Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har fått påvist lavt ferritin(jernlagre) i svangerskapet og bør begynne på jern for å forebygge jernmangel. Bare lurte på hvilket merke jerntabletter jeg bør bruke? Er det noen som har erfaring med hva som er mest skånsomt for magen. Magen er noe treg fra før og vil jo helst unngå å bli fullstendig forstoppet. Noen som har noen tips eller erfaringer å dele?

Anonymkode: a0702...f81

AnonymBruker
Skrevet

Ferro-retard. Jeg er blodgiver, og har prøvd mange ulike merker, og denne er best for magen min. Slet også mye med anemi i svangerskapene, og forferdelig med hard mage, og da var disse gull. 

Den har time-release på jernet, som betyr at den slipper jernet litt og litt. Det gjør at den er mildere for magen, i tillegg til at du blir mindre sårbar for at jernopptaket hemmes av mat/drikke. 

Hem-jern er også mildere mot magen enn "vanlig" jern, men dyrere. Hemofer er mildt mot magen, men koster skjorten sammenlignet med ikke-hemjern-tabletter. 

Anonymkode: de660...072

Skrevet

Jeg hadde også lave jernlagre og ble anbefalt Niferex av jordmor da jeg var gravid. Merket ingen endring på magen heldigvis og har fortsatt å ta tilskuddet også etter svangerskapene. C-vitamin øker opptak av jern så det kan være en god idé å ta jerntilskudd sammen med et glass appelsinjuice. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde også lave jernlagre og ble anbefalt Niferex av jordmor da jeg var gravid. Merket ingen endring på magen heldigvis og har fortsatt å ta tilskuddet også etter svangerskapene. C-vitamin øker opptak av jern så det kan være en god idé å ta jerntilskudd sammen med et glass appelsinjuice. :) 

Niferex kan være veldig hardt på magen. Da jeg fikk dem i blodbanken, måtte jeg ta en tablett hver tredje dag, i stedet for annenhver eller dag, ellers gikk magen helt i stå. Det er ulikt hvordan man reagerer på jern, noen reagerer med stikk motsatt reaksjon og får diare.. Så man må nesten prøve litt

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Niferex kan være veldig hardt på magen. Da jeg fikk dem i blodbanken, måtte jeg ta en tablett hver tredje dag, i stedet for annenhver eller dag, ellers gikk magen helt i stå. Det er ulikt hvordan man reagerer på jern, noen reagerer med stikk motsatt reaksjon og får diare.. Så man må nesten prøve litt

Ja, man må prøve seg fram, men Niferex er ikke generelt verre for magen enn andre jernpreparater (og jeg merket som sagt ingen forskjell) selv om det selvsagt er individuelle forskjeller hva man reagerer på. :) 

Skrevet

Bivirkninger er vel mer doseavhengige enn hvilket merke du tar. Hvor mange mg skal di ta per dag?

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Ja, man må prøve seg fram, men Niferex er ikke generelt verre for magen enn andre jernpreparater (og jeg merket som sagt ingen forskjell) selv om det selvsagt er individuelle forskjeller hva man reagerer på. :) 

Nei, men de er heller ikke laget for å være mild mot magen, som er det man ønsker om man allerede sliter med hard mage. Samboeren min tar niferex fra blodbanken ennå, for han har aldri slitt med hard mage. Mens jeg altså ba om noe som var mildere pga jeg alltid får hard mage av "vanlige" jerntabletter. 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal jo være litt forsiktig med jerntilskudd også, så hadde hørt med de som sa du har lave verdier jeg. Hør med jordmor eller fastlege. 

Anonymkode: ac1d1...0ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...