AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 Jeg sliter med overvekt, vondter, dårlige knær, slapp, irritabel osv. MÅ gjøre noe med kostholdet, frykter sykdom og ennå mer skade på kroppen. Er 56 år, har prøvd utallige kurer. Stadig startet på «livsstilsendring», men feiler hver eneste gang. Elsker søtt, småspiser osv. Har lest boka til Marit Kolby og mye falt på plass. Dessuten forklarer hun ting på en forståelig måte. Jeg har noen uker nå forberedt meg mentalt på å starte på hennes opplegg, men skulle så gjerne ha litt praktisk hjelp. Jeg vet hva jeg bør spise. Og hva jeg ikke bør spise. Når det gjelder selve matvaren. Men trenger tips til helt konkrete måltider - det bare stopper helt opp. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal spise 3 måltider (frokost, lunch og middag) eller 2 (lunch og middag). Men planlegger et spisevindu på 6-8 timer, 16-18 timer faste. Planlegger også 1-2 dager faste pr uke (det går helt fint å faste). Men for å lykkes MÅ jeg ha en plan, jeg må vite hva jeg skal spise til hvert måltid. Håper noen som har erfaring kan komme med helt konkrete forslag til hva spise til frokost og lunch (middag er ok). Anonymkode: 18c42...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 Jeg er på din alder. Jeg har ikke lest boka, men har fulgt 16:8 i ca. 6 måneder. Jeg kutter frokost, og spiser mitt første måltid rundt kl. 12.30. Eksempler på hva jeg spiser: 2-3 skiver grovt knekkebrød, med enten; kokt egg med litt kaviar, peanøttsmør, Solvinge kyllingpålegg fra Rema 1000. Som oftest også litt tomater med basilikum. Spiser middag rundt kl. 19.30, helt vanlig middag. Noen ganger "usunn" og noen ganger "sunn". Anonymkode: f21a9...739 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Lunsj/frokost kan være så enkelt som grovt brød eller knekkebrød, og valgfri pålegg. Anbefaler å spise stekt eller kokt egg med det sterkeste - føler meg mett og fornøyd. Man kan i teorien spise hva som helst til lunsj eller frokost; ofte blir middagsrester lunsj dagen etter. Anonymkode: a3392...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Lunsj/frokost kan være så enkelt som grovt brød eller knekkebrød, og valgfri pålegg. Anbefaler å spise stekt eller kokt egg med det sterkeste - føler meg mett og fornøyd. Man kan i teorien spise hva som helst til lunsj eller frokost; ofte blir middagsrester lunsj dagen etter. Anonymkode: a3392...9f2 Hva med yoplait yoghurt? Er det innafor? Anonymkode: 18c42...9c4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med yoplait yoghurt? Er det innafor? Anonymkode: 18c42...9c4 Et bedre alternativ er yoghurt naturell. Den inneholder bare melkekultur. Så kan du tilsette med alt søtt du liker. Frosne bær, honning eller frukt 😋 Sunnere og mye billigere. Anonymkode: 061db...111 9 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med yoplait yoghurt? Er det innafor? Anonymkode: 18c42...9c4 Et dårlig valg, glem alt som heter slankekur. Spis næringsrik mat, 3-4 måltider om dagen. Ikke noe i mellom, da kan du drikke vann. Måltidet skal gjøre deg mett i ca 4t. Kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet, ris osv...råvarer. Enkelt. Til frokost, havregrøt med bløtkokte egg på siden, 2-3stk. Cottage cheese blandet med kesam til kveld. Ikke spis lettprodukter. Anonymkode: 0df4b...256 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Et dårlig valg, glem alt som heter slankekur. Spis næringsrik mat, 3-4 måltider om dagen. Ikke noe i mellom, da kan du drikke vann. Måltidet skal gjøre deg mett i ca 4t. Kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet, ris osv...råvarer. Enkelt. Til frokost, havregrøt med bløtkokte egg på siden, 2-3stk. Cottage cheese blandet med kesam til kveld. Ikke spis lettprodukter. Anonymkode: 0df4b...256 Ikke enig. Når jeg veier nesten 100 kg er det slanking som må til. Og i tråden ba jeg spesifikt om råd ift Marit Kolbys opplegg. Jeg skrev også at antall måltider pr dag ville være 2 eller 3. Jeg spurte etter tips til frokost og lunch som følger Kolbys opplegg. ts Anonymkode: 18c42...9c4 12 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke enig. Når jeg veier nesten 100 kg er det slanking som må til. Og i tråden ba jeg spesifikt om råd ift Marit Kolbys opplegg. Jeg skrev også at antall måltider pr dag ville være 2 eller 3. Jeg spurte etter tips til frokost og lunch som følger Kolbys opplegg. ts Anonymkode: 18c42...9c4 Måltidene må du jo sette sammen selv av råvarer. Enkelt. Sett deg litt inn i kosthold. Anonymkode: 0df4b...256 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Jeg synes å erindre at hun skriver på en kokebok? Håper det, jeg synes også det er vanskelig å finne spesifikke retter som passer. Anonymkode: 7a07c...83b 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Måltidene må du jo sette sammen selv av råvarer. Enkelt. Sett deg litt inn i kosthold. Anonymkode: 0df4b...256 Jeg kan love deg at jeg har satt meg inn i kosthold, gjennom mange år. Teorien kan jeg. Jeg har også god innsikt i hva som ikke fungerer for meg. Det er derfor jeg fremdeles er overvektig. Når jeg nå vil forsøke Marit Kolbys opplegg har jeg googlet og lest alt jeg har kommet over fra henne, men det med ren mat, prosessert mat og ultraprosessert mat er nytt. Derfor trenger jeg tips til måltider som er innafor på et slikt kosthold. Verken på fb eller ig legges det ut konkrete måltidstips eller oppskrifter. Jeg synes det er vanskelig å finne ut om blant annet brød, knekkebrød, smør, rømme, fløte, kjøttdeig ulike pålegg, kokosmelk, hermetisk tomat osv er matvarer som er anbefalt. Å knaske en gulrot eller et stykke laks til lunch blir liksom litt feil. Så på IG at hun kommer ned kokebok i oktober. ts Anonymkode: 18c42...9c4 5
Besserwisser Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kan love deg at jeg har satt meg inn i kosthold, gjennom mange år. Teorien kan jeg. Jeg har også god innsikt i hva som ikke fungerer for meg. Det er derfor jeg fremdeles er overvektig. Når jeg nå vil forsøke Marit Kolbys opplegg har jeg googlet og lest alt jeg har kommet over fra henne, men det med ren mat, prosessert mat og ultraprosessert mat er nytt. Derfor trenger jeg tips til måltider som er innafor på et slikt kosthold. Verken på fb eller ig legges det ut konkrete måltidstips eller oppskrifter. Jeg synes det er vanskelig å finne ut om blant annet brød, knekkebrød, smør, rømme, fløte, kjøttdeig ulike pålegg, kokosmelk, hermetisk tomat osv er matvarer som er anbefalt. Å knaske en gulrot eller et stykke laks til lunch blir liksom litt feil. Så på IG at hun kommer ned kokebok i oktober. ts Anonymkode: 18c42...9c4
Besserwisser Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 Lunsj kommer litt an på hvordan det er på arbeidsplassen din? Kantine, matpakke? Det viktige med lunsjen er at det er et sammensatt måltid som gir en metthetsfølelse over lengre tid. Da er det viktig å ta med noen gode fettkilder og protein. Noen eksempler: - Middagsrester (jeg lager feks alltid dobbel porsjon med wok, shepards pie etc og har til lunsj dagen etter) - Omelett med feks skinke, broccoli, litt ost (perfekt for å bruke opp rester og unngå matsvinn) - Salat - enkleste og beste måten å sette sammen et næringsrikt måltid. ubearbeidede grønnsaker, en proteinkilde (feks kylling, kjøtt, tunfisk, bønner) og en sunn fettkilde (avokado, fet fisk typ varmrøkt laks, en oljebasert dressing osv) - Hjemmelagede pizzasnurrer: bruk en oppskrift på grov deig og lag fra bunnen. En god tomatsaus, kyllingkjøttdeig/karbonadedeig, ost. Perfekt å fryse og ta opp om morgenen. - Min go-to i studietiden: en boks kesam. Legger oppi frosne bær. Når det var tid for lunsj var bærene smeltet og kesamen fremdeles kald Lykke til! Jeg ville forsøkt å ikke stresse så alt for mye om å ha «alt klart». Begynn i det små og eksperimenter. Hva passer deg og din hverdag best, hva liker du å spise. La det bli en del av reisen, det å oppdage nye smaker, ingredienser og retter 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 20.16): Hva med yoplait yoghurt? Er det innafor? Anonymkode: 18c42...9c4 Poenget til Marit Kolby ved siden av intermitterende faste er å spise så lite ultraprosessert mat som mulig. yoplait youghurt er så ultraprosessert som det er mulig å bli. Kortest mulig ingrediensliste er stikkordet og innhold som man skjønner hva det er. Min frokost i ukedagene består av, yoghurt naturell, cottage cheese, 1 ss hjemmelaget nøttesmør*, 2 ss chiafrø eller linfrø og bær fra frysen( varierer hva jeg har) Lunsj, er 2-3 skiver hjemmebakt surdeigsbrød, med egg, ost eller kjøttpålegg og en frukt, alternativt salat i kantina med egg eller fisk. * f.eks Anglamark peanøttsmør består av peanøtter og litt salt, og på heleskost kan du kjøpe rene mandelsmør, hasselnøttsmør, cashewnøtt osv. Men å lage selv er veldig enkelt. Varmer nøttene på 120 grader i stekovnene i 10 minutter, og kjører dem til smør i foodprosessor. Lager på rene glass i kjøleskap eller fryser. Anonymkode: ec3a3...a7f 8 1
Lindsay Bluth Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 Frokost/lunsj: Hjemmebakt brød/rundstykker, egg, havregrøt, naturell yoghurt, cottage cheese, frukt, grønnsaker. Middag: En proteinkilde som fisk, kylling, kotelett osv. Grønnsaker og salat som tilbehør. Kan gjerne bruke frosne grønnsaker, det er like sunt. Vann til drikke. Nøtter til snacks. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg kan love deg at jeg har satt meg inn i kosthold, gjennom mange år. Teorien kan jeg. Jeg har også god innsikt i hva som ikke fungerer for meg. Det er derfor jeg fremdeles er overvektig. Når jeg nå vil forsøke Marit Kolbys opplegg har jeg googlet og lest alt jeg har kommet over fra henne, men det med ren mat, prosessert mat og ultraprosessert mat er nytt. Derfor trenger jeg tips til måltider som er innafor på et slikt kosthold. Verken på fb eller ig legges det ut konkrete måltidstips eller oppskrifter. Jeg synes det er vanskelig å finne ut om blant annet brød, knekkebrød, smør, rømme, fløte, kjøttdeig ulike pålegg, kokosmelk, hermetisk tomat osv er matvarer som er anbefalt. Å knaske en gulrot eller et stykke laks til lunch blir liksom litt feil. Så på IG at hun kommer ned kokebok i oktober. ts Anonymkode: 18c42...9c4 Laks til lunsj er ikke feil, ikke gulrot heller. Glem alt som heter brød og kjøttpålegg og ting som er mye bearbeidet. Sats på råvarer, ganske enkelt dette. Anonymkode: 0df4b...256 3 2
Nuttery Skrevet 1. juni 2023 #16 Skrevet 1. juni 2023 Jeg er veldig enig i mye av Marit Kolby sier, og forsøker å spise minst mulig ultraprosessert mat. Når det kommer til selve måltidene, så spiser jeg det samme som tidligere. Eksempelvis taco; Rent kjøtt istedenfor kjøttdeig, hjemmelaget salsa (eller bittelitt av en vanlig en), tacosalat istedenfor lefse Fiskegrateng: Hjemmelaget istedenfor Findus, kokt potet + grønnsaker 3
Juliv Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 Lindsay Bluth skrev (6 minutter siden): Nøtter til snacks. Når man skal gå ned i vekt? Nøtter har mer kalorier enn sjokolade. Hva med å droppe snacks når man er på slanke kur? sunn mat og slanke mat er ikke synonymt. 4 1
Lindsay Bluth Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 Juliv skrev (8 minutter siden): Når man skal gå ned i vekt? Nøtter har mer kalorier enn sjokolade. Hva med å droppe snacks når man er på slanke kur? sunn mat og slanke mat er ikke synonymt. Ts spurte om hva man skal spise for å følge Marit Kolby sine råd. Hun er ikke opptatt av kalorier, men at man spiser mat som ikke er ultraprossesert og at man gir kroppen pauser fra maten. Jeg kan anbefale deg å sjekke ut instagrammen hennes og boka "Hva og når skal vi spise". 🙂 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 Dropp sukker/søt mat. Pass på nok proteiner, det holder deg mett. Spiser ikke kjøtt/fisk (av ideologiske grunner), så jeg spiser egg og linser og kikerter og ost til den store gullmedaljen + masse grønnsaker og frukt. Bivirkninger er at msn blir råsunn😊 Anonymkode: 244da...574 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 Besserwisser skrev (13 timer siden): Lunsj kommer litt an på hvordan det er på arbeidsplassen din? Kantine, matpakke? Det viktige med lunsjen er at det er et sammensatt måltid som gir en metthetsfølelse over lengre tid. Da er det viktig å ta med noen gode fettkilder og protein. Noen eksempler: - Middagsrester (jeg lager feks alltid dobbel porsjon med wok, shepards pie etc og har til lunsj dagen etter) - Omelett med feks skinke, broccoli, litt ost (perfekt for å bruke opp rester og unngå matsvinn) - Salat - enkleste og beste måten å sette sammen et næringsrikt måltid. ubearbeidede grønnsaker, en proteinkilde (feks kylling, kjøtt, tunfisk, bønner) og en sunn fettkilde (avokado, fet fisk typ varmrøkt laks, en oljebasert dressing osv) - Hjemmelagede pizzasnurrer: bruk en oppskrift på grov deig og lag fra bunnen. En god tomatsaus, kyllingkjøttdeig/karbonadedeig, ost. Perfekt å fryse og ta opp om morgenen. - Min go-to i studietiden: en boks kesam. Legger oppi frosne bær. Når det var tid for lunsj var bærene smeltet og kesamen fremdeles kald Lykke til! Jeg ville forsøkt å ikke stresse så alt for mye om å ha «alt klart». Begynn i det små og eksperimenter. Hva passer deg og din hverdag best, hva liker du å spise. La det bli en del av reisen, det å oppdage nye smaker, ingredienser og retter Tusen takk for masse gode råd 🥰 Jeg fant i går et par podkaster hvor Kolby snakket helt konkret om måltidene, hva spise til frokost, til lunch, til middag. Kjempenyttig. Har bare et par dagers erfaring, men ser allerede at 2 måltider passer meg bra. Lunch har vært middagsrester, tenker at også omelett, salat, (riktig) brød med pålegg også vil fungere helt fint. Et spørsmål; det kostholdet som du skisserer, er det for å spise generelt sunt eller for å gå ned i vekt? Hovedfokus for meg er vektreduksjon, andre fordeler vil være kjærkomment. ts Anonymkode: 18c42...9c4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå