Gå til innhold

Noen gode erfaringer med Bengal katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har fått oss en Bengal kattunge. Han er veeeldig aktiv for å være så liten! Noen ganger synes jeg det blir for intenst.. katta skal jakte absolutt alt . Hvis jeg ligger på sofaen og bare beveger meg litt, så kommer han hoppende og begynner å bite sikkelig, han har veldig skarpe tenner og klør så begynner å blø hver gang han biter.. Kommer disse kattene til å være sånn hele tiden? Eller er det bare «kattunge perioden» Vi tenker å kastrere han når han blir 1 år.

Jeg er foresten oppvokst med norsk skogkatt, så har erfaring med å ha katt. Men bengalkatter er veldig annerledes har jeg erfart nå 

Anonymkode: 9d06b...984

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste jeg har møtt har vært nesten mer villkatter enn huskatter

Anonymkode: 7fbcd...963

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste jeg har møtt har vært nesten mer villkatter enn huskatter

Anonymkode: 7fbcd...963

Så de vil være veldig intense hele tiden? Til og med når dem blir voksne ? Håper det hjelper litt å kastrere han, så han roer seg litt ned

AnonymBruker
Skrevet

Bengaler kan være ganske ville ja. Men hvorfor vente så lenge med å kastrere han? Passende tidspunkt for å kastrere en hannkatt er når han er 4-6 måneder gammel

Jeg har en bengal, ei jente som var nesten 2 år da hun kom hit. Bengaler er smarte og krever en del for de kan kjede seg for om de ikke blir tilstrekkelig stimulerte. Hun vi har får gå og komme som hun vil, har katteluke i døra. Hun fanger mange mus og fugler.

Klørne er som nåler og tennene likeså. Har dere ikke lest dere opp på rasen før dere fikk han?

Anonymkode: 508ee...5bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde dere noe research på rasen før dere skaffet dere den?

Rasen er SVÆRT aktiv, og den krever MYE oppmerksomhet. Spesielt som kattunge må dere gi den ekstremt mye oppmerksomhet og holde den aktiv, for å styre dens behov.

Om du ikke holder den aktiv eller gir den oppmerksomhet, vil den utagere slik du beskriver i HI TS....

Sånn serr, INGEN research før dere skaffet dere den rasen????????

Jezuz---

Anonymkode: 9c6a6...04e

AnonymBruker
Skrevet

BARE Å BEGYNNE Å GOOGLE FOR Å SI DET SÅNN TS.................

stakkars katt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bengaler kan være ganske ville ja. Men hvorfor vente så lenge med å kastrere han? Passende tidspunkt for å kastrere en hannkatt er når han er 4-6 måneder gammel

Jeg har en bengal, ei jente som var nesten 2 år da hun kom hit. Bengaler er smarte og krever en del for de kan kjede seg for om de ikke blir tilstrekkelig stimulerte. Hun vi har får gå og komme som hun vil, har katteluke i døra. Hun fanger mange mus og fugler.

Klørne er som nåler og tennene likeså. Har dere ikke lest dere opp på rasen før dere fikk han?

Det var mere kjæresten min som ville ha en Bengal. Jeg ante ikke hvordan den rasen egt var..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjorde dere noe research på rasen før dere skaffet dere den?

Rasen er SVÆRT aktiv, og den krever MYE oppmerksomhet. Spesielt som kattunge må dere gi den ekstremt mye oppmerksomhet og holde den aktiv, for å styre dens behov.

Om du ikke holder den aktiv eller gir den oppmerksomhet, vil den utagere slik du beskriver i HI TS....

Sånn serr, INGEN research før dere skaffet dere den rasen????????

Jezuz---

Det var mere kjæresten min som ville ha en Bengal.. Han visste sikkert hvordan rasen var, men vi snakka ikke om det 

image.png

AnonymBruker
Skrevet

Det var mere kjæresten min som ville ha en Bengal. Jeg ante ikke hvordan den rasen egt var..

Det er da ingen unnskyldning for å ikke finne ut om rasen på forhånd. Det går til dere begge to. Å ville ha no, betyr ikke at det nødvendigvis er en god ide å få det i hus.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var mere kjæresten min som ville ha en Bengal.. Han visste sikkert hvordan rasen var, men vi snakka ikke om det 

image.png

Spiller FUCK ALL om hvem som ville ha rasen, dere har ett ansvar å lese dere opp når dere skaffer dere husdyr.

Bengal katt er kjent for å være svært aktiv. Dere må begynne å ta ansvar......

:risterpåhodet:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen unnskyldning for å ikke finne ut om rasen på forhånd. Det går til dere begge to. Å ville ha no, betyr ikke at det nødvendigvis er en god ide å få det i hus.

Kjæresten har ikke noe problem med hvordan han er , fordi katta er ikke så på han. Men katta er veldig på meg, jeg er visst ikke streng nok 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kjæresten har ikke noe problem med hvordan han er , fordi katta er ikke så på han. Men katta er veldig på meg, jeg er visst ikke streng nok 

Har ingenting med å være streng. 

Se til helvete å begynn å ta ansvar og les dere opp på rasen. Dere blir ikke kvitt aktivitetsnivået eller behovet til katten bare fordi dere er strenge. 

Les dere opp... Eller omplasser den stakkars katten til noen som tar det ansvaret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiller FUCK ALL om hvem som ville ha rasen, dere har ett ansvar å lese dere opp når dere skaffer dere husdyr.

Bengal katt er kjent for å være svært aktiv. Dere må begynne å ta ansvar......

:risterpåhodet:

Vi tar ansvar😊 Jeg ble bare litt overrasket , siden det er første bengalen. Kjæresten har ingen problem med hvordan katta er. Katten flyr ikke så mye på han heller, virker som han katten hører mere på han enn meg. Er bare litt slitsomt at når jeg prøver å sove, så kommer katten og skal begynne å bite meg hele natta.. selvom jeg tar han og sier ifra, så stopper han ikke

AnonymBruker
Skrevet

Streng? Hvor i alle dager får du slike tanker fra?

Bengalkatter er generelt langt villere enn andre raser. De krever mye stimulering, og de elsker å klatre og oppholde seg høyt oppe. De er smarte og elsker å bruke hodet sitt.

Her har vi montert klatre- og oppholdsmøbler på vegger slik at katten kan være helt opp under taket og har full oversikt.

Husk kondom!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ingenting med å være streng. 

Se til helvete å begynn å ta ansvar og les dere opp på rasen. Dere blir ikke kvitt aktivitetsnivået eller behovet til katten bare fordi dere er strenge. 

Les dere opp... Eller omplasser den stakkars katten til noen som tar det ansvaret. 

Ta det helt med ro, vi behandler katta bra. Vi bryr oss veldig om han også. Jeg skriver her pga jeg trenger råd. Vi må være strenge med han når han hele tiden går på matbordet og spiser av maten vår og div. Vi er ikke strenge pga aktivitets nivået hans.. der misfortod du litt. Men han gjør litt som han vil akkurat nå.. Men han er jo en kattunge. Det eneste var bare at jeg synes det er litt slitsomt når han hele tiden skal angripe meg når jeg sitter å spiser, sover eller ser på tv. Vi leker med han hele tiden såklart, men med engang jeg setter meg ned angriper han . Trenger bare råd her.. 

Annonse
Skrevet (endret)

Vi har en katt som har mye bengal i seg.

Han er 4 år,og er like aktiv som han vr da han var liten..

Er veldig intens,og tar mye plass.

Prater og koser hele tiden.

Vi har 3 andre katter og,og bengalen vår viser hvem som er 'sjefen' ved å yppe seg på de  andre hele tiden.

Elsker å leke,er sktiv hele tiden.

Bruker klatrestativet masse. 

Er høyt og lavt.

Endret av flusa
AnonymBruker
Skrevet

Streng? Hvor i alle dager får du slike tanker fra?

Bengalkatter er generelt langt villere enn andre raser. De krever mye stimulering, og de elsker å klatre og oppholde seg høyt oppe. De er smarte og elsker å bruke hodet sitt.

Her har vi montert klatre- og oppholdsmøbler på vegger slik at katten kan være helt opp under taket og har full oversikt.

Husk kondom!

Ja jeg visste dette når jeg leste om katta før vi fikk han. Men jeg trenger bare råd på hva jeg skal gjøre når han angriper meg . I går når jeg lå å sov så ble han interessert i gullarmbåndet jeg har rundt håndleddet, han hoppet på meg, tok skikkelig bitetak rundt handleddet mitt, fikk to dype bitemerker nærmere blodåren.. hele håndleddet hovnet opp. Han gjør slikt hele tiden, angriper ansikt, bein, armer .. alt. Jeg er redd for å bevege meg når jeg sover, sitter eller spiser omtrent . Han angriper hele tiden

Skrevet

- Klipp neglenen så lenge den er innekatt.  (hold i nakkeskinnet hvis den ikke sitter stille)

- Ha mye kloremøbler

- Ikke lek med hendene eller føttene. Bruk stenger e.l

- Lek til den er sliten. Gjerne så den får hoppet og løpt mye. Bengaler kan fint leke flere timer... Ha en lekestund før dere legger dere så katten er sliten. Den forstår etterhvert at den skal sove på natt.

- Kan bruke mye hundetrening til å trene katten, de er veldig smarte. Og de trenger treningen.

- Håper deres versjon av "streng" bare inneholder ordet "nei" og ikke spruteflasker eller andre straffemåter..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt min bengalkatt, Leo, i litt over to år nå, og det har vært en utrolig berikende opplevelse. Leo har virkelig beriket livet mitt på så mange måter, men det er en svært krevende rase!

For det første er Leo en av de mest aktive og energiske kattene jeg noensinne har møtt. Han er alltid i bevegelse, hopper, klatrer og leker konstant. Det er en glede å se på ham utforske omgivelsene sine med nysgjerrighet og eleganse. Han er en utmerket klatrer og elsker å klatre opp i høye steder som bokhyller og klatrestativer.

Leo er også veldig sosial og liker å være i nærheten av menneskene sine. Han kommer ofte og legger seg på fanget mitt mens jeg ser på TV eller leser en bok. Han er utrolig kjærlig, og han har også en tendens til å snakke og mjaue mye, som om han prøver å kommunisere med meg på en eller annen måte.

En annen ting jeg setter stor pris på med Leo er hans intelligens. Han er utrolig smart og lærevillig. Jeg har lært ham flere triks, som å gi labb og komme når jeg roper navnet hans. Det har vært gøy å trene ham.

På pleiesiden er Leo en relativt enkel katt å ta vare på. Pelsen hans krever minimal pleie på grunn av den korte lengden, og han røyter ikke mye. Jeg børster ham regelmessig for å fjerne løse hår og klipper neglene hans jevnlig (siden han ikke får gå fritt ute). Han er også flink til å bruke kattetoalettet.

Jeg må innrømme at det har vært noen utfordringer med å ha en så aktiv katt. Leo trenger mye mosjon og stimulering for å være lykkelig, så jeg sørger for å gi ham mange lekemuligheter og bytte ut lekene hans jevnlig for å holde ham engasjert. Jeg har også satt opp to klatrestativ for ham, slik at han kan utforske og klatre. Jeg går tur med han ute i bånd ukentlig.

Alt i alt er Leo en fantastisk følgesvenn. Han er en vakker, leken og sosial katt som gir meg mye glede. Jeg er så glad for å ha ham i familien min, og jeg vil anbefale bengalkatter til alle som er ute etter en aktiv, intelligent og kjærlig katt som kan være med på å skape liv og glede i hjemmet. Men det krever mye mer enn en "vanlig" katt!

Anonymkode: 22a10...9dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 10.49):

Ja jeg visste dette når jeg leste om katta før vi fikk han. Men jeg trenger bare råd på hva jeg skal gjøre når han angriper meg . I går når jeg lå å sov så ble han interessert i gullarmbåndet jeg har rundt håndleddet, han hoppet på meg, tok skikkelig bitetak rundt handleddet mitt, fikk to dype bitemerker nærmere blodåren.. hele håndleddet hovnet opp. Han gjør slikt hele tiden, angriper ansikt, bein, armer .. alt. Jeg er redd for å bevege meg når jeg sover, sitter eller spiser omtrent . Han angriper hele tiden

Det vil bli bedre når han blir eldre, men kan også være et tegn på at han kjeder seg. Aktiviser han mer. Du trenger heller ikke ha han på soverommet om natta hvis han er plagsom, lær han å sove på eget rom / i stua / på badet.

Anonymkode: 22a10...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...