Gå til innhold

Han og «hans» barn forventer at JEG skal rydde opp etter dem.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en mann. Sammen har vi et barn, han har 2 barn fra et tidligere forhold. Vi har diverse problemer knyttet til økonomi og ryddig.

Økonomi: Denne mannen tjener mer enn meg, nesten drøye 200 000.-, jeg jobber i en lavtlønnet stilling å får knapt nok lønn for å forsørge meg selv og våres felles datter. ALLIKEVEL mener mannen at når vi drar til syden/ferier/mat/strøm osv skal fordeles 50%…. Når jeg tar opp dette blir han irritert å mener at jeg burde visst dette da vi ble sammens at alt skulle deles likt. 

Føler han ikke har forståelse for at jeg ikke at like god råd som han til å dra på turer osv…

Samme med for eksempel mat… for eksempel: han lar barna gå å hente seg et eple, de spiser 2 biter av det før de legger det på benken å forventer at noen skal kaste det i søpla for dem- jeg prøver å forklare mannen at jeg ikke har råd til at dette skal skje ofte. Eller for eksempel strøm: vi betaler 50%hver på strømregningen, jeg ber hans sønn om å slå av datamaskin osv når den ikke brukes, men dette blir ikke gjort.

Er det jeg som er smålig? Hadde jeg hatt et barn fra et annet forhold hadde jeg aldri forventet at min nye mann skulle betalt for MITT barn.

Hverdagslige ting: det er jeg som dekker på bord, rydder av bord, vasker hus, vasker klær, tørker klær, bretter klær, tar inn og ut av oppvaskmaskin, støvsuger rydder og organiserer, ordner matpakker, fikser skole og barnehagesekker osv.. det eneste jeg forventer av hjelp av de andre i husstanden er at de rydder opp etter seg selv. (Han er veldig flink til å lage mat og Fikse bil dersom det skulle være noe).

Hans barn fra et tidligere forhold kan bruke en genser i 1 time før de kaster den i skittentøyskurven, jeg kaster den tilbake på deres rom å forklarer de at denne ikke er skitten så de behøver ikke kaste i skittentøyet - i det jeg forsvinner finner jeg nok en gang den samme genseren i skittentøyskurven (dette er fordi de rett og slett ikke orker å brette den å sette den på plass.

Alle går med sko inne selvom jeg sier jeg setter pris på om de tar disse av seg.

De tisser fremdeles på seg, bytter truse og kan fint gå å sette seg i sofa etterpå, selvom jeg har sagt ifra at jeg synes de kan dusje først.

De spiser og lar alt bli stående igjen. Når de går på toalettet hender det at de ikke tørker seg. De skyller sjeldent ned i do uansett hva som befinner seg der, de vasker ikke hendene sine etter et toalettbesøk - eller før de spiser.

Dette er bare få bagateller som irriterer meg - jeg føler det ikke er mitt ansvar å si ifra til «hans» barn, jeg føler at jeg er den eneste som maser. Når jeg forteller samboer at jeg føler ingen respekterer meg begynner han gjerne å le eller bare forlater samtalen å blir irritert - å mener jeg klager fordi de ikke er mine barn. Han forteller meg ofte at det er han som bidrar mest.  

Er det jeg som henger meg opp i småting eller burde jeg forvente at de klarer å rydde opp etter seg selv? Vårt felles barn går fremdeles i barnehagen. Mine bonusbarn er 7 og 8

Anonymkode: ddab7...1e7

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager gjør du så mye av arbeidet? Jeg forstår ikke disse damene som villig tar på seg en haug med arbeid og så leker martyr og klager i etterkant når de har gjort resten av familien vant med dette.

Sett deg ned med mannen og forklar hvoran dette er for deg. Si at dere trenger en annen arbeidsfordeling. Gi halvparten av det du gjør over på han også holder du deg til et.

IKKE 
overta hans arbeidsoppgaver og sukk og klag når ting hoper seg opp. La det hope seg opp.

Anonymkode: 88040...e76

• Liker 36
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ikke gjøre ting for ham/dem?! Og du skal IKKE betale for hans barn. Her høres det ut som du står med begge bena gidt planta i kvinnefella. 

Hold igjen penger, betal kun for din andel. Fint for ham at han tjener mer, siden han tross alt har valgt å få flere barn. Men du må ikke gå med på å betale hans utgifter, dette høres ikke bærekraftig ut. 

Jeg er stemor, han har to barn fra før. Han og barnas mor betaler alle utgifter til barna (selvsagt). Vi deler mat- og strømregninger etter en avtalt prosent, og på ferier betaler han for barnas flybiletter og hotellrom. Han betaler også deres julegaver osv, og skriver på begges navn. 

Anonymkode: 6c9bf...aae

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Jøss, her krangler dere virkelig om ALT.

Og dere har åpenbart ikke snakket om noe på forhånd.

Du så vel hvordan livet med små barn var før dere fikk felles? Og dere hadde økonomidiskusjoner da og?

Dere er begge på hver deres bærtur og styrer begge familien rett i dass for å være brutalt ærlig.

Du er bitchy og nagger på detaljer, han er urimelig og gjerrig. Du og er gjerrig og detaljkontrollerende - skru av strøm til en pc? Altså, hvor mye strøm tror du den tar? 

Men: bestill time hos familievernkontor. Dere har lagd denne surresituasjonen sammen, og trenger veiledning til hvordan oppføre dere som en familie. Begge to.

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart barna hans har fått seg stemor. 

Altså når "dere" er 2 og "de" 3 så er jo det ikke rettferdig med 50/50 fordeling. Enkel matte. Skjønner han ikke det?  Han har fått seg gratis hushjelp/barnevakt og "ligg".

Anonymkode: 74831...927

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Jøss, her krangler dere virkelig om ALT.

Og dere har åpenbart ikke snakket om noe på forhånd.

Du så vel hvordan livet med små barn var før dere fikk felles? Og dere hadde økonomidiskusjoner da og?

Dere er begge på hver deres bærtur og styrer begge familien rett i dass for å være brutalt ærlig.

Du er bitchy og nagger på detaljer, han er urimelig og gjerrig. Du og er gjerrig og detaljkontrollerende - skru av strøm til en pc? Altså, hvor mye strøm tror du den tar? 

Men: bestill time hos familievernkontor. Dere har lagd denne surresituasjonen sammen, og trenger veiledning til hvordan oppføre dere som en familie. Begge to.

Helt enig! 

Anonymkode: 41c5d...603

Skrevet

Hei TS, hvordan vil du ha det i en relasjon med din partner ideelt sett? Har du formidlet dine behov på en slik måte at han skjønner at dette er viktig for deg? altså ikke krangling eller sutring men helt konkret? I så fall er et å ikke lytte til dine ønsker og behov en relasjon du kan se for deg å leve i resten av livet? Man kan godt være oppriktig glad i noen men innse at man ikke kan dele livet med dem. 

Det første du må gjøre er å finne ut hva du trenger og ønsker - så må du si det, uten følelser som #jeg ønsker" og heller si #Jeg forventer" og gjerne følge det opp med "uten dette er forholdet vi har ikke ett jeg ønsker bli i" fordi det også handler om hvilke rollemodeller dere sammen er for barna som vokser opp. Hvem er du, hvem vil du være, hvilke verdier vil du bringe videre til barn og hvilken fremtid vil du ha?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han respekterer deg meget tydelig ikke, og det gjenspeiles i barnas oppførsel.

Anonymkode: ba3c5...4e2

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tisselaken i sofa, og høy beskjed til gjester om hvorfor det er slik. 

Du har ikke råd til ferie, så slutt å dra. 

Genseren får bare bli liggende i skittentøyskurven, hadde ikke tatt meg bryet med å legge den tilbake på rommet en gang. 

Ville ikke kjøpt inn mat det bare blir småspist på. 

Anonymkode: 681ff...c8c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

En stasjonær PC og skjerm bruker gjerne like mye strøm som en liten panelovn, min har strømforsyning på 360 watt bare for pc'n.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i alle dager gjør du så mye av arbeidet? Jeg forstår ikke disse damene som villig tar på seg en haug med arbeid og så leker martyr og klager i etterkant når de har gjort resten av familien vant med dette.

Sett deg ned med mannen og forklar hvoran dette er for deg. Si at dere trenger en annen arbeidsfordeling. Gi halvparten av det du gjør over på han også holder du deg til et.

IKKE 
overta hans arbeidsoppgaver og sukk og klag når ting hoper seg opp. La det hope seg opp.

Anonymkode: 88040...e76

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså når "dere" er 2 og "de" 3 så er jo det ikke rettferdig med 50/50 fordeling. Enkel matte. Skjønner han ikke det?  Han har fått seg gratis hushjelp/barnevakt og "ligg".

Er så og si akkurat det du skrev her jeg har sagt ordrett til han😅 

nei dessverre skjønner han ikke det, virker som han faktisk ikke forstår hva jeg mener. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Dere" er ikke 2, men 1,5. Fellesbarnet skal vel forsørger av begge foreldrene, ikke bare mor?

Anonymkode: b810a...e43

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En stasjonær PC og skjerm bruker gjerne like mye strøm som en liten panelovn, min har strømforsyning på 360 watt bare for pc'n.

Stasjonær pc til en 7-8åring? 

Er vel bare å velge sine kamper - skru på den knappen sjøl. 

TS har jo ikke skjønt et kvekk av hva barn innebærer, og misliker dem jo åpenbart.

»De husker ikke alle detaljer og beskjeder jeg gir». Nei, sier du det 😅🤷‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye å ta tak i, men det som er sikkert og som det finnes en fasit på er at du ikke skal betale for hans barn. Hos dere vil fordelingen være 36/64. Du skal altså betale 36% av ferier, strøm osv. Da betaler han for seg selv og to og et halvt barn, du for deg selv og et halvt barn. Et barn regnes i dette tilfellet som en halv voksen.

Anonymkode: 131b5...fb4

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er så og si akkurat det du skrev her jeg har sagt ordrett til han😅 

nei dessverre skjønner han ikke det, virker som han faktisk ikke forstår hva jeg mener. 

Han skjønner det jo, men det er lettest å ikke snakke om det fordi han ikke ønsker å være real mot deg. Han er egoistisk. Kanskje tenker han at dere er "låst" sammen nå siden dere har et felles barn?

Jeg synes du kan roe litt ned på detaljmasingen da. Det med genser og epler og pc. Du kan jo dele opp eplebiter og spare på resten. De er 7 og 8 år..de er små og kan jo tisse på seg. Synes ikke det er greit at de skal skamme seg for det? Men dere må jo være tydelig på at de må lytte til dere voksne. 

Anonymkode: acaf0...b6d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skaffer ikke du deg en bedre betalt jobb, flytter for deg selv sammen med barnet ditt? 
Du er kun ansvarlig for å forsørge deg og barnet ditt . 

Anonymkode: 845b7...394

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

TS har jo ikke skjønt et kvekk av hva barn innebærer, og misliker dem jo åpenbart.

»De husker ikke alle detaljer og beskjeder jeg gir». Nei, sier du det 😅🤷‍♀️

Her har du fabrikert et sitat.

TS sine ønsker er virkelig ikke urimelige, hun skriver helt normale ting man bør kunne forvente av 7-8-åringer.

Men hovedproblemet her er at mannen ikke respekterer henne, at han snylter på henne økonomisk og at han unytter hennes arbeidskraft.

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du selv sette bedre grenser dersom du ønsker å bli i forholdet. Du gjør det lett for mannen å utnytte deg. 

Og slutt å betal inn 50% når du ikke er enig. Du dekker 50% av dine forpliktelser i form av lån og leie, fakturaer i ditt navn osv. La det bli hans problem at han lever et liv som er for dyrt for deg.

Anonymkode: 9bbc9...63b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har du fabrikert et sitat.

TS sine ønsker er virkelig ikke urimelige, hun skriver helt normale ting man bør kunne forvente av 7-8-åringer.

Men hovedproblemet her er at mannen ikke respekterer henne, at han snylter på henne økonomisk og at han unytter hennes arbeidskraft.

Takk er det jeg også føler, jeg synes at nå som de begynner å bli «såpass» store at de kan begynne å rydde opp etter seg selv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skaffer ikke du deg en bedre betalt jobb, flytter for deg selv sammen med barnet ditt? 
Du er kun ansvarlig for å forsørge deg og barnet ditt . 

Anonymkode: 845b7...394

TS er ansvarlig for seg og 50% av sitt barn mener du vel? 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...