Tjorven Skrevet 9. januar 2006 #1 Skrevet 9. januar 2006 Jeg er bare ute etter om noen kjenner til litt regler rundt dette.... Jeg har sendt inn en bidrag i en scrapbook-utfordring i et norsk scrappe/stempel-blad og de ønsker å benytte dette. Siden jeg har laget er av en norsk kjendis. Jeg har selv tatt bildene på en konsert. Jeg har sendt en mail til managementet hans, men uten å få svar om det er OK at siden jeg har laget blit trykket. Noen som vet hvordan reglene er for dette? Er det OK å trykke en slik side i et norsk blad uten tillatelse fra den bildene er av? Dette er en norsk "offentlig" person.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #2 Skrevet 9. januar 2006 Hvis det var restriksjoner mot å ta bilder på konserten har du vel i utgangspunktet ikke lov til å publisere bildene med mindre du hadde pressekort... Men jeg synes det er sløvt av dem å ikke svare deg - hvis det er viktig for dem at bildene ikke brukse burde de være raske til å si fra...
Tjorven Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2006 Hvis det var restriksjoner mot å ta bilder på konserten har du vel i utgangspunktet ikke lov til å publisere bildene med mindre du hadde pressekort... Men jeg synes det er sløvt av dem å ikke svare deg - hvis det er viktig for dem at bildene ikke brukse burde de være raske til å si fra... ← Synes også det er dårlig at jeg ikke har fått svar, men men... Det var ingen restriksjoner mot å ta bilder, og det var veldig mange som knipset bildet under hele konserten.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #4 Skrevet 9. januar 2006 Da TROR jeg du har lov til å publisere dem. Det er jo du som har tatt bildene, hvilket vil si at de er dine åndsverk. Men jeg VET ikke helt sikkert, da
Nitha Skrevet 9. januar 2006 #5 Skrevet 9. januar 2006 trykk i vei. Bilder som du selv har tatt, av en offentlig person på et offentlig arrangement der fotografering var tillatt- kan jeg ikke forstå hvordan kan berøres av åndsverkloven. Fru Nitha
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #6 Skrevet 10. januar 2006 Hvis bildene er tatt på et arrangement der det var lov å ta bilder, kan du trygt trykke bildene. Hvis du hadde vært pressefotograf, kunne du jo fint ha tatt de samme bildene og publisert dem i en avis eller i et magasin. På enkelte konserter er det imidlertid forbud mot fotografering. Men det gjelder mest de store internasjonale stjernene. Hilsen journalist.
Snuppelure Skrevet 16. januar 2006 #7 Skrevet 16. januar 2006 Dette er faktisk litt inn på mitt felt :-) Så lenge det var tilatt å fotografere der hvor du var kan du fint publisere bilder av offentligepersoner eller kjendiser om du vil uten deres samtykke. Så lenge bildene har redaksjonell interesse som de har i dette tilfelle kan de trykkes uten avbildede persons samtykke. Noe helt annet er det om du fks trykker opp boken din i mange eksemplarer og selger den videre slik at du har komersiell nytte av den, da er det ikke like rett frem.
Tjorven Skrevet 17. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 17. januar 2006 Takk for svar. Vi har også endt på det at denne album-siden trykkes i bladet.
Tjorven Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2006 Tusen takk. Bladet er alt i trykket, med mitt bidrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå