Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare ute etter om noen kjenner til litt regler rundt dette....

Jeg har sendt inn en bidrag i en scrapbook-utfordring i et norsk scrappe/stempel-blad og de ønsker å benytte dette. Siden jeg har laget er av en norsk kjendis. Jeg har selv tatt bildene på en konsert.

Jeg har sendt en mail til managementet hans, men uten å få svar om det er OK at siden jeg har laget blit trykket.

Noen som vet hvordan reglene er for dette? Er det OK å trykke en slik side i et norsk blad uten tillatelse fra den bildene er av? Dette er en norsk "offentlig" person.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det var restriksjoner mot å ta bilder på konserten har du vel i utgangspunktet ikke lov til å publisere bildene med mindre du hadde pressekort...

Men jeg synes det er sløvt av dem å ikke svare deg - hvis det er viktig for dem at bildene ikke brukse burde de være raske til å si fra...

Skrevet
Hvis det var restriksjoner mot å ta bilder på konserten har du vel i utgangspunktet ikke lov til å publisere bildene med mindre du hadde pressekort...

Men jeg synes det er sløvt av dem å ikke svare deg - hvis det er viktig for dem at bildene ikke brukse burde de være raske til å si fra...

Synes også det er dårlig at jeg ikke har fått svar, men men...

Det var ingen restriksjoner mot å ta bilder, og det var veldig mange som knipset bildet under hele konserten.

Skrevet

Da TROR jeg du har lov til å publisere dem. Det er jo du som har tatt bildene, hvilket vil si at de er dine åndsverk. Men jeg VET ikke helt sikkert, da :sjenert:

Skrevet

trykk i vei.

Bilder som du selv har tatt, av en offentlig person på et offentlig arrangement der fotografering var tillatt- kan jeg ikke forstå hvordan kan berøres av åndsverkloven.

Fru Nitha

Skrevet

Hvis bildene er tatt på et arrangement der det var lov å ta bilder, kan du trygt trykke bildene.

Hvis du hadde vært pressefotograf, kunne du jo fint ha tatt de samme bildene og publisert dem i en avis eller i et magasin.

På enkelte konserter er det imidlertid forbud mot fotografering. Men det gjelder mest de store internasjonale stjernene.

Hilsen journalist.

Skrevet

Dette er faktisk litt inn på mitt felt :-) Så lenge det var tilatt å fotografere der hvor du var kan du fint publisere bilder av offentligepersoner eller kjendiser om du vil uten deres samtykke. Så lenge bildene har redaksjonell interesse som de har i dette tilfelle kan de trykkes uten avbildede persons samtykke. Noe helt annet er det om du fks trykker opp boken din i mange eksemplarer og selger den videre slik at du har komersiell nytte av den, da er det ikke like rett frem.

Skrevet

Takk for svar. Vi har også endt på det at denne album-siden trykkes i bladet. ;)

Skrevet

Tusen takk. Bladet er alt i trykket, med mitt bidrag. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...