Gå til innhold

Vask av kjøleskap...ta ut alle plater??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett min mor vaske kjøleskap. Hun pleier å ut all maten og så tar hun alle platene også. Går over de med en svamp og zalo og så skylle de av med rennede vann. Jeg syns det er et ork å ta ut alle platene. Hvordan gjør dere det?

Holder det med å bruke glass spray og tørkepapir mens platene står i kjøleskapet?

Anonymkode: 5dacd...e64

AnonymBruker
Skrevet

Tar ut alle platene. Ligger mye bakterier mellom der. Tar løs alt som kan tas løst.

Anonymkode: 9dead...565

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar it alle plater, skuffer og alt som er løst. Vasker det som er mulig i oppvaskmaskinen.

Anonymkode: 549ae...6e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også tar ut alle platene og skuffene, noen ganger støvsuger jeg skuffene også ute å vaske de. Men jeg tar ikke ut all mat og alle platene på en gang, jeg tar en og en og vasker.

Anonymkode: c9e03...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal det bli skikkelig reint, må du ta ut platene. Lar du platene stå i, får du ikke vasket kantene, og sporene de står i, og der kan det samle seg mye gugge. 

Å ikke ta ut platene er helt ok om du kun ønsker en kattevask, men ønsker du å gjøre det ordentlig, så må platene ut. 

Anonymkode: 2f30b...86c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tømmer det helt ja. Alt som kan fjernes blir tatt ut. Så tar jeg ut «proppen» som er helt bak inne i kjøleskapet, og rengjør dreneringshullet som er der.

Anonymkode: ee76c...b64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar ut alle platene. Ligger mye bakterier mellom der. Tar løs alt som kan tas løst.

Anonymkode: 9dead...565

Jeg tar it alle plater, skuffer og alt som er løst. Vasker det som er mulig i oppvaskmaskinen.

Anonymkode: 549ae...6e3

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg også tar ut alle platene og skuffene, noen ganger støvsuger jeg skuffene også ute å vaske de. Men jeg tar ikke ut all mat og alle platene på en gang, jeg tar en og en og vasker.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skal det bli skikkelig reint, må du ta ut platene. Lar du platene stå i, får du ikke vasket kantene, og sporene de står i, og der kan det samle seg mye gugge. 

Å ikke ta ut platene er helt ok om du kun ønsker en kattevask, men ønsker du å gjøre det ordentlig, så må platene ut. 

Hvor ofte vasker dere kjøleskapet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tømmer det helt ja. Alt som kan fjernes blir tatt ut. Så tar jeg ut «proppen» som er helt bak inne i kjøleskapet, og rengjør dreneringshullet som er der.

Anonymkode: ee76c...b64

Hvordan rengjør man det hullet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ved behov. Ser det skittent ut, vasker jeg. Hvor ofte det skjer, kommer helt an på hva som har foregått inni der. Har noe lekket, osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan rengjør man det hullet?

Q-tips, rot omkring. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tar ut platene, ja. For å få vasket godt langs alle kanter. Bruker å ta f.eks nederste del av kjøleskapet først, flytter så alle tingene der høyere opp, vasker skuffer etc og setter inn igjen, og så kan jeg flytte alt fra øvre del nederst og vaske de platene som er der. Da slipper ting å stå ute i romtemperatur mens jeg vasker.

Dette lønner seg selvfølgelig ikke å gjøre rett etter at du har tatt storhandelen for uka eller de neste fjorten dagene... ta det når kjøleskapet er som tommest.

Hvor ofte jeg gjør det, vet jeg ikke. Etter behov. Det hender jo av og til at jeg vasker bare én hylle i døra, tar den ut og vasker den om det f.eks er sølt iskaffe der. Da tar jeg jo ikke hele kjøleskapet bare fordi en enkelt hylle er sølt på.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4 ganger i året, sånn ca. Tørker selvfølgelig opp søl og tømmer grønnsaksskuffa for rusk ved behov.

Anonymkode: 7b37d...45d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ordentlig? En gang i året kanskje. Ellers bare vasker jeg platene innimellom når jeg ser behov. Jeg er skikkelig rengjøringsfreek så det er aldri ille hos meg😵‍💫😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har sett min mor vaske kjøleskap. Hun pleier å ut all maten og så tar hun alle platene også. Går over de med en svamp og zalo og så skylle de av med rennede vann. Jeg syns det er et ork å ta ut alle platene. Hvordan gjør dere det?

Holder det med å bruke glass spray og tørkepapir mens platene står i kjøleskapet?

Jeg gjør som din mor. Må jo vaske alle deler og da må hyller tas ut og vaskes ordentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (19 timer siden):

Tar ut platene, ja. For å få vasket godt langs alle kanter. Bruker å ta f.eks nederste del av kjøleskapet først, flytter så alle tingene der høyere opp, vasker skuffer etc og setter inn igjen, og så kan jeg flytte alt fra øvre del nederst og vaske de platene som er der. Da slipper ting å stå ute i romtemperatur mens jeg vasker.

Dette lønner seg selvfølgelig ikke å gjøre rett etter at du har tatt storhandelen for uka eller de neste fjorten dagene... ta det når kjøleskapet er som tommest.

Hvor ofte jeg gjør det, vet jeg ikke. Etter behov. Det hender jo av og til at jeg vasker bare én hylle i døra, tar den ut og vasker den om det f.eks er sølt iskaffe der. Da tar jeg jo ikke hele kjøleskapet bare fordi en enkelt hylle er sølt på.

Vasker du alle hyllene for hånd?🙂

Annonse
Skrevet

Vasker du alle hyllene for hånd?🙂

Ja. Bruker Zalo, vann og microfiberklut. Blir litt søl etterpå å stå og skylle av såpen på de platene i kjøkkenvasken, men pytt. Det kan tørkes opp.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (9 timer siden):

Ja. Bruker Zalo, vann og microfiberklut. Blir litt søl etterpå å stå og skylle av såpen på de platene i kjøkkenvasken, men pytt. Det kan tørkes opp.

Er det ikke lettere å bare sette alle platene i oppvaskmaskinen?

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok ta ut halvparten av platene. Det er det beste.

Anonymkode: debe4...2ec

Skrevet

Tar ut platene og vasker alt 2 ganger i året, og ellers vasker og tørker jeg etter behov. Grønnsaksskuffen skylles måndlig. Rydder 3-4 ganger i året, da tørker jeg også av platene om jeg oppdager noe søl.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan dere klarer å grise til kjøleskapet sånn. Har dere ikke ting innpakket i flaske eller tube eller boks eller kartong eller glass eller plastikk eller noe sånt?

Anonymkode: 3561c...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...