Gå til innhold

Kommunelegen som er siktet for utallige overgrep og filming av dem

Supermennesket

Anbefalte innlegg

Rosakatt skrev (1 time siden):

Sannt! Du er smart, han gjorde jo ikke det. 

Kunne tenkt at han var redd for konsekvenser fordi det er kvinne kroppen og nakenhet, men.. han påfører kvinner langt mer skade og pervesitet enn normal praksis, å at han ikke skjønner det, enten er han gal eller så lyver han.

Nå går jeg langt men er han en sånn som kunne vært en freaky morder? Han er klinisk, han serie skader folk og har sin egen distanse og tenker det er riktig, samtidig som det er perverse handlinger og har en sykelig fascinasjon av kvinnekroppen som gjør at han krysser grenser og påfører smertefull belastning fysisk og psykisk. Det er så skummelt hvordan han er.

Har han filmet prostata undersøkelser? Har han undret på hva som skjer om han putter en deodorant i rumpa på en mann, å hvorfor ikke? 

Bør de sjekke om det er mannlige pasienter som har opplevd alternativ og vondt behandling? Er det flere områder han bruker andre gjenstander på folk?

Nei, han slettet vist de mannlige opptakene, var ikke behov for å beholde dem. Kun de 47.000 kvinnelige opptakene.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baktus2024 skrev (7 timer siden):

Nå er det alltid en overgriper som har ansvaret for overgrep en begår, det er aldri offeret som er ansvarlig…Dog er det litt spesielt å,høre at kvinne har kledd seg helt naken og inntatt stilling på alle fire for å gjennomføre gynekologisk undersøkelse , virker ikke helt vanlig i mine ører..

Kvinnene selv synes heller ikke det er helt vanlig.

Men hva gjør du, hvis legen sier at det er noe mistenksomt under "vanlig" GU, han vil bare bruke en utradisjonell tysk metode for å kunne se og vurdere? Du føler deg dum og utsatt i hva du må gjøre, men du er enda reddere for om du har kreft, så du utfører undersøkelsen. Legg til at legen har utradisjonelle metoder i alt han gjør, du er redd for sykdom, det er tross alt derfor du går dit ofte, fordi han ikke er sikker på om du er frisk, og alle plagene dine blir knyttet til en mulig kreft. 

Du sier i innlegget ditt at det alltid er overgriper som har ansvaret, men, så sår du tvil om kvinnene. Glem ikke maktbalansen, avhengighetsforholdet over tid, tilliten, forklaringene hans, og det at kvinnene er livredde for kreft. Dere som skriver slikt kan lite om mekanismene som kan oppstå mellom mennesker når makt og redsel (her for sykdom) spiller inn. Her er det ikke kvinner som i mange år har gått til vanlige leger, og fått en drop in hos han, de er oppvokst i ei lita bygd med han som en stor tillitsperson og fagperson. Han forklarer i det vide og brede om metodene sine og hvor grundig han er, så til tross for ubehaget så ender de fleste med å føle seg takknemlige for å bli tatt såpass på alvor. De vet ikke at det ikke er noe som tilsier kreft i utgangspunktet, og at det er legens tvangsmessige frykt, i følge han selv. 

Vær litt mer ydmyk. Og drit i å skriv slike innlegg som indirekte sier at ofrene ikke skal ha skyld, MEN, blabla, og DU ville reagert, fordi du tross alt.. Nei, du ville ikke det. Ikke i den settingen hvis du hadde blitt plassert inn i det store bildet. 

Se dokumentaren "under Guds øyne" på TV2. Tror du ikke alle vi hjemme i stuene våre ville sagt at vi ikke ville funnet oss i det samme? Lett å si når man sitter hjemme med fasiten. Om du ikke greier å sette deg inn i saken så er det OK, men vis litt respekt. I det minste. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (42 minutter siden):

Nei, han slettet vist de mannlige opptakene, var ikke behov for å beholde dem. Kun de 47.000 kvinnelige opptakene.

Omg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digresjon, men under Covid var han mye mer forsiktig enn andre kommuneleger, og stengte Frosta helt ned. Dette fikk han pris for i ettertid. Dvs, hans utradisjonelle valg og grundighet ble til noe positivt. Alle slike små ting spiller også inn i det store bildet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (På 8.11.2024 den 13.20):

Virker helt idiot og fullstendig inkompetent når man hører gyn-ekspertene forklare seg om «instrumentene» han brukte. 

Det sagt, må jeg ærlig innrømme at gyn-ekspertene fremstår veldig pussige. En god del av påstandene deres henger ikke på greip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EvaLi skrev (4 timer siden):

En digresjon, men under Covid var han mye mer forsiktig enn andre kommuneleger, og stengte Frosta helt ned. Dette fikk han pris for i ettertid. Dvs, hans utradisjonelle valg og grundighet ble til noe positivt. Alle slike små ting spiller også inn i det store bildet. 

Tror de måtte stenge ned, for husker Frosta var illrød og hadde noe av det høyeste smittene i Trøndelag.

Å det endrer ikke at han har begått overgrep. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (36 minutter siden):

Det sagt, må jeg ærlig innrømme at gyn-ekspertene fremstår veldig pussige. En god del av påstandene deres henger ikke på greip. 

Han brukte store tilfeldige gjenstander i kvinnene, som deodorant, en stor sylinder jernrør sak som ser ut som en slags trakt, et rundt plast aktig egg.

Det er det ingen grunn til. Jeg føler jeg som kvinne kan gå livet ut å klare meg godt helsemessig uten å bli voldtatt med en deodorant i enten rompa eller underlivet. Det er dypt krenkende og ikke minst vondt det han gjorde mot disse jentene og damene.

Han er et monster.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (8 minutter siden):

Tror de måtte stenge ned, for husker Frosta var illrød og hadde noe av det høyeste smittene i Trøndelag.

Å det endrer ikke at han har begått overgrep. 

Hvem sa det?

Han tok en beslutning om å stenge ned. En utradisjonell beslutning. Han ble hyllet for det.

Er det da så vanskelig å tenke seg til at man legitimerer at han tar utradisjonelle beslutninger ellers også? At det er et slags persontrekk? Og at denne statusen og hyllinga rundt han som person gjorde det vanskeligere å oppdage feil/si fra/bli trodd?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EvaLi skrev (7 minutter siden):

Hvem sa det?

Han tok en beslutning om å stenge ned. En utradisjonell beslutning. Han ble hyllet for det.

Er det da så vanskelig å tenke seg til at man legitimerer at han tar utradisjonelle beslutninger ellers også? At det er et slags persontrekk? Og at denne statusen og hyllinga rundt han som person gjorde det vanskeligere å oppdage feil/si fra/bli trodd?

Jeg bor i Trøndelag, ikke Frosta og har det i minnet. De var omtalt som alvorlig smitte. Det var det eneste landet generelt kunne gjøre, det var ingenting ekstra ordinært med å tenke at folk må holde seg hjemme å ikke møtes under en dødelig pandemi.

Han var en overgriper i mange år før corona. Det kan være fordi han er lege generellt. Men det er jo sånn med overgrep, spesielt før. Det er vanskelig å få dømt. Men det kan ikke bli vanskelig å dømme denne saken idag med så mange beviser 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i Trøndelag, ikke Frosta og har det i minnet. De var omtalt som alvorlig smitte. Det var det eneste landet generelt kunne gjøre, det var ingenting ekstra ordinært med å tenke at folk må holde seg hjemme å ikke møtes under en dødelig pandemi.

Han var en overgriper i mange år før corona. Det kan være fordi han er lege generellt. Men det er jo sånn med overgrep, spesielt før. Det er vanskelig å få dømt. Men det kan ikke bli vanskelig å dømme denne saken idag med så mange beviser 

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg prøver å få frem.

Jeg bor her også, og vet at Frosta var illrødt. Poenget her er at han stengte fullstendig ned, som den første kommunen. Det var ekstraordinært det han gjorde, jo. Å stenge grenser slik var det ingen som hadde gjort på det tidspunktet. Han ble hyllet som helt, for sitt utradisjonelle valg. Dette handler om maktstatusen i samfunnet, hvordan mennesker betraktet han, ikke om covid, overgrep eller retningslinjer. Det handler også om tillit, personlighet og sier noe om at han ikke var en legetulling det var så lett å varsle om, men en høyt respektert mann. 

• Liker 9
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt til mandag kommer en Norgebak fasaden på Tv 2 om denne saken

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EvaLi skrev (2 minutter siden):

Jeg bor her også, og vet at Frosta var illrødt. Poenget her er at han stengte fullstendig ned, som den første kommunen. Det var ekstraordinært det han gjorde, jo. Å stenge grenser slik var det ingen som hadde gjort på det tidspunktet. Han ble hyllet som helt, for sitt utradisjonelle valg. Dette handler om maktstatusen i samfunnet, hvordan mennesker betraktet han, ikke om covid, overgrep eller retningslinjer. Det handler også om tillit, personlighet og sier noe om at han ikke var en legetulling det var så lett å varsle om, men en høyt respektert mann. 

Åja, var redd du prøvde å beskytte han.

Tror nok han må ha vært det, men det er rart å se for seg han komme inn å spise lunsj(Vet ikke om leger spiser lunsj sammen?) Etter å ja behandlet pasienter sånn. At det ikke var tegn.

Men det er så skremmende, at man kanskje ikke kan se det for seg. Å møte noens blikk å det ikke er noe som tilsier hva de gjør når du ikke ser dem. 

Lurer på hva de føler nå etter å ha hyllet en sånn  person. Samtidig så visste de det jo på et vis, for de har hatt med at han liker gynekolog timer på revy. Tror det er litt typisk at vi kan vite ting, men bare litt, så hvisker vi og tisker, men det er sjelden noen tørr å ta standpunkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Åja, var redd du prøvde å beskytte han.

Tror nok han må ha vært det, men det er rart å se for seg han komme inn å spise lunsj(Vet ikke om leger spiser lunsj sammen?) Etter å ja behandlet pasienter sånn. At det ikke var tegn.

Men det er så skremmende, at man kanskje ikke kan se det for seg. Å møte noens blikk å det ikke er noe som tilsier hva de gjør når du ikke ser dem. 

Lurer på hva de føler nå etter å ha hyllet en sånn  person. Samtidig så visste de det jo på et vis, for de har hatt med at han liker gynekolog timer på revy. Tror det er litt typisk at vi kan vite ting, men bare litt, så hvisker vi og tisker, men det er sjelden noen tørr å ta standpunkt. 

På absolutt ingen måte. 

Jeg forsøker bare å forklare omverden hvordan dette kan ha foregått over så lang tid, uten at det har blitt avdekket (nok) til å få reaksjoner. Det er vanskelig for samfunnet å forstå hvordan dette kunne skjedd, og flere her i tråden også kommer med en "ikke kvinnenes ansvar" "men". Vi som samfunn trenger å forstå hvilke mekanismer som ligger til grunn for at ting kan gå så langt, og hvordan det kan gå under jorden. Hvis du leser mine tidligere innlegg i tråden har jeg skrevet litt mer om det..

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EvaLi skrev (2 minutter siden):

På absolutt ingen måte. 

Jeg forsøker bare å forklare omverden hvordan dette kan ha foregått over så lang tid, uten at det har blitt avdekket (nok) til å få reaksjoner. Det er vanskelig for samfunnet å forstå hvordan dette kunne skjedd, og flere her i tråden også kommer med en "ikke kvinnenes ansvar" "men". Vi som samfunn trenger å forstå hvilke mekanismer som ligger til grunn for at ting kan gå så langt, og hvordan det kan gå under jorden. Hvis du leser mine tidligere innlegg i tråden har jeg skrevet litt mer om det..

Det er ikke kvinners ansvar forbi at de må prøve så godt de kan å si ifra. Å vi må legge til rette for å ikke legge skyld på offeret, sånn at det blir trygt å gjøre. Å det gjør vi mer nå, som er bra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kvinners ansvar forbi at de må prøve så godt de kan å si ifra. Å vi må legge til rette for å ikke legge skyld på offeret, sånn at det blir trygt å gjøre. Å det gjør vi mer nå, som er bra.

Vi kan kanskje fokusere mer på åpenhet om h a som er overgrep, slik vi gjør.

Å hvordan rømme, men du vet ikke hvordan kroppen vil reagere.

Mest må vi lære folk å ikke begå overgrep, for det gjør vi ikke nok.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man hadde mistanke om kreft i rektum eller vagina feks - og måtte være på alle fire - for at han skulle "komme til" osv, hvorfor måtte man være naken oventil? Jeg er ganske sikker på at jeg hadde lurt på nødvendigheten av det.

Men det er jo meget mulig disse kvinnene har lurt på det og fått et jallasvar på legevis som de godtok, jeg er derimot for skeptisk til mannlige leger at jeg hadde sagt at det ikke kom på tale og krevd henvisning til kvinnelig gyn hvis dette var nødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hatsumomo skrev (6 timer siden):

Riiiiiiiight… Hadde vært mye mer troverdig med tvang-unnskyldningen hvis han hadde beholdt opptakene av menn også. Blir veldig, veldig vanskelig å komme unna et seksuelt motiv (i tillegg til tvang) da, gitt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EvaLi skrev (49 minutter siden):

Bra skrevet! Jeg bor også i Trøndelag (ikke Frosta), og jeg husker også den episoden godt. Jeg husker jeg lurte på om det virkelig var lov, det han gjorde. For dere som ikke har vært på Frosta, så ligger kommunen ytterst på en halvøy, og det er  kun én hovedvei inn dit, gjennom en tunnel. Det går en annen og litt mindre vei også, men den med tunnelen (avkjørsel fra E6) er desidert mest brukt, og dermed er det lettere å «stenge av» kommunen enn de fleste andre kommuner, som har mange veier inn og ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (6 minutter siden):

Om man hadde mistanke om kreft i rektum eller vagina feks - og måtte være på alle fire - for at han skulle "komme til" osv, hvorfor måtte man være naken oventil? Jeg er ganske sikker på at jeg hadde lurt på nødvendigheten av det.

Men det er jo meget mulig disse kvinnene har lurt på det og fått et jallasvar på legevis som de godtok, jeg er derimot for skeptisk til mannlige leger at jeg hadde sagt at det ikke kom på tale og krevd henvisning til kvinnelig gyn hvis dette var nødvendig.

Mange har lurt! Noen har til og med spekulert såpass at de har konferert med andre leger! Til og med andre leger på samme plass! Denne legen bekreftet at det ikke var normalt, men gjorde heller ingenting. Hva gjør man da, likssom? 

Det var mange som også tenkte, i etterkant av de første varslene, at det vel ikke var hold i den da, siden det ikke skjedde noe i etterkant. For folk hadde hørt at det var sendt varsler, men det ble jo ikke gjort noe!

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ragna-råkk skrev (Akkurat nå):

Mange har lurt! Noen har til og med spekulert såpass at de har konferert med andre leger! Til og med andre leger på samme plass! Denne legen bekreftet at det ikke var normalt, men gjorde heller ingenting. Hva gjør man da, likssom? 

Det var mange som også tenkte, i etterkant av de første varslene, at det vel ikke var hold i den da, siden det ikke skjedde noe i etterkant. For folk hadde hørt at det var sendt varsler, men det ble jo ikke gjort noe!

Det aller viktigste med denne saken, tenker jeg, er at den må føre til endringer i måten varsler håndteres på. Varsler må tas på alvor, selv om de er mot en «autoritetsperson» som nok kollegene tenkte var rimelig spesiell. Statsforvalter må gjøre jobben sin, kommunens ledelse må gjøre jobben sin, kolleger må gjøre jobben sin. Det bør også belyses hvor farlig det kan være når det blir for tette bånd mellom personer i kommunens toppledelse, spesielt i småkommuner. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...