Gå til innhold

Herregud..hunden vår bet plutselig sønnen 😞😞

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg fortvilet..

Vi har en stor hund på 9 år, som er verdens snilleste hund. 
Barnet vårt er 10,5 år, og har dermed vokst opp med hunden. Han forguder hunden sin og er helt knust nå.

Hendelsen; Gutten stelte hundens pels, og tok tak i halsbåndet til hunden for å få den til å stå stille, samtidig som han dyttet borti med lårene i den stillingen han ville ha hunden. 
Jeg tror han må ha revet hunden i nakkehårene når han tok tak i halsbåndet..og helt utav det blå bet hunden seg fast i armen hans. 
Jeg hørte bare et forferdelig skrik på gutten, og sprang bort til dem. 
Armen har blå merker og skraper etter tennene til hunden. 

Hva i all verden skjer her?? Hunden har også hatt et par episoder de siste mnd hvor han har glefset etter meg (etter at jeg hadde vært syk en periode), og etter mannen min (når han brukte blåsen for å få pelsen tørr). 
Hunden har aldri tidligere vist aggresiv adferd, men har alltid vært litt «nervøs» (etter en hendelse som valp). 
Ellers har han vært verdens snilleste og mest tålmodige hund. 

Vi har tatt årlige sjekker på han hos dyrlegen, tannstell osv..han har aldri vært syk. 

Rasen på hunden er kjent for å ha et godt lynne, rolig og avbalansert. Og vi har som sagt hatt den fra den var valp. 

Nå er gutten livredd hunden, og begynner nesten å gråte hver gang hunden nærmer seg. 

Opprinnelig har rasen en gjennomsnittlig levetid på 8 år..

Hva i all verden kan dette være? Og hva skal vi gjøre? 
Mannen mener hunden bør avlives, men jeg syns det er så utrolig vondt. Samtidig er jeg livredd for at han skal bite noen andre. 

Anonymkode: fac29...ef3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som et P.s, på hendelsen jeg har beskrevet i hovedinnlegget viste hunden ingen tegn på at han ikke trivdes i situasjonen, ingen knurring, ingen forsøk på å komme seg bort. 
Det samme med hendelsene hvor han har glefset etter meg og mannen..ingen varsel. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en hund som begynte å bite, han hadde problemer med hjerte, kan være at hunden er syk av noe slag.

Anonymkode: bca51...2d3

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En gammel hund som begynner å ha det vondt, det er bare å avlive før det skjer noe katastrofalt. Når en hund først biter så tar man ikke sjansen på å ha hund og barn i samme hus. 

Du er helt sikker på at sønnen ikke har gjort noe mot hunden? (Spør fordi det skjer jo noen ganger at barn eller voksne er slem mot dyr). 

Anonymkode: 5f63b...392

Ja det er jeg 100% sikker på. Gutten blir sint på oss om vi hever stemmen til hunden..han har som sagt vokst opp med han, og veldig glad i «bamsen» sin. 

Mannen min sier akkurat det samme som deg, at vi ikke kan ta noen sjangser her. 
Jeg syns bare det er så fortvilende om det ender som dette..da skulle jeg heller ønske hunden sovnet stille og rolig inn, og at barna bare satt igjen med gode minner. 
Gutten forguder hunden sin, og jeg er redd han kommer til å påta seg ansvaret for at hunden blir avlivet. 

Vi kjenner ikke hunden igjen..dette er en hund som tålmodig har latt husets barn (3 stk) leke og balere med han. De har lekt hest med han, han har dratt dem på kjelke, vært med på alt..Han har passet på barna som en smed når de har vokst opp, 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med alle andre her.

Hunden har bitt EN gang. 

Pust.

Men selvsagt, det at hunden viser endret adferd viser at det har skjedd en endring, trolig sykdom eller lignende hos hunden. 
Men avlivning er vel litt raskt konkludert synes jeg 

Anonymkode: 51fac...334

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vetrinær for sjekk, eldre hund med adferdsendringer... Det er sannsynlig at hunden er syk og har smerter, dette er ikke noe man nødvendigvis fanger opp på en kjapp årskontroll og hunder/dyr er flinke til å skjule sykdom/smerter.  Det er bedre å vite hva som er galt før man velger å avlive. 

Anonymkode: 9d538...633

• Liker 27
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde en hund som begynte å bite, han hadde problemer med hjerte, kan være at hunden er syk av noe slag.

Anonymkode: bca51...2d3

Hva gjorde dere med problemet? Ble det behandlet?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min hund begynte plutselig å glefse og bite etter å ha vært stø som et fjell i alle år. Jeg hadde ikke barn den gangen og kunne skjerme ham helt, men jeg fikk etter noe tid sterk mistanke om at han var blitt psykotisk. Viste seg at han hadde hjernesvulst dessverre. Han måtte avlives. Hunden din er gammel og har endret atferd. Det er nesten helt sikkert grunnet sykdom/smerter. 

Anonymkode: 7124c...5fe

• Liker 24
  • Hjerte 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som et P.s, på hendelsen jeg har beskrevet i hovedinnlegget viste hunden ingen tegn på at han ikke trivdes i situasjonen, ingen knurring, ingen forsøk på å komme seg bort. 
Det samme med hendelsene hvor han har glefset etter meg og mannen..ingen varsel. 

Mange hunder går ikke bort om de er ukomfortable med en situasjon. Mange blir i situasjonen og holder ut istedenfor å gå bort. Dette er sant for mennesker også.

Knurring er langt nede på listen av signaler en hund vil gi når den føler seg ukomfortabel/stressa med en situasjon. Før den knurrer, vil den vise stivhet i kropp og ansikt, whale-eye, slikke seg rundt munnen, slikke personen på hånden/ansikt (kiss to dismiss). Når en hund endelig knurrer, så har den allerede følt seg ukomfortabel en god stund og har gitt mange ikke-verbale signaler om det. 

Når det er sagt, så bør hunden bli sjekket av veterinær. Slike adferdsendringer kan tyde på at hunden har vondt eller at det er noe annet galt.

Anonymkode: 9d078...e8f

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta den til veterinær for sjekk. Må si det var veldig rask beslutning ang avlivning av han mannen din.

Anonymkode: dbd9f...b7b

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker hunden begynner å bli gammel,  gi den plass og rom, og oppfølging av veterinær for hjelp til å ta de rette avgjørelser rundt helse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til en ting, om det er sykdom som gjør det så bør hundens siste dager preges av omsorg og kjærlighet før evt avlivning. Sammen som familie bør det være fokus. Den gjorde det ikke for å være slem, så ikke straff den, tenker da på om mannen din som mener den skal avlives endre seg rundt den. Den skal ikke dø med skam og skyld. Verdighet til livets slutt gjelder alle liv. 

For en forferdelig trist situasjon, jeg føler så inderlig med deg. 

Anonymkode: 3f842...dce

• Liker 19
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg fortvilet..

Vi har en stor hund på 9 år, som er verdens snilleste hund. 
Barnet vårt er 10,5 år, og har dermed vokst opp med hunden. Han forguder hunden sin og er helt knust nå.

Hendelsen; Gutten stelte hundens pels, og tok tak i halsbåndet til hunden for å få den til å stå stille, samtidig som han dyttet borti med lårene i den stillingen han ville ha hunden. 
Jeg tror han må ha revet hunden i nakkehårene når han tok tak i halsbåndet..og helt utav det blå bet hunden seg fast i armen hans. 
Jeg hørte bare et forferdelig skrik på gutten, og sprang bort til dem. 
Armen har blå merker og skraper etter tennene til hunden. 

Hva i all verden skjer her?? Hunden har også hatt et par episoder de siste mnd hvor han har glefset etter meg (etter at jeg hadde vært syk en periode), og etter mannen min (når han brukte blåsen for å få pelsen tørr). 
Hunden har aldri tidligere vist aggresiv adferd, men har alltid vært litt «nervøs» (etter en hendelse som valp). 
Ellers har han vært verdens snilleste og mest tålmodige hund. 

Vi har tatt årlige sjekker på han hos dyrlegen, tannstell osv..han har aldri vært syk. 

Rasen på hunden er kjent for å ha et godt lynne, rolig og avbalansert. Og vi har som sagt hatt den fra den var valp. 

Nå er gutten livredd hunden, og begynner nesten å gråte hver gang hunden nærmer seg. 

Opprinnelig har rasen en gjennomsnittlig levetid på 8 år..

Hva i all verden kan dette være? Og hva skal vi gjøre? 
Mannen mener hunden bør avlives, men jeg syns det er så utrolig vondt. Samtidig er jeg livredd for at han skal bite noen andre. 

Fikk meg til å tenke på denne. Bortsett fra den siste delen. Den er bare lame 

Anonymkode: 25c58...883

AnonymBruker
Skrevet

Avliv selvfølgelig. 

Anonymkode: edce1...df5

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Veterinær er det eneste riktige her - en dyktig en. ❤️

Anonymkode: 69ffd...a63

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gamle hund ble plutselig aggressiv (beit aldri, men begynte å knurre), men hun var syk og hadde smerter. Ble avlivet. 

Anonymkode: 7644f...1ef

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En på 10,5år skal ikke stelle hunden alene. Siden hunden måtte holdes fast, så er den ikke godt nok trent til å godta stell. Da må voksne være tilstede, og helst utføre stellet selv. Et barn klarer ikke tolke hundens signaler godt nok. 

Går barnet med hunden på tur alene? Kan hunden ha opplevd mer enn dere vet?

Anonymkode: 0d712...259

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dra til veterinær.

Dersom det ender med avliving og du er redd for om gutten din skal ta på seg "skylda" så forklarer du at hunden var gammel og syk, at det var på grunn at sykdom at hunden bet, og at det er på grunn av den samme sykdommen at hunden har bedre av å slippe. 

Anonymkode: 682bc...03b

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...