Gå til innhold

Klarsynte, er det ok at de tjener penger på svindelen?

Klarsynte  

64 stemmer

1. 1. Bør det være lovlig å tjene penger på dette?

• Ja
      19
    • Nei
      40
    • Vet ikke
      5
  2. 2. Har du betalt for slike tjenester?

• Ja
      15
    • Nei
      49

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen indikerer synes jeg ikke dette burde være lov. Ingen har noen sinne klart å bevise klarsynthet under kontrollerte former.
Naive og desperate mennesker blir utnyttet på en kynisk måte.

Bli gjerne med i meningsmålingen, ingen kan se hva du har stemt.

Anonymkode: 012b6...9a1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk må da få lov til å bruke penger på hva de selv ønsker. Og om folk ønsker slike tjenester er det kjekt at de finnes. Prester får lønn for å forkynne fabelhistorier. Politikere får godt betalt for å lyve i nasjonalforsamlingen. Man betaler gladelig en femhundrelapp for å gå på Latter og se på en person som forhåpentligvis får deg til å le. 

Noen tjener tilogmed penger på å torturere folk med tannlegebor. 

Men at det er en tullete tjeneste er det ingen tvil om. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
30 minutter siden, newman01 said:

Folk må da få lov til å bruke penger på hva de selv ønsker. Og om folk ønsker slike tjenester er det kjekt at de finnes. Prester får lønn for å forkynne fabelhistorier. Politikere får godt betalt for å lyve i nasjonalforsamlingen. Man betaler gladelig en femhundrelapp for å gå på Latter og se på en person som forhåpentligvis får deg til å le. 

Folk må da få lov til å bruke penger på hva de selv ønsker? Greit nok. Men, skal man kunne tjene på svindel og løgn? 

Er merkelig. For kjenner ei som mener er klarsynt. Men, tjente ikke noen penger på det før hun var nesten blakk? Hun gjorde det alltid frivillig til hun var nødt til å skaffe seg mere penger på det som en "jobb".

Jeg syns det er tullete at myndighetene lar dette her være lov, men det å svindle til seg for penger på andre måter er ulovlig? Det er jo som å hevde de som gjør folk syke friske ved å ta på dem eller noe lignende eller som Durek Verret skal tjene penger på å selge medallion hjalp mot coronasykdom? På et tidsspunkt må lover og regler forsvare de som er i en sårbar situasjon.

Det blir samme som å si at min boxer hjelper mot coronasykdom?  Og det skal jeg selge? Hadde garantert tjent penger på det også. Men, lurer ikke sårbare folk.

Endret av Intervence
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk bruker penger på å få gift sprøytet inn i ansiktet og gummi i puppene... 

Eneste jeg er enig i er at telefonlinjene med "synske" kan bli forbudt. Så kan de med ekte evner få tiltrekke seg kunder dersom de er flinke og ekte.

Anonymkode: e0e7f...784

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slike folk lyver ikke mer enn Erna, Støre, og Vedum uansett. Skal de også bli låst inne mener du?

Anonymkode: 56038...3f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det burde selvsagt ikke vært lov til å ta betalt for slike tjenester så lenge man ikke kan bevise at man har evner eller kan garantere ovenfor kunden at de de sier stemmer.

En ting er disse som driver spåtjenester som åpenbart er bare for å tjene penger på naive mennesker som kanskje er i en vanskelig situasjon, ofte er dette rene teletjenster der de som spår den ene dagen betjener sex-telefonen neste dag.

Det er ille med disse som driver med "healing", det er noe som absolutt burde bli forbudt hvis de ikke kan bevise at det virker, enda verre med de som driver fjernhealing for det er så åpenlyst svindel for de som er late.

Så har vi de som selger steiner de påstår at har egenskaper og sender ut energier, det selvfølgelig også bare løgn og fanteri og det de har til felles med andre svindlere er at de benytter seg av pseudovitenskap og blander vitenskapelige ord og begreper inn i svindelen sin. Uvitende går jo fem på fordi det høres så bra ut.

newman01 skrev (32 minutter siden):

En prest har i det minste utdanning og strenge regler som de må forholde seg til, svindlere har ikke det og de gir blaffen så lenge de tjener penger.

Anonymkode: 70198...604

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, de tar seg jo betalt tilsvarende private leger/psykologer, som faktisk har en utdanning, på noe som ikke er vitenskaplige bevist.

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

En prest har i det minste utdanning og strenge regler som de må forholde seg til, svindlere har ikke det og de gir blaffen så lenge de tjener penger.

Anonymkode: 70198...604

Pensum kan i aller høyeste grad trekkes i tvil... Det er en del påstander og historier i Bibelen som vanskelig lar seg bevise utover enhver rimelig og fornuftig tvil. 

Så jeg tror det blir vanskelig for myndighetene å definere hva som er løgn, hva som er svindel, og plutselig finner man seg i en situasjon hvor myndighetene har "hvitvasket" mange behandlingsformer fordi det ikke faller inn under direkte svindel. Som homeopati. 

Vi har samme tullet i finansbransjen med pyramidespill. Lyoness/Lyconet/Myworld/Lyconet brukte politiets henleggelse av Lotteritilsynets anmeldelse for ulovlig markedsføring av pyramidespill for alt det var verdt og vervet store mengder lettlurte nordmenn.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (19 timer siden):

Folk må da få lov til å bruke penger på hva de selv ønsker? Greit nok. Men, skal man kunne tjene på svindel og løgn? 

Er merkelig. For kjenner ei som mener er klarsynt. Men, tjente ikke noen penger på det før hun var nesten blakk? Hun gjorde det alltid frivillig til hun var nødt til å skaffe seg mere penger på det som en "jobb".

Jeg syns det er tullete at myndighetene lar dette her være lov, men det å svindle til seg for penger på andre måter er ulovlig? Det er jo som å hevde de som gjør folk syke friske ved å ta på dem eller noe lignende eller som Durek Verret skal tjene penger på å selge medallion hjalp mot coronasykdom? På et tidsspunkt må lover og regler forsvare de som er i en sårbar situasjon.

Det blir samme som å si at min boxer hjelper mot coronasykdom?  Og det skal jeg selge? Hadde garantert tjent penger på det også. Men, lurer ikke sårbare folk.

Helsekostbutikker er mye av det samme. Over 5 milliarder brukes der årlig.

Anonymkode: d2470...b99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsekostbutikker er mye av det samme. Over 5 milliarder brukes der årlig.

Ikke helt det samme da, på helsekost kjøper vi te, krydder, økologiske produkter, deodorant og tannkrem, vitaminer/kosttilskudd. Tenker du at det er svindel?

Jeg tror på noen av de som har evner, det må jeg si. Var hos Joralf Gjerstad før han ble mer enn lokal-kjent og har også hatt hjelp av en annen, og jeg kjente jo effekten fysisk både der og da og etterpå en stund. Senere har jeg møtt på flere. Hun ene bare for noen måneder siden. Hun kom til sengen min da jeg lå dårlig med smerter i beina, en dag det var så ille at jeg gråt (kronisk sykdom), og begynte å jobbe med beina mine. Plutselig, på sekunder, ble alle smertene borte, og det holdt for resten av dagen. Hvorfor det skjer det vet jeg ikke, men jeg tviler ikke på at det eksisterer folk med evner, absolutt ikke. 

Anonymkode: a6895...2ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dessverre er det mange naive mennesker der ute. Og ikke minst syke og desperate mennesker som gjør hva som helst for å få hjelp til det de sliter med. Ja, folk har selvsagt ansvar for seg selv. Absolutt. Men av og til så skulle jeg ønske tilbake kvakksalverloven. 

• Liker 2
Skrevet

Anmeld etter markedsføringslovens bestemmelser om falsk reklame, slik vi også gjør med såkalte alternativbehandlere. De behandler ingen, men de har en alternativ inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke helt det samme da, på helsekost kjøper vi te, krydder, økologiske produkter, deodorant og tannkrem, vitaminer/kosttilskudd. Tenker du at det er svindel?

Jeg tror på noen av de som har evner, det må jeg si. Var hos Joralf Gjerstad før han ble mer enn lokal-kjent og har også hatt hjelp av en annen, og jeg kjente jo effekten fysisk både der og da og etterpå en stund. Senere har jeg møtt på flere. Hun ene bare for noen måneder siden. Hun kom til sengen min da jeg lå dårlig med smerter i beina, en dag det var så ille at jeg gråt (kronisk sykdom), og begynte å jobbe med beina mine. Plutselig, på sekunder, ble alle smertene borte, og det holdt for resten av dagen. Hvorfor det skjer det vet jeg ikke, men jeg tviler ikke på at det eksisterer folk med evner, absolutt ikke. 

Uttrykket "helsekost" er nok dekkende for hva jeg mener.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

At du føler deg bedre er bra for deg. Jeg sliter med å finne de vitenskapelige argumentene og dokumentasjonen på hendelsen. Om noe skjedde skulle det vært synlig, sporbart og dokumenterbart. 

Litt som de som påstår at de har det superfælt i nærheten av elektromagnetisk stråling, som wifi. Så slår man av SSID på nettverket og plutselig er det levbart i kjellerleiligheten igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Hannah80 said:

av og til så skulle jeg ønske tilbake kvakksalverloven. 

Leger har, merkelig nok, ingen sterk organisasjon i ryggen.
Mens man ikke har lov til å bytte annet enn en lyspære hjemme i egen bolig kan en hvilken som helst sjarlatan, mot betaling,  utnytte mennesker i livskrise.
Er det greit at det er lov å ta kr 6250 for å fjerne onde ånder fra bolig?
Eller kr 2500 for noen minutter med fjernhealing? Touch the screen....

Anonymkode: 012b6...9a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen driver etisk og noen driver uetisk. Hvis det funker for noen, kan det jo være verdt pengene for de det gjelder? Det man kjøper er jo disse menneskenes tid, tid de ikke ville hatt hvis de ikke fikk betalt, for da måtte de ha jobba med noe annet. At du ikke tror på åndeverdenen, betyr ikke at en husrens ikke hjelper de som føler seg tappa av å leve i huset. 

Det blir for unyansert å skulle forby det. Hva da med alle som får utskrevet SSRI uten at hypotesen om at depresjon skyldes en serotoninubalanse i hjernen? Der er jeg faktisk mer skeptisk, for i legemiddelindustrien er det virkelig big bucks. 

Anonymkode: adc39...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De klarsynte er sterkt umoralske mennesker som utnytter dumme mennesker for profitt.

Men gjør ikke veldig mange legitime firmaer nøyaktig det samme?

Det å forby noe burde sitte ekstremt langt inne. Jeg mener det burde være lov.

Anonymkode: 26884...d26

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 30.5.2023 den 15.09):

Dette. Når det er lov å selge røyk og alkohol, som ødelegger helsa til folk, hvorfor skal det være forbudt med klarsynte? Man får i hvert fall verken bot/fengselsstraff eller lungekreft av å betale for konsultasjon hos en klarsynt. 

Anonymkode: 49f45...a38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De klarsynte er sterkt umoralske mennesker som utnytter dumme mennesker for profitt.

Men gjør ikke veldig mange legitime firmaer nøyaktig det samme?

Det å forby noe burde sitte ekstremt langt inne. Jeg mener det burde være lov.

Anonymkode: 26884...d26

Nettopp. Det er mange andre også. For eksempel, produsenter og selgere av røyk, alkohol og usunn mat med masse tilsettingsstoffer. Skal vi liksom forby salg av alt dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 15.41):

Folk bruker penger på å få gift sprøytet inn i ansiktet og gummi i puppene... 

Eneste jeg er enig i er at telefonlinjene med "synske" kan bli forbudt. Så kan de med ekte evner få tiltrekke seg kunder dersom de er flinke og ekte.

Anonymkode: e0e7f...784

Nettopp. Mens den plastiske kirurgen kakler rundt henne om hvor fiiiin hun ble. Damer går jo ikke gjennom slike smertefulle og farlige behandlinger uten å ha en ide om at de blir seende penere ut. Dette er i 99 prosent tilfeller feil, man blir både styggere og mer unaturlig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...