AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Del Skrevet 30. mai 2023 er det noen ulemper med å melde seg ut av statskirken? tenker da spes på ved dødsfall og begravelser... Sikkert det teiteste spørsmålet ever😅 Anonymkode: 9a52f...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #2 Del Skrevet 30. mai 2023 Hva tenker du på med dødsfall og begravelse..? Man blir jo begravet selv om man ikke er i statskirken..? Gravplassene er ikke reservert kirke-medlemmer, så resten av oss blir gravd ned i skogen Anonymkode: 8b0b0...877 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 30. mai 2023 #3 Del Skrevet 30. mai 2023 Et kjapt googlesøk; " Selv om man ikke tilhører/ er medlem av kirken, får man utdelt en gravplass ved en gravlund eller kirkegård. Alle borgere, uavhengig av medlemskap i Den Norske Kirke, har rett til å gravlegges på en offentlig gravplass. Et alternativ til begravelse er bisettelse, hvor avdøde kremeres etter seremoni." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Del Skrevet 30. mai 2023 Mener det koster mer faktisk. At man må betale for begravelse via kirken, så det er vel det. Anonymkode: b2a71...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Del Skrevet 30. mai 2023 Når noen dør, så er det pårørende som bestemmer hvor personen skal gravlegges, eller om det skal være minneplass, eller hva nå enn. Det er pårørende som må betale avgift for hvor enn dette skjer. Så spiller ingen rolle om du er medlem av statskirka eller hva nå enn. For det er ikke du som er død som skal betale avgiften uansett. Men sånn ellers er det sikkert noen avgifter/kostander om du vil gifte deg i kirka/ha seremoni i kirka uavhengig om det er begravelse/giftemål/dåp/hva nå enn. . Anonymkode: 177a6...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Del Skrevet 30. mai 2023 For begravelser er kirkegården åpen for alle. Men seremonien kan gjøres andre steder. Har selv valgt kirkelig seremoni for ikke-kristen. Presten tok mye hensyn, men tre salmer er obligatorisk. Man må da betale for prest og organist. Eller man kan velge begravelse uten prest. Selv har jeg valgt å bli stående i statskirka selv om jeg er ikke-kristen. Man betaler uansett for det. Og jeg har opplevd hvor fine prester kan være i krevende situasjoner selv om man ikke deler livssynet. Anonymkode: 119cf...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 30. mai 2023 #7 Del Skrevet 30. mai 2023 Du kan ha humanistisk begravelse. HEF hjelper deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #8 Del Skrevet 30. mai 2023 Presten prøvde å påstå at jeg ikke kunne begraves i kirka da jeg troppet opp på kirkekontoret for å melde meg ut av statskirka (gamle dager, før man kunne gjøre alt på nettet). Han trengte også dåpsattesten min for å melde meg UT siden jeg var døpt i en annen kirke. Og jeg var konfirmert i denne... For noen skurker. Anonymkode: 2d99b...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #9 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mener det koster mer faktisk. At man må betale for begravelse via kirken, så det er vel det. Anonymkode: b2a71...f24 Du mener? Har du noe grunnlag for meningen din? Anonymkode: 38fc3...ff8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #10 Del Skrevet 30. mai 2023 Er det livssynsnøytralt seremonirom der hvor du bor så skal ikke det koste noe, men det kan variere fra kommune til kommune. Koster ikke noe å gravlegges på selve gravlunden i kommunen du bor i. Skal et kirkerom brukes til andre ordninger enn DnK så vil det nok komme en kost, men de leier f.eks ikke ut til humanistiske seremonier. Anonymkode: a2ea3...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Del Skrevet 30. mai 2023 Andro skrev (20 minutter siden): Du kan ha humanistisk begravelse. HEF hjelper deg. Min mor hadde begravelse arrangert av HEF, min far hadde kristen begravelse. For en forskjell! Mens presten lirte av seg noen standardfraser, og ikke tok med omtrent noe av det vi hadde fortalt om faren vår, hadde representanten fra HEF skrevet en fantastisk fin og personlig omtale av mamma, og holdt en helt fantastisk tale (eller hva det heter). Det kan selvsagt variere alt etter hvilken HEF-representant/prest man får, men det er iallfall ingen grunn til å velge prest om man ikke ønsker det. De ligger for øvrig i samme grav, om noen lurte på om det var mulig. Anonymkode: 0f007...71f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå