Gå til innhold

Hva er best - kjøpe eller leie bolig?

Hva er best - kjøpe eller leie bolig?  

50 stemmer

1. 1. Hva er best - kjøpe eller leie bolig?

• Kjøpe bolig er best
      47
    • Leie bolig er best
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange meninger ute å går, men hva er egentlig best?

Kjøpe eller leie bolig?

Anonymkode: b510e...482

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe, ingen tvil 

Anonymkode: 7182e...353

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man: 

-Har råd til stigende rente og vedlikehold

-Ønsker å bo der lenge

Så lønner det seg å kjøpe

Anonymkode: 7cae2...6d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe, hvis du har langtids-perspektiv og det ikke er en bolig som vil synke i verdi.

Da er deler av det du betaler for å bo der, penger rett inn i egen sparebøsse/investering/nebetaling på lån og ikke inn i en annens avbetaling på lån.

Jeg har bodd i Oslo i 15 år, og har i praksis tjent penger på å bo. 

Anonymkode: 89027...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er best.

Ikke alle kan kjøpe bolig.

Alt avhenger av økonomi, botid, etc. Levestil.

Personlig eier jeg, men eid i ca 20år med flere boliger. Så har nedbetalt bolig i dag. Er 45år gammel, kjøpte min første med avdragsfritt lån, var lettere å få det den gangen. Måtte ikke ha egenkapital heller da jeg fikk førstehjemslån. I dag er det vanskeligere å kjøpe seg bolig.

Tak over hodet må man ha, så å leie er ikke galt.

Får du lån, kan kjøpe. Skal bo 3-4år++...sentralt, lett å selge. Kjøp.

Tenk deg godt om hvor du kjøper, bor på et sted det er vanskelig. Tenk nøye gjennom.

Flytter du til et mindre sted pga jobb, leie først. Forstår friheten med å leie også jeg :) Men da ville jeg leid så billig og enkelt som mulig.

Anonymkode: bee37...496

• Nyttig 1
Skrevet

Beste er og eie så slipper man husverter som løper ned dørene i tide og utide 

Gjest Huldertøsa
Skrevet

Med alle de tvilsomme utleierne som er på markedet, så definitivt er det best å eie noe selv.

Eneste grunn for å leie må være hvis man ønsker friheten til å flytte rundt hvorsomhelst uten å måtte være avhengig av å få solgt boligen sin først.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer da helt an på situasjonen. Men generelt er det vel bedre å kjøpe, selv i disse usikre tider, forutsatt at:

1. Man ikke låner seg til langt over pipa

2. Man har en stabil økonomi hvor eventuelt langvarig høye renter, økte kostnader m.m. er overkommelig

3. Man er obs på at eventuelt vedlikehold kan bli svært dyrt, og hvis det er noe som krever umiddelbar fiksing/oppussing, tatt høyde for hva disse kostnadene vil bli

4. Man kjøper bolig for å bo der lenge, og ikke fordi man forventer at prisene skal stige og håpe på å selge igjen med gevinst etter bare noen få år

Det er usikre tider nå, og rentene blir høyere og vil sannsynligvis være det lenger enn først antatt. I tillegg har den norske befolkning sylta seg noe helt vanvittig ned i gjeld, noe som gjør alt veldig sårbart. Ingen kan være skråsikre på hvordan dette vil utvikle seg. Det ser kanskje ikke fullt så ille ut nå men husk også at de satte ned stresstesten for lån i år slik at nordmenn kunne sylte seg enda mer ned i gjeld. Kjøp hvis du kan, men ikke press økonomien til ytterpunktet.

Anonymkode: 07628...626

Skrevet

Det beste er jo å eie. Men.... det er ikke alle som har den muligheten 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på prisen.

Det er bedre å leie for 5000 kr/mnd enn å kjøpe for 2 000 000 kr om størrelse og standard er lik.

Samtidig er det bedre å kjøpe for 1 000 000 kr enn å leie for 10 000 kr/mnd om størrelse og standard er lik.

Anonymkode: ccf55...e4c

• Liker 1
Skrevet

hvem i all verden foretrekker å leie?

• Liker 1
Skrevet

Ingen av delene er "best". Hva folk velger kommer jo helt an på livssituasjon og egne preferanser.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på hver enkelt, hva som er best for vedkommende.

Jeg har kjøpt leilighet, men bor på et sted i landet, hvor sjansen for at verdien stiger til himmels er helt utenkelig. Så jeg vil være heldig hvis jeg en dag får pengene tilbake. Uansett, så har jeg anledning og ønsker å betale ned på noe eget.

Samtidig ser jeg også fordeler med å leie. Finne seg en langtidsleie, være gjeldfri og ikke tenke på renteheveinger etc. Så skal det sies, at å leie har blitt fryktelig dyrt det også. Men, for noen vil det være eneste alternativ.

Anonymkode: 06087...1a6

AnonymBruker
Skrevet
judith52 skrev (6 timer siden):

Hvis man skal bo et sted i en kort periode for eksempel. Da lønner det seg som regel å leie.

Anonymkode: 2972a...f98

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (49 minutter siden):

Ingen av delene er "best". Hva folk velger kommer jo helt an på livssituasjon og egne preferanser.

Enig i det. Men å ha alle penger i fond/aksjer er også stor risiko. Å ha de i bolig har vørt god butikk, men du må kjøpe sentralt der det stiger mest. Min har gått opp ca 2,2mill siden 2006. Den er nedbetalt, om jeg blir 60år og samtidig har en god gevinst på boligen på 1-2mill vil jeg selge alt jeg eier og har. Så leie, fordi jeg ser på 60-70år som siste tiåret med liv og helse. Være fri og reise rundt.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man skal bo et sted i en kort periode for eksempel. Da lønner det seg som regel å leie.

Anonymkode: 2972a...f98

Nettopp, kan være livsfarlig å kjøpe på usentrale steder. Har ei venninne som kjøpte seg hus på bygda pga flytting dit for jobb, nå sitter hun med et hus til over 2mill ingen vil kjøpe 🙄

Skrevet
9 hours ago, judith52 said:

Hvis leien er lavere enn rentekostnader, avgifter og løpende vedlikehold på boligen lønner det seg å leie.

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 minutt siden):

Hvis leien er lavere enn rentekostnader, avgifter og løpende vedlikehold på boligen lønner det seg å leie.

Men.. Når du eier så betaler du jo til deg, ikke til Petter som leier ut 4 boliger. Du sparer jo til deg selv hver månde. Du blir ikke kastet ut og du tjener på verdistigning samtidig som du får mindre lån.

Det er bare tull det du skriver her

Anonymkode: b6e8e...6f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men.. Når du eier så betaler du jo til deg, ikke til Petter som leier ut 4 boliger. Du sparer jo til deg selv hver månde. Du blir ikke kastet ut og du tjener på verdistigning samtidig som du får mindre lån.

Tull er det ikke.

Man bestemmer selv hvordan regnestykket går ut. Alt avhenger av markedet der du kjøper, om du eier en bolig i 2-3år så kan det regnestykket bli dårligere enn å leie pga utgiftene du for med kjøp/salg og vedlikehold/husleie/kommunale utgifter. Kanskje pusset opp for 5-6 siffret beløp også.

Ved leie som inkluderer hvitevarer og vedlikehold som kunne man kommet bedre ut. Slipper kvelertaket med å ha et boliglån også.

Merk, jeg eier. Men jobber innen eiendom.

• Liker 1
Skrevet
judith52 skrev (9 timer siden):

Det er ikke alle som verken vil eller kan leie. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Spar meg for spydigheter, er du snill.

Det du betaler til deg selv er avdrag, og det er ikke med i mitt lille regnestykke over. Renter går i lomma til banken. Om du betaler 5000 kr i måneden til banken eller 5000 kr til Petter utleier er jo hipp som happ. Folk som leier kan også sette opp fast "tvungen sparing"  hvis de ønsker det.

Du er ikke garantert verdistigning på boligen. Ingen investeringer er 100% sikre. Det håper jeg banken informerte deg om da du kjøpte bolig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...