AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 Har en som blir skolestarter neste år. Fra folk vi kjenner som har skolebarn får vi ofte høre at vi bare må nyte barnehagetiden mens vi kan, fordi skoleårene blir et hardkjør av dimensjoner med store krav til foreldre som må delta i "alt". Stemmer dette? Jeg synes barnehagetiden med høst- og sommerfest, frivillig 17.maitog og Luciafeiring med foreldrene har vært koselig. De 2-3 dugnadene som har vært per barnehageår er passelig. Hvor mange slike arrangemanger vil det egentlig komme i løpet av et skoleår? Og er det forventet at man stiller på alt av møter og dugnader for å ikke begå sosialt selvmord? Jeg vil ikke være den som melder meg helt ut. Men vil heller ikke tvinges til å delta på alt mulig. Anonymkode: 96277...7a9 3 2
Maskinfører Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 Ja dette stemmer nok har observert naboen han ene kom kjørende hjem med trillebår og kosteutstyr og hadde vært på dugnad 1
Arkana Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 (endret) Jeg har tre barn og synes ikke det er fælt i det hele tatt og det er heller ikke mye man må delta på. Det er ingen dugnad på skolen i det hele tatt. Det forventes selvsagt at man deltar på sommer- og juleavslutning samt to foreldremøter i året. Hver klasse skal ha to klassekontakter samt en FAU-representant og man bør være forberedt på å ha minst ett av disse vervene én gang per barn. Vennegruppe var det bare ett av mine barns trinn som hadde. Det fungerte veldig fint, vi hadde jo bare besøk av gruppen én gang hver så ikke akkurat noe man sliter seg ut på. 17. mai-feiring vil nok også kreve noe bidrag, men her er det ulikt hvordan skolene organiserer det. Noen skoler har det slik at ett trinn er fast arrangør og da har man veldig mye å gjøre det året ens barns trinn arrangerer 17. mai og ingenting de andre årene, mens andre skoler har faste oppgaver til hvert trinn som innebærer at man har noe å gjøre hvert år, men at det er veldig lite krevende (type 30 min vakt i iskiosken, bake en kake e.l.) På ungdomsskolen er det enda mindre. Det er fremdeles foreldremøter, klassekontakter og FAU, men hos oss er det ikke sommer- eller juleavslutning og heller ingen egen 17. mai-feiring. Når det gjelder fritidsaktiviteter er det jo svært varierende hvor mye de krever av foreldrene. De aktivitetene våre har vært med på har krevd ganske lite. To av dem har vært speidere i mange år og der er det én helg (lørdag og søndag) i halvåret hvor foreldre må være med på speiderhytta og holde den ved like, hogge ved til vinteren og slike ting. Resten av året er det ingenting annet. En del idretter har kamp o.l. mange helger i sommerhalvåret som innebærer mye kjøring. Endret 30. mai 2023 av Arkana 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Har to barn på ungdomsskolen. Har vært klassekontakt i 5 år, sittet i FAU i 5 år, vært trener, lagleder og sittet i styrer, sittet i 17. mai styret for begge barna, vært med på masse skolediscoer. Synes IKKE det er mye opplegg og srrangementer. Det er så mange som er nyinnflyttede, ikke har masse naboer med barn i samme alder, generelt ikke har så stort nettverk at jo mer sosiale både de voksne og barn er i 1-10 klasse dess bedre er klassemiljøet. Ofte ren egoisme som gjør at man heller vil prioritere f.eks egen trening. Ja, jeg har misset ting på grunn av jobb eller begge barna har opplegg, men sånn blir det. Har ikke noe dugnad med å fikse ute på skolen som i barnehagen, dugnad er ulike arrangementer. De foreldre som tidlig har hatt nok med seg selv og må fortelle høyt at de har nok venner får også barn som er gode på å utestenge andre….. Anonymkode: b9d2e...f57 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 Har 4 barn som er i skolen. Bortsett fra 17.mai og en og annen sommerfest/avslutningsfest har det verken vært dugnader, vennegrupper eller noe som helst Anonymkode: aacce...295 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Problemet er vel fritidsaktiviteter og kjøring/henting som skal kombineres med å lage middag og andre dagligdagse ting. Noen er heldige og har kort avstand så barna kommer seg dit selv og/eller samkjøring. Men mange bruker jo tre kvelder i uken pluss noen helger på å følge opp slikt. Barn har veldig godt av å gå på aktiviteter, og det er vel et slags klasseskille mellom de som får lov og de som har mer late foreldre. Anonymkode: b4b67...aea 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 Jeg synes barneskoletiden er koselig jeg. Har fått mange nye venner og bekjente (foreldre til barna) og foreløpig har det vært koselig og hyggelig å stille opp på ting. Viktig å tenke på at jo bedre foreldrene blir kjent jo lettere er det å løse konflikter. Mitt beste tips er å alltid være undersøkende hvis man må konfrontere. Ikke kom med anklager fordi foreldre vil typisk da gå i forsvar for å forsvare sine barn. Har gått i den fella selv, men lærte av det da🙈 Vennegrupper på tvers av kjønn er svært bra for klassemiljøet. Anonymkode: 21017...f21 3
Perleblomst Skrevet 30. mai 2023 #8 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har to barn på ungdomsskolen. Har vært klassekontakt i 5 år, sittet i FAU i 5 år, vært trener, lagleder og sittet i styrer, sittet i 17. mai styret for begge barna, vært med på masse skolediscoer. Synes IKKE det er mye opplegg og srrangementer. Det er så mange som er nyinnflyttede, ikke har masse naboer med barn i samme alder, generelt ikke har så stort nettverk at jo mer sosiale både de voksne og barn er i 1-10 klasse dess bedre er klassemiljøet. Ofte ren egoisme som gjør at man heller vil prioritere f.eks egen trening. Ja, jeg har misset ting på grunn av jobb eller begge barna har opplegg, men sånn blir det. Har ikke noe dugnad med å fikse ute på skolen som i barnehagen, dugnad er ulike arrangementer. De foreldre som tidlig har hatt nok med seg selv og må fortelle høyt at de har nok venner får også barn som er gode på å utestenge andre….. Anonymkode: b9d2e...f57 Det er ikke egoistisk å prioritere egen trening. Mange gjør det for helsen. Må være lov å ha nok nettverk. Greit å snakke med andre foreldre på noen treninger og dugnad. Men andre er ikke ansvarlig for å etablere videre kontakt og mer sosialisering. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #9 Skrevet 30. mai 2023 Perleblomst skrev (6 minutter siden): Det er ikke egoistisk å prioritere egen trening. Mange gjør det for helsen. Må være lov å ha nok nettverk. Greit å snakke med andre foreldre på noen treninger og dugnad. Men andre er ikke ansvarlig for å etablere videre kontakt og mer sosialisering. Men har sett mange nye, uten naboer som virkelig prøver å få noe nettverk og så bli møtt med- «jeg har nok med mitt» og så faller barna automatisk litt utenfor også. Så klart er det fint å prioritere helsen, men alltid og så høylydt fortelle andre at deres trening er verdens viktigste? Anonymkode: b9d2e...f57 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 Jeg tror kanskje det spørs litt fra skole til skole. Mine nieser og nevøer sin er det ekstremt mye som skjer hele tiden. baking av kaker og matretter, sommer og jule avslutninger i klassen, pluss felles for skolen, theater hvor foreldrene igjen må ta med seg masse ting, filmkvelder plutselig, i tillegg til 17 oppstyr hvor foreldre må bake og stå i kiosken ++. Anonymkode: 53551...487 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 De som hater arbeidet rundt skole/barnehage bør la vær å gå barn… Anonymkode: 15a47...c9d 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 Synes det er hyggelig jeg. Ikke så mye (enda). Førsteklassing. Anonymkode: 72a67...eec
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #13 Skrevet 30. mai 2023 Min går på fotball og håndball, så her er det mye kjøring. Mange helger som går med til cup. Vi må være sammen med barna under treningene. (Andreklasse) Ellers er det noen fremvisninger av sang/teater som klassen har lagd, sommer og julefest, avslutninger på fotball og håndball og noen dugnader. Foreldremøter er det vel et par ganger i halvåret. (Et felles, og et alene med lærer) På 17 mai måtte vi lage kaker første året, og andre året har vi stått med aktiviteter. Alt sammen er jo bare å følge opp gutten vår, og når man har valgt å få barn, må man følge opp. Det er jo ikke sånn at dette er et ork, vi vil jo være der og engasjere oss i barnas liv. Vi er og to stk, og går ikke på alt begge to. Anonymkode: 66655...d6f 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 Jeg syns ikke det er forferdelig å måtte være en aktiv deltaker i mine barns skolehverdag. Deltar på foreldresamtaler, foreldremøter, avslutninger, dugnader og hva enn det måtte være med den største selvfølgelighet! Anonymkode: 02fbb...568 2 2
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barn har veldig godt av å gå på aktiviteter, og det er vel et slags klasseskille mellom de som får lov og de som har mer late foreldre. Anonymkode: b4b67...aea Det synes jeg var en merkelig antagelse, at alle som kjører barna til fritidsaktiviteter er late? Mange liker å være til stede og se på barnas treninger (og flere foreldre er også selv trenere/ledere), det handler på ingen måte om latskap. En del fritidsaktiviteter slutter ganske sent, etter at det har blitt mørkt og selv for barneskolebarn, og det er veldig forståelig at man ikke vil at barnet skal gå hjem i mørket. I tillegg er det ofte lange avstander til der fritidsaktiviteten foregår, men her kan man jo samkjøre slik at ikke alle trenger kjøre hver eneste gang. Uansett synes jeg man kan holde seg for god til å komme med negative antagelser om andres valg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 De fire første årene var et pes med diverse sosiale opplegg, vennegrupper, mammagrupper, treningsgrupper, arrangementer, dugnader og fanden og hans oldemor. Det ble roligere etter hvert. Anonymkode: 6a7a0...c79 1
Sententia Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 Skole tar dessverre minst av min tid. Disse fritidsaktivitetene derimot. Det er noe heeeele tiden! Jeg vet dog at enkelte andre foreldre mener det er for mye jobb å følge opp leksene. Vel.. da har man kanskje bomma litt. Vi snakker ett norskark og ett matteark i uka. Mitt barn er rask, men selv en som bruker tid, har gooood tid til dette. 1
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 Sententia skrev (5 minutter siden): Jeg vet dog at enkelte andre foreldre mener det er for mye jobb å følge opp leksene. Vel.. da har man kanskje bomma litt. Vi snakker ett norskark og ett matteark i uka. Mitt barn er rask, men selv en som bruker tid, har gooood tid til dette. Du sier jo selv at ditt barn er rask, da har du kanskje ikke forståelse for at lekser for en god del foreldre er en kamp hver dag og at de bruker mer tid på å motivere barnet sitt enn på selve leksene? Ikke alle barn er like. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 Arkana skrev (5 minutter siden): Det synes jeg var en merkelig antagelse, at alle som kjører barna til fritidsaktiviteter er late? Mange liker å være til stede og se på barnas treninger (og flere foreldre er også selv trenere/ledere), det handler på ingen måte om latskap. En del fritidsaktiviteter slutter ganske sent, etter at det har blitt mørkt og selv for barneskolebarn, og det er veldig forståelig at man ikke vil at barnet skal gå hjem i mørket. I tillegg er det ofte lange avstander til der fritidsaktiviteten foregår, men her kan man jo samkjøre slik at ikke alle trenger kjøre hver eneste gang. Uansett synes jeg man kan holde seg for god til å komme med negative antagelser om andres valg. Jeg forsto det omvendt, som om den du siterte mente at de som IKKE lar ungene delta på aktiviteter er late, altså at ungene ikke får delta på aktiviteter fordi foreldrene ikke gidder å følge opp. Det siste du sa, er jeg enig i. Anonymkode: 3fb13...4d4 4
Sententia Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 Arkana skrev (Akkurat nå): Du sier jo selv at ditt barn er rask, da har du kanskje ikke forståelse for at lekser for en god del foreldre er en kamp hver dag og at de bruker mer tid på å motivere barnet sitt enn på selve leksene? Ikke alle barn er like. Jo, det forstår jeg godt. Mitt barn har andre ting som er vanskelig, og som vi må bruke mye tid på. Poenget er mer at de ikke har mye lekser. Utfylling eller strek-til-bilde eller noe lignende i norsk, og kanskje ti mattestykker. I løpet av en uke får man til det. eller kanskje man ikke gjør det, fordi poden allerede går på tre aktiviteter, hvorav fotball har to treninger i uka + en kamp. Er noe med prioriteringer her. Skole ER viktig, og vi som foreldre MÅ støtte arbeidet der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå