Gå til innhold

Hvor lenge kan man holde barna på et minimalt skjermforbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter vårt første barn, og jeg har absolutt ingen ønsker om at skjerm skal bli barnevakt for vårt barn. Jeg har både venner og familie som gir barna telefon eller i-pad støtt og stadig, men jeg tror ikke dette er bra for utviklingen og konsentrasjonen til barna. Jeg prøver å leve litt etter "slow living", og opplever at livet er mye bedre når det er litt rolig. Jeg vil heller leke sammen med barna, gjøre ting ute i næturen, lære de å leke selv og utforske sin egen kreativitet. Heller sette oss ned og lese en bok enn å sette på en film om vi trenger en rolig aktivitet.

Likevel tenker jeg at noe læring finnes det i filmer, og da jeg var liten så jeg jo selv på barne-tv hver dag og hadde glede av det. Jeg ser for meg det samme for mine egne barn, at et kort tidsrom ila dagen (hvis barnet ønsker det) kan settes av til tv. Men da tenker jeg at dette gjerne skal være til et fast tidspunkt, ikke at ungen kan velge skjerm når hen vil. Og at de ikke får se på fjas, men gode programmer.

Men alle bruker jo skjerm i dag, og jeg lurer på om det er mulig å holde ungen på et minimalt skjermforbruk uten at hen faller utenfor, ikke har sett de samme tingene som de andre i barnehagen? Når de begynner på skole så får de jo dessverre i-pad, så da har jeg liten styring på hva hen ser. 

Er det andre som har litt samme innstilling til oss som dette, og som har fått det til å fungere etter at dere fikk barn?

Anonymkode: 26670...167

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du begrenser det til å vise noen episoder et par ganger i uken så har jo barnet fått med seg nok som jevnaldrende… daidalos, Fantorangen, paw Patrol.

Med du har jo fortsatt noen år til dette blir en problemstilling i det hele tatt,  at ungen «faller utenfor» for å ikke ha fått med seg hva paw patrol er f eks.

Og man må ikke ha timesvis med skjerm for å få med seg nok heller! Hadde du tatt 100% avstand fra skjerm så kanskje , men ellers så vil dem jo plukke opp nok ganske fort da.

Men hos de aller minste så spiller dette liten/ingen rolle uansett, så litt tidlig å tenke på det nå kanskje ?

Anonymkode: b2cea...239

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 5 år og har ikke egen iPad, noe som er vilt sjeldent i dag. Men elsker barne-TV..dette begrenser vi også i perioder, og da kjeder han seg sånn at han blir kreativ og leker masse:)) alt med måte tenker jeg! Han blir nok å få iPad hvis han skulle «falle utfor».. 

Anonymkode: 33535...08c

AnonymBruker
Skrevet

Her så vi noe barnetv på tv sammen til hun ble syv. Da ble det nettbrett hjemme med noen spill og mulighet for netflix og nrk super. I andre klasse altså. 

Anonymkode: c4370...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme innstilling. Fungerte kjempefint :) Null problem i barnehageårene, barnet vårt falt ikke utenfor pga minimalt skjermforbruk. Vi sa litt på tv sammen noen ganger i uka/i helgene, og det var mer enn nok.

I tillegg brukte vi nesten aldri skjerm på reiser. Gikk bra det også) Gjør dette fortsatt, ingen nettbrett i bilen (ungen er 8 år nå).

Anonymkode: 54782...94c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Min første så ikke på tv eller annen skjerm før hun var over 2 år

Nå er hun snart 6 år og fikk sin første ipad for noen mnd siden. Men viser liten interesse, den bare ligger og støver ned.

hun ser kun på barnetv

Endret av Rucula
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi venter vårt første barn, og jeg har absolutt ingen ønsker om at skjerm skal bli barnevakt for vårt barn. Jeg har både venner og familie som gir barna telefon eller i-pad støtt og stadig, men jeg tror ikke dette er bra for utviklingen og konsentrasjonen til barna. Jeg prøver å leve litt etter "slow living", og opplever at livet er mye bedre når det er litt rolig. Jeg vil heller leke sammen med barna, gjøre ting ute i næturen, lære de å leke selv og utforske sin egen kreativitet. Heller sette oss ned og lese en bok enn å sette på en film om vi trenger en rolig aktivitet.

Likevel tenker jeg at noe læring finnes det i filmer, og da jeg var liten så jeg jo selv på barne-tv hver dag og hadde glede av det. Jeg ser for meg det samme for mine egne barn, at et kort tidsrom ila dagen (hvis barnet ønsker det) kan settes av til tv. Men da tenker jeg at dette gjerne skal være til et fast tidspunkt, ikke at ungen kan velge skjerm når hen vil. Og at de ikke får se på fjas, men gode programmer.

Men alle bruker jo skjerm i dag, og jeg lurer på om det er mulig å holde ungen på et minimalt skjermforbruk uten at hen faller utenfor, ikke har sett de samme tingene som de andre i barnehagen? Når de begynner på skole så får de jo dessverre i-pad, så da har jeg liten styring på hva hen ser. 

Er det andre som har litt samme innstilling til oss som dette, og som har fått det til å fungere etter at dere fikk barn?

Ikke sett de samme tingene som de andre i barnehagen er så far fetched. Det finnes tusenvis av program, så selv om ungen ser 5 timer tv hver dag, så har han fortsatt ikke sett det samme som Kari. 

Anonymkode: 8b3fe...ae5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor hen?

Anonymkode: a9004...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor hen?

Er det viktig for deg å vite hvilken form barnets kjønnsorgan har? 
Har du tenkt på at TS kanskje ikke vet kjønnet??

HEN ER KOMMET FOR Å BLI. Deal with it!

Anonymkode: 8b3fe...ae5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er store forskjeller på forskjellige barneskoler. På barna her sin skole er foreldrene e enige om at man skal ha skjermfrie playdates. De fleste foreldre er opptatt av å gi barna relativt skjermfri oppvekst, så ungen vår skiller seg ikke ut med å se ca 15 min pr dag, mer i helger. Hen er 8 år. 

Anonymkode: 36040...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor hen?

Kortere enn "han eller hun". Rar ting å henge seg opp i. 

Anonymkode: 841fb...84a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en seksåring og har ikke noe problem med skjermtid ennå. Hun er enebarn. Jeg tenker at det går fint så lenge man har ett barn. Når man må dra med seg småsøsken på fotballturnering f.eks, så er det utrolig lettvint å dra fram telefonen, så jeg dømmer ikke.  

Angående nettbrett, så får de ikke se hva de vil på skolebrettet. Men de ser ganske mye tv på sfo, samt i matpausen på skolen her 😬.  Hun har ikke hatt med brettet hjem ennå, og de har uansett ikke tilgang til annet enn skolearbeid. Vi har ikke nettbrett eller smarttlf hjemme, men hun får velge mellom barne-program på smart-tv og ser på tv før hun legger seg. Det går mest i Nrk super, men hun så noe på Disney jr tidligere, fordi de lekte Pysjhelter og Vampyrina i barnehagen. Det er så mange programmer at det er umulig å få med seg alt, men jeg tenker at hvis barna leker en bestemt lek som kan være inspirert fra barne-tv, så går det jo an å google og la hen se på det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, det går. Det er bare å holde på, så er det "minimal" som blir større etterhvert, men det tilpasser dere både alder og familien ellers (vi ser for eksempel en god del film sammen, de fikk smarttelefon etterhvert). Vi har fortsatt ganske streng skjermtid på ipad'er og telefoner, og barna er 12 og 15.

Dette er ikke noe du behøver å ta stilling til nå nå i det hele tatt, bare begynn med null, så finner dere ut av det mens tiden går og ungene vokser og familien og behovene og ønskene endres. Vi har hytte som vi bor på om sommeren, der har vi verken nett eller tv. Men ser mye film. Barne er på tiktok, snap, og annet, og vi har en switch, det er bare begrensinger i tid.

Da de var små, avinnstallerte vi kanaler som nickelodeon og hadde ikke netflix, og barna så da på fantorangen (velkommen, nå starter vi, en halv time senere: takk for i dag), det funker fortsatt vil jeg tro.

Hvis dere har det mer som en livvstil, ville jeg sjekket ut om ikke Steinerskolen er noe for dere. 

Anonymkode: 51ec0...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Kortere enn "han eller hun". Rar ting å henge seg opp i. 

Kortere??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kortere??

Det er jo kortere enn «han eller hun», kan skrive h*n og men folk klarer jo ikke sånt lenger. Personlig leser jeg «hen» som på engelsk og da blir det jo en høne, så for meg er hen helt jævla teit.

Anonymkode: a1aae...9e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo kortere enn «han eller hun», kan skrive h*n og men folk klarer jo ikke sånt lenger. Personlig leser jeg «hen» som på engelsk og da blir det jo en høne, så for meg er hen helt jævla teit.

Anonymkode: a1aae...9e8

Jeg syntes også at det var teit i starten. Mange ord vi bruker på norsk, har en annen, gjerne morsom,  betydning på engelsk. Opphavet til hen er svensk. I motsetning til *, så står hen nå oppført i ordbøkene: "brukt for å vise til en person når kjønn er ukjent, uvesentlig eller holdes skjult
han/hun, han eller hun, vedkommende"

Du kan gjerne mene at hen er jævla teit, men jeg synes det er like teit å spore av tråder som ikke er startet for å drøfte språklige ting, samt å foreslå alternativer som ikke er korrekt norsk. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommentaren min over: Jeg mente å henvende meg til alle som henger seg opp i hen, ikke bare deg ..9e8. Dere kan starte en egen tråd om hen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I dag ser unger på så mye forskjellig at de ikke faller utenfor på samme måte som da vi var barn og alle så det samme og lekte det samme dagen etter.

Mine eldste var det veldig lett å holde unna skjerm. Da fantes ikke Netflix og sånt, og vi hadde ikke kanaler, dvs vi måtte sette på dvd om vi skulle se noe. De første årene skjedde det utelukkende på lange bilturer. Etter hvert ble det lørdagsfilm, og vi kjøpte en Wii de kunne spille på nå og da (som regel rundt en gang i måneden), men etter hvert som de neste ungene hadde storesøsken ble de introdusert for skjerm tidligere og tidligere 😅 Men har alltid hatt tv i et annet rom enn stua, og har fremdeles ikke kanaler, så man må aktivt sette på noe. Føler ikke at noen av mine har vært utenfor på grunn av lite skjerm egentlig. Og er veldig glad ingen av de har hatt noen fast rytme på barne-TV eller spill. Synes det er utrolig mye mas hos venner som bruker skjerm mer. 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Både og, vi bor ikke  i Norge, så slipper ipad på skolen. Men han har en pad med et læringsprogram og kun det. Den brukes ca. annenhver dag. Ellers så har han, gutt i 3 klasse, en egen mobil, største utfordringen er å kontrollere hvor mye den blir brukt. Han har et par faste dager i uka, hvor han og 4-5 venner gamer sammen, Minecraft, allierte meg med noen andre mødre og vi ble enige om å ha 2 faste kvelder hvor barna kan spille.  Ellers så er vi litt strenge på at det ikke er ok å sitte å nistirre på youtube og game i det uendelige. Egentlig ikke et stort problem da han er aktiv med fritidsaktiviteter og leker mye ute.  Vi har også mange brettspill som flittig brukes, både av oss og når klassevenner er på besøk, opplever at barna syntes det er stas bare de får valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...