AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 Har tenkt litt på en ting… Ved siste fødsel fikk jeg epidural (planlagt i forkant pga økt risiko for ks). Jeg har aldri tenkt på at man kan justere styrken på den. Altså, man snakker alltid om fødsel med og uten epidural, og sammenligner feks sine egne fødsler med/uten, hva som var best osv… men jeg leser aldri om at man selv velger styrken? Jeg var veldig glad for at jeg hadde epiduralen, men hadde ikke behov for høy styrke, noe jordmor var fornøyd med siden det visstnok kunne gi svakere rier hvis epiduralen var «for høy». Helt nytt for meg at man kan velge/justere styrke. Er dette noe alle vet? Jeg trodde det var enten/eller. Anonymkode: e0f6d...69f
Mymlen Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 Jeg hadde veldig høy styrke på epiduralen, siden jeg fra før av måtte ha riedrypp da mine egne rier var for raske og ineffektive. De skrudde den opp langsomt til de så at jeg kunne hente meg inn
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har hatt to fødsler som begge har endt i akutt ks, og ved begge anledninger hatt epidural de siste timene før operasjonen. Har ved behov bedt om en ekstra dose (tror det kalles bolus..?) og ellers hatt lavere styrke for å prøve å ikke stoppe riene. Anonymkode: 261b1...da7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Jeg hadde epidural når jeg fødte mitt første barn. De skrudde den ganske høyt først fordi jeg trengte å få slappe av og få til å spise/sove litt. Så skrudde de den ned når jeg begynte å få mer åpning slik at jeg lettere skulle kunne jobbe med riene. Jeg skal føde mitt andre barn nå om ikke så lenge og har litt lyst å prøve meg uten epidural. Anonymkode: 60ccc...129
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Jeg visste ikke at de kunne skru opp styrken. Jeg fikk epidural da jeg var 4 cm. Det begynte å gjøre vondt igjen ved 8 cm og da skrudde de opp styrken. Jeg kjente ikke riene da jeg skulle presse så jordmor måtte si når jeg skulle presse. Men jeg ble igangsatt og hadde en lang fødsel med uregelmessige rier. Fra 8 til 10 cm tok det 7 timer. Jeg hadde på forhånd lest at de ikke skrur opp i pressfasen, fordi man skal kjenne riene. Men det kommer vel an på hvordan fødselen er. De skrudde nok opp på meg fordi jeg var så sliten og det tok så lang tid. Anonymkode: 13014...632
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Jeg hadde igangsatt fødsel på drypp og fikk skarpe maserier, petidin×3 og epidural på fullt. De skrudde ikke ned epiduralen ved trykking pga de regnet med å måtte bruke tang (setefødsel). Gikk greit, måtte bare følge instruksjonene når det kom til pressing. Anonymkode: 9fb07...b71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå