og mange hadde et ubehag av å dra dit, noe som sa inni de at dette var feil. Likevel var det normalen i samfunnet der å fortsette å dra til han. Er det noe spesielt religiøst i kommunen? Er det noe annet fra ung alder av der, i skole t. ex som gjør at når noen (ikke alle) opplever ubehag så snakker de ikke med noen om det? Eller at de mistror hverandre når noen forteller om overgrep? Hvis vi ikke kan diskutere Frosta-saken i sin helhet, i en tråd om Frosta-saken, hvor i huleste skal vi da kunne snakke om dette? Man MÅ tørre å ta de ubehagelige diskusjonene, hvis man skal skjønne hvor de pille råtne røttene går. Uten at noen skal leke portvakt og white knight helt grunnløst. Jeg blir sint av saken, og ønsker at slikt ikke skal skje noen igjen. Da må man nesten kunne snakke om dette. At jeg sier jeg syns noe er merkelig/sprøtt betyr ikke at jeg mistror det, tror noen juger eller gjør ting feil. Det er helt forskjellige ting. Igjen, du legger dine egne føringer i hva jeg skriver. Mener du da at vi ikke skal snakke om for eksempel viktigheten i å følge magefølelse? Vi skal bare tvinne tomler og håpe at dette aldri kan skje igjen, på et slags magisk vis, uten at man snakker om det? Dette blir siste gang jeg svarer deg, for jeg må nesten bare anta at du sitter og prøver baite folk og sprer agg og tillegner oss meninger osv for å trolle eller noe. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 13. november #320 Del Skrevet 13. november miniomelett skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvor du får det ifra, og jeg setter pris på om du slutter å tilegne meg meninger og ting jeg ikke har sagt. Jeg skjønner godt at ikke folk varsler. Det sa jeg ingenting på. Varsling er vel gjerne like nyttig som å sende brev til julenissen, stort sett. Og det vet de fleste. Det jeg ønsker å poengtere, er at det for meg er en ryggmargsrefleks å stusse på at, av de som fikk en magefølelse/følte noe var feil - og fortsatte å dra dit - (og det er heller ikke alle. Mange av disse visste vel ikke engang hva som hadde skjedd før politiet dukket opp?). Det betyr ikke at jeg mener at de skulle ha noen andre hensikter med å liksom fly frem og tilbake til en som forgriper seg. Selvsagt ikke. Trodde vi var forbi å peke fingre på ofrene her. Kanskje du er tilfreds med å tvinne tomler og si uff uff så leit. Kanskje andre av oss vil til bunns i hvorfor så mange har feilet disse kvinnene i en bitteliten kommune. Skal man lære å unngå at dette skjer igjen, må man tørre å stille spm om hva som egentlig har foregått i denne kommunen. De gangene jeg har opplevd noe som tramper over mine grenser, har jeg jo tiltrodd meg venner, søkt og spurt på internett osv. Ja, anekdotisk, og ikke alle tenker slik. Men mange. De fleste, kanskje. Og hvor var mennene, eller generelt alle andre oppi dette? Var det ingen som merket at søster, mor, kone, tante, venninne osv ble psykisk syke av dette? Var det ingen som reagerte på at venner/familie dro til gyn. ukentlig? Gjorde ikke kommunen seg tanker om dette? Eller visste de men holdt kjeft? Det er så mye i denne saken som er en "perfekt storm" i mangel på bedre ord. Hvordan kan en gammel fjert av en fastlege ha kloa i så mange. Hvorfor ble det hvisket og tisket om, ganske høylytt tilogmed, "alle" hadde hørt at det var noe rart, og mange hadde et ubehag av å dra dit, noe som sa inni de at dette var feil. Likevel var det normalen i samfunnet der å fortsette å dra til han. Er det noe spesielt religiøst i kommunen? Er det noe annet fra ung alder av der, i skole t. ex som gjør at når noen (ikke alle) opplever ubehag så snakker de ikke med noen om det? Eller at de mistror hverandre når noen forteller om overgrep? Hvis vi ikke kan diskutere Frosta-saken i sin helhet, i en tråd om Frosta-saken, hvor i huleste skal vi da kunne snakke om dette? Man MÅ tørre å ta de ubehagelige diskusjonene, hvis man skal skjønne hvor de pille råtne røttene går. Uten at noen skal leke portvakt og white knight helt grunnløst. Jeg blir sint av saken, og ønsker at slikt ikke skal skje noen igjen. Da må man nesten kunne snakke om dette. At jeg sier jeg syns noe er merkelig/sprøtt betyr ikke at jeg mistror det, tror noen juger eller gjør ting feil. Det er helt forskjellige ting. Igjen, du legger dine egne føringer i hva jeg skriver. Mener du da at vi ikke skal snakke om for eksempel viktigheten i å følge magefølelse? Vi skal bare tvinne tomler og håpe at dette aldri kan skje igjen, på et slags magisk vis, uten at man snakker om det? Dette blir siste gang jeg svarer deg, for jeg må nesten bare anta at du sitter og prøver baite folk og sprer agg og tillegner oss meninger osv for å trolle eller noe. Du har mange gode poeng her. Og du har helt rett i at denne saken bør brukes til å få fokus på de intrikate mekanismene som gjør at sånne ting kan skje. Fordi først da kan man ta innover seg at tilsvarende skjer akkurat nå andre steder. Om ikke seksuelt, så maktmisbruk i en eller annen form, i utstrakt grad. Hvordan kommunal administrasjon og politisk ledelse kan utvikle seg til et ekko-kammer og mangehodet troll, hvor mye makt ledere har, hvor mye makt leger (og psykologer) har, hvordan man tilpasser seg gruppementalitet på både mindre og større nivå for å overleve. Vi mennesker er flokkdyr. Man tilpasser seg og blir med på ukultur man ikke forstår hverken før eller etter fordi «overleve» og tilpasse seg. Man kan ende med å gjøre stygge ting mot medmennesker og pasienter man egentlig ikke har i seg, fordi man tilpasser seg kultur. Det å se på religiøse miljø og sekter er absolutt et godt spor for å forstå mekanismene som ligger bak at noe sånt kan skje Og forvaltningen som skal ivareta rettssikkerheten til oss pasienter er en stor, forbanna vits. Og lovendring i 2022 har gjort det enda verre. Nå skal tjenestene og helsepersonell i enda større grad granske seg selv. Det er helt sjukt. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå