Gå til innhold

Kyllingfilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger masse oppskriftsforslag til hva jeg kan lage av kyllingfilet. Har altfor mange i fryseren.

Skal søke litt på forumet også, men det er bare å slenge ut hvis dere har noen tips :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det beste er hvis du bare marinerer dem i en god marinade, og steker dem langsomt i stekepannen med lokk over.

Serveres med bretagnesaus, dampet broccoli og pommes noisettes

Skrevet

mariner dem.. del dem i biter og stek.

varm opp tortillalomper og ha kyllingen i sammen med tomat, agurk salat +++. Gjerne litt rømme og tacosaus dersom det frister

(ikke nødvendig med marinade)

Skrevet

Som kjøtt i wok'en.

Marinert i Tandoori krydder, servert med ris og salat.

Fyll dem med feta ost, og stek i ovnen.

Bruk dem til taco.

Det er bare fantasien som setter grenser

Gjest gjest1
Skrevet

Bank filetene litt flate og legg dem i en ildfast form. Ha på litt salt, pepper og olivenolje. Basilikum er også godt.

En tomatskive eller to på hver, og noen skiver med fersk mozerella. Inn i ovnen til filetene er gjennomstekt. Det blir skikkelig namme nam! Kyllingen blir ordentlig saftig, og ektra digg med osten på.

Skrevet

I folie med estragon, salt, pepper, dill, olje. Lav varme. Mmmmm!

Gjest Miloine
Skrevet

1)

Skjær kyllingen i strimler (salt og pepper) Stek

2)

Skjær rød paprika i strimler

Skjær vannkastanjer i 2 eller 4 biter (fås evt. på Meny)

Bruk ostehøvelen på gulroten, skjær i strimler

Ha i små biter med brokkoli.

Stekes i olje

3) KRYDDER

Salt, pepper, chilli, Thai Krydder (fås kjøp på eget glass i en vanlig Meny butikk)

Bland alt sammen med kyllingbitene

Hell i en boks med kokosmelk.

La putre en stund

Serveres med ris.

:)

Skrevet

Hvis du har grillpanne, fungerer det bra å grille filetene raskt på hver side, og så ettersteke 8-10 min i ovn ved 180 g. Jeg liker da å gni inn filetene med tørre krydder istedet for å marinere dem, feks spisskummen, malt koriander og sterkt paprikapulver (fra butikk med varer fra Midt-Østen). Godt med couscoussalat og yoghurtsaus til (med feks revet agurk, hvitløk og mynte).

Ellers liker jeg denne oppskriften:

Kyllingfilet med sennepssaus

(2 pers)

2 kyllingfileter

smør, olivenolje

salt og pepper

2 sjalottløk

1 fedd hvitløk

5-6 ss tørr hvitvin

ca. 2 dl kyllingkraft

2-3 ts dijonsennep (eller mer, om du vil!)

2 ss crème fraîche

1 ss maizenna, rørt ut i litt kaldt vann

salt, pepper

(friske urter)

Brun kyllingfiletene i olivenlje/smør raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så finhakket sjalottløk og finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med hvitvinen og ha i kyllingkraft, dijonsennep og crème fraîche.

Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper.

Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra.

Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med.

Et søk på "kyllingfilet" er heller ikke så dumt. Det har vært mange tråder som denne. ;)

Gjest allium
Skrevet
Ellers liker jeg denne oppskriften:

Kyllingfilet med sennepssaus

(2 pers)

2 kyllingfileter

smør, olivenolje

salt og pepper

2 sjalottløk

1 fedd hvitløk

5-6 ss tørr hvitvin

ca. 2 dl kyllingkraft

2-3 ts dijonsennep (eller mer, om du vil!)

2 ss crème fraîche

1 ss maizenna, rørt ut i litt kaldt vann

salt, pepper

(friske urter)

Brun kyllingfiletene i olivenlje/smør raskt på begge sider i panne, salte og pepre, ta ut av pannen. Surr så finhakket sjalottløk og finhakket hvitløk lett i samme panne. Kok ut pannen med hvitvinen og ha i kyllingkraft, dijonsennep og crème fraîche.

Ha filetene tilbake i sausen og kok ferdig på svak varme under lokk, 15-20 min. Snu dem en gang i løpet av koketiden. Ha tilslutt i maizena utrørt i litt kaldt vann slik at sausen tykner, og smak evnt. til med mer salt og pepper.

Rett før servering kan du også ha i hakkede friske urter, om du vil. Dill, gressløk, timian (ikke tørket) eller estragon passer bra.

Server med feks kokt grønn asparges eller brokkoli og ovnsbakte potetbåter til å moppe opp sausen med.

Et søk på "kyllingfilet" er heller ikke så dumt. Det har vært mange tråder som denne. ;)

Den lagde jeg til kjæresten min sist han var her... Må bare få si takk for oppskriften, den var suveren!

Skrevet

Da kan jeg anbefale det vi skal ha til middag selv i dag. Hjemmelaget kyllingsnitzel med fetaost og mynte i paneringen. Du banker kyllingfiletene flatere. Så gjør du klart tre boller, den ene med egg vispet med litt melk, den andre med hvetemel og den tredje med loffsmuler (daggammel loff som kjøres til smuler i foodprocessor) blandet med smuldret fetaost, hakket mynte, litt paprikapulver og en skvett sitronsaft. Dypp filetene først i mel, så i egg/melk og til slutt i paneringen. Dypp gjerne gjennom alt en gang til for å dekke godt. Brun i panne og etterstek i ovn, øverste rille ved 220 grader i 5 minutter. Vi skal servere vår med hvitløkspotetmos (kok hele hvitløksfedd med potetene da blir de myke og milde) og salat med sennepsvinaigrette til.

Noe annet jeg synes er veldig godt er kylling kiev. Har en del likhetstrekk med snitzlene da. På forhånd lager du hvitløkssmør, gjerne med urter i, evt kjøper ferdiglaget. Form til store "kroketter" (altså litt avlange) som du setter i kjøleskap til de har stivnet. Du banker ut filetene ganske flate og tynne. Legg på en bit hvitløkssmør på hver og pakk godt sammen. Dypp i hvetemel blandet med salt og pepper, så i vispet egg og til slutt i loffsmuler. Klem dem godt på og sett kyllingen i kjøleskap 15 minutter. Dypp gjennom alt en gang til, kjøleskap 15 minutter. Brun i panne og etterstek i ovn ved 190 grader i ca 30 minutter. Når du nå spiser disse får du en sprø og fin panering, saftig kylling inni og så renner det gode smeltede hvitløkssmøret (=saus) ut. Potetmos er godt til dette også, jeg bruker ofte å servere ovnsbakte potetbåter og grønnsaker eller råstekte poteter til.

Skrevet

Kylling m/spinat og fetaost (4 pers.)

500 g spinat

75 g smuldret fetaost

4 kyllingfileter

1 ss olivenolje

? kopp fløte

2 ss hakket persille

60 g smør

2 ss hvetemel

2,5 dl hønsebuljong

2,5 dl tørr hvitvinvare

Stek spinaten til den faller sammen, la renne av seg og avkjøl. Bland spinat og ost i en bolle. Lag en lomme i hver filet og fyll med spinatblandingen, lukk åpningen med tannpirkere. Stek kyllingen brun i olje.Smelt smør i en kjele, rør inn mel og spe så med buljong og vin. La koke til sausen tykner. Hell den over kyllingen og la koke under lokk i 25 minutter. Rør inn fløte og persille og varm opp før servering.

Marokkansk kyllinggryte med yoghurt og sitron (4pers.)

500 g kyllingfilet

2 hvitløksbåter

3 ss smør

2 1/2 dl yoghurt naturell

1/2 l hønsebuljongterning

1 ts soyasaus

1 ts sambal oelek (el chili og salt)

1 ss honning

1/2 sitron, saft og skall

1 boks kikerter

1/2 dl persille

Skjær kyllingen i biter, grovhakk hvitløken. Brun kjøttet i smør, tilsett hvitløk og salt. Bland yoghurt, buljong, soya, honning, sambl oelek og sitronsaft i en gryte. Legg i stekte kyllingbiter og løk. La koke i 10 min. Skyll kikertene, la de renne av. Rør kikerter, sitronskall og persille i gryten, kok opp ca 2.min.

Tips: Bruk forskjellinge grønnsaker, sløyf evnt. kikerter osv.

Kyllingruladesymfoni (4 pers.)

4 kyllingfileter

3 ss fetaost

3 ss hakkede urter

salt og pepper

urtemarinade:

1 dl olje

3 ss vineddik

2 ss hakket timian

2 ss hakket estragon

1 ss hakked rosmarin

tomatsalsa:

4 store tomater

8 svarte oliven

1 fl (2 dl) sterk, søt chilisaus

1 hvitløksfedd

Blad alle ingr. til marinaden. Ha kjøtt og marinade i en pose, legg i kjøleskapet. Bank filetene ut, ca 1/2 cm tynne. Legg dem i marinaden i minimum 1 time. Kok opp en kjele med vann. Lag et kryss i skinnet på tomatene. Legges i kokende vann i ca. 15 sek. Ha over i en bolle med kaldt vann. La dem renne av. Del og skrap ut frøene. Skjær i biter. Ha i oliven i ringer, hvitløk og bland inn chilisausen. Ta opp kyllingfiletene fra marinaden, tørk dem litt. Dryss på noen urter, fetaoststrimler og noen tomatbiter fra salsaen. Ha på krydder. Rull sammen og fest med tannpirkere. Stekes litt i panen, etterstekes i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min.

Serveres med f.eks. urtestekte poteter og salat.

Tips: tørkede urter kan også brukes, men da noe mindre.

Kyllingsnurrer

Del kyllingfiletene på midten, smør på smøreost med krydder/pesto/hvitløk/urter, snurr bacon rundt og fest med tannpirker.

Grillede kyllingpakker (6 pers.)

Marinade:

¼ kopp sitronsaft

1 ss olje

½ ts pepper

½ ts salt

¼ kopp vann

½ ts hakket frisk dill

6 kyllingfileter

2 squash, delt i strimler

2 gule squash, delt i strimler

1 grønn paprika, delt i strimler

1 rød paprika, delt i strimler

1 ss hvetemel

2-3 ts sitronpepper

salt

Gjør klar 6 ark aluminiumsfolie. Fordel squash og paprika på arkene. Bland halvparten av marinaden med melet og hell over grønnsakene. Legg kyllingfiletene oppå og dryss på sitronpepper og salt. Lukk pakkene og grill 15-20 minutter, snu en gang under stekingen.

Fløtekokt kyllingfilet (2 porsj)

2 stk. kyllingfilet

1 dl hønsebuljong (utblandet)

1 dl kremfløte

salt og hvit pepper

ca. 1 ss frisk estragon , evt. basilikum

Legg filetene i en liten kjele og slå buljong og fløte over. Varm opp og la kjøttet trekke forsiktig ca. 10 minutter. Ta opp kjøttet og kok inn sausen til den tykner. Smak den til med salt, hvit pepper og hakket grønt.

Gulrøtter, sukkererter eller andre grønnsaker fra høstens grøde smaker godt til denne raske retten som minner mye om frikassé i smaken.

Innbakt kyllingfilet med madeirasaus (2 porsj)

2 stk. kyllingfilet

1 ts salt

½ ts hvit pepper

2 pl. butterdeig

2 sk. jarlsberg , cheddar eller norvegia

1 stk. egg til pensling

Dryss filetene med salt og pepper og stek dem raskt på begge sider. Avkjøl filetene noe.

Kjevle ut butterdeigplatene i ca. 3 mm tykkelse. Legg en filet på hver butterdeig, og en skive ost på hver filet. Brett butterdeigen over fileten og lim sammen med sammenpisket egg. Press kantene lett med en gaffel.

Legg filetene på et smurt stekebrett og stek midt i ovnen ved 225 °C i ca. 15 minutter til butterdeigen er gyllen.

Server med noen av høstens grønnsaker, madeirasaus og kokte poteter.

Skrevet
Den lagde jeg til kjæresten min sist han var her... Må bare få si takk for oppskriften, den var suveren!

Så hyggelig at du likte den, allium! :)

Skrevet

Har du først prøvd denne så er du hekta:

Tropisk kylling:

Vend kyllingfiletene i en blanding av chilipulver, salt, pepper, paprikapulver og stek dem på begge sider. Legg filetene i en ildfast form.

Skjær opp hermetiske fersken (stor boks) og legg dem over filetene.

Lag ca 2dl. buljong (kylling el. kjøttbuljong), rør i ca 1,5 dl. av ferskenkraften, 1 pakke Snøfrisk og hvetemel til sausen får middels tykk konsistens.

Hell sausen over filetene og sett formen i ovnen med alu.folie over. Stekes ved 175 grader i ca 30min eller til filetene er møre.

Ta av folien, dryss over revet jarlsberg (ca. 2dl) og la stå i ovnen i 10min til ves 200 grader.

Server med salat og ris.

NNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!!

:enig: :enig_anim: :wow::hoppe:

Skrevet

En enkel variant er Toro si Indisk Tandoori Chicken, servert med salat til (jeg pleier å ha gresk salat til). Kjempegodt, det er den beste av de indiske halvfabrikataene, syns vi hvertfall. Koster 37kr tror jeg, og så må du ha litt creme fraiche til også.

Skrevet

Bland en boks creme fraiche, en stor neve revet jarlsbergost, 1-2 fedd hvitløk og 1-1 1/2 terning hønsebuljong. Legg to kyllingfileter i en ildfast form, hell blandingen over og sett i stekeovnen på ca 200 grader i en time. Server med ris og en god salat (ruccola e.l.)

Yammi!

Skrevet

Stek kyllingfileen som normalt, med salt og pepper. Når du snur de har du oppi litt pesto, soltorkettomatsaus fra Heinz og litt kyllingfond. Skru av platen og la stå til kjøttet er ferdig.

Lag saus av det som er i pannen med litt vann og fløte, server med ovnsbakte poteter og gode grønnsaker

Namnam

Skrevet

helstekt kyllingfilet med kyllingsaus (er flere forskjellige, noen med sopp etc), ris og lettkokte/dampete grønnsaker, som brokkoli, gulrot, løk, purreløk etc. synes jeg er veldig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...