Gå til innhold

Jeg er avhengig av å spise ute....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor lite eller mye jeg har på konto, ser jeg etter en mulighet til å gå på kafe. Egentlig lider jeg ikke av det. Altså jeg har grei kroppsvekt og økonomien, ja den går. Men kunne vært disse utgiftene foruten.

Ofte både på kvelden og på dagen, sitter jeg å tenker flere timer på å gå på en kafe. Det å kjøpe en fersk kaffe fra kaffe maskin, mykt skum, en kakebit eller noe annet. Bare sitte der å kose seg litt, for seg selv - før hverdagen kaller.

Problemet er at jeg kunne ha gjort det hver eneste dag. Hvordan blir jeg fri kafe trangen...

Anonymkode: 7b742...8b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem. Er normalvektig og har ok økonomi, men jeg trenger ikke en stor iskaffe fra Starbucks 3 ganger i uka.

Trenger også hjelp med å bli kvitt trangen til å dra dit…

Anonymkode: 67afc...75b

AnonymBruker
Skrevet

Lag selv?

Anonymkode: 3a3ad...488

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lag selv?

Det er opplevelsen.

Anonymkode: 8b2b6...e4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er opplevelsen.

Av hva? Å spise middelmådig mat for mye mer? 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Anskaff deg en kaffemaskin hjemme.

Anonymkode: 31cfa...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er opplevelsen.

Men du sier jo at du ønsker å slutte med dette. Da må du nødvendigvis gi opp opplevelsen. Det tar noen uker å bli kvitt en vane. Det greier du. 

Anonymkode: d39d2...3da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Uansett hvor lite eller mye jeg har på konto, ser jeg etter en mulighet til å gå på kafe. Egentlig lider jeg ikke av det. Altså jeg har grei kroppsvekt og økonomien, ja den går. Men kunne vært disse utgiftene foruten.

Ofte både på kvelden og på dagen, sitter jeg å tenker flere timer på å gå på en kafe. Det å kjøpe en fersk kaffe fra kaffe maskin, mykt skum, en kakebit eller noe annet. Bare sitte der å kose seg litt, for seg selv - før hverdagen kaller.

Problemet er at jeg kunne ha gjort det hver eneste dag. Hvordan blir jeg fri kafe trangen...

Kan du ikke like godt sitte på en parkbenk og kose deg og kikke på folk? 

Anonymkode: 1e686...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Regn ut hva det koster ila et år og se hva du kunne fått for summen. Kanskje en tur til Maldivene?

Anonymkode: 26591...1e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres hyggelig ut. Kose seg med ynglingskaffen på en kafe. Se på folk. Kan du ikke fortsette med det, men ikke la det bli en daglig greie. Et par ganger i uka heller.

Anonymkode: 89452...1e2

• Nyttig 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Lag mat hjemme og ta med kaffe ut i naturen , sitt på en benk eller en gapahuk om det er dårlig vær. Der kan du nyte naturen eller se på folk.

AnonymBruker
Skrevet

Også kafe da. Men den dyre tørre og overprisa maten 😂

Anonymkode: c1e00...dd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Regn ut hva det koster ila et år og se hva du kunne fått for summen. Kanskje en tur til Maldivene?

Anonymkode: 26591...1e2

Hva pokker han TS på Maldivene å gjøre?

Anonymkode: b92a6...c2a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men du sier jo at du ønsker å slutte med dette. Da må du nødvendigvis gi opp opplevelsen. Det tar noen uker å bli kvitt en vane. Det greier du. 

Anonymkode: d39d2...3da

Det har jeg da aldri sagt.

AnonymBruker
Skrevet
Mysticgirl skrev (6 minutter siden):

Lag mat hjemme og ta med kaffe ut i naturen , sitt på en benk eller en gapahuk om det er dårlig vær. Der kan du nyte naturen eller se på folk.

Ts lager sikkert mat hjemme også. Og kanskje hun tar med seg kaffe i gapahuk. Men det er jo noe helt annet…

Jeg liker å gå på kino selv om jeg har tv hjemme. Jeg liker å gå tur i en annen skog enn den jeg har utenfor døra, eller til og med ved havet. Jeg liker å spille tennis, selv om jeg også liker å lese bøker….

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts lager sikkert mat hjemme også. Og kanskje hun tar med seg kaffe i gapahuk. Men det er jo noe helt annet…

Jeg liker å gå på kino selv om jeg har tv hjemme. Jeg liker å gå tur i en annen skog enn den jeg har utenfor døra, eller til og med ved havet. Jeg liker å spille tennis, selv om jeg også liker å lese bøker….

Men nå spurte hun jo om hjelp til  å slutte, da må man finne andre alternativer  :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bruker 400 kr i uka på kafé, blir det 20.000 kr i året. 
Da må du spørre deg selv om det er verdt det, eller om det er andre ting du burde brukt de pengene på. 

Anonymkode: 259c2...626

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres hyggelig ut. Kose seg med ynglingskaffen på en kafe. Se på folk. Kan du ikke fortsette med det, men ikke la det bli en daglig greie. Et par ganger i uka heller.

Anonymkode: 89452...1e2

Tusen takk alle som har skrevet 🙂

Jeg trodde at jeg skulle få masse kjeft og negative tilbake mld. Takk for alle gode tips.

Jeg er alenemor og har ansvar for ett barn som har krevd mye. Men barnet mitt er alt, altså.

Det å komme på kafé er mitt lille fristed. Jeg nyter det virkelig. Det er hyggelig personalet som gjør noe for .... meg. 

En annen ting er at jeg er veldig glad i kaffe. Så anskaffelse av kaffe maskin hjemme - godt tips. Kanskje kjøpt en hel kake på bakeriet ... for jeg er glad i kake. 

Men det er liksom det at på kafe gjør noen alt klart for meg 🌼

Ja, tur ut i naturen er fantastisk og det gjør jeg så ofte jeg kan. Men barnet mitt, kan være alene i noen timer... men litt vanskelig å skrive. Om jeg var helt fri ville jeg ha dratt på en hel dagstur ut i naturen og kanskje en hel helg..

Men forpliktelser....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ta tak i problemet? 

Du har laget deg en vane der du sitter på kafé og «unngår hverdagen». Dersom du har en uungåelig slitsom hverdag (og slikt skjer tidvis eller permanent uten at vi har kontroll over det) så må du annerkjenne at behovet for å ta pause fra den ikke abre er reellt men også essensielt.

For, ja, tidvis er vi omsorgspersoner for syke foreldre, søsken med livsstilsvalg som utgjør en fare for dem og andre, barn med kroniske lidelser eller vi befinner oss i rettssaker, nabokrangler, arbeidskonflikter eller andre livskriser. Det er uungåelig. Det som ikke er uungåelig er at dersom vi ikke setter av tid til egen psykisk og fysisk helse i slike livskriser så går vi på en smell. 

Slik hvile kan være å gå på kafé. Faktisk kan å gå på kafé hver dag være det sunneste og billigste alternativet. La oss si alternativet er dårlig psykisk helse, sykemelding og manglende stand til å ta vare på de som gjør hverdagen din slitsomt. Da er kafé et solid, ansvarlig valg. Å ikke ta vare på seg selv - hver dag - er et uansvarlig valg.

Men så kan det jo være hverdagen din er villet slitsom. Altså at du har valgt deg feil yrke, feil livspartner etc og bruker kafé for å unngå å ta tak og endre livet. Og da (først da) blir dette en negativ vane. Da bør du heller ta tak i livet slik at hverdagen er god (slik den utenom livskriser alltid skal være). Og så kan du gå på kafé. Ikke for å unngå, men for å hvile. Som altså er mye mer ansvarlig som livsvalg enn stress og kav.

Anonymkode: 92441...89b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å ta tak i problemet? 

Du har laget deg en vane der du sitter på kafé og «unngår hverdagen». Dersom du har en uungåelig slitsom hverdag (og slikt skjer tidvis eller permanent uten at vi har kontroll over det) så må du annerkjenne at behovet for å ta pause fra den ikke abre er reellt men også essensielt.

For, ja, tidvis er vi omsorgspersoner for syke foreldre, søsken med livsstilsvalg som utgjør en fare for dem og andre, barn med kroniske lidelser eller vi befinner oss i rettssaker, nabokrangler, arbeidskonflikter eller andre livskriser. Det er uungåelig. Det som ikke er uungåelig er at dersom vi ikke setter av tid til egen psykisk og fysisk helse i slike livskriser så går vi på en smell. 

Slik hvile kan være å gå på kafé. Faktisk kan å gå på kafé hver dag være det sunneste og billigste alternativet. La oss si alternativet er dårlig psykisk helse, sykemelding og manglende stand til å ta vare på de som gjør hverdagen din slitsomt. Da er kafé et solid, ansvarlig valg. Å ikke ta vare på seg selv - hver dag - er et uansvarlig valg.

Men så kan det jo være hverdagen din er villet slitsom. Altså at du har valgt deg feil yrke, feil livspartner etc og bruker kafé for å unngå å ta tak og endre livet. Og da (først da) blir dette en negativ vane. Da bør du heller ta tak i livet slik at hverdagen er god (slik den utenom livskriser alltid skal være). Og så kan du gå på kafé. Ikke for å unngå, men for å hvile. Som altså er mye mer ansvarlig som livsvalg enn stress og kav.

Anonymkode: 92441...89b

Hei 🌼

Du skriver veldig klokt og reflektert. Tusen takk for gode råd.

Jeg føler faktisk at jeg har mer overskudd og mer glede etter å ha vært på kafé. Det samme hvis jeg har tatt en lang kjøretur.🌼

Kanskje det ikke er så ille. Selv om jeg i blant har dårlig samvittighet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...