Gå til innhold

Men hva skal man spise… Marit Kolby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Yoghurt naturell smaker jo dessverre høgg, og poenget med å spise yoghurt forsvinner. Men fint om noen synes det funker.

Anonymkode: 7a07c...83b

Prøv med litt flytende honning på! Fruktbiter, jordbær, valnøtter😋

Anonymkode: 20c87...f5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Prøv med litt flytende honning på! Fruktbiter, jordbær, valnøtter😋

Anonymkode: 20c87...f5e

Det hjelper ikke 😄 Det må jo så mye honning på at kaloriinnholdet løper løpsk 😄

Anonymkode: 7a07c...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 19.17):

Jeg sliter med overvekt, vondter, dårlige knær, slapp, irritabel osv. MÅ gjøre noe med kostholdet, frykter sykdom og ennå mer skade på kroppen. 

Er 56 år, har prøvd utallige kurer. Stadig startet på «livsstilsendring», men feiler hver eneste gang. Elsker søtt, småspiser osv. 

Har lest boka til Marit Kolby og mye falt på plass. Dessuten forklarer hun ting på en forståelig måte. Jeg har noen uker nå forberedt meg mentalt på å starte på hennes opplegg, men skulle så gjerne ha litt praktisk hjelp. 

Jeg vet hva jeg bør spise. Og hva jeg ikke bør spise. Når det gjelder selve matvaren. Men trenger tips til helt konkrete måltider - det bare stopper helt opp. 

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal spise 3 måltider (frokost, lunch og middag) eller 2 (lunch og middag). Men planlegger et spisevindu på 6-8 timer, 16-18 timer faste. Planlegger også 1-2 dager faste pr uke (det går helt fint å faste). 

Men for å lykkes MÅ jeg ha en plan, jeg må vite hva jeg skal spise til hvert måltid. 

Håper noen som har erfaring kan komme med helt konkrete forslag til hva spise til frokost og lunch (middag er ok).

Anonymkode: 18c42...9c4

Jeg har sakte men sikkert økt vekta med 12 kg på ett år. Og kiloene skal sakte men sikkert av igjen. Ingen form for sulte kurer bidrar til mindre vekt. Det har jeg vokst opp som vitne på. Jeg kutter heller ikke ut noe, jeg kutter ned. Venter litt lengre mellom måltidene,  jeg har to. Øker til 3 om det ble litt lite. Bytter ut flere ting. Min mann liker å lage middag, det er derfor jeg har gått opp fordi jeg oppdaget at han hadde lurt inn mengder smør og melk i maten, som tidligere ikke var der. Så jeg forsto ikke helt min vekt økning. Før jeg så han brukte en halv melange i sausen og helmelk i tillegg.  Så nå spiser jeg ikke mat han lager med bla   sauser. 

Anonymkode: f3b26...bfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis man kutter sukker og mel og ultraprosessert, så går man ned i vekt. 

Jeg bruker både olivenolje, avocado og nøtter  og har likevel merket stor forskjell. 

Det viktigste er som du tenker å ha en plan for hva man skal spise slik at man ikke tar enkle og feile valg. 

Jeg erstatter brød med potet i mange sammenhenger, fordi jeg liker det og det er enkelt å ha ferdig kokte på lur i kjøleskapet. 

Jeg lager egen granola. Fyller et ovnsbrett med havregryn, nøtter og frø, litt olje, litt flytende honning/lønnesirup, en klype salt og steker på 130 grader varmluft i 30 minutter.

Jeg spiser mye frukt. Det er tross alt bedre med frukt enn med alternativet. 

Jeg liker råkostsalat eller bare kuttede grønnsaker, gulrot, blomkål o.l. er mettende og sunt. 

Jeg bruker mye egg. 

Jeg spiser ikke brød (vanskelig å finne noe bra i butikken og er flinkest til å bake med hvete som uansett ikke er det beste). Jeg spiser ikke tacolefser eller ferdigpizza. Alt av kjøttpålegg inneholder nitritt så forsøker å unngå det. Spiser heller sardiner enn makrell i tomat pga sausen som av og til inneholder rare ting. Unngår plantemelk siden det er ultraprosessert. Velger helst økologiske meieriprodukter for da slipper jeg å lese på pakken så nøye for å se om det inneholder noe tull. Ha gitt opp fiskekaker siden de ofte inneholder ugreit fortykningsmiddel,  det samme merket kan noen ganger være uten og noen ganger med, avhengig av om de har hatt frossen eller fersk masse som utgangspunkt. 

Dette er idealet, så går det opp og ned hva som skjer. 

Sover jeg for lite, skjer det noe med appetitt og viljestyrke. Er jeg stresset og ikke har planlagt også. Og i selskap og slikt.

Poenget er bare å fortsette etterpå. For skikkelig mat på gode råvarer smaker godt og er ikke vanskelig å like når man først har begynt, det smaker bedre enn alternativet.

Endret av Elle Melle
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 19.17):

Jeg tenker at å gå ned varig i vekt handler mest om å endre måltider over tid.  Og overgangsfase.

Når vekten er der du vil ha den, så er det jo lett å gå rett til gamle vaner med en gang. Og vektnåla peker raskt oppover igjen. 

Så å skrive ned hva du tenker er ditt problem med mat og drikke.

For min del sitter ikke vekt problemet i hodet. Heldigvis. Og har aldri småspist hele tiden.  Men jeg har alltid kunnet spise det jeg vil. Men nå med alder kan jeg ikke det lengre. Også har det vært litt vanskelig å få inn gode matvaner,  når man er med en litt grådig mann på det han liker godt.  

Men jeg har mine svakheter. Så står det noe usunt på bordet, spiser jeg til det er tomt. Men er det i skapet, glemmer jeg det helt.

Så min mann feks dro frem brus til hvert måltid,  og jeg klaget og drakk brus.  Tilslutt så inspirert jeg at dette må jeg slutte med. Så satte alltid på en kanne med vann. Drakk et glass før jeg spiste,  da blir man raskere mett. De andre gikk også etterhvert over på vann de også til måltider. Det gikk ikke lang tid før jeg var nede i et til to glass brus i mnd. 

Jeg tenker ikke at jeg skal slutte med noe. Men begrense både mengde og antall ganger. Så mer kylling middager feks enn kjøttkaker middager som mannen elsker høyt.  

Nå har jeg holdt godteri ute av synet en stund. Bedt min mann om å gjemme det under bordet på sin side om han skal spise. Var i Sverige for litt siden og sto i godis butikken og innspill at jeg hadde ikke lyst på noen ting. Og det kommer av at jeg har begynt å jobbe med den tanken om å ikke spise og ha lyst på godteri. Det er faktisk bedre for meg å ta en bit i ny og ne,  fra skapet. 

Jeg begynte nå for alvor å gå ned for en mnd siden. Og bare til nå er det borte to kg. Og jeg har ikke kuttet ut noen ting, grillet mat nesten hver dag. Men med lavere kalori innhold i maten. Dressinger ol. Har jeg evnt minimalt på maten  max en t-skje. Da de er ekstremt fetende. Eller så har jeg ikke på noenting. 

To kg var jo dobbelt så mye iht det jeg tenkte da. For målet er å gå ned en kg i mnd. Ikke 20kg ila sommeren 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 14.13):

Jeg tenker at å gå ned varig i vekt handler mest om å endre måltider over tid.  Og overgangsfase.

Når vekten er der du vil ha den, så er det jo lett å gå rett til gamle vaner med en gang. Og vektnåla peker raskt oppover igjen. 

Så å skrive ned hva du tenker er ditt problem med mat og drikke.

Jeg begynte nå for alvor å gå ned for en mnd siden. Og bare til nå er det borte to kg. Og jeg har ikke kuttet ut noen ting, grillet mat nesten hver dag. Men med lavere kalori innhold i maten. Dressinger ol. Har jeg evnt minimalt på maten  max en t-skje. Da de er ekstremt fetende. Eller så har jeg ikke på noenting. 

To kg var jo dobbelt så mye iht det jeg tenkte da. For målet er å gå ned en kg i mnd. Ikke 20kg ila sommeren 

Dette betyr at du går ned sakte og følger din plan. Det er helt normalt at de første kiloene raser av. Ikke bli overrasket over om du må gjøre en større innsats for å bli kvitt kilo etterhvert.

Anonymkode: cb5de...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå driver jo ikke Marit Kolby med noe "opplegg", hun driver med kunnskapsformidling om hvordan mat og pauser fra mat påvirker kroppen vår. Så sånn sett er det jo ikke noe som er innenfor og utenfor, men hun oppfordrer jo til å redusere inntaket av ultraprossesert mat. Jeg har selv unngått UPF i ca 5 år nå, samt spist 2-3 måltider om dagen uten noe mellom, så jeg har noen erfaringer.

Det tar tid å bli kjent med klassifiseringen av UPF, og det tar tid å endre vanene. Det kan være lurt å se på hva du spiser mye av og starte med å bytte de varene til råvarebaserte produkter i kategorien minimalt prossesert eller prossesert. F.eks bytte ut kjøpebrød med hjemmebakt og tubeosten med Jarlsberg. Og ikke vær redd for prosseserte varer, det er bare de ultraprosseserte som vi bør unngå. Feks. Skal du ha taco er det lett å lage eget tacokrydder (og da slipper man at hovedingrediensen er sukker sånn som det er i kjøpetacokrydder), egen salsa og så kan man droppe lefsene evt lage selv. Men kanskje begynne med å bytte ut en ting av gangen og ta det gradvis, så blir det ikke så overveldende. Man kan fortsatt spise taco liksom. Det er jo også noe av essensen her, en pizza kan være råvarebasert og den kan være ultraprossesert. Det samme kan en kjøttkake være. Det er ikke mattypen i seg selv som er UPF, men de konkrete produktene. Og det tar litt tid å få oversikt over hva man skal se etter og hvilke produkter som er innafor. Men jo mer man leser bak på innholdsfortegnelsene, jo lettere blir det.

Når det gjelder måltider synes jeg det er et godt tips å lage "mat som ikke heter noe". Jeg tenker at alle måltidene mine bør ha en proteinkilde, fettkilde, godt med grønnsaker, litt korn og frukt 2 ganger om dagen til måltidet (har tatt inspirasjon fra Spis deg fri og synes den måten å tenke på gjør det lettere å lage enkel råvarebasert mat). Når jeg da skal lage mat tenker jeg på hva er proteinkilden, hva slags fett passer til osv. 

Hvis du vil ha helt konkret matinspirasjon synes jeg my.ble.meals på instagram er en veldig fin side hvor det bare er helt enkle måltider (som følger Spis deg fri, men som er helt vanlig mat som passer veldig godt med Marit Kolby sin filosofi) og som viser overkommelige måltider uten masse dill dall. 

Anonymkode: 2f2c2...d86

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 5.29):

Har du lest kokebøkene til Berit Nordstrand? Om du legger til 16:8 på hennes opplegg er du i mine øyne på samme sted som Marit kolby - og Berit har massevis av oppskrifter og matplaner i bøkene sine. Noen er så gamle at de kan lånes på biblioteket. 

Anonymkode: 20aff...12d

Takk. Har lest noen av bøkene til Marit Nordstrand. Masse gode oppskrifter. Hun og Berit K er nok enige om mye, men også noe uenig. Blant annet mener Marit N at frokost er det viktigste måltidet. Det mener ikke Berit K

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 1.10):

Hei, så spennde å lese om din nye livsstil Ts! 

Selv er jeg i tredveårene og har nå "slanket meg" for første gang i mitt liv. Jeg har fra naturens side alltid vært tynn, men under pandemien ble jeg bare større og større. Mye god mat og hjemmekontor. Ups.

Jeg har nå, siden årsskiftet,  gått ned MASSE i vekt. Jeg har hele tiden vært normalvektig, men var ikke så langt unna overvekt. For meg er all mat lov. Reduserer selvsagt ultraprosessert  mat ser jeg kan men liker f.eks mager smøreost så den "må" med. Hva er dine favoritter? Behold det du elsker for å kose deg underveis men oppdag også nye, "rene" matvarer. Test sårøstekte kikerter, bakt aubergine,  suppe av pastinakk og sellerirot, test alt du kommer over av sunne oppskrifter og fortsett med dem du liker og forkast alt som ikke gir deg noe. Du skal nå finne din nye livsstil.

Så var det kalorier. Du kommer ikke unna dem når du skal ned i vekt. Jeg ga F i å trene, men det er supert at du får til det. Jeg fokuserer akkurat nå kun på kosthold. Lifesum teller kalorier for meg, jeg bare plotter det inn. Husk også olje og stekesmør. Såå enkelt. Min mor på 60 ble med på dette og har også gått ned mange kg ved bruk av appen. Genialt!

Skal jeg spise sjokolade, spise popcorn, middag ute eller drikke vin? Vel, da tilpasesses måltidene deretter. Skal jeg ut med jobben og spise 4 retter? Ok, da faster jeg i timene før og etter. Vektnedgang er prioriteringer! Alt er lov. Men en japp ekluderer noe annet.

Varm, grønn te på kvelden holder sulten unna. Ofte er jeg sulten i 15 min før det går over.

Jeg faster men er ikke så nøye på om jeg faster til samme tid hver dag.

Lykke til ❤️

Anonymkode: a1149...83e

Så flink du er, veldig godt jobba 🙂 Dessverre har ikke "alt er lov" regimet fungert for meg. Tenkte å skrive et eget innlegg på det. Men du har gode innspill når det gjelder det praktiske og rundt det sosiale, takk for det.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 7.40):

Vil du dele hvilken podkast du hørte om oppskriftene på? Jeg trenger litt inspirasjon jeg også.

Anonymkode: 3c681...dad

Det var episode34 hos anettedrageland. Om du googler Marit Kolby podkast kommer det opp en del. Hun var hos Tore Sagen (episode2), syntes også den var nyttig.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 17.04):

Marit kolby anbefaler rene råvarer som er minst mulig prosesserte. Da er ikke yoplait youghurt å anbefale. Yoghurt naturell eller den greske med 10% fett (ikke Tine eller Synnøve, det spannet med gresk eller tyrkisk yoghurt). Har du sett på Instagram til Marit? Der er det mange bilder og snutter med inspirasjon og eksempler.

Anonymkode: f7ce5...bb5

Ja, følger henne på IG. Mye interessant, men ingen oppskrifter

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nå driver jo ikke Marit Kolby med noe "opplegg", hun driver med kunnskapsformidling om hvordan mat og pauser fra mat påvirker kroppen vår. Så sånn sett er det jo ikke noe som er innenfor og utenfor, men hun oppfordrer jo til å redusere inntaket av ultraprossesert mat. Jeg har selv unngått UPF i ca 5 år nå, samt spist 2-3 måltider om dagen uten noe mellom, så jeg har noen erfaringer.

Du har helt rett i det, det ble litt feil i innledningen min. Det jeg synes er positivt med Marit Kolby er at hun setter kroppen i fokus, ikke vekt. Det er også viktig for meg selv om det å gå ned i vekt er nesten mer viktig.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle som har giddet å svare i denne tråden, setter stor pris på det. Har kanskje vært litt "krass" et par steder og sagt at det er tips i forholdt til Marit Kolbys anbefalinger jeg er interessert i, men jeg er like fullt takknemlig for dere som har delt også andre tips og erfaringer.

Jeg har alltid vært overvektig, i allefall siden jeg var ungdom. Jeg har prøvd utallige kurer gjennom årene; eggekuren, grapefruktkuren, knekkebrødkuret, en-eller-annen suppekur, Grete Roede, Spis deg fri, Thor, lavkarbo osv osv. Og mye fungerer, jeg har gått ned både 20 og 30 kilo. Opptil flere ganger. Men siden jeg altså er her jeg nå er, har jeg altså gått opp i vekt i etterkant - hver eneste gang. Og jo eldre jeg blir, jo vanskeligere er det å gå ned i vekt. 

Det jeg har lært er at det som fungerer for en person fungerer ikke nødvendigvis like bra for en annen. Blant annet har jeg funnet ut at det med å "spise alt, bare ikke så mye av det" ikke fungerer for meg. Jeg klarer ikke å ta en liten bit med melkesjokolade, før jeg vet ordet av det har jeg stappet i meg hele plata. 200 g.. ikke noe problem.

Derfor har jeg denne gangen brukt god tid på å "diskutere" med meg selv hva jeg vet funker og hva som ikke funker, hvor det pleier å skjære seg og hva som går greit. Jeg har lest boka til Kolby og synes hun forklarer kroppen og dens prosesser på en veldig god måte. Og når jeg gjennom mange år har lest - og fått høre - at "det er jo bare å spise mindre og bevege seg mer" og vet hvor jævla tungt det er, så faller en del biter på plass for meg.

Jeg har f.eks gått ned mye ved å telle kalorier, brukt vektklubb til å føre regnskap. Det fungerer greit, men det jeg erfarte at jeg for det første var mye sulten + at det var lett å spise mer mat enn jeg hadde tenkt. Jeg spiste frokost (selv om jeg ikke er noe frokostmenneske), etter et par timer var jeg småsulten og spise f.eks en yoplait yoghurt, litt nøtter eller en banan. Ikke de store utskeielsene, men det ble kalorier ut av det. Til lunch var det ofte 2 knekkebrød med smøreost, kanskje også en yoghurt. Ikke mye å bli mett av. Rundt kl. to ble jeg småsugen på noe og lå det noe sjokolade på jobb eller en energibar i veska så gikk det ned. Middagen har jeg faktisk alltid vært flink med, de aller fleste middagene er med rene råvarer og mye grønnsaker. Noen timer etter middag fikk jeg alltid lyst på noe søtt, det var da det gikk galt. Hadde jeg ikke noe i huset kunne jeg finne på å kjøre ut å kjøpe noe; kjeks, smågodt. Og da ble jeg lei meg, skamfull. Ingen selvbeherskelse, kjempevond følelse, Og da var det lett å tenke at hele dagen var jo gått til h...te, så da var det bare å stappe i seg. 

Jeg har nå bak meg 1 uke med å spise etter prinsippene til Marit Kolby og jeg synes det har gått overraskende bra. Aner ikke om jeg har gått ned i vekt, har ikke veid meg. Litt utfordrende med at jeg hadde besøk over 4 dager, ble litt utskeielser der, men ikke mye.

Det jeg synes er enklere nå enn tidligere forsøk er at jeg følger tanken med at kroppen og tarmen skal få tid til å restituere seg. Jeg spiser ikke frokost, dagens første måltid er lunch ca kl. 11/12. Da spiser jeg et godt måltid som holder meg mett til middag rundt kl. 16/17. Det betyr at jeg har et spisevindu på 4-6 timer og at kroppen/tarmene resten av tiden skal få andre ting å gjøre enn å ta i mot mat. Og jeg tror at det er det som foreløpig har gjort at jeg synes det er enkelt. Nei, jeg spiser ikke kl. 09 selv om det murrer litt i magen, det er er tarmene som jobber og om jeg spiser noe da forstyrrer jeg dem i jobben. Jeg drikker litt vann eller te og så går det over.

Jeg er spent på hvordan det går framover, om jeg klarer å være like bestemt og prinsippfast. Jeg skjønner jo det å øke fasten og å spise minst mulig ultraprosessert mat ikke automatisk gir vektnedgang. Måltidene jeg spiser må selvsagt være mindre kaloririk slik at vekten reduseres, men det å minske antall måltider synes jeg hjelper. Jeg har ikke noe problem med å faste i 16-20 timer, jeg skal se etter hvert om å faste en hel dag er ok for meg.

Så... til slutt. Grunnen til at jeg startet denne tråden var å få tips til i all hovedsak frokost og lunch. Jeg har forsøk å finne en oversikt over hva som er ultraprosessert mat, men finner ikke noe. Noe er helt selvsagt, en del har jeg funnet ved å google, men andre ting finner jeg ikke. Blant annet kokosmelk - er det ultraprosessert eller ikke? Liker å lage kjøleskapgrøt og middagsgryter med kokosmelk, men aner ikke om det er lurt 🙂 Så om noen vet det blir jeg takknemlig.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også lest boks til Marit Kolby. Og litt av poenget hennes er jo nettopp at man ikke skal begrense seg i hvilke matvarer man skal/kan spise. Om det er kjøtt, eller fett, kan man også spise det. Det hun mener vi bør begrense oss i, er ultraprosseserte matvarer og drikker. Så Pepsi Max og ostepops og pommes fritt og chips må man begrense seg i, eller kutte ut. 

Og de to måltidene kan du spise det du ønsker og det du liker. Uten å begrense seg I hva du kan og hva du ikke kan spise, for det fører bare til mer frustrasjon.

Anonymkode: 37abc...fdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begynt med periodisk faste etter å ha lest Marit Kolby sin bok i september i fjor. Jeg har ikke mistet noen kilo, må jeg nevne, men jeg er heller ikke overvektig og det å gå ned i vekt var ikke målet mitt. Men jeg hadde mye tarmproblemer som jeg synes bedret seg veldig mye. Nå trenger jeg nesten aldri ta medisin mot oppblåsthet eller diaré, tarmene mine virker å fungere som tarmene skal. Det i seg selv er stor motivasjon til å fortsette.. Jeg spiser ikke frokost, spiser lunsj først kl 11, og jeg spiser ikke etter kl 19. Denne enkle oppskriften virker å fungere for meg. Jeg er såpass "frelst" at jeg forteller til alle mine venninner at de må prøve, men alle er skeptiske. Det sitter dypt i folk at "man må spise mange små måltider".

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Blant annet kokosmelk - er det ultraprosessert eller ikke? Liker å lage kjøleskapgrøt og middagsgryter med kokosmelk, men aner ikke om det er lurt 🙂 Så om noen vet det blir jeg takknemlig.

ts

Synes det høres ut som du er på en veldig fornuftig vei! 😊

Kokosmelk er i utgangspunktet ikke upf, men noen bokser er allikevel upf. Du må se på ingredienslisten. F.eks denne er et godt alternativ, bare kokkos og vann: Screenshot_20230605_181022_SamsungInternet.thumb.jpg.83a0e29272af55ba184eefa7f3b5b86d.jpg

Det er det som er frustrerende, de fleste produkter finnes i upf varianter, så man må nesten være detektiv for å finne ut av hva som ikke er det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes det høres ut som du er på en veldig fornuftig vei! 😊

Kokosmelk er i utgangspunktet ikke upf, men noen bokser er allikevel upf. Du må se på ingredienslisten. F.eks denne er et godt alternativ, bare kokkos og vann: Screenshot_20230605_181022_SamsungInternet.thumb.jpg.83a0e29272af55ba184eefa7f3b5b86d.jpg

Det er det som er frustrerende, de fleste produkter finnes i upf varianter, så man må nesten være detektiv for å finne ut av hva som ikke er det. 

Takk 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har begynt med periodisk faste etter å ha lest Marit Kolby sin bok i september i fjor. Jeg har ikke mistet noen kilo, må jeg nevne, men jeg er heller ikke overvektig og det å gå ned i vekt var ikke målet mitt. Men jeg hadde mye tarmproblemer som jeg synes bedret seg veldig mye. Nå trenger jeg nesten aldri ta medisin mot oppblåsthet eller diaré, tarmene mine virker å fungere som tarmene skal. Det i seg selv er stor motivasjon til å fortsette.. Jeg spiser ikke frokost, spiser lunsj først kl 11, og jeg spiser ikke etter kl 19. Denne enkle oppskriften virker å fungere for meg. Jeg er såpass "frelst" at jeg forteller til alle mine venninner at de må prøve, men alle er skeptiske. Det sitter dypt i folk at "man må spise mange små måltider".

Jeg har også en venninne som skal drive å presse på sin nye vane med fasting. Grunnen til at jeg overser rådene er ikke fordi «det sitter så dypt i meg at man må spise mange små måltider», men fordi jeg trives med det. Jeg har aldri likt å spise meg stappmett, elsker å spise ofte og lite. Jeg har aldri hatt tarmproblemer, og denne venninnen er den eneste som er overvektig. Jeg som er tynn, hadde slitt med å gå 20t uten mat, føler man må ha litt å «tære på» om det skal føles uproblematisk. Men aner ikke, jeg er typen som liker mange små måltider på 150-500kcal. Why change a winning team? Hold kostholdet ditt for deg selv.

Anonymkode: cb5de...0a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser heller ikke frokost/periodisk faste. Vanlige måltider i ukedagene: Til lunsj spiser jeg et hjemmelaget knekkebrød av havre/frø/olivenolje uten pålegg. Til middag spiser jeg enten et par stekte egg i meierismør, eller div kjøtt/fisk/kylling med poteter el ris og div grønnsaker. Mest mulig rent og minst mulig prosessert. Spiser litt nøtter (valnøtter/mandler/parametrer) og en del frukt.

Føler meg mett/frisk og fornøyd på dette kostholdet. 

Anonymkode: ad527...89c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 18.34):

Jeg kan love deg at jeg har satt meg inn i kosthold, gjennom mange år. Teorien kan jeg. Jeg har også god innsikt i hva som ikke fungerer for meg. Det er derfor jeg fremdeles er overvektig. 

Når jeg nå vil forsøke Marit Kolbys opplegg har jeg googlet og lest alt jeg har kommet over fra henne, men det med ren mat, prosessert mat og ultraprosessert mat er nytt. Derfor trenger jeg tips til måltider som er innafor på et slikt kosthold. Verken på fb eller ig legges det ut konkrete måltidstips eller oppskrifter.

Jeg synes det er vanskelig å finne ut om blant annet brød, knekkebrød, smør, rømme, fløte, kjøttdeig ulike pålegg, kokosmelk, hermetisk tomat osv er matvarer som er anbefalt. 

Å knaske en gulrot eller et stykke laks til lunch blir liksom litt feil. 

Så på IG at hun kommer ned kokebok i oktober.

ts

Du har hverken satt deg inn i kosthold eller Marit Kolby sitt opplegg når du spør om du kan spise yoplait yoghurt.... ikke rart folk ber deg lese deg opp.

Anonymkode: 38bfd...691

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...