AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 https://www.klartale.no/norge/2023/05/30/flere-gar-til-legen-med-psykiske-problemer/ De siste 10 årene har det blitt en økning på over 40% av folk som oppsøker helsetjenesten, og får en psykisk diagnose, og økning av psykiske lidelser er eit sykdomstegn i samfunnet. Så er spørmålet hva ligg til grunn for denne økningen, og har noe skjedd de siste 10 årene som kan gi svar på denne økningen.? Kanskje kan følgende hatt innflytelse : Pandemien 2020-2022 ? På nytt krig i Europa feb. 2022.? Klasseskille har økt betydeleg de siste 10 årene.? Tærskelen for å takle motgang blitt lavere.? Blitt eit kjøligere samfunn.? Formye fokus på det negative / utilfreds samfunn ? Anonymkode: 5ad78...15d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 Det er det nok ørten ulike grunner til. For eksempel økt bevissthet på at det går an å få hjelp - at man ikke bare er nødt til å lide seg gjennom det på egenhånd. Økt aksept for psykiske plager - det er ikke så tabu og skam lenger. Økt kunnskap om psykiske plager - man skjønner at barn som utagerer gjerne ikke bare er drittunger, de kan ha ADHD, autisme, osv. Anonymkode: c07bb...e29 3 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Det var nok ikke så mye bedre i gamledager. Flere led i stillhet. Og mange flere brukte diverse piller fra leger. Man hadde ikke så høye krav til emosjonell fungering/trivsel. Når man snakker med boomers og etterkrigsgenerasjonen så er de færreste så veldig reflekterte hva angår følelser og hvordan det påvirker alle deler av livet. Anonymkode: c3d89...c51 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har ikke noe kunnskap, men tenker at noen er ganske beskyttet i oppveksten hvor enkelte foreldre legger til rette for alt. Jeg syns vi burde brukt kroppene våre mer, kjent på mestring av å bestige en fjelltopp, løpe et løp, svømme, surfe etc etc etc. Jeg har de siste årene kjent på glede av og være mye ute, kroppen blir strekere, inntrykkene er sunnere i naturen kontra tidligere hvor jeg tilbrakte mye tid foran skjerm feks. Jeg er også klar over at det ikke er en quickfix. Altså gå på en fjelltopp eller svømme så har man fikset alt psykisk. Men jeg tror det har en sammenheng: fysisk aktivitet - bedre søvn - bedre kosthold - lettere å fungere psykisk og fysisk. Ps, det fikser selvfølgelig heller ikke en diagnose med å bare ta seg en tur ut Anonymkode: 79cab...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 Grunnen til at jeg fikk min diagnose var at jeg hadde fått studert dette selv på internett. Dermed kunne jeg guide dps på rett vei. Tror ikke de hadde funnet ut av det uten min hjelp. Jeg har gått til legen i alle år med mine plager. Men det har vært for lite tid tilgjengelig til å finne ordentlig ut av meg. Så. Jeg fant ut av det selv. Her på Kvinneguiden, faktisk 😅 Tror det hjelper at vi har så mye informasjon tilgjengelig nå. Anonymkode: 71f6f...b07
Kalevala Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Det står ikke at det er en reell økning i omfanget, men at flere oppsøker legen med psykiske plager. Det er antakelig fordi det er lettere å oppsøke hjelp nå enn det var før. Vi ser at det er mulig å få hjelp, og det er større aksept for å snakke høyt om psykiske plager.
Gibralfaro Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 (endret) Mennesker styres av frykt, og i dagens samfunn er det så vanvittig mye mere å frykte enn det var i gamle, og enda gamlere dager. Ikke for at det nødvendigvis er det, men vi mennesker tror det er det. Hjernen påvirkes av det den utsettes for, og med mere teknologi, internett, apper og sosiale medier, så blir vi utsatt for vanvittig mye negativitet og skremsel. Det trigger menneskehjernen til å være enten "på vakt", eller til og med i "fight or flight mode", og når man lever konstant i en slik tilstand så vil det utvikle seg. Hos enkelte mere enn andre, og hos andre kanskje ikke i det hele tatt. Bare en forenklet teori. Endret 30. mai 2023 av Gibralfaro 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #8 Skrevet 30. mai 2023 Vi lever ikke i et samfunn der vi legger vekt på hva som skaper gode liv. Vi legger vekt på å ha og eie, og det er det vi blir fortalt er kilden til lykke. Så sitter man der med fin bil, hus og familie og føler seg angstfull og deprimert og man skjønner ikke hvorfor for man har jo fått alt som man ble fortalt skulle gjøre en lykkelig. De vi ser etter for fasiten er gjerne like ulykkelige selv. Kjendiser, bloggere og generelt de som blir mest kjent i samfunnet. Så man forsøker kopiere noe som ikke en gang funker for de som formidler verdiene Anonymkode: 7d2e1...ae3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #9 Skrevet 30. mai 2023 Fordi vi lever i et diagnosesamfunn hvor det ikke er rom for individuelle forskjeller og normale reaksjoner på krevende livssituasjoner. Alt skal det settes en diagnose på og tilbys medisiner for. Anonymkode: 97076...d9c 2
StanTheMan Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): https://www.klartale.no/norge/2023/05/30/flere-gar-til-legen-med-psykiske-problemer/ De siste 10 årene har det blitt en økning på over 40% av folk som oppsøker helsetjenesten, og får en psykisk diagnose, og økning av psykiske lidelser er eit sykdomstegn i samfunnet. Så er spørmålet hva ligg til grunn for denne økningen, og har noe skjedd de siste 10 årene som kan gi svar på denne økningen.? Kanskje kan følgende hatt innflytelse : Pandemien 2020-2022 ? På nytt krig i Europa feb. 2022.? Klasseskille har økt betydeleg de siste 10 årene.? Tærskelen for å takle motgang blitt lavere.? Blitt eit kjøligere samfunn.? Formye fokus på det negative / utilfreds samfunn ? Anonymkode: 5ad78...15d Kanskje noe av det du setter fingeren på, men mange unge mennesker har aldri følt på egentlig motgang..Ikke ordentlig motgang..Det er den såkalte "Curling-generasjonen", barn som er født mellom 1997-2010...De har fått alle utfordringer "skuffet" vekk (betalt bort), og kjenner ikke til den virkeligheten som foreldrene som gikk ut av videregående i 1990-årene) og besteforeldrene (de som gjennomgikk den beinharde bankkrisen i 1988) gikk gjennom..De er fullstendig blottet for det aspektet med å stå på egne bein økonomisk, fordi veldig mange av dem kan bare ta en telefon til foreldre/besteforeldre og si at de er blakke..De har aldri følt på det å være "helt" pengelens...Det er liksom alltid en utvei...
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 Det er ingen økning i alvorlige psykiske diagnoser, som schizofreni eller bipolar. DVS, at det er økning i angst, depresjoner osv. Det kan være alvorlig det også, men du tror ikke naboen er et romveen...for å si det slik. Det sier meg at mindre alvorlige lidelser, eller plager...blir nå tatt hånd om av helsevesenet, og man "dealer" ikke med det selv. Før så bet man gjerne tennene sammen og led seg gjennom, fant mestringsmetoder, eventuelt ikke...Nå søker en person som er lettere eller moderat deprimert hjelp. Så tror jeg nok at folk aldri får fred fra surret i samfunnet. Før gikk du hjem, og mobberne eller det som gjorde at du ikke følte deg god nok, var stengt ute. Nå er de med deg hele døgnet, sammen med resten av verden på sosiale medier. Medier som dessuten forsterker din følelse av tristhet. Ser du en trist sang, så dukker det opp en ny som forslag. Ser du en tynn jente på et bilde, så er snart hele instragram full av tynne jenter ...osv. Anonymkode: 80f3c...efb
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 Gibralfaro skrev (6 timer siden): Mennesker styres av frykt, og i dagens samfunn er det så vanvittig mye mere å frykte enn det var i gamle, og enda gamlere dager. Ikke for at det nødvendigvis er det, men vi mennesker tror det er det. Hjernen påvirkes av det den utsettes for, og med mere teknologi, internett, apper og sosiale medier, så blir vi utsatt for vanvittig mye negativitet og skremsel. Det trigger menneskehjernen til å være enten "på vakt", eller til og med i "fight or flight mode", og når man lever konstant i en slik tilstand så vil det utvikle seg. Hos enkelte mere enn andre, og hos andre kanskje ikke i det hele tatt. Bare en forenklet teori. Jeg tror også dette er en del av det. Konstant stimuli og negativitet. Jeg har traumer i bunn, men merker at skjerm og sosiale medier opprettholder alarmberedskapet i stor grad Anonymkode: 0bac0...d03
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #13 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har ikke noe kunnskap, men tenker at noen er ganske beskyttet i oppveksten hvor enkelte foreldre legger til rette for alt. Jeg syns vi burde brukt kroppene våre mer, kjent på mestring av å bestige en fjelltopp, løpe et løp, svømme, surfe etc etc etc. Jeg har de siste årene kjent på glede av og være mye ute, kroppen blir strekere, inntrykkene er sunnere i naturen kontra tidligere hvor jeg tilbrakte mye tid foran skjerm feks. Jeg er også klar over at det ikke er en quickfix. Altså gå på en fjelltopp eller svømme så har man fikset alt psykisk. Men jeg tror det har en sammenheng: fysisk aktivitet - bedre søvn - bedre kosthold - lettere å fungere psykisk og fysisk. Ps, det fikser selvfølgelig heller ikke en diagnose med å bare ta seg en tur ut Anonymkode: 79cab...8b3 Her trekker du frem en rekke tiltak som utvilsamt er helseforebyggende. De aller fleste mennesker vil før eller siden komme i en sitausjon der de føler at følelsene kommer i ubalanse. Er ein i fysisk god form er ein også mentalt bedre rustet til å møte uforutsette psykiske utfordringer i kvardagen. Yngre personer er mer sårbare for en psyksik diagnose en eldre har nok samanheng med at de har bedere erfaring i møte med utfordringer ein møter i kvardagen. Vi lever i en tid med høyere forventningspress, og større krav til hver enkelt av oss. Mange psykisk diagnoser har nok ein samanheng med livstilen, kostholdet, og manglende fysisk aktivieteter. "Tenk positvt" vert det ofte sagt, men hvordan vri negative tanker over på noe positivt når ein blir råka av sorg, motgans i kvardagen. ? En taper er en person som alltid fokuserer på det negative, En vinner er en person som alltid fokuserer på det positive, og ser muligheter. Anonymkode: 5ad78...15d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 StanTheMan skrev (3 timer siden): Kanskje noe av det du setter fingeren på, men mange unge mennesker har aldri følt på egentlig motgang..Ikke ordentlig motgang..Det er den såkalte "Curling-generasjonen", barn som er født mellom 1997-2010...De har fått alle utfordringer "skuffet" vekk (betalt bort), og kjenner ikke til den virkeligheten som foreldrene som gikk ut av videregående i 1990-årene) og besteforeldrene (de som gjennomgikk den beinharde bankkrisen i 1988) gikk gjennom..De er fullstendig blottet for det aspektet med å stå på egne bein økonomisk, fordi veldig mange av dem kan bare ta en telefon til foreldre/besteforeldre og si at de er blakke..De har aldri følt på det å være "helt" pengelens...Det er liksom alltid en utvei... Hva er psykisk ? Det å oppleve økonomiske utfordringrer, bli arbeidsløs, oppsagd , er ikkje psykisk, men ein normalsituasjon. Det psykiske går på følelser, og vi har alle ulike måter å takle utfordringer på i kvardagen, og her er det noe som har sviktet underveis. Dei aller fleste mennesker har angst , og det er vår måte å skjerme oss for det ukjente, og farer vi møter på. Vi har kanskje fått en hel genrasjon som har ridd på en medgangsbølge i mange år, og blitt ekstremt skjermet for motgangsbølger. Foreldre skjermer sine barn i langt større grad i tidligere, og "syr puter under arnene deres". Mange barn, og ungdomer tror at pengene kommer sprettende utav en bankatomat, og skjønner ikkje at dei fleste må jobbe for å få tilgang til dem. Brukt av elektronisk betalingtjenester har ført til at eit annet holdning til bruk av penger, og tilgangen på dem en da kontanter var vanleg. Noen har angst for å fly, sosialangst, seneangst, tunnelangst. høydeangst, eksamenangst, digitalangst o.s.v. Arvelege psykiske sykdomer er like vanleg som fysiske sykdomer, men noe som har vert tabubelagt. Anonymkode: 5ad78...15d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #15 Skrevet 30. mai 2023 Jeg tror at det er økt fokus på psykiske helseplager i dag enn det var før. Derfor er det stadig flere som søker hjelp for plagene sine framfor å lide med det selv. Las et tidsskrift engang der en psykiater sa at de som er innenfor systemet og får ei diagnose er bare tippen av isfjellet. Det er ekstremt mange folk som går rundt udiagnotisert og sliter, men som aldri blir utredet. en leser og hører om psykisk helse overalt, og da vil folk gjøre noe med problemene sine. Det var ikke så mange for x antall år siden som gikk til kiropraktor hvis de hadde vondt i ryggen heller. I dag oppsøker vi fastlegen oftere enn før også. vi er nok mer bevisst på vår egen helse. Kan Google mer og vanlige folk vet mer om sykdommer og plager etter internettet kom enn før i tiden. så er det også slik i dag at de unge må ha minimum et fagbrev for å kunne få seg jobb. Mye EK for å få kjøpt seg bolig. Mange om beinet og de må jobbe hardt. Da mine foreldre var ung fikk de seg jobb rett etter ungdomsskolen. Trengte ikke utdannelse. Kunne bytte jobber ofte også. Kjøpe seg bolig uten EK. samfunnet har forandret seg mye Anonymkode: 863ee...ec6 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #16 Skrevet 30. mai 2023 Fordi vi sender barna på institusjon når de er spedbarn. Og lever livene våre gjennom en skjerm. Og vi er første generasjon som er forventet å få det dårligere enn foreldrene våre. Vi får dårligere økonomi. Klasseskillene øker, de rike blir rikere og middelklassen får det merkant dårligere. Anonymkode: 703cf...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #17 Skrevet 30. mai 2023 Samfunnet har vendt Gud og nestekjærlighet ryggen. Anonymkode: ea8af...a9b
Aristoteles Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 For mange psykologer og psykiatere som trenger jobbene sine og vil at yrket faktisk skal være en vitenskap. Noe det selvsagt ikke er. Da kommer det diagnoser for alt! 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 Tror det er en kombinasjon av at samfunnet er blitt veldig krevende, samt at det er mer aksept for å slite og mer kunnskap om psykiske lidelser. Anonymkode: 2ff0a...c36 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå